Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-06-22 07:06

Okej, K-7 är på väg, finns det någon butik som säljer begagnad optik till Pentax, misstänker att det finns ganska begränsat av autofocus-objektiv begagnat:(
Skulle vilja ha ett hyfsat ljusstarkt objektiv någonstans runt 70 till 200mm...

Ursprungligen av ntg:

Okej, K-7 är på väg, finns det någon butik som säljer begagnad optik till Pentax, misstänker att det finns ganska begränsat av autofocus-objektiv begagnat:(
Skulle vilja ha ett hyfsat ljusstarkt objektiv någonstans runt 70 till 200mm...

Jag har tidigare lidit av akut brännvidds-feber - man skall ha så långt som möjligt...
Hade 600 och 800mm spegeltelen - det var rätt kul.

Numera jobbar jag väldigt mycket i andra änden.
En Tokina 12-24/4 kan du nog få för 4000:- lätt begagnad.
Det är verkligen kanonroligt med vidvinkel.
Tror du mig inte så låna en av ngn om du kan.

35mm är grymt bra för all-round.

85 är sketkul för porträttfoto på 3m håll, man behöver inte kliva i ansiktet
på folk.

Med uppsättningen

12-24 , 50, 85 och ngt långt (70-200?) täcker man upp så väldigt mycket.

Jag HAR satsat på zoomar, sålt alla utan 12-24... kör allt fast istället.

Ursprungligen av Goflorp:

12-24 , 50, 85 och ngt långt (70-200?) täcker man upp så väldigt mycket.

Jag HAR satsat på zoomar, sålt alla utan 12-24... kör allt fast istället.

Har samma "filosofi" som Goflorp, och siktar på samma uppsättning som föreslås. Kör själv med Nikons 35:a som standard, och kryddar till det med Tonikas 11-16 mm (ett fantastiskt objektiv). Med tiden ska jag komplettera med en 85:a och något "långt" (gärna fast).

Tester på objektiv finns här så att du vet vad du skall hålla utkik efter.

En snabbgoogling på "begagnat foto" gav:

CyberPhoto - Cyberbörsen (SMC-DA 50-200 för 1500 just nu)
Foto | Begagnat | Objektiv | Passar Pentax Scandinavian Photo:: (100 mm macro för 4000 just nu)
WIBERGS FOTO-Allt i Foto Nytt & Begagnat (inga AF-objekltiv)
Schönherrs Foto (inga AF-objekltiv)
Second Hand Photo - (inga AF-objektiv här heller)

De tre senare får väl anses tillhöra avdelningen "gamla stötar" som mest håller på med analogt och samlarkameror... Men vem vet vad de får in.

Senast redigerat 2010-06-22 09:03
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-06-22 19:29

Har kvar min Z1 med 28-80 af, sigma 70-300 af samt ett gammalt analogt 100/2,5 macro (Tamron).

Funderar på att börja med ett nytt Tamron 90mm 2,8 AF.
Vill givetvis även ha en vidvinkel, har tittat på några olika, men de är dyra...

Får se lite senare med införskaffande av mer optik, K-7an är billigare med 18-55 än utan optik:)

Ny firmware för K-7 (ver 1.10)

Pentax posts K-7 firmware update: Digital Photography Review

Ursprungligen av dpreview:

Pentax has posted a firmware update for its K-7 mid-level DSLR. Version 1.10 adds in-camera movie editing options via its playback mode, an electronic level and a Reversal Film mode to the K-7. Additionally, autofocusing in live view can now be activated by half pressing the shutter. The latest firmware is available for immediate download from Pentax's website.

Latest K-7 Firmware Update : Software Downloads : PENTAX

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-07-30 16:23

Uppdaterade just mitt nya K-7:hus. Behövde ytterligare ett hus att komplettera min K-20:a med.
Nu väntar jag bara på att den rosade DA 60-250/4,0 ED IF-optiken ska levereras.

Ny Pentax K-r och 35mm/f2.4 fast normal

Några Pentaxnyheter som cirkulerat som rykten länge:

Pentax K-r som ligger snäppet över K-x. Fortfarande bara pentamirror-sökare och inte vädertätad. Pentax K-r Preview: 1. Introduction: Digital Photography Review

Nytt fast normalobjektiv: 35 mm med bländare 2.4. Bara 124 g lätt! En sådan ska det bli när det finns ute till försäljning nästa månad! Pentax releases inexpensive DA 35mm 1:2.4 prime: Digital Photography Review. Kunde ju varit lite ljusstarkare, men men...

Nu väntar vi också med spänning på vad K-5 skall innehålla. En del säger fullformat men jag är skeptisk... Snackesaliga ryktestrådar finns sedan länge på Pentax News and Rumors - PentaxForums.com

... och här kommer en 35 mm "normal" med ljusstyrka 1.4 från Samyang. Manuell fokus. En riktig best med 77 mm filterdiameter. Vikt okänd. Den ser ut vara lika tung som min 17-70...

Samyang announces 35 mm f/1.4 AS UMC lens: Digital Photography Review

Nya Pentax K-5 och 18-135

Jaha, nu är den här: Pentax K-5.
Pentax K-5 announced and previewed: Digital Photography Review

Som grädde på moset har vi den vädertätade zoomen 18-135/3.5-5.6.
Pentax smc DA 18-135mm F3.5-5.6ED AL IF DC WR lens: Digital Photography Review

Grymt sugen på K-5:an.

Just nu tillåter inte eknomin några större utsvävningar, men man skall ju sluta plugga och börja jobba i vår... kanske en ny kamera nästa vinter - lutar åt en Pentax igen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-12 20:51
Ursprungligen av Goflorp:

Grymt sugen på K-5:an.

Just nu tillåter inte eknomin några större utsvävningar, men man skall ju sluta plugga och börja jobba i vår... kanske en ny kamera nästa vinter - lutar åt en Pentax igen.

Jag är lite i samma situation. K20D har jag haft ett litet tag nu och börjar växa ur den / vill ha funktioner från K-5.
K-5 verkar vara en mycket lovande kamera av vad jag hört från vad användare sagt om den än så länge, verkar vara överlägsen tidigare modellen K-7.

Tyvärr lider ekonomin av att jag studerar nu. Får jag en större summa över av eventuellt jobb över sommaren blir det en K-5.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-20 20:07
Ursprungligen av Goflorp:

Grymt sugen på K-5:an.

Just nu tillåter inte eknomin några större utsvävningar, men man skall ju sluta plugga och börja jobba i vår... kanske en ny kamera nästa vinter - lutar åt en Pentax igen.

Mm, jag är för insyltad i mitt system för att det ska vara försvarbart att göra ett nytt systembyte. Dock är jag väldigt nöjd. Jag går till och med bakåt i utvecklingen och pysslar med analog systemkamera och film. Ska snart skvalpa med kemi och pryttlar också.

Ska man krypa till korset, så har jag en Pentax ME med två fasta gluggar från hedenhös tid.

K5;
"Penta-prism view finder with approx. 100% coverage and approx. 0.92x magnification (50mmF1.4 at ∞)"

me like!

Kommer ihåg att K20:an hade ett fack i batterigreppet för extra minneskort... har de det på K7 / K5 med?

Att den filmar i 25fps med torde väl glädja Maxwell

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-12 22:33
Ursprungligen av Goflorp:

K5;
"Penta-prism view finder with approx. 100% coverage and approx. 0.92x magnification (50mmF1.4 at ∞)"

me like!

Kommer ihåg att K20:an hade ett fack i batterigreppet för extra minneskort... har de det på K7 / K5 med?

Att den filmar i 25fps med torde väl glädja Maxwell

Om jag förstår det rätt finns det 2st alternativ med greppet till K7 / K5. Antingen har man originalbatteriet + ett minneskort eller 6st AA batterier och inget extra mineskort.
Utrymme för fjärrkontroll finns inte kvar öht.

D-BG4 Battery Grip Question ?: Pentax SLR Talk Forum: Digital Photography Review

På "alla" forum skrivs det att K-5an är överprissatt och att det inte är en fråga om om utan när priserna sjunker.

Själv får jag nog också hålla liv i min K10D ett tag till (Hej Goflorp - kameran hälsar!)

Tänkt mycket på det senaste.

Jag har en D300 och en bunte gluggar (35, 50, 60Macro, 85, 12-24 ...)
D300:an är väl bra...

Men jag känner att den kameran är lika kul som enb Volvo 240 - en bil helt och hållet utan själ. Kameran funkar, levererar i alla lägen - nästan.

Skall jag fortsätta uppgradera till D7000? Gisar att jag kan säkert återvinna en massa saker såsom batterigrepp, linser, blixten behöver inte bytas etc.

Men det finns liksom ingen glädje i det. ALLA kör nikon, det är inget spännande någonstans.
De är jättestora och skall de behandla mig på det minsta speciella lilla sätt så gissar jag på att det kostar mig 100 000 i "inträde" då - en D3s, en skog med proffsglas och ett serviceavtal.

Jag känner inte riktigt för att gå den vägen.

Hela mitt liv har jag sagt till mig själv att om man är LITE kärringen mot strömmen och gör tvärtom ibland mot vad alla andra gör så lever man ett fan så mycket intressantare liv.
Köper jag Nikon igen hamnar jag bara djupare i träsket som det är att byta.

K10:an och K20:an var kameror som sprudlade av glädje, smarta saker, genomtänkt.

Blev inlockad i Nikonvärlden av en kompis som tyckte det skulle va så "proffsigt".
Det fanns proffsiga programvaror, precis ALLA tillbehör finns. Wow.

Men jag ÄR ju inte proffs, jag står ju inte där med en D3s i ösregnet och skall fota nån jävla fotbollsmatch i fyra plusgrader...
Det är inte kameran som tar bilden - det är fotografen. kameran är en jäkla hammare, en sak som man använder för att få en bild. Bilden växer fram i min hjärna och skapas i kameran - om kameran är en Canon, nikon, Pentax eller Olympos eller en seagull från 1948 spelar ingen större roll.
Jag vill ha en BRA hammare, jag tror en K-5 från pentax är en roligare sak än en Nikon D7000.

Jag är amatör, entusiast, jag har provat EN gång att koppla datorn ihop med den bärbara datorn och körde ngt nikonprogram (som jag dessutom laddade ner på 30 dgr provversion - för de skulle ha över 3000:- för om jag ville prova. Avinstallerade det efter en vecka).
Alla andra tillbehör? Tja, jag har en fjärrkontroll - á 300:-

Johan - jag har en manual här i hyllan... är du i Svedala ?

Ursprungligen av Goflorp:

Johan - jag har en manual här i hyllan... är du i Svedala ?

Nix - antagligen inte förrän till sommaren. Möjligen någon jobbrelaterad snabbtur senare i vinter.

Men det är lugnt - har en pdf.

(K10D: Måste snart få lämnat in kameran på lite reparation - lyckades förlora/göra sönder omkopplaren för anti-skakfunktionen. Skall också låta dem kolla över autofokusen som ballar ur vid längsta teleläget och korta avstånd. Vet inte om det är sigmagluggen eller husets fel... Har fortfarande inte skaffat 12-24an. Skulle helst ha en fast ultravidvinkel - men det finns ju inget med större vinkel än Pentax 14 och 15 mm-gluggar).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-20 22:33

Jag hör vad du säger, Goflorp! Och jag tycker att du ska gå på din magkänsla. Och välja det du tror du kommer att trivas bäst med. Pentax K20D som jag hade tidigare är fortfarande mitt favorithus. Enda anledningen till byte av system var ju utbudet av proffsgluggar. Och uppdateringsfrekvensen.

dpreview är klara med testet av K-5 !

Pentax K-5 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

Läs och njut!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-20 13:24
Ursprungligen av Goflorp:

dpreview är klara med testet av K-5 !

Pentax K-5 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

Läs och njut!

Grattis Pentaxians! Det verkar vara en mycket bra kamera.

Men Nikon D7000 verkar vara ungefär lika bra. Nu kan Canon-nissarna vara avundsjuka!

Kul med dpreview;

Nikon D7000 ; 80%

Pentax K-5 .... 83% och GOLD award.

Grattis alla Pentaxianer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-22 13:10

Jag blir mycket frestad av att uppgradera till K-5 efter sådan här läsning men då man är en inte allt för rik student får K-5 vänta ett tag till.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-12-22 17:16
Ursprungligen av joakimo:

Jag blir mycket frestad av att uppgradera till K-5 efter sådan här läsning men då man är en inte allt för rik student får K-5 vänta ett tag till.

Köp min K-20D alt K7 så uppgraderar jag istället.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-22 17:30
Ursprungligen av Le:

Köp min K-20D alt K7 så uppgraderar jag istället.

En K20D har jag redan så en till känns inte nödvändigt. Men du kanske vill ha ytterligare en K20D?

Ytterligare pentaxnyheter: Jag såg att det kan vara en SMC Pentax-DA 12-35mm F3.5-4.5 AL SDM WR på väg. Intressant då jag varit sugen på ett lite mer vidvinkelobjektiv framöver.
källa: Pentax DA 12 35mm DC WR lens coming - Pentax News & Rumors - PentaxForums.com

Saknar en präktigt vidvinklig fast optik (max 12 mm), men det här är ju också intressant! Lite mer allround än 12-24 som ju inte kan påstås sluta i ett teleläge precis...

Är den bara hyfsat raktecknande så - Bring it on!

Här är förresten ännu en djupgående recension av K-5: Pentax K-5 Review | PentaxForums.com

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-11 21:48
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-12 21:33

Ytterligare en: Product Review: Pentax K-5 from Adorama Learning Center

Måste säga att jag gillar utseendet på K-5 och K-7. Kan inte någon köpa mig denna kamera?
Snabbare autofocus och bättre brusegenskaper lockar i jämförelse med den K20D jag har nu.

Jag tror jag ligger före i kön i så fall - sitter med en K10D!

Bevaka tråden