Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sitter och gör kalkyl på att sälja hela Nikon-träsket och bli Pentaxian igen....

Visar sig att om jag säljer det hela jag har så blir det en;

Pentax K-5 + kitzoomen, ett D-BG-4 Batterigrepp och ett Sigma 30/1,4

.. och det blir ändå 3000:- över.

Gissar på att med lite prut och 2 minneskort etc så går det väl jämnt upp.

Tänk på att alla förståsigpåare tror att priset kommer gå ner rejält framöver. På samma sätt som K-7.

Prisutveckling p Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR

1000 spänn på tre månader, klart, skall inte köpa den idag....

Kul recensioner; bäst, bäst, bäst etc...

Nu hänger det på reklam och förutfattade meningar ("du vet, proffsen kör ju Nikon/Canon")....

Senast redigerat 2011-01-15 17:38
Ursprungligen av Goflorp:

1000 spänn på tre månader, kods, skall inte köpa den idag....

Kolla vad som hänt med K-7: Prisutveckling p Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR
Efter ett drygt halvår (jan 2010) hade priset droppat flera tusen.

Min K10D har varit lite krasslig någon månad men har inte kommit åt att åka iväg till reparatören. Så nu idag bidde det en K-5 med 18-135 vädertätad! Mumselimums! (Till sommaren kanske det dyker upp en liten säljes-annons här på 99mac med en nyservad K10D med 100% 99mac-provenans...)

Kostade inte billigt (9100+3700 kinesiska Yuan, ungefär lika mycket i SEK), men med tanke på den olycksaliga utvecklingen i Japan lär det tydligen både bli leveransförseningar och prisökningar framöver. Kinesiska priser på allt möjligt japanskt (inte bara kameror) ryktas att gå upp redan från och med måndag. Taiwanesiska priser på Canon och Nikon stiger redan i detta nu, och Pentax lär väl följa efter - om man nu öht kan leverera. Även om de har flera fabriker i Vietnam kommer delarna från Japan...

Ursprungligen av johan_tanying:

[...] (9100+3700 kinesiska Yuan, ungefär lika mycket i SEK), [...]

Japp, nu har priserna gått upp. Huset kostar numera nästan 9600Y. Paketet med 18-135 ligger dock kvar på samma pris hos denna återförsäljaren. Kanske beroende på att det enda de har i lager är visningsex?

Jag är på väg tillbaka.

Efter detta kommer jag aldrig lämna Pentax igen

Gjort upp planer... snygg Excelkalkyl på det gamla som skall säljas och det nya som skall Köpas.

Än så länge ser det ut som

Nikon D300 + Batterigreppet (med fetaste batt) + 85/1,8 + 35/1,8 + 60/macro + 12-24/4 + SB800 skall bort

K5 + Batterigrepp + 30/1,4 + 10-20/3,5 skall inhandlas

Frun är lika med på noterna som jag.

Johan - synd höra om K10:an - manualen ligger här och väntar tills det passar.

- sen vill vi ju ha en recension av den högst rankade kameran på dpreview.com ...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-20 20:39
Ursprungligen av Goflorp:

Jag är på väg tillbaka.

Efter detta kommer jag aldrig lämna Pentax igen

Gjort upp planer... snygg Excelkalkyl på det gamla som skall säljas och det nya som skall Köpas.

Än så länge ser det ut som

Nikon D300 + Batterigreppet (med fetaste batt) + 85/1,8 + 35/1,8 + 60/macro + 12-24/4 + SB800 skall bort

K5 + Batterigrepp + 30/1,4 + 10-20/3,5 skall inhandlas

Frun är lika med på noterna som jag.

Johan - synd höra om K10:an - manualen ligger här och väntar tills det passar.

- sen vill vi ju ha en recension av den högst rankade kameran på dpreview.com ...

Välkommen tillbaka

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-21 21:36
Ursprungligen av Goflorp:

K5 + Batterigrepp + 30/1,4 + 10-20/3,5 skall inhandlas

Nästa steg blir väl en DA 55/1,4 SDM? Lite dyr dock.

Ursprungligen av Goflorp:

- sen vill vi ju ha en recension av den högst rankade kameran på dpreview.com ...

Nån fullfjädrad recension hinns inte med just nu, men kan åtminstone ge ett smakprov:

"mmmmmmmmmmmmmmmm"

En nära vän till mig som är ganska ny på fotografering köpte sig en K-r som första SLR (nja, hon hade en Nikon D5000 som hon aldrig lyckades hantera) och hon har på en vecka kommit längre med den kameran än hon gjorde på ett halvår med Nikon. Har aldrig ägt en Pentax, men gillar deras kameror. Använder själv Olympus, och gillar att vara "en outsider". Lite som att vara Macanvändare, i alla fall för några år sedan.

Nu tar det sig ...

85/1,8 sålt
50/1,8 SÅLT
Vinkelsökare, såld
SB-800 Såld

60/2,8Macro kvar
35mm/1,8G kvar
Tokina 12-24/4 kvar
D300 Hus, kvar
MB-D10, kvar ...

men det rör på sig, fort som fasen....

Skall bli så skönt med riktiga grejor - igen.

Gjorde en kul grej; DXo-mark, jämför Nikon D3 med K5 ...

D3 leder med lite bättre ISO på väldigt höga tal. Annars leder K5 på allt..... till en tredjedel av priset. Kul.

Så, nu ligger D300 med batterigrepp, 35/1,8, 60mm Macro, tokina 12-24/f4 och allt det andra pyntet på Blocket.

Ring Ring....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-31 19:42

Önskar att jag hade haft tillräckligt med ekonomiska resurser för en K-5 till våren eller sommaren. Istället kommer jag att prioritera bort den för att kunna ut och resa och där använda min K20D som också är en riktigt fin kamera. Enda jag saknar är lite snabbare fokus ibland, lite bättre brusegenskaper som K-5 besitter vore inte heller fel.
Istället blir det lite resor i den svenska fjällvärlden och antagligen en tur till Rumänien. Resor går före materiella ting.

Det blir nog helt enkelt att vänta tills modellen efter K-5.

Ursprungligen av joakimo:

Önskar att jag hade haft tillräckligt med ekonomiska resurser för en K-5 till våren eller sommaren. Istället kommer jag att prioritera bort den för att kunna ut och resa och där använda min K20D som också är en riktigt fin kamera. Enda jag saknar är lite snabbare fokus ibland, lite bättre brusegenskaper som K-5 besitter vore inte heller fel.
Istället blir det lite resor i den svenska fjällvärlden och antagligen en tur till Rumänien. Resor går före materiella ting.

Det blir nog helt enkelt att vänta tills modellen efter K-5.

Minns min K20D med glädje.
Jag hade samma anmärkningar på den som du, Af var lite kass ibland och att den gav lite för mkt brus.

Rattar reglage, storlek, hantering osv - fem av fem!

K5 kommer imorrn, batterigreppet nästa vecka.

Allt "smödder" redan fixat (minneskort etc)....

Väntar...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-08 17:44
Ursprungligen av Goflorp:

K5 kommer imorrn, batterigreppet nästa vecka.

Allt "smödder" redan fixat (minneskort etc)....

Väntar...

Gör du en unpack video?

Nedrans posten .... leverans tidigast måndag.... ngt med tåg som strular ...

*sur*

World Pentax Day den 18 juni 2011

Regga dig på PentaxForums.com och skicka in bilder tagna den 18 juni (World Pentax Day!) för att ha chans att vinna ett 40 mm Ltd från B&H.

Regler finns här (glöm inte att först klicka i godkännande av forumreglerna längst ner på sidan).

Ursprungligen av PentaxForums.com:

General Rules
The event is open to any registered member of PentaxForums.com. If you don't have an account yet, register to participate! International users welcome!
No purchase necessary. This is a giveaway and the winner will be drawn.
For every photo you submit to World Pentax Day, you gain 1 raffle ticket.
Once the World Pentax Day upload period ends, we will draw the winner.

How to enter
In order to enter the giveaway, please follow these steps:
Participate in World Pentax Day like you would normally! Have fun out there and show some spirit!
"Like" PentaxForums AND B&H photo on facebook (or follow us and B&H on twitter)
Post a thread in this forum with the following information:
The number of photos you submitted for World Pentax Day
Your facebook user name which you used to "Like" our facebook or twitter pages
Note that you won't be able to enter the giveaway until 6/18, when World Pentax Day also starts.

Den enda haken är väl den där jämrans facebook-kopplingen. Nu måste man väl regga sig där också. Kanske att det räcker med Twitter? Tror jag har ett konto där som jag aldrig använt.

Tillägg: Man kan vara med och lägga upp bilder men inte vinna utan två "likes" eller "follows":

Ursprungligen av calicojack:

The competition requires either Facebook or Twitter.
World Pentax Day happens without either.

Submit requires nothing (but photos)
A chance to win a prize requires 2 "Likes".

http://www.pentaxforums.com/forums/giveaway-world-pentax-day-6-18/146575-special-event-giveaway-information-16.html#post1537266

Så nu följer jag båda två på Twitter. Visserligen är jag aldrig inloggad, men men...

Senast redigerat 2011-06-10 09:41
Ursprungligen av jag själv:

Så nu följer jag båda två på Twitter. Visserligen är jag aldrig inloggad, men men...

Vad ända in i glödheta? Knappt har man "followat" B&H och PF när detta mejl dyker upp i brevlådan: PeterGreggsZippy (@ZippyBounceCard) is now following you on Twitter!

Där kan han följa bäst han vill, för jag har aldrig och kommer heller troligen aldrig att twittra...

Och här är en kul produkt på ingång (juli 2011, 249 USD): Geotaggning för Pentax K-5, K-r och 645D: Pentax O-GPS1 reviews - Photographic/Pentax Accessory Database - Flash, Grip, Camera Bag Reviews

Kan meddela att skärpan i kombinationen K5 och Pentax egen 50mm/1,4 är grym

Kolla på Sharp enough 4 ya? - and NOT a Macro .... | Flickr - Photo Sharing!

Utsnitt i 1:1 av bilden innan. Välj gärna visa i största storleken.

Sug på den...

Lite läsning hur Pentax har påverkat kamerautvecklingen: Who Brought Us the SLR? | BH Insights

Ligger på beställning av ett Sigma 10-20/3,5 som aldrig verkar komma.

Till helgen fotograferar min fru ett bröllop, hon hade behövt en vidvinkelzoom...

Kan ngn tänka sig att låna ut mot en back pilsner en 12-24, 10-20 eller liknande som passar Pentax?

Den behövs en dag och jag åker gärna och hämtar/lämnar osv i Gbgområdet.

Goflorp, du är inte på fejsbook, det finns en kanonbra grupp där som heter "Oss fotografer emellan" som har många från Göteborg. Jag fick låna en kamera när en av mina gick sönder... i TRE VECKOR!!! Då är det snubbar (och brudar) som inte träffat mig "live" ens en gång!

Ursprungligen av CyberPet:

Goflorp, du är inte på fejsbook, det finns en kanonbra grupp där som heter "Oss fotografer emellan" som har många från Göteborg. Jag fick låna en kamera när en av mina gick sönder... i TRE VECKOR!!! Då är det snubbar (och brudar) som inte träffat mig "live" ens en gång!

Är ju inte med på Fejjan, av massa olika skäl.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-21 22:04
Ursprungligen av Goflorp:

Är ju inte med på Fejjan, av massa olika skäl.

Kan inte bäste Mari gå med i gruppen som Cyberpet rekommenderar och sedan efterlysa att hyra en vidvinkelzoom ASAP för en dag?

Okej, för det är typ 450-500 fotografer där som kan vara värt att fråga ananrs.

Ursprungligen av CyberPet:

Okej, för det är typ 450-500 fotografer där som kan vara värt att fråga ananrs.

Ja, om man gått med i flera grupper, om man "befriendat" x antal knepiga fotografer, om man i övrigt står ut med att komma på större delen av ens bekantskapskrets faktiskt är ... idioter. Om man står ut med statusuppdateringar som innehåller nära nollinformation; "I morse åt jag gurka" osv... så visst.

Så nej, jag har sagt till Mari att vill hon fota bredare än 50, då får det bli kitzoomen.
10-20/3,5 lär väl komma i Augusti eller nåt (Sigma måste vara världens sämst skötta fotobolag)...

Sedan skall det bli en 30/35mm med vad det lider.

När sedan gud vill och skiten håller, 70-200 eller ngt sånt, och ett 800mm spegeltele - just for fun

Bevaka tråden