Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket datatrafik förbrukar ni?

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BengtE:

Av alla inlägg att döma tolkar jag det som om iMini inte är att tänka på? Jag är ME användare och kommer nog att nyttja GPS, mail och surf ganska friskt. Verkar som om 100 Mb inte räcker långt? Frågan är bara vilket ab som är bäst (av telias olika då).Lutar åt telia 99 med tillägget fastpris för data. Åsikter någon?

Låter vettigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 00:00
Ursprungligen av BengtE:

Lutar åt telia 99 med tillägget fastpris för data. Åsikter någon?

Det kör jag och är helnöjd!!

- Torkel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-02 11:36

Är mobil nätverksdata endast 3g och GSM?
Eller räknas det man överför genom Wlan med?

/Alex

Ursprungligen av djdisc:

Är mobil nätverksdata endast 3g och GSM?
Eller räknas det man överför genom Wlan med?

/Alex

Har väl svarats på typ 100 ggr på forumet innan, men vi här kommer det igen:
Man räknar inte med Wlan/Wifi-surfning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-06 00:04
Ursprungligen av theplague:

Har väl svarats på typ 100 ggr på forumet innan, men vi här kommer det igen:
Man räknar inte med Wlan/Wifi-surfning.

Tack Du upplyste.

Ursprungligen av djdisc:

Tack Du upplyste.

Antar att läste även detta eller?:
99.se - Visa inlägg - Hur mycket datatrafik förbrukar ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-02 21:17
Ursprungligen av djdisc:

Är mobil nätverksdata endast 3g och GSM?
Eller räknas det man överför genom Wlan med?

/Alex

i rest my case.

Jag ligger på runt 2 GB / månad.

Jag använder 3G-nätet för att lyssna på musik via last.fm-appen runt 2-3 timmar per dag, så det är nog därför jag ligger högt. Tur att man skaffat fri trafik.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag ligger på runt 2 GB / månad.

Jag använder 3G-nätet för att lyssna på musik via last.fm-appen runt 2-3 timmar per dag, så det är nog därför jag ligger högt. Tur att man skaffat fri trafik.

Ja ungefär motsvarande här skulle jag tro, fast mer Simplify än Last.fm (Simplify tenderar nog att skicka mer data eftersom det mesta av min musik är rippad i 160 kbps eller mer).
Kör lite xGPS också vilket kan ladda ner rätt mycket karta medan man kör runt.
Drog 74 MB igår t ex. Tur att man kan ladda telefonen i USB-porten på datorn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 09:39

Kan säga att jag låg väl och sniffade på 300MB/mån första månaden efter release... då var det nog nedladdning av säkert ett hundratal Apps som gjorde biffen.
Efter det har jag legat på 100-200MB/mån. Oftast närmare 100..
Jag skulle klassa mig själv som en super-surfare, surfar på nätet nästan jämt när jag inte har något att göra. Om det inte är något speciellt orkar jag inte slå igång wifi (och har det inte på i vanliga fall), så jag kör på 3G nästan jämt när jag är hemma också trots att jag har wifi där.
Laddar ner mycket apps, mailar en del och sitter en del i apps som drar trafik.

Däremot så använder jag inte speciellt ofta t.ex. youtube eller internet-radio som streamar info. Det är ytterst sällan jag streamar film/musik och om jag gör det så är det att kolla 3-4 klipp i AftonbladetTV-appen. Det kanske gör att min förbrukning inte tutar iväg ett par hundra meg till..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 12:08

Operatörerna tycker inte att ni är lönsamma:

Operatörer ratar turbo-3g i städer - Ny Teknik

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 16:27

Tycker och tycker, det var ju bara massa troende från nån snubbe..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 22:28

Det kan ju möjligen också betraktas som ett subjektivt omdöme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-31 13:37

282 MB Mottaget och 14,4 MB Skickat sen premiären...

Ligger nog ganska lågt då verkar det som.

Men det som hjälper är väll att jag har wlan hos alla polare t.ex. så det är bara när jag e ute rör på mig men har även då märkt att öppna nätverk finns lite här o var

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-31 20:34

Skickat: 17,1MB
Mottaget: 485MB

Sedan den 20 aug.

Var typ 400mb första månaden

Fick min 3G för typ 3 veckor sedan, 390 mb ner och 49 mb upp.

Ned: Tillräckligt
Upp: Tillräckligt

Pris: fast, 199:-/mån ("Fri Surf")

Vem bryr sig?

Ursprungligen av Goflorp:

Ned: Tillräckligt
Upp: Tillräckligt

Pris: fast, 199:-/mån ("Fri Surf")

Vem bryr sig?

Det finns väldigt många "Vem bryr sig?"-frågor överallt, men i den här tråden verkar det som att alla som skrivit hittills bryr sig. Så det så.

Själv låg jag på cirka 200mb för en vecka sedan. Sen fixade jag PdaNet och slutade månaden på cirka 900mb Tror att jag kommer närma mig maxgränsen på 5GB rätt så bra nästa månad.

Ursprungligen av henkebarn:

Det finns väldigt många "Vem bryr sig?"-frågor överallt, men i den här tråden verkar det som att alla som skrivit hittills bryr sig. Så det så.

Själv låg jag på cirka 200mb för en vecka sedan. Sen fixade jag PdaNet och slutade månaden på cirka 900mb Tror att jag kommer närma mig maxgränsen på 5GB rätt så bra nästa månad.

Jag ville belysa faktumet att om man pyntar 199:/månaden så slipper man ligga sömnlös över vad räkningen kommer hamna på. Det spelar ingen roll om man snålkör eller om man är uppkopplad halva dagar.
Då kan man ju använda sina "worry-points" till annat.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag ville belysa faktumet att om man pyntar 199:/månaden så slipper man ligga sömnlös över vad räkningen kommer hamna på. Det spelar ingen roll om man snålkör eller om man är uppkopplad halva dagar.
Då kan man ju använda sina "worry-points" till annat.

Aha!
Sorry, då misstolkade jag dig!

164MB sedan den 30 januari. Då har jag dock använt den i överflöd. Nu när jag har kommit igång med den och slutat tycka att den är speciell så har datamängden minskat en del. Skulle mest troligt klara mig på 1GB per månad, men har prisavtal på 199kr/mån för bekvämlighetens skull.

  • Medlem
  • 2009-02-04 15:13

Jag kikade på min nu, har WiFi hemma och har definitivt tagit ner än vad som står under Användning - Skickat 228 K och Mottaget 1,7 MB.
Detta är alltså hur mycket jag använt via 3G och Edge sedan senaste återställningen?
Är ju ingenting!!
Ska testa MobileMe nu, hoppas inte det tar mycket datatrafik!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 13:22

Jag nollställde användningsmätaren den 11 februari och har 300 MB ner och 9,3 upp sedan dess.

Att användningen är så hög hänger ihop med att min kära MacBook är på verkstaden och jag streamar podcasts istället för att dra ner dem över natten och synka på morgonen.

OT: Det är verkligen mycket märkligt att man inte kan ladda ner podcasts som är större än 10 MB över mobilnätet när det samtidigt går bra att streama hur stora filer som helst. Jag skyller på AT&T!

Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 16:36

Värt att tänka på nu är ju Telias nya datatrafiktjänster....

Dem har 2 st som är intressanta Mobilsurf Extra och Mobilsurf Alltid

Det som fanns innan så man kunde surfa hur mycket man ville för 199kr/månad hette Datatrafik Fastpris

Det har nu bytt namn till Mobilsurf Extra och kostar fortfarande 199kr/månad

Men så har dem då tjänsten Mobilsurf Alltid och den kostar 99kr/månad och ända skillnaden så vitt jag har kunnat läsa mig till är att i Mobilsurf Extra så ingår fri tillgång till Telias surfzoner, vilket det då inte gör i Mobilsurf Alltid tjänsten.

Då jag aldrig har använt telias surfzoner (kanske för att man inte riktigt satt sig in i var dem finns etc...) så kan jag ju få en mindre utgift med Mobilsurf Alltid tjänsten.

Och enligt telia när jag köpte telefonen så skulle Data Fastpris inte ha någon uppsägningstid.
Så det ska väll bara vara till att byta om man känner för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 23:15
Ursprungligen av Kajan:

Värt att tänka på nu är ju Telias nya datatrafiktjänster....

Dem har 2 st som är intressanta Mobilsurf Extra och Mobilsurf Alltid

Det som fanns innan så man kunde surfa hur mycket man ville för 199kr/månad hette Datatrafik Fastpris

Det har nu bytt namn till Mobilsurf Extra och kostar fortfarande 199kr/månad

Men så har dem då tjänsten Mobilsurf Alltid och den kostar 99kr/månad och ända skillnaden så vitt jag har kunnat läsa mig till är att i Mobilsurf Extra så ingår fri tillgång till Telias surfzoner, vilket det då inte gör i Mobilsurf Alltid tjänsten.

Då jag aldrig har använt telias surfzoner (kanske för att man inte riktigt satt sig in i var dem finns etc...) så kan jag ju få en mindre utgift med Mobilsurf Alltid tjänsten.

Och enligt telia när jag köpte telefonen så skulle Data Fastpris inte ha någon uppsägningstid.
Så det ska väll bara vara till att byta om man känner för det.

Finns vad jag kan se inte för företag eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-02 16:24

Jag tänkte likadant och har bytt till Mobilsurf alltid (99 kr/mån), tycker mest det är irriterande när den hoppar in och ut på telias surfzoner när man är på stan. Man tappar bland annat gps-en då. Snubbarna i butiken trodde först att man då bara skulle kunna surfa via deras portal tills jag visade de deras egen hemsida, vilken service..

Haken är att man begränsas till 0,5 GB per månad, sen stryps hastigheten vilket är riktigt snålt enligt mig. För mobilsurf extra (199 kr/mån) är taket 5 GB.

Så ett tips är att räkna lite på statistiken på telefonen innan man ändrar.

För mig blir det ändå lönsamt att ändra till 99 kr/mån då jag snittar omkring 400 mb per månad och då har jag wlan hemma så på telias nät skulle jag gissa att jag använder omkring 200-300 mb max per måndad. Och ändras min användning så är det bara att gå in på telia och ändra tillbaka till mobilsurf extra.

förra månaden surfade jag upp 760mb data. då är inte wifi medräknat... surfar aldrig på youtube eller streamar ljud på telefonen så jag var ganska chockad när jag såg hur mycket jag surfat. vet inte hur det gått till.

Har precis fått min iPhone och jag undrar vad skickat och mottaget betyder.. Har 3 gb surf..vilken är det som dom räknar på eller är det båda tillsamans???

Ursprungligen av bergman19:

Har precis fått min iPhone och jag undrar vad skickat och mottaget betyder.. Har 3 gb surf..vilken är det som dom räknar på eller är det båda tillsamans???

Dom räknar båda.
Båda är datatrafik.

Kört som en dåre med surfande sista månaden, kom upp i 255MB ....

Bevaka tråden