Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G - Finally unlocked! Såhär låser du upp den idag!

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det ser ut som den första "in the wild" är ute nu. Det ser bra ut. Äntligen!

Unlock IPhone 3G Using SIM Card: iPhone 3G Unlocked with SIM Card Adapter

Någon som vågar sig prova?

Någon som har en låst iPhone 3G utan abonnemang som känner behov att prova är väl en mer relevant fråga?

Har hört att den metoden inte är så värst bra, inte så pålitlig som exempelvis pwnage är.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 15:22

Har inte provat men det är rätt många som hade ett turbosim kort för den första iPhonen när firmware 1.1.2 och bootloader 4.6 kom ut. Så det har fungerat någorlunda bra men telefonen är inte jailbreakad. Vi får se om iphone dev team kommer ut med något snart.

//Rob

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-15 15:26

Kallar inte det riktig upplåsning...
Det som är intressant är ett gratisprogram som kan göra iPhone helt upplåst för alla SIM... inte något CHIP man måste köpa för ett par hundralappar och trycka ner i simkortsläsaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 15:52
Ursprungligen av soft:

Kallar inte det riktig upplåsning...
Det som är intressant är ett gratisprogram som kan göra iPhone helt upplåst för alla SIM... inte något CHIP man måste köpa för ett par hundralappar och trycka ner i simkortsläsaren.

Men det är inte säkert om man kommer att kunna låsa upp 3G iPhonen. Problemet är att det nya basebandet är annorlunda än den gamla och är inte knäckt ännu.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Men det är inte säkert om man kommer att kunna låsa upp 3G iPhonen. Problemet är att det nya basebandet är annorlunda än den gamla och är inte knäckt ännu.

//Rob

med betoning på ÄNNU ingenting är helt säkert, även fort knox kan bli rånat! Är bara en fråga om tid 1 dag? 1 år? 1000år?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 16:13
Ursprungligen av Robo-X:

Men det är inte säkert om man kommer att kunna låsa upp 3G iPhonen. Problemet är att det nya basebandet är annorlunda än den gamla och är inte knäckt ännu.

//Rob

Varför är det så viktigt att "låsa" upp 3G, den är ju redan upplåst för användning i Sverige med svensk operatör.
2G var ju nödvändig att låsa upp för att kunna användas här.
Jag tycker det har gått hysteri i detta med upplåsning, vet inte ens om det är intressant att låsa upp de upplåsta 2G som är i omlopp. Har inte sett, eller insett, vad fördelen skulle vara att låsa upp den igen för att få tillgång till mjukvaran 2,0.
Jag har en 2G som fungerat och fungerar utan några som helst störningar. Har t o m en fungerande "GPS". 3G förstår jag inte, det finns ju gratis WIFi och nät finns numera överallt.

Det måste nog till ytterligare en eller två generationer iPhone med några verkligt goda innovationer innan jag ser ngn anledning att lägga ut ytterligare ca 5 000 kronor för lite kosmetika.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 16:23
Ursprungligen av alda99:

Varför är det så viktigt att "låsa" upp 3G, den är ju redan upplåst för användning i Sverige med svensk operatör.
2G var ju nödvändig att låsa upp för att kunna användas här.
Jag tycker det har gått hysteri i detta med upplåsning, vet inte ens om det är intressant att låsa upp de upplåsta 2G som är i omlopp. Har inte sett, eller insett, vad fördelen skulle vara att låsa upp den igen för att få tillgång till mjukvaran 2,0.
Jag har en 2G som fungerat och fungerar utan några som helst störningar. Har t o m en fungerande "GPS". 3G förstår jag inte, det finns ju gratis WIFi och nät finns numera överallt.

Det måste nog till ytterligare en eller två generationer iPhone med några verkligt goda innovationer innan jag ser ngn anledning att lägga ut ytterligare ca 5 000 kronor för lite kosmetika.

För mig är det inte viktigt att låsa upp 3G iPhonen däremot tycker jag att låsa upp 2G iPhonen är nödvändigt. Även om min iPhone fungerar vill jag kunna komma åt AppStore och det går inte med 1.1.4 firmware. Så för den gamla är det viktigt. Den nya kan man inte köpa utan att teckna abonnemang så det är kanske inte så brådskande.

//Rob

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-15 16:37
Ursprungligen av alda99:

Varför är det så viktigt att "låsa" upp 3G, den är ju redan upplåst för användning i Sverige med svensk operatör.

För att vissa av oss inte kan/vill använda Telia?

Förutom att jag avskyr Telia som pesten får jag även mitt abbonemang betalt av företaget där jag jobbar, vilket innebär att jag måste ha den operatör de valt.

Därför köper jag ingen iPhone 3G förrän den är knäckt.

Viktigt och viktigt...så här är Homo Sapiens. Love it or leave it. Det är samma dna-krafter bakom detta frenetiska hackande som det är när människan bygger satteliter, robotar och sticker på rymdresor. Vi bara är så här.

Ursprungligen av alda99:

Varför är det så viktigt att "låsa" upp 3G, den är ju redan upplåst för användning i Sverige med svensk operatör.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 17:30
Ursprungligen av Zimmerman:

Viktigt och viktigt...så här är Homo Sapiens. Love it or leave it. Det är samma dna-krafter bakom detta frenetiska hackande som det är när människan bygger satteliter, robotar och sticker på rymdresor. Vi bara är så här.

Håller med dig Bob... Men det var inte samhällsbyggandet, hackandekunskapen, jag ifrågasatte utan nyttan med hacka just en iPhone 3G eftersom den redan är "hackad" upplåst.

En liknelse... Jag har konto på Shell och får på grund av slarv plötsligt ont om bensin långt uppe i de norska fjällen, då plötsligt en Statoilmacken dyker upp bakom nästa krök...
Jag kör definitivt inte vidare och börjar borra efter olja när sista droppen exploderat ovanför kolven någon mil lägre fram.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 17:58
Ursprungligen av alda99:

Håller med dig Bob... Men det var inte samhällsbyggandet, hackandekunskapen, jag ifrågasatte utan nyttan med hacka just en iPhone 3G eftersom den redan är "hackad" upplåst.

iPhone 3G är ju låst till Telia, såvida du inte syftar på de utländska som redan är upplåsta. Dessa vill man ju ändå köra Jailbreak på för att lägga in de programvaror som inte finns i App Store.

Ursprungligen av alda99:

Varför är det så viktigt att "låsa" upp 3G, den är ju redan upplåst för användning i Sverige med svensk operatör.
2G var ju nödvändig att låsa upp för att kunna användas här.

För att det finns applikationer som är grymma men inte kommer finnas genom app store?

Citat:

Jag tycker det har gått hysteri i detta med upplåsning, vet inte ens om det är intressant att låsa upp de upplåsta 2G som är i omlopp. Har inte sett, eller insett, vad fördelen skulle vara att låsa upp den igen för att få tillgång till mjukvaran 2.0.

För att 2.0 innehåller suveräna funktioner föregångarna inte har. Räcker det?

Citat:

Jag har en 2G som fungerat och fungerar utan några som helst störningar. Har t o m en fungerande "GPS".

GPS, i iPhone 2G?
Kalle Anka-varianterna till den fungerar vart då utanför storstan? Hur exakt?

Citat:

3G förstår jag inte, det finns ju gratis WIFi och nät finns numera överallt.

Vistas du någonsin utanför tullarna?
Jovisst, i de flesta städer finns hotspots, men om du vill ha en skön semester(läs: utanför betongen) och ändå ha nytta av internetfunktioner på iPhonen med skaplig hastighet är 3G helt ok.

Citat:

Det måste nog till ytterligare en eller två generationer iPhone med några verkligt goda innovationer innan jag ser ngn anledning att lägga ut ytterligare ca 5 000 kronor för lite kosmetika.

Nästan så resonerar jag, men jag tror jag kommer köpa 3G'n när den kommer i en 32gb-version.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 17:00
Ursprungligen av theplague:

För att det finns applikationer som är grymma men inte kommer finnas genom app store?

För att 2.0 innehåller suveräna funktioner föregångarna inte har. Räcker det?

GPS, i iPhone 2G?
Kalle Anka-varianterna till den fungerar vart då utanför storstan? Hur exakt?

Vistas du någonsin utanför tullarna?
Jovisst, i de flesta städer finns hotspots, men om du vill ha en skön semester(läs: utanför betongen) och ändå ha nytta av internetfunktioner på iPhonen med skaplig hastighet är 3G helt ok.

Nästan så resonerar jag, men jag tror jag kommer köpa 3G'n när den kommer i en 32gb-version.

theplague...

Se mitt svar till Robo-X ovan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 17:44
Ursprungligen av theplague:

För att det finns applikationer som är grymma men inte kommer finnas genom app store?

För att 2.0 innehåller suveräna funktioner föregångarna inte har. Räcker det?

GPS, i iPhone 2G?
Kalle Anka-varianterna till den fungerar vart då utanför storstan? Hur exakt?

Vistas du någonsin utanför tullarna?
Jovisst, i de flesta städer finns hotspots, men om du vill ha en skön semester(läs: utanför betongen) och ändå ha nytta av internetfunktioner på iPhonen med skaplig hastighet är 3G helt ok.

Nästan så resonerar jag, men jag tror jag kommer köpa 3G'n när den kommer i en 32gb-version.

Ursprungligen av theplague:

Sedan berörde jag en rad punkter som inte tas upp där.

Ok theplague...

  • Ge mig de grymma applikationerna...

  • Ge mig de suveräna funktionerna...

  • Lägg märke till att jag citerade ordet GPS, det går faktiskt att använda kartan i 2G och få en bra färdväg.

  • Jag bor utanför Tullarna, nyligen var jag på Västkusten och kunde surfa runt med min iPhone när jag var inne i Fjällbacka, flera öppna nät utefter huvudgatan. De flesta jag känner har trådlöst som jag har lagt in lösenorden på. Osv. Och gratis är det också. Och edge finns ju alltid om det skulle behövas en surf.

  • Och nästan var vi ändå överens.

Ursprungligen av alda99:

Ok theplague...

[list]
[*]Ge mig de grymma applikationerna...
[*]Ge mig de suveräna funktionerna...

Ett par snabba:
Swirly MMS
IntelliScreen.
BossPrefs
(antar att den inte kommer till AppStore, eller?)

Använder jag så gott som dagligen.

Citat:

[*]Lägg märke till att jag citerade ordet GPS, det går faktiskt att använda kartan i 2G och få en bra färdväg.

Ok, du citerarade "GPS" när du pratade om färdväg?
Vi har aningen olika referenser vad man använder en GPS till.
Jag ser främst GPS som en hjälp att veta var man är(därmed inte sagt att iPhone 3G är en bra GPS-enhet), inte vart man ska.
Men visst, det finns andra grejer som lockar mer än GPS i mobilen, men skulle den fungera bra vore det ett stort plus.
Färdvägsfunktionen i 2G är grym dock.

Citat:

[*]Jag bor utanför Tullarna, nyligen var jag på Västkusten och kunde surfa runt med min iPhone när jag var inne i Fjällbacka, flera öppna nät utefter huvudgatan. De flesta jag känner har trådlöst som jag har lagt in lösenorden på. Osv. Och gratis är det också. Och edge finns ju alltid om det skulle behövas en surf.
[*]Och nästan var vi ändå överens.
[/list]

Jag kan väl säga så här, på min semester håller jag ofta inte så i närheten av "huvudgator" alls.
Visst klarar jag mig utan att surfa med, men 3G skulle ge större möjlighet och är väl bra mycket mer utbredd än EDGE? GPRS visst, men man tröttnar väldigt snart.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 18:18
Ursprungligen av theplague:

Ett par snabba:
Swirly MMS
IntelliScreen.
BossPrefs
(antar att den inte kommer till AppStore, eller?)

Använder jag så gott som dagligen.

Ok, du citerarade "GPS" när du pratade om färdväg?
Vi har aningen olika referenser vad man använder en GPS till.
Jag ser främst GPS som en hjälp att veta var man är(därmed inte sagt att iPhone 3G är en bra GPS-enhet), inte vart man ska.
Men visst, det finns andra grejer som lockar mer än GPS i mobilen, men skulle den fungera bra vore det ett stort plus.
Färdvägsfunktionen i 2G är grym dock.

Jag kan väl säga så här, på min semester håller jag ofta inte så i närheten av "huvudgator" alls.
Visst klarar jag mig utan att surfa med, men 3G skulle ge större möjlighet och är väl bra mycket mer utbredd än EDGE? GPRS visst, men man tröttnar väldigt snart.

Jag ska kolla de snabba och återkomma med recension

Jag vet alltid vad jag är och skulle jag inte veta det hur skulle jag i så fall kunna tolka en GPS

Livet är mer än att surfa, det är det jag menar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 16:34

Robo-X...

Det skulle vara för den sakens skull då. Men j a g har inte hittat något på AppStore som jag saknar i min iPhone.
Jag ringer, svarar på SMS, spelar min musik, tittar - faktiskt - på film då och då, håller koll på mina kontakter, min almanacka, läser nyheter, mail, MSNar, tar ngn bild då och då, googlar, väcks, kollar närmaste vägen, vad är det på tv, kollar vindriktning och -hastighet vid utlagd fyr, etc. Var ska jag få tid och plats för ytterligare från AppStore?

För att ingen skall få för sig ngt annat - iPhone är den bästa och roligaste av alla mina prylar. Förstår inte hur jag levde mitt liv innan iPhonetiden. Den är den nya tideräkningen - Bi and Ai

Ursprungligen av alda99:

Robo-X...

Det skulle vara för den sakens skull då. Men j a g har inte hittat något på AppStore som jag saknar i min iPhone.
Jag ringer, svarar på SMS, spelar min musik, tittar - faktiskt - på film då och då, håller koll på mina kontakter, min almanacka, läser nyheter, mail, MSNar, tar ngn bild då och då, googlar, väcks, kollar närmaste vägen, vad är det på tv, kollar vindriktning och -hastighet vid utlagd fyr, etc. Var ska jag få tid och plats för ytterligare från AppStore?

För att ingen skall få för sig ngt annat - iPhone är den bästa och roligaste av alla mina prylar. Förstår inte hur jag levde mitt liv innan iPhonetiden. Den är den nya tideräkningen - Bi and Ai

Ursprungligen av alda99:

theplague...

Se mitt svar till Robo-X ovan.

Ok, uppenbarligen använder jag apps som du inte använder.
Sedan berörde jag en rad punkter som inte tas upp där.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 16:51

jonasn...

Har jag missat ngt här, varför denna avsky över gamla hederliga Televerket. Vad har de "andra" som inte Telia har. Jag har allt, fast, mobil och tv, via Telia. Allt fungerar klanderfritt, eller är jag lurad..!?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-15 18:32
Ursprungligen av alda99:

jonasn...

Har jag missat ngt här, varför denna avsky över gamla hederliga Televerket. Vad har de "andra" som inte Telia har. Jag har allt, fast, mobil och tv, via Telia. Allt fungerar klanderfritt, eller är jag lurad..!?

Jag säger inte att de andra har något som Telia inte har (förutom bättre prissättning), men jag har också varit kund hos Telia och de föraktar ju i det närmaste sina kunder.

Telias största problem är att de är för stora och för gamla. Jag tror knappast 3 hade blivit överraskade över kundanstormningen till iPhone 3G ifall det var de som haft den. Nu säger jag inte att 3 är bättre än Telia, men de är åtminstone ett företag som förstår ungdomar, deras kultur och trender. I jämförelse känns Telia lika fräsch som en Sovjetisk myndighet, korsad med Italiensk byråkrati.

Men nu var det ju inte det tråden handlade om, utan att jag och många med mig vill använda iPhone 3G med företagets operatör. Jag har redan ett privat nummer som jag betalar 69 kronor i månaden för utan att använda, och det kan jag lika gärna portera till Telia och fortsätta betala 69 kr/mån för (Telia Mobil till vänner).

Men som nån sa tidigare i tråden, dröjer hacket för länge så väntar jag hellre på 32GB-versionen. Jag gissar att den kommer lagom till julhandeln.

Ursprungligen av alda99:

jonasn...

Har jag missat ngt här, varför denna avsky över gamla hederliga Televerket. Vad har de "andra" som inte Telia har. Jag har allt, fast, mobil och tv, via Telia. Allt fungerar klanderfritt, eller är jag lurad..!?

Vad de andra har?
Humana priser
Bra abonnemang
Trevlig och lätt-tillgänglig support
En vänlig inställning till kunder som kommer med klagomål och kritik

  • Medlem
  • 2008-07-15 17:04

Ett väldigt stort motiv, som redan påpekats ovan, är att vi är många som sitter med jobbabonnemang hos andra operatörer än Telia. Vi måste ha en operatörsupplåsning. Personligen skiter jag i Jailbreak, bara jag kan ringa och surfa med Telenor-SIM.

För mig kan ett chip (typ TurboSim) absolut vara en lösning

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 17:19

bbus...

Det argumentet förstår jag, men samtidigt är det väl så att du ändå måste betala till Telia eftersom du inte får tag på en telefon utan att teckna ett abonnemang med Telia.
Och då är det så om jag läst på rätt - att ett billigt abonnemang betyder dyr telefon och ett dyrt abonnemang en billig telefon, men i slutänden ändå ungefär samma pris.

  • Medlem
  • 2008-07-15 17:33
Ursprungligen av alda99:

bbus...

Det argumentet förstår jag, men samtidigt är det väl så att du ändå måste betala till Telia eftersom du inte får tag på en telefon utan att teckna ett abonnemang med Telia.
Och då är det så om jag läst på rätt - att ett billigt abonnemang betyder dyr telefon och ett dyrt abonnemang en billig telefon, men i slutänden ändå ungefär samma pris.

Absolut! Och jag har inga som helst problem att köpa en telefon från Telia med billigast möjliga abonnemang (som jag sedan inte använder). Kan jag sedan köra annan operatör via en chip-lösning utan att behöva hacka själva telefonen, desto bättre. Då får jag förhoppningsvis inga problem med garantier. Efter 12 månader kan jag dessutom slanta 300:- och be Telia låsa upp telefonen åt mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 17:50
Ursprungligen av bbus:

Absolut! Och jag har inga som helst problem att köpa en telefon från Telia med billigast möjliga abonnemang (som jag sedan inte använder). Kan jag sedan köra annan operatör via en chip-lösning utan att behöva hacka själva telefonen, desto bättre. Då får jag förhoppningsvis inga problem med garantier. Efter 12 månader kan jag dessutom slanta 300:- och be Telia låsa upp telefonen åt mig.

Men om du köper en telefon av Telia kan du väl lika gärna nyttja abonnemanget.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-15 17:57
Ursprungligen av alda99:

Men om du köper en telefon av Telia kan du väl lika gärna nyttja abonnemanget.

Har en kompis som skall köpa 3G luren så fort den går att låsa upp.
Han har abb hos comviq genom jobbet och vill inte ha ytterligare ett nr. så köpa telefonen med billigaste abbet och sedan låta det rulla på tills man kan säga upp det är en bra plan för vissa

  • Medlem
  • 2008-07-16 00:17
Ursprungligen av alda99:

Men om du köper en telefon av Telia kan du väl lika gärna nyttja abonnemanget.

Hoj!

Jag har haft ett och samma mobilnummer i mitt jobb sedan väldigt länge (10+ år). Min arbetsgivare betalar mitt abonnemang inklusive surf men har som jag tidigare sagt valt Telenor som operatör.

Kort sagt: Jag ser telefonen som ett jobbverktyg och därför är det viktigt för mig att kunna köra med en annan operatör än Telia.

Reflektion: Sverige är (enligt vad jag läst på diverse forum) rätt unikt genom att företag står för både mobil och abonnemang till sina anställda. I de flesta andra länder köper man sin egen mobil och begär ersättning från sin arbetsgivare för alla jobbsamtal. Det innebär att modellen med en operatör blir rätt korkad i Sverige. Inget företag väljer operatör pga vilka telefoner som erbjuds. Det är de löpande kostnaderna för samtal och data som räknas. Priserna är förhandlingsbara och ett större företag kan få riktigt låga minutpriser i utbyte mot stora volymer.

jag förstår inte vad folk inte förstår.

vi med iPhone 1G (3 miljoner pers?) vill ha firmware 2.0 så att även vi kan nyttja det nya systemet och framför allt.. App store såklart, push osv.

när vi väl har det så hoppas jag installer följer med så att vi kan dra in program som vi hade på 1.1.3 och 1.1.4.

ni som inte förstår har isåfall aldrig använt installer. 1000tals apps, ett klick, gratis.

Bevaka tråden