Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om TomTom för iPhone

Tråden skapades och har fått 229 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker TomToms app med navigation, Navigon-utamanaren, förtjänar en egen tråd. Då var den här!

TomTom Nordic 659:-
TomTom Western Europe 949:-

Är det någon som har testat? Rent generellt tycker jag grafiken inte ser ut till att komma upp i konkurrentens standard, eller har jag fel?

Ursprungligen av oliverwide:

Jag tycker TomToms app med navigation, Navigon-utamanaren, förtjänar en egen tråd. Då var den här!

TomTom Nordic 659:-
TomTom Western Europe 949:-

Är det någon som har testat? Rent generellt tycker jag grafiken inte ser ut till att komma upp i konkurrentens standard, eller har jag fel?

Grafiken är lite tråkig men väldigt bra!
Anledningen varför jag också bytte till Navigon 8310 mot 930T, tröttnar fort

Däremot undrar jag om man får tillgång till som med de vanliga TomTom GPS att man dockar till TomTom Go programet för OSX och kan ladda ner nya röster, POI, osv ???
Detta skulle ju ge TomTom en högre växel jämfört med konkurenterna annars tycker jag.

Är Gps:en i en iPhone lika bra som en äkta GPS någon som har koll på detta ?
Då TomTom har via sin dock signalförstärkare så känns det ju inte riktigt som att den har det!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-17 11:02
Ursprungligen av @ndreas:

Är Gps:en i en iPhone lika bra som en äkta GPS någon som har koll på detta ?
Då TomTom har via sin dock signalförstärkare så känns det ju inte riktigt som att den har det!

Det är klart att det är en äkta GPS, det är en A-GPS som sitter i iPhone:

Vad menas med Assisted GPS?
Svar: A-GPS (Assisted GPS) gör det enklare för telefonens GPS-mottagare (inbyggd eller extern) att få satellitkontakt. När du använder A-GPS får GPS-mottagaren hjälp att lokalisera satelliterna via data från en server i mobilnätet. När GPS-mottagaren inte kan ta emot hjälpdata försöker den istället söka efter tillgängliga satelliter. Med hjälpdata kan de tillgängliga satelliterna identifieras snabbare, dvs. de som är på samma sida om planeten som mottagaren. A-GPS medverkar därför till att positionsbestämningen går mycket snabbare. Källa.

Det tillbehöret som Tom Tom säljer skall endast hjälpa till att förstärka signalen. Kan vara bra i vissa bilar som har värmeavvisande rutor.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-17 11:12

Vore intressant att veta om hållaren även har möjligheten att koppla in en TMC-antenn. Har idag en sådan till min nuvarande GPS, men planerar att skaffa TomTom's lösning till iPhone istället för att betala för nya kartor osv till den befintliga.

Ursprungligen av Jetwash:

Det tillbehöret som Tom Tom säljer skall endast hjälpa till att förstärka signalen. Kan vara bra i vissa bilar som har värmeavvisande rutor.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-17 11:25
Ursprungligen av Drakfot:

Vore intressant att veta om hållaren även har möjligheten att koppla in en TMC-antenn. Har idag en sådan till min nuvarande GPS, men planerar att skaffa TomTom's lösning till iPhone istället för att betala för nya kartor osv till den befintliga.

Räkna med att den inte har TMC stöd. De kommer förmodligen att kunna få trafikinformation via internet istället framöver.

En annan fråga är huruvida man kan "uppgradera" från Nordic till W. Europe?

Det vore surt att behöva "starta om" med över 900kr eftar att ha lagt dryga 600...

Men det hittar jag inget svar på. Jag letar vidare och hör av mig om det dyker upp någon information.

Hur tänker ni göra, köpa Nordic?

/M

Vore intressant O se vilken som är bäst , Navigons eller Tomtoms

Ursprungligen av Lionhart:

Vore intressant O se vilken som är bäst , Navigons eller Tomtoms

Ja, det är ju den intressanta fråga. Här saknar man verkligen möjligheten att under en kort period testa program i App Store utan kostnad (eller med möjligheten att få tillbaka pengarna) som jag tjatat om i andra trådar.

Men det lär väl dyka upp detaljerade recensioner rätt snart.

Köpte TomTom och har även provat idag lite när jag varit ute och kört.
Tyvärr så är kartuppdateringarna ganska dåliga jämfört med Navigon.

Har varit på tre olika adresser idag som är ganska nya men de fanns med i Navigon men inte i TomTom.
Bor själv på en adress som finns med i Navigon men inte i TomTom.

Det finns inte med någon körfältsvägledning som det finns i Navigon.

Programmet är annars mycket snabbt och enkelt att jobba i.

Har inte hunnit med att kika på så mycket mer.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-17 18:03
Ursprungligen av heiko:

Köpte TomTom och har även provat idag lite när jag varit ute och kört.
Tyvärr så är kartuppdateringarna ganska dåliga jämfört med Navigon.

Har varit på tre olika adresser idag som är ganska nya men de fanns med i Navigon men inte i TomTom.
Bor själv på en adress som finns med i Navigon men inte i TomTom.

Det finns inte med någon körfältsvägledning som det finns i Navigon.

Programmet är annars mycket snabbt och enkelt att jobba i.

Har inte hunnit med att kika på så mycket mer.

Den hittar inte min gata heller och den är från 2004, men Navigon hittar den.
Synd att Tele Atlas kartorna i TomTom är rätt kassa, jag kommer nog inte att köpa TomTom utan kör vidare med Navigon som kör Navteq.

Ursprungligen av Jetwash:

Den hittar inte min gata heller och den är från 2004, men Navigon hittar den.
Synd att Tele Atlas kartorna i TomTom är rätt kassa, jag kommer nog inte att köpa TomTom utan kör vidare med Navigon som kör Navteq.

Kartorna är nog det enda som talar emot TomTom. Jag kör själv mycket på Gotland och där är det rätt dåligt i Europakartorna. Vill man till Kräklingbo så hamnar man i färjehamnen i Visby, och nån gång har jag letts in i en kohage. Testade även med deras nordiska kartor och det var inte bättre alls. Men annars så är TomTom bra.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är ju den intressanta fråga. Här saknar man verkligen möjligheten att under en kort period testa program i App Store utan kostnad (eller med möjligheten att få tillbaka pengarna) som jag tjatat om i andra trådar.

Men det lär väl dyka upp detaljerade recensioner rätt snart.

Håller med...

Har själv köpt Navigons GPS för nån månad sedan. Skulle nu TomTom vara bättre då blir det surt , Har inte råd att slänga 600 - 900 spen för en till Navigator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-17 16:20

Lite småkorkad fråga:

Om man planerar att köpa bilhållaren, bör man då vänta med att köpa appen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-17 17:22

De har ju sagt att den ska bundlas med programvaran, antar att de kanske vill åt de som tänkt köra en piratkopierad version och att de inte bara ska kunna köpa hållaren.

Ursprungligen av Nirre:

Lite småkorkad fråga:

Om man planerar att köpa bilhållaren, bör man då vänta med att köpa appen?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-17 12:45

Det jag hade sett som en bra funktion är om man i denna appen inte bara kan köpa hela packar, utan även kan köpa enstaka länder osv (givetvis skulle det bli några kronor billigare om man köpte en bundel). Din fråga om att kunna uppgradera är intressant, för min del rör jag mig mest i Sverige men har funderat på att köpa W.Europe för att vara förberedd om man eventuellt skulle åka utomlands.

Ursprungligen av Husaby:

Hur tänker ni göra, köpa Nordic?

/M

Ursprungligen av Drakfot:

Det jag hade sett som en bra funktion är om man i denna appen inte bara kan köpa hela packar, utan även kan köpa enstaka länder osv (givetvis skulle det bli några kronor billigare om man köpte en bundel). Din fråga om att kunna uppgradera är intressant, för min del rör jag mig mest i Sverige men har funderat på att köpa W.Europe för att vara förberedd om man eventuellt skulle åka utomlands.

Som en vän till mig brukar säga: Det är de första 600 som är sura, inte de sista 300.

Så det är kanske smart att vara framtidssäkrad...

/M

Ursprungligen av Husaby:

En annan fråga är huruvida man kan "uppgradera" från Nordic till W. Europe?

Det vore surt att behöva "starta om" med över 900kr eftar att ha lagt dryga 600...

Men det hittar jag inget svar på. Jag letar vidare och hör av mig om det dyker upp någon information.

Som App Store fungerar idag tvivlar jag på att det tekniskt är möjligt att genomföra en sådan betald uppgradering även om TomTom skulle vilja det.

Ursprungligen av Jetwash:

Det är klart att det är en äkta GPS, det är en A-GPS som sitter i iPhone:

A-GPS är ju inget vidare ?!
i en TomTom 930 så har du ju GPS chip som hämtar info från upp till ja vad det nu är 7-9 sateliter ?!
A-GPS behöver man ju 3G och data för, men GPS behövs ju inte detta... och detta är ju inbyggt i iPhone man behöver inte ha mobiltdata nätverk för använda GPS jämfört med t.ex Nokia osv

Så A-GPS är väl inget att sträva efter.. Det jag menar är väl att en renodlad Bil GPS måste eller har betydligt bättre chip för mottagning av sateliter än vad man kan få med iPhonen

Rätta mig om jag har fel men ....

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-17 13:39

Troligen är det som du säger att det är skillnad på chipsen.
Dock kommer TomTom släppa en bilhållare som kommer hjälpa till att förbättra GPS-signalen bland annat. Detta tillbehör kanske täcker upp där iPhonens inbyggda chipset inte kan. Inget jag kan säga säkert dock

Ursprungligen av @ndreas:

Så A-GPS är väl inget att sträva efter.. Det jag menar är väl att en renodlad Bil GPS måste eller har betydligt bättre chip för mottagning av sateliter än vad man kan få med iPhonen

Rätta mig om jag har fel men ....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-17 14:02
Ursprungligen av @ndreas:
Ursprungligen av Jetwash:

Det är klart att det är en äkta GPS, det är en A-GPS som sitter i iPhone:

A-GPS är ju inget vidare ?!
i en TomTom 930 så har du ju GPS chip som hämtar info från upp till ja vad det nu är 7-9 sateliter ?!
A-GPS behöver man ju 3G och data för, men GPS behövs ju inte detta... och detta är ju inbyggt i iPhone man behöver inte ha mobiltdata nätverk för använda GPS jämfört med t.ex Nokia osv

Så A-GPS är väl inget att sträva efter.. Det jag menar är väl att en renodlad Bil GPS måste eller har betydligt bättre chip för mottagning av sateliter än vad man kan få med iPhonen

Rätta mig om jag har fel men ....

Nog lite förvirring här...
En A-GPS (assisted) är precis som en vanlig GPS, tar emot satellitsignaler från ett antal satelliter för att bestämma positionen.
En A-GPS är en utökad variant, den tar dessutom emot signaler via telefondelen (eller på annat sätt beroende på apparat) för att grovt bestämma positionen. Det gör att det går snabbare att bestämma den "riktiga" positionen via "vanliga" GPS-signalerna, än om man inte fick hjälp av A innan.
Så A-GPS ska man sträva efter, den blir snabbare. Vill man inte ha den funktionen pga ekonomi eller annat, är det bara att slå av dataöverföringen, så funkar den som en vanlig GPS.
Vad gäller själva GPSchipet är det nog ingen stor skillnad. iPhonen har troligen också SiRF-III (vilket jag dock inte vet), däremot har den nog en sämre antenn än "vanliga" GPSmottagare. Men det ska ju TomToms hållare råda bot på....

  • Oregistrerad
  • 2009-08-29 16:29
Ursprungligen av @ndreas:

A-GPS är ju inget vidare ?!
i en TomTom 930 så har du ju GPS chip som hämtar info från upp till ja vad det nu är 7-9 sateliter ?!
A-GPS behöver man ju 3G och data för, men GPS behövs ju inte detta... och detta är ju inbyggt i iPhone man behöver inte ha mobiltdata nätverk för använda GPS jämfört med t.ex Nokia osv

Så A-GPS är väl inget att sträva efter.. Det jag menar är väl att en renodlad Bil GPS måste eller har betydligt bättre chip för mottagning av sateliter än vad man kan få med iPhonen

Rätta mig om jag har fel men ....

1. En iphone är inte gjord för att fungera som en GPS i BILEN
2. En iphones GPS är först tänkt att fungera UTOMHUS, när du är ute och går och letar efter en resturang.
3. En iphone har en a-gps pga att du kanske inte har lust att vänta 5 minuter innan din iphone har scannat igenom alla 40 satelliter eller vad det är efter kontakt då du suttit i tunnelbanan i 20 minuter eller ett tåg i 2 timmar.
4. en iphone måste ha antenner för GSM/3G/WLAN/GPS i ett och samma hölje och det är en jäkla massa störningar som den måste kompensera för.

Om an ska ha en GPS i bilen som man är beroende av så ska man inte köpa en iphone + gps programvara, dels för det kommer bli mycket dyrare men också sämre.

Om man ÄNDÅ vill göra det så måste man ha en extern antenn om din iphone gps i överhuvudtaget ska få kontakt med några satelliter ii bilen. (imho)

Om man ÄNDÅ ska göra det så borde man vänta lite tills man faktiskt får lite mer valuta för pengarna. idag så saknas ju många funktioner, tomton har ingen funktion för att gå till koordinater (bara adress), du kan inte ladda upp kartor eller platser eller röster.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-29 21:51
Ursprungligen av studiox:

Om an ska ha en GPS i bilen som man är beroende av så ska man inte köpa en iphone + gps programvara, dels för det kommer bli mycket dyrare men också sämre.

Om man ÄNDÅ vill göra det så måste man ha en extern antenn om din iphone gps i överhuvudtaget ska få kontakt med några satelliter ii bilen. (imho)

Har du testat Navigon eller TomTom i iPhone? När jag kör Navigon i södra länken så har jag alltid täckning, min TomTom 710 klarade aldrig södra länken. Man *måste* inte ha en extern antenn.

Citat:

En iphone har en a-gps pga att du kanske inte har lust att vänta 5 minuter innan din iphone har scannat igenom alla 40 satelliter eller vad det är efter kontakt då du suttit i tunnelbanan i 20 minuter eller ett tåg i 2 timmar.

Det funkar även utmärkt utan A-gps. Min Globalsat GPS-puck tar max 30 sekunder på sig att få en fix, även om den legat i byrålådan i flera veckor, men den har extremt bra mottagning. Däremot så skiter det sig förstås i tunnlarna under Stockholm och där kan A-gps:en hålla något sånär koll på positionen. En kombination av puckens känslighet och A-gps hade varit toppen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 00:28
Ursprungligen av studiox:

1. En iphone är inte gjord för att fungera som en GPS i BILEN
2. En iphones GPS är först tänkt att fungera UTOMHUS, när du är ute och går och letar efter en resturang.
3. En iphone har en a-gps pga att du kanske inte har lust att vänta 5 minuter innan din iphone har scannat igenom alla 40 satelliter eller vad det är efter kontakt då du suttit i tunnelbanan i 20 minuter eller ett tåg i 2 timmar.
4. en iphone måste ha antenner för GSM/3G/WLAN/GPS i ett och samma hölje och det är en jäkla massa störningar som den måste kompensera för.

Om an ska ha en GPS i bilen som man är beroende av så ska man inte köpa en iphone + gps programvara, dels för det kommer bli mycket dyrare men också sämre.

Om man ÄNDÅ vill göra det så måste man ha en extern antenn om din iphone gps i överhuvudtaget ska få kontakt med några satelliter ii bilen. (imho)

Om man ÄNDÅ ska göra det så borde man vänta lite tills man faktiskt får lite mer valuta för pengarna. idag så saknas ju många funktioner, tomton har ingen funktion för att gå till koordinater (bara adress), du kan inte ladda upp kartor eller platser eller röster.

Bullshit, har aldrig haft några problem med att få täckning i min bil.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-30 14:30
Ursprungligen av zappee:

Bullshit, har aldrig haft några problem med att få täckning i min bil.

Jag får alltid problem, då ändå sitter iphonen ovanför instrumentbrädan. Jag brukar också göra en ny sökning innan jag sätter mig i bilen så jag har full kontakt.

Men som någon annan sa så kan det ju variera lite med vad man har för bil. Lånade farsans Garmin och den fungerade utan några som helst problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 15:59
Ursprungligen av studiox:

Jag får alltid problem, då ändå sitter iphonen ovanför instrumentbrädan. Jag brukar också göra en ny sökning innan jag sätter mig i bilen så jag har full kontakt.

Men som någon annan sa så kan det ju variera lite med vad man har för bil. Lånade farsans Garmin och den fungerade utan några som helst problem.

Ja, du får köpa en bättre bil

Vissa har något inbyggt i framrutan som sabbar GPS-signalen.

Citat:

Ja, du får köpa en bättre bil

Vissa har något inbyggt i framrutan som sabbar GPS-signalen.

De flesta nyare franska bilar har värmeddämpande vindrutor (som är mycket trevligt när solen gassar) men dessa påverkar även GPS-signalen. Tyvärr verkar iPhonens GPS påverkas extra mycket.

Ursprungligen av gauntman:

De flesta nyare franska bilar har värmeddämpande vindrutor (som är mycket trevligt när solen gassar) men dessa påverkar även GPS-signalen. Tyvärr verkar iPhonens GPS påverkas extra mycket.

Inte bara franska, de flesta nyare bilar har värmedämpande rutor tyvärr, helt onödigt om man bor i Sverige.

Bevaka tråden