Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om TomTom för iPhone

Tråden skapades och har fått 229 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag ju inte fått min iPhone än (SUCK!!) men med min nuvarande Nokia E71 och Garmin Mobile XT har jag aldrig haft problem med dålig gps-signal i bilen. Har navigerat en hel del b.la i sthlm. Har en Saab 9-3 Sportsedan Aero -04.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 20:37
Ursprungligen av Patrik D:

Inte bara franska, de flesta nyare bilar har värmedämpande rutor tyvärr, helt onödigt om man bor i Sverige.

Jasså?

Inga problem i nyare MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 10:47
Ursprungligen av Patrik D:

Inte bara franska, de flesta nyare bilar har värmedämpande rutor tyvärr, helt onödigt om man bor i Sverige.

Ursprungligen av zappee:

Jasså?

Inga problem i nyare MB.

Inga problem i ny BMW.

Ursprungligen av Nirre:

Inga problem i ny BMW.

Alla nyare bilar har inte det, bara dom nya och dyra

TomTom's bilhållare har egen GPS inbyggd som kommunicerar via dock-porten. Det gör såvitt jag förstår det, att så länge du har hållaren fungerar det även att använda en ipod touch.. det du !

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-17 17:20
Ursprungligen av lilledanne:

TomTom's bilhållare har egen GPS inbyggd som kommunicerar via dock-porten. Det gör såvitt jag förstår det, att så länge du har hållaren fungerar det även att använda en ipod touch.. det du !

Är du helt säker?

Ursprungligen av lilledanne:

TomTom's bilhållare har egen GPS inbyggd som kommunicerar via dock-porten. Det gör såvitt jag förstår det, att så länge du har hållaren fungerar det även att använda en ipod touch.. det du !

Det har du nog fått om bakfoten. Tomtoms grejer är för iPhone, inte iPod touch. Läs själv: TomTom for iPhone

Edit: gissar att det är den här artikeln som gett upphov till div. rykten om iPod Touch: TomTom for iPhone en route | Software | iPhone Central | Macworld. Men iPod Touch nämns överhuvudtaget inte alls.

Senast redigerat 2009-08-17 18:02

Svensk recension: Test av TomTom för iPhone

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-17 17:59

Tackar för länken, bra information i den.

Nu gäller det bara att vänta tills de släpper sin bilhållare med

Ursprungligen av Adrian B:

Svensk recension: Test av TomTom för iPhone

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-17 18:47

Lite mer info om bilhållaren samt dess stöd för andra programvaror mm: TomTom Car Kit to Be Compatible With iPod Touch and Other GPS iPhone Applications? - Mac Rumors

Ursprungligen av Drakfot:

Lite mer info om bilhållaren samt dess stöd för andra programvaror mm: TomTom Car Kit to Be Compatible With iPod Touch and Other GPS iPhone Applications? - Mac Rumors

Intressant! Då hoppas vi att informationen är äkta.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-17 18:57

TomTom borde verkligen byta ut deras svenska röster, trots att Navigon bara har en röst så är TomTom's svenska röster som följer med ännu värre. Vet att man kan byta röst i TomTom, men till vad? Inget som är bättre iallafall.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-17 19:48

Om man hittar fel i Tele Atlas:
Map Insight

Ursprungligen av Jetwash:

Om man hittar fel i Tele Atlas:
Map Insight

Tackar för tipset men inte ens här hittar man sin egen hemadress.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-17 21:03
Ursprungligen av heiko:

Tackar för tipset men inte ens här hittar man sin egen hemadress.

Nä det är ju därför du skall rapportera det Jag la in 5 rapporter om fel och man får rapportstatus via mail, så det är riktigt bra upplagt.

Ursprungligen av Jetwash:

Nä det är ju därför du skall rapportera det Jag la in 5 rapporter om fel och man får rapportstatus via mail, så det är riktigt bra upplagt.

Skickade också iväg lite adresser som inte finns med.

Står även på Tomtoms hemsida:
#Kompabilitet med iPod touch och andra iPhone-modeller kommer inom kort"
TomTom, bärbara GPS bilnavigeringssystem

Ursprungligen av adress@mac:

Står även på Tomtoms hemsida:
#Kompabilitet med iPod touch och andra iPhone-modeller kommer inom kort"
TomTom, bärbara GPS bilnavigeringssystem

Coolt, det trodde jag verkligen inte. Ibland är det skönt att få fikon. O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 00:07

Å här finner Ni en PDF-handbok till programmet:

TomTom-app-en-US.pdf

- Torkel

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2009-08-18 08:02

Eftersom jag lätt köper för mycket program till min iPhone, så kunde jag inte motstå Navigon när det släpptes, och köpte givetvis också Tomtom igår. Jag har hittat ett antal små fördelar med Tomtom jämfört med Navigon:

+ allmänt bättre användargränssnitt
+ möjlighet att vrida iPhone för att få "bredbild"
+ åtkomst direkt till volymkontrollen genom att trycka på listen längst ner
+ översiktskarta vid ruttplanering
+ "offline" ruttplanering (det som kallas avancerad ruttplanering) dvs planering av en resa nån helt annan stans än där man befinner sig. Största fördelen enligt mig.
+ simulerad körning (ganska kul!)
+ ""prickar" var 100:e meter i vägbanan

Några små fördelar med Navigon:
+ trevligare "perspektiv" i kartdisplayen
+ ljudvarning när man kör för fort
(+? Navigon visar fartkameror, har inte sett det än i tomtom)

När det gäller själva guidningenhar jag ingen uppfattning om skillnaden. Och inte heller kartmaterialet, men andra säger ju att Navigons Navteq är lite bättre uppdaterade än Tomtoms Teleatlas. Se också M3:s test: Navteq vs Tele Atlas, snart koras bästa gps-karta! - M3

Så slutsatsen blir kanske:

* Navigon har bättre kartor
* Tomtom har bättre användargränssnitt

Senast redigerat 2009-08-18 11:18
  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-18 08:04

@hnn: tackar för din feedback. Har väntat på att det skall komma en jämnförelse mellan de två. Återkom gärna när du har hunnit testköra dem mer

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-18 08:35
Ursprungligen av hnn:

(+? Navigon visar fartkameror, har inte sett det än i tomtom)

Enligt sidan som adress@mac nyss länkade till:
"Applikationen levereras även med en databas över trafiksäkerhetskameror i 11 europeiska länder**, inklusive Sverige. "

**Information om trafiksäkerhetskameror finns för följande Europeiska länder: Belgien, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige och Österrike.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-08-18 09:24
Ursprungligen av hnn:

Eftersom jag lätt köper för mycket program till min iPhone, så kunde jag inte motstå Navigon när det släpptes, och köpte givetvis också Tomtom igår. Jag har hittat ett antal små fördelar med Tomtom jämfört med Navigon:

+ möjlighet att vrida iPhone för att få "bredbild"

Navigon går ju också att vrida och få liggande bild, om du menade det..

Ursprungligen av hnn:

Eftersom jag lätt köper för mycket program till min iPhone, så kunde jag inte motstå Navigon när det släpptes, och köpte givetvis också Tomtom igår. Jag har hittat ett antal små fördelar med Tomtom jämfört med Navigon:

+ möjlighet att vrida iPhone för att få "bredbild"
+ översiktskarta vid ruttplanering
+ simulerad körning (ganska kul!)

Även Navigon fixar detta!

Ursprungligen av hnn:

När det gäller själva guidningen har jag ingen uppfattning om skillnaden. Och inte heller kartmaterialet, men andra säger ju att Navigons Teleatlas är lite bättre uppdaterade än Tomtoms Teleatlas. Se också M3:s test: Navteq vs Tele Atlas, snart koras bästa gps-karta! - M3

TomTom = Tele Atlas
Navigon = Navteq betydligt bättre
Röstguiden är också till fördel för Navigon

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2009-08-18 11:22

Jag skrev att:

+ möjlighet att vrida iPhone för att få "bredbild"
+ översiktskarta vid ruttplanering
+ simulerad körning (ganska kul!)
och du svarade:

Ursprungligen av @ndreas:

Även Navigon fixar detta!

men:
Navigons simulering är bara en liten bit på slutet. Tomtom kan simulera från start till mål.

Och jag har inte lyckats få fram nån översiktskarta i Navigon.

Så jag tycker fortfarande att Tomtom är framför allt bättre på "offline" färdplanering hemma i soffan!

PS: Tack för korrigeringen Navigon = Navteq. Fixat i inlägget.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-18 18:52

Lite komiskt; fick just ett mail från TomTom om att deras applikation nu finns tillgänglig (jag signade upp mig på deras sida för ett bra tag sedan). Det kanske skulle kommit för någon dag sedan när applikationen blev tillgänglig
Dock stod det inget om själva bilhållaren.

Citat:

Och jag har inte lyckats få fram nån översiktskarta i Navigon.

När du knappat in rutten så slår du igång navigationen/simuleringen och klickar på kartbilden. Klicka sedan på symbolen längst ned till höger så kommer du till ruttöversikten.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-19 23:05
Ursprungligen av hnn:

men:
Navigons simulering är bara en liten bit på slutet. Tomtom kan simulera från start till mål.

Du måste göra en resväg med start och mål för att simuleringen skall starta från början i Navigon.

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2009-08-20 09:10
Ursprungligen av Jetwash:

Du måste göra en resväg med start och mål för att simuleringen skall starta från början i Navigon.

Ahh, jag hade inte hittat funktionen "resväg" under "Mer". Nu ser jag att jag kan beräkna resvägar offline även i Navigon. Visserligen är användargränssnittet lite mer "eljest", men funktionen finns där.

Jag blir mer och mer övertygad om att Navigon är en bättre produkt, allra mest pga bättre kartor, som inte alls uppvägs av det något bättre gränssnittet i Tomtom.

Jag skall t.ex. åka till Älghammars slott utanför Björnlunda. I tomtom fick jag leta mig dit genom att zooma i kartorna. I Navigon fanns det massor av småvägar runt slottet att välja på.

Navigon är också bättre på att plocka upp adresser ur Kontakter. Med Tomtom måste man oftast bekräfta både stad, gata och gatunummer innan den är nöjd.

Bevaka tråden