Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om TomTom för iPhone

Tråden skapades och har fått 229 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-07 11:28

Leveranserna av Tomtoms hållare började senare i Sverigen på kontinenten. Jag beställde en på tomtom.be i onsdags och den hade UPS ställt vid dörren när jag kom tillbaka från Sverige i går (fredag) kväll.Snabb test de två milen in till Bryssel med iGo och Navigon visar inget ändrat beteende vad gäller navigationen under lätta förhållanden men som gpspassion visat med sin svåra testrunda i innerstadsmiljö (franska forumdelen) så spårar iPhone mycket bättre med tomtoms hållare än utan den - detta oavsett navigationsprogram.

Lite mer detaljkoll visar en sak som utmärker SiRF III chippet som ju är mycket känsligt och använder även svaga och eventuellt reflekterade signaler. När man står still kan skärmbilden snurra runt. Det rätar upp sig så snart man börjar köra.

iGo har en lite punkt som visar verklig position på kartan till skillnad från cursorn som låser på rutten. Kör man utan hållaren skuttar punkten som en hare efter cursorn med ett skutt i sekunden. Men med hållaren ligger punkten närmare och ibland i pilen. Dessutom sker positionsändringen oftare än en gång i sekunden (edit: Fel, uppgraderingen sker frotfarande en gång i sekunden men någon gång kan iphonen hoppa över en position från tomtomkittet) men inte helt regelbundet. Det påminner om effekten av bluetoothGPS kopplad till Garmin iQue. Där hann processorn inte alltid att hantera datatrömmen och konverteringsprogrammet som översatte NMEA till garminprotokoll. Följden blev att positioneringen kunde snubbla och hoppa över en position då och då. Det syntes om man läste av positionsangivelserna.


Vad gäller det praktiska utförandet så är jag lite tvekis till att den i och för sig eleganta fästanordningen är så kort. Fäster jag hållaren på vindrutan kommer telefonen långt bort och för högt. Alternativet blir att använda den medföljande plattan och klistra fast den på instrumentbrädans hyllplan - om det nu finns några platta ställen för sådant. får nog bli en omkonstruktion.

För den som vill ha en billig iphonehållare rekommenderas Claes Ohlsons Exibel. Macaffären på Kungsgatan i Stockholm säljer en väldigt elegant och smidig iPhonehållare som inte är så dyr.

Mer om tomtoms hållare: den drivs på fem volt via en cig plugg. Det innebär att man kan använda vilken fem volts källa som helst med USB miniplugg un som ger drygt en ampère, även Li Ion batterier som Philips.

Nu vill jag veta var antennen sitter i hållaren så att jag kan föra på signalen från en (fastmomnterad) GSPantenn på biltaket vilket behövs vid svåra innerstadsförhållanden där större delen av himlen och satelliterna skyms av byggnader som dessutom ger en massa reflexer (pröva att köra hyrbil med navigator på Manhattan).

Edit: Antennen på kittet verkar sitta i överkant vilket är logiskt. Märks om man maskerar med handen. För jag på en återsänd gps-signal från en takantenn så ökar signalstyrkan 15-20 dB per kanal ända upp till max ca 50 dB. Ska testa i svår stadsmiljö vid tillfälle.

Senast redigerat 2009-11-11 09:58

Jag hämtade idag TomTom Car Kit och måste säga - Jag är imponerad. Fungerar fantastiskt bra med Navigon. Min iPhone är jailbreakat och jag kan lyssna på Spotify samtidigt när jag använder GPSen. En enda nackdel är att man inte kan stänga av rösten i Navigon och musiken tyvärr tunas inte ut, men annars underbart.
Jag fattar inte att inWarehouse fick TomTom car kit före andra tom apple store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 22:58

Hämtade också min idag men hann inte testa den så mkt... Hann dock bli besviken över att det inte går att få ut ljudet av navigatorrösten via bilhållaren istället för bilstereon när sladden till bilstereon är ikopplad. Eller missade jag nåt, kan man få detta att funka? För telefonsamtal kan man välja att höra motparten från antingen bilstereon, iphonen eller car kit-högtalaren. Förstår inte varför det inte funkar likadant med navigatorrösten..

Fanns dock saker jag hann bli nöjd med också:
Ljudkvaliten vid handsfree-samtal verkar fullt tillräcklig, också enligt de personer jag ringde upp.
Jag lyckades med hjälp av medföljande fästplatta få fast hållaren på ett bra sätt på instrumentbrädan, trots att den har aningen välvd form. Detta var mitt största orosmoment innan (vindrutan är för långt bort och dessutom är det ingen bra ide att fästa den där vare sig ur estetisk- eller säkerhetssynpunkt).

Oh, en grej till. Jag vetefan hur/om volymkontrollen på bilhållaren fungerar efter snabbt test. Forskar vidare imorrn.

Edit: hmmm volymkontrollen kanske bara ska funka när det är bilhållarens högtalare som används (dvs enbart telefonsamtal för min del)? Vet inte om jag testade att höja sänka ljudet vid samtal...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-13 17:28

Är väldigt besviken på en sak angående bilhållaren: Den låser möjligheterna att strypa/sänka ljudet från navigatorrösten. Det här innebär att det är omöjligt för mig att lyssna på musik från iphonen och samtidigt ha navigatorn (med ljud) igång.

Innan jag köpte bilhållaren fungerade det utmärkt att göra detta. Jag kopplade bilstereokabeln till iphonens hörlursuttag, satte på en låt (eller podcast el dylikt), startade tomtom-appen och sänkte ljudet på navigatorrösten genom att klicka på den undre "menyraden" i programmet. På detta sätt synkades musikljudet och navigatorljudet till lagom nivå. Med iphonen i bilhållaren visas ingen "ljudnivå-slider" när man klickar på samma menyrad och det går därmed inte att sänka ljudet. Det funkar inte heller om jag sätter i bilstereokabeln direkt i iphonen istället för i bilhållaren. :(:(

Riktigt dåligt i mina ögon. Undra om man kan hoppas på nån mjukvaruuppdatering (borde väl gå att fixa med en uppdatering av appen?) som löser detta... hmm... jag har inga planer på att hålla andan direkt...

(kom på en grej medans jag skrev detta: jag är inte säker på om jag har provat att sänka nivån på navigatorrösten INNAN jag kopplar iphonen till hållaren. Men jag tror inte att det hjälper, jag tror att ljudnivån "går upp på max" såfort hållaren kopplas in... ska såklart dubbelkolla det här ändå.................. i vilket fall som helst, även om detta mot förmodan skulle funka, så är det rätt uselt...)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-13 22:09
Ursprungligen av Nirre:

Är väldigt besviken på en sak angående bilhållaren: Den låser möjligheterna att strypa/sänka ljudet från navigatorrösten. Det här innebär att det är omöjligt för mig att lyssna på musik från iphonen och samtidigt ha navigatorn (med ljud) igång.

Innan jag köpte bilhållaren fungerade det utmärkt att göra detta. Jag kopplade bilstereokabeln till iphonens hörlursuttag, satte på en låt (eller podcast el dylikt), startade tomtom-appen och sänkte ljudet på navigatorrösten genom att klicka på den undre "menyraden" i programmet. På detta sätt synkades musikljudet och navigatorljudet till lagom nivå. Med iphonen i bilhållaren visas ingen "ljudnivå-slider" när man klickar på samma menyrad och det går därmed inte att sänka ljudet. Det funkar inte heller om jag sätter i bilstereokabeln direkt i iphonen istället för i bilhållaren. :(:(

Riktigt dåligt i mina ögon. Undra om man kan hoppas på nån mjukvaruuppdatering (borde väl gå att fixa med en uppdatering av appen?) som löser detta... hmm... jag har inga planer på att hålla andan direkt...

(kom på en grej medans jag skrev detta: jag är inte säker på om jag har provat att sänka nivån på navigatorrösten INNAN jag kopplar iphonen till hållaren. Men jag tror inte att det hjälper, jag tror att ljudnivån "går upp på max" såfort hållaren kopplas in... ska såklart dubbelkolla det här ändå.................. i vilket fall som helst, även om detta mot förmodan skulle funka, så är det rätt uselt...)

Maila TomTom och berätta.

Ursprungligen av Nirre:

Är väldigt besviken på en sak angående bilhållaren: Den låser möjligheterna att strypa/sänka ljudet från navigatorrösten. Det här innebär att det är omöjligt för mig att lyssna på musik från iphonen och samtidigt ha navigatorn (med ljud) igång.

Innan jag köpte bilhållaren fungerade det utmärkt att göra detta. Jag kopplade bilstereokabeln till iphonens hörlursuttag, satte på en låt (eller podcast el dylikt), startade tomtom-appen och sänkte ljudet på navigatorrösten genom att klicka på den undre "menyraden" i programmet. På detta sätt synkades musikljudet och navigatorljudet till lagom nivå. Med iphonen i bilhållaren visas ingen "ljudnivå-slider" när man klickar på samma menyrad och det går därmed inte att sänka ljudet. Det funkar inte heller om jag sätter i bilstereokabeln direkt i iphonen istället för i bilhållaren. :(:(

Riktigt dåligt i mina ögon. Undra om man kan hoppas på nån mjukvaruuppdatering (borde väl gå att fixa med en uppdatering av appen?) som löser detta... hmm... jag har inga planer på att hålla andan direkt...

(kom på en grej medans jag skrev detta: jag är inte säker på om jag har provat att sänka nivån på navigatorrösten INNAN jag kopplar iphonen till hållaren. Men jag tror inte att det hjälper, jag tror att ljudnivån "går upp på max" såfort hållaren kopplas in... ska såklart dubbelkolla det här ändå.................. i vilket fall som helst, även om detta mot förmodan skulle funka, så är det rätt uselt...)

Men har du kollat den lilla volym knappen som finns på vänstra sidan om hållaren? Man ska kunna reglera volymen och reseta bluetooth anslutning

saxat från:http://www.iphonewzealand.co.nz/2009/all/review-tomtom-car-kit/

A volume control on the side of the car kit makes for easy and more tactile volume adjustment but provides no visual or audio feedback (unlike the tap the info bar method within the Tomtom app) without the visual/audio volume level you have no idea if it is working or where the volume level is at unless you can time it with the spoken directions. I hope Tomtom will address this.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-13 23:23
Ursprungligen av toox500:

Men har du kollat den lilla volym knappen som finns på vänstra sidan om hållaren? Man ska kunna reglera volymen och reseta bluetooth anslutning

Japp, har testat den, utan framgång. Volymknappen ger ingen effekt när ljudet går via bilhögtalarna.

Tack för förslaget ändå.

Nu finns Tomtom-uppdateringen att ladda ner.

Har inte hunnit testa skarpt utan bara gått igenom programmet visuellt. Känns verkligen som ett lyft med iPod-kontrollerna nära till hands och att man kan mixa volymnivåerna på instruktioner/musik steglöst. Men som sagt ska bli intressant att se hur alla uppdateringar fungerar i bilen. Någon som hunnit ta en runda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 05:51

Jag har inte heller hunnit testa i bilen ännu. Det verkar vara en bra uppdatering... med en stor reservation: Jag kommer flippa ur totalt om det visar sig att bilhållaren sabbar även de nya volymkontrollerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 17:44
Ursprungligen av Nirre:

Jag har inte heller hunnit testa i bilen ännu. Det verkar vara en bra uppdatering... med en stor reservation: Jag kommer flippa ur totalt om det visar sig att bilhållaren sabbar även de nya volymkontrollerna.

hahahaha vilka jävla klåpare! "Volume on Car Kit". Bilhållaren förstör alltså de nya funktionerna och går fortfarande inte att använda om man vill lyssna på musik samtidigt som appen är igång. Sanslöst bra jobbat Tomtom...

Men vafan, bilhållaren kostade ju bara 1200kr. Inte kan man väl förvänta sig att den är funktionsduglig för det vrakpriset...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-11-19 11:35

Nu kommer TomTom för iPod Touch och gamla iPhone, för användning tillsammans med bilhållaren.
AppleInsider | TomTom app updated to support iPod touch, first-gen iPhone

Ursprungligen av Mija:

Nu kommer TomTom för iPod Touch och gamla iPhone, för användning tillsammans med bilhållaren.
AppleInsider | TomTom app updated to support iPod touch, first-gen iPhone

Här är länken till TomTon Car Kit Tool via iTunes -gratisprogram
iTunes Store

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-27 00:21

Har precis skaffat TomTom Car Kit. Kör Navigon på min telefon och för den som undrar verkar till och med iPhone 2G fungera med Navigon när den sitter i hållaren. Har dock inte varit ute och kört med den, men den fick GPS-signal i Navigon-programvaran när jag stod på parkeringen i alla fall.

Har dock redan upptäckt två stora brister som jag inte hört om tidigare. Förhoppningsvis går det att lösa, men ändå.

1. Det går bara att ha en (1) telefon "pairad" via bluetooth. (Bluetooth används för att skicka ljudet till hållaren vid handsfree-samtal eller vid navigering.) Det blir alltså oerhört opraktiskt om man har en bil i hushållet, men mer än en iPhone. Om en telefon varit ansluten och man sedan vill ansluta en annan telefon istället måste man först hålla inne hållarens volymknapp i åtta sekunder för att nollställa och sedan göra om parningsprocessen igen via telefonen (Inställningar > Allmänt > Bluetooth > TomTom car kit > knappa in lösenordet), vilket både är omständligt och tidskrävande. Detta måste göras om varje gång man vill använda "den andra" telefonen. Eller har jag missat något? Hoppas det.

2. När man ansluter hållaren till bilstereon via AUX-utgången får man väldigt stora störningar i högtalarna. Framförallt när min 3GS är ansluten, men även när jag ansluter en äldre 2G. Att koppla direkt till telefonernas 3,5 mm-uttag blir helt störningsfritt. Vet inte om det räknas som fel på hållaren eller om det är något problem med jordning eller liknande...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-28 11:41

Du beskriver inte vilken form av störningar.

En vanlig störning när man kopplar in ljud till bilradion från annan apparat är störningar fråm den andra apparaten switchade nätaggregat, dvs strömförsörjningen till car kitet i detta fall. Installatörer av bilstereo säljer små burkar som gör att jordförbindelsen över minuspolen i battreiet eller skärmningen i audiokablarna bryts för och isolerar kretsarna från varandra. Det hjälpte i min installation. Sök efter

audio ground loop isolator

Ett annat problem är GSM-knatter, förekommer också vid EDGE, mindre vid 3G. Beror på graden av skärming i kablar och kretsar som tar upp ljudet. Svårt göranågot åt.

Ringa med

Vet inte om detta har tagits upp tidigare. Sökfunktionen krånglar för mig idag (det händer inget när jag klickar på "sök i detta forum").
Hursomhelst - du navigerar på som bäst i TomTom och får för dig att ringa ett telefonsamtal. Så som jag ser det måste man då stänga ner TomTom och knappa mig fram till telefonen för att ringa och sedan efter samtalet öppna TomTom igen. Sålunda kan du inte navigera medan du pratar i telefon. Något som fungerar i de flesta andra lurar av den här kalibern. Har jag rätt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-05 15:03

Precis på väg med TomTom Suite, rapporter inatt...

Har precis skaffat TomTom, både programvaran, Tom Tom Car Kit & Tom Tom Car Kit Tool för iPhone, på väg från Helsingborg till ett litet ställe utanför Karlshamn, vi får se hur det hela funkar.
Kommer tillbaka i natt & lämnar en liten rapport

FYI så köpte jag TT Car Kit på Elgiganten för 899,- inkl. frakt. Billigare ändå än de 1.200 spänn det nämndes tidigare.

Ursprungligen av homesick:

Har precis skaffat TomTom, både programvaran, Tom Tom Car Kit & Tom Tom Car Kit Tool för iPhone, på väg från Helsingborg till ett litet ställe utanför Karlshamn, vi får se hur det hela funkar.
Kommer tillbaka i natt & lämnar en liten rapport

FYI så köpte jag TT Car Kit på Elgiganten för 899,- inkl. frakt. Billigare ändå än de 1.200 spänn det nämndes tidigare.

Köpte från inWarehouse för samma pris 899:- Apple får nog snart sänka priset.......;)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-06 05:17

Tillbaka med TomTom

I'm back.
Min TomTom för iPhone har version "appv1.2 / app version 8.150 (462780) Map: 'Western_Europe' v.835.2510

Min iPhone är en 3G inköpt på Telia i januari 09, med alla de senaste uppdateringarna.

Först om en uppenbar skillnad när man använder Car Kit. Visst fungerar TT iPhone från handen också och den hittar och allt det där. Dock är allt mycket vassare med extra GPS chipen som sitter i Car Kit mojängen, plus att den sitter rätt framför ögonen. Real time positioning är vassare så och uppdateringen av egen position smidigare.
Car Kit är mycket lätt att sätta fast, jag hade den både på vindrutan och på den lilla plattan som följer med och som man kan fästa var man vill framför sig, bara det är platt yta så funkar det.

Car Kit håller hög kvalitet tycker jag, både till utseendet och funktionsmässigt. Hållaren går att rikta åt rätt håll på tre olika sätt, se på Tom Toms hemsida, klicka på länken till filmen. Och så sugproppen som styrs genom att vrida på fint utformade handtaget, en rörelse på 2-3 cm och så håller den som fastklistrad.

En liten grej bara. Jag tyckte att det var lite slappt när man vred på iPhonen så att den skulle ligga horisontellt, det kändes som om att den skulle lätt tippa "nedåt". Det är sladden till laddaren som ändå väger en del och drar. Konstigt nog så höll allt fint trots vibrationer från körningan, väglaget och allt annat. iPhonen stannade där jag ville från början till slut. Jag ska kolla senare om det finns någon microskruv någonstans men tja, det håller..

OK; om körningen.
Jag åkte från Helsingborg till Asarum (se grafiken). Knappade in gatunamn, allt gick fint och Tom Tom var klar på ca 10 sek. Off we go.

Mina inställningar under "Route Planing" var på "fastest" och TT ville lotsa mig via de större vägarna där man kan hålla högre hastighet, men i ärlighetens namn så var inte detta den snabbaste vägen, se i grafiken jag bifogar. Jag brukar köra via Perstorp, Tyringe osv, och visst så växlar det mellan 90, 70, 50, 70 vägar... men ändå.

Detta med inställningar ska jag testa mer och ställa in på att TT ska fråga mig vilken väg den ska räkna ut för mig.

Hastighetskameror:
Kanonbra täckning, missade inte en enda, varnar i god tid och visar avståndet till kameran i meter, träffar nästan mitt i prick.

Hastighet
Hm, TT visar rätt när det handlar om motorväg, det står längst ner till vänster på skärmen, först min hastighet/sedan den tillåtna. Min bils hastighet skiljer ca 5-8 km/h från vad TT visar, jag kör t.ex. 120, den visar 113, 115, 112 vetja. Inte riktigt säkert vad som är rätt.
Dock är här viktigare att påpeka att TT inte vet om de nya hastigheterna på vissa streckor, det är 80km/h istället för 90 på vissa ställen, 100 istället för 90, TT blandar 50km/h och 70 lite, och den ignorerar fulständigt de korta streckorna där man närmar sig en korsning/påfart eller liknande och kör på en 90-väg, och så kommer skylten för 70 under 300-400m och så fortsätter 90-vägen. Kanske inte så himla viktigt men vill nämna det ändå.

Jag gillade skarpt hur TomTom visade de mer komplicerade korsningarna/avfarter, på vägen tillbaka så ändrades hela layouten på skärmen (hade den i nattläge) - den blev lite ljusare och visade tre körfiler där jag skulle uppmanas att hålla till vänster och inte ta avfarten av misstag, det är lite lurigt på vissa vägar. De två rätta körfilerna lyste behagligt grönt och GPS-idioten som jag fattade direkt.

Ja, det är kanske viktigt att säga att jag inte har erfarenhet av egen GPS så jag kan vara "lätt match", imponerad av att allt funkar över huvudtaget

I överlag är jag mer än nöjd. Tycker dock inte att grännsnittet är intuitivt. Visst är det anpassat efter hur iPhone apps fungerar - med meny efter meny, scroll till höger och så igen och allt det där, men det känns lite krångligare än det ska vara. Kanske en vanesak och det är absolut inte avgörande.

Jag ser fram emot att testa TomTom mer när jag ska till "mardrömsstaden" Göteborg där man bygger om och om och om......:cool:

Men men, jag ger det 9 av 10 möjliga, absolut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-06 10:23
Ursprungligen av homesick:

Mina inställningar under "Route Planing" var på "fastest" och TT ville lotsa mig via de större vägarna där man kan hålla högre hastighet, men i ärlighetens namn så var inte detta den snabbaste vägen, se i grafiken jag bifogar. Jag brukar köra via Perstorp, Tyringe osv, och visst så växlar det mellan 90, 70, 50, 70 vägar... men ändå.

Detta med inställningar ska jag testa mer och ställa in på att TT ska fråga mig vilken väg den ska räkna ut för mig.

Har du provat att köra båda sträckorna, så du vet hur mycket det skiljer i tid?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-06 13:13
Ursprungligen av kenjon:

Har du provat att köra båda sträckorna, så du vet hur mycket det skiljer i tid?

Hm, jag körde under olika tider pa dagen/natten tidigare, svårt att bedöma... Slutsatsen kan kanske vara att TomToms strecka var längre men tog lika lång tid som min tidigare-kortare väg.

Ja adress@mac, menyerna, jag har ingen erfarenhet av de andra programvarors sådana så jag kan inte säga så mycket där.

Det där med telefonsamtal under tiden man har TT igång, det var ingen som ringde... Dock har jag ringt upp för att testa handsfree och medan jag hörde folk jättebra, så var kommentarer att jag hörs sämre än "vanligt". Tja, iPhonen had jag ca 10cm bakom ratten och i mitten av konsolen då, kör en Renault Sceníc fyi.

Väl tillbaka i TomTom så tog den upp med den aktuella positionen precis som om den var igång hela tiden. Så det gick smidigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-06 14:12
Ursprungligen av homesick:

Hm, jag körde under olika tider pa dagen/natten tidigare, svårt att bedöma... Slutsatsen kan kanske vara att TomToms strecka var längre men tog lika lång tid som min tidigare-kortare väg.

Ja adress@mac, menyerna, jag har ingen erfarenhet av de andra programvarors sådana så jag kan inte säga så mycket där.

Det där med telefonsamtal under tiden man har TT igång, det var ingen som ringde... Dock har jag ringt upp för att testa handsfree och medan jag hörde folk jättebra, så var kommentarer att jag hörs sämre än "vanligt". Tja, iPhonen had jag ca 10cm bakom ratten och i mitten av konsolen då, kör en Renault Sceníc fyi.

Väl tillbaka i TomTom så tog den upp med den aktuella positionen precis som om den var igång hela tiden. Så det gick smidigt.

Så fort du har svarat/ringt upp, kan du gå tillbaka till TomTom direkt och ha samtalet kvar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-07 08:28
Ursprungligen av kenjon:

Så fort du har svarat/ringt upp, kan du gå tillbaka till TomTom direkt och ha samtalet kvar.

Och _det_ är bra & praktiskt, kanon.

Har samma utrustning som dig "homesick" med den skillnaden att min karta är Scandinavia - vilket ju inte skall göra någon skillnad. Jag har kört TomTom i flera år, senast 720T, och tycker att menyerna i iPhone är bättre och mera lättanvända. Kommer att testa den ordentligt under julhelgen - men så här långt, under några dagar - perfekt!
Hållaren är också mycket bra - faktiskt bättre än den jag är van vid med den "vanliga" TomTom. Handsfree fungerar också klockrent, och likaså musikspelaren.
Tack för din test. Skall också göra en som sagt - men efter jul.

Jag har en iPod-kabel fast monterad i min bilstereo (VW Polo originalstereo). Kabeln är dragen via handskfacket.

Jag har alltså ingen möjlighet att koppla in min iPhone med 3,5 mm stereoplugg. Men det verkar som att TomTom Car Kit enbart erbjuder ljudkoppling via 3,5 mm stereoplugg och inte genom att koppla in en vanlig iPhone-/iPod-kabel?

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jag har en iPod-kabel fast monterad i min bilstereo (VW Polo originalstereo). Kabeln är dragen via handskfacket.

Jag har alltså ingen möjlighet att koppla in min iPhone med 3,5 mm stereoplugg. Men det verkar som att TomTom Car Kit enbart erbjuder ljudkoppling via 3,5 mm stereoplugg och inte genom att koppla in en vanlig iPhone-/iPod-kabel?

Du har inga auxar på baksidan av din bilstereo? Isåfall är det ju lätt att dra en 3.5a ner dit?

Ursprungligen av PeeMaN:

Du har inga auxar på baksidan av din bilstereo? Isåfall är det ju lätt att dra en 3.5a ner dit?

Det är ju en fast monterad originalstereo, så enda sättet att komma bakom är att börja skruva bort saker jag inte har kompetens nog att skruva bort.

Problemet löser sig med en sådan här:
AccessoriesiPod Female End to 3.5 mm Male AUX Extension Cable 4FT

Men hur står det egentligen till med lagerhållningen på TomTom Car Kit? Inte en enda butik verkar ha den i lager.

Har kollat NetOnNet, Webhallen, Dustin, Elgiganten etc. Dom plus alla andra näthandlare verkar behöva ett par veckor på sig att leverera.

Där sprack ju tankarna på att ha en ny leksak till julresan.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Problemet löser sig med en sådan här:
AccessoriesiPod Female End to 3.5 mm Male AUX Extension Cable 4FT

Men hur står det egentligen till med lagerhållningen på TomTom Car Kit? Inte en enda butik verkar ha den i lager.

Har kollat NetOnNet, Webhallen, Dustin, Elgiganten etc. Dom plus alla andra näthandlare verkar behöva ett par veckor på sig att leverera.

Där sprack ju tankarna på att ha en ny leksak till julresan.

Hej Fredrik,
Inwarehouse har på sitt lager ca. 100 st inWarehouse.se - TomTom iPhone bilhållare
Bor du i Stockholm så får du Tomtom Car Kit över en dag.
Ärligt talat så fattar jag inte eftersom jag köpte hos de långt innan Apple Store hade på sitt lager (leveranstid var då ca 4 veckor) och man kan tänka sig att just de borde ha större tillgänglighet på Tomtom Car Kit

Kom på en till fråga.
Om jag har en gpx-fil eller liknande, kan man på något sätt importera den i TomTom-kartan i sin iPhone så att man får upp innehållet som POI?

TomTom Nordic version 1.3 tillgänglig

Idag kom uppdateringen på TomTom Nordic till version 1.3. Väger in på 305 Mb.
Uppdateras på iTunes som vanligt.

Bevaka tråden