Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om TomTom för iPhone

Tråden skapades och har fått 229 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-23 08:40

Ligger v.1.3 som en fri uppgradering (om man har t.ex. 1.2) eller måste man köpa den?

Ursprungligen av lensv:

Ligger v.1.3 som en fri uppgradering (om man har t.ex. 1.2) eller måste man köpa den?

Den är fri - om du har tidigare version

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-02 11:46

Någon som vet om det går att köpa extra kartor till t.ex. Tomtom Western Europe?

Sen undrar jag om någon vet om jag kan ha iPhonen parad med både tomtomhållaren samt bilens inbyggda handsfree samtidigt? Eller det kanske bara är själva högtalartelefongrejen som är över BT och inte GPSchippet i hållaren?

Senast redigerat 2010-04-02 12:00
Ursprungligen av Trineo:

Någon som vet om det går att köpa extra kartor till t.ex. Tomtom Western Europe?

Sen undrar jag om någon vet om jag kan ha iPhonen parad med både tomtomhållaren samt bilens inbyggda handsfree samtidigt? Eller det kanske bara är själva högtalartelefongrejen som är över BT och inte GPSchippet i hållaren?

Det är bara handsfreen som går över BT.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-14 08:21

Någon som vet (eller har provat) att ha Darth Vader som röst till TomTom? Fungerar det till iPhone?

Se mer här:
YouTube - TomTom Darth Vader Viral Campaign Video
Läs mer här:
Star Wars-rster finns nu tillgngliga fr TomTom GPS

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-02 11:49

Kan TomTom möjligtvis ha någon ny version/uppdatering på G... Någon som vet?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-12 17:11

Undrar om man verkligen ska köpa TomToms app? Jag kontaktade deras minst sagt märkliga support ang. ovanstående fråga (samt en ytterligare fråga om vilka kartor/länder som ingår i Europapaketet).

På båda frågorna hänvisar de mig till iTunes Store, då de menar att de själva inte har någon kontroll över programmen skrivna för iPhone... Det är Apple som skriver och utvecklar programvaran enl. dem!?!

Ursprungligen av lensv:

Undrar om man verkligen ska köpa TomToms app? Jag kontaktade deras minst sagt märkliga support ang. ovanstående fråga (samt en ytterligare fråga om vilka kartor/länder som ingår i Europapaketet).

På båda frågorna hänvisar de mig till iTunes Store, då de menar att de själva inte har någon kontroll över programmen skrivna för iPhone... Det är Apple som skriver och utvecklar programvaran enl. dem!?!

Till viss del tror jag det stämmer. Senaste uppdateringen kom ju långt innan på iTunes innan TomTom hade infot på sin hemsida. Jag har haft programmet inkl. hållaren sedan start - tycker det fungerar klockrent. Nöjer mig dock med Nordiska versionen.
Uppdatering kommer säkert - inte minst pga att kartorna ändras. Förmodligen kommer den att vara gratis precis som den förra, för oss som redan har programmet.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-12 22:44

Hur är mottagningen för er som inte använder car-kit'et? Ska nämligen ha den på bågen. Har läst lite recensioner i appstore om att den har sämre signalhantering än bl.a Maps som följer med telefonen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-13 10:14
Ursprungligen av Corpze:

Hur är mottagningen för er som inte använder car-kit'et? Ska nämligen ha den på bågen. Har läst lite recensioner i appstore om att den har sämre signalhantering än bl.a Maps som följer med telefonen!

Vad skall du ha för hållare före den på hojen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-13 10:46

Ett par citat från supportavdelningen:

"Det ni ser i telefonen är tillverkat av Apple då TomTom ej utvecklar för iphone utan det gör apple själva."

"Alltså eftersom att iPhone´s system är låst så är det juh inte vi som skriver programvaran du ser."

Förvisso verkar personen som svarar inte vara världens mest högutbildade och det är kanske inte så lyckat av TomTom att låta en sådan lirare vara företagets "ansikte utåt".
Om det trots allt ligger något i det han skriver måste ledningen vara riktigt korkad... Vem låter någon annan göra som de vill med ens eget varumärke?!?

Ursprungligen av lensv:

Ett par citat från supportavdelningen:

"Det ni ser i telefonen är tillverkat av Apple då TomTom ej utvecklar för iphone utan det gör apple själva."

"Alltså eftersom att iPhone´s system är låst så är det juh inte vi som skriver programvaran du ser."

Förvisso verkar personen som svarar inte vara världens mest högutbildade och det är kanske inte så lyckat av TomTom att låta en sådan lirare vara företagets "ansikte utåt".
Om det trots allt ligger något i det han skriver måste ledningen vara riktigt korkad... Vem låter någon annan göra som de vill med ens eget varumärke?!?

Navigationsprogrammet är helt klart utvecklat av TomTom själva. Det är i stort sett samma som jag har på min vanliga GPS. Sedan är den väl anpassad för att fungera i iPhone - där tror jag att Apple kommer in. Så det är väl en mix - som jag tidigare skrev. Skillnaden mot den vanliga är ju att du inte kan gå in och uppdatera själv - kartor röster intressepunkter osv. Det kan du ju göra med alla TomTom GPS:er i övrigt.

Ny uppdatering för TomTom idag

TomTom i ny version (1.4) för OS4 idag
Nu har det kommit en uppdatering på TomTom - 1.4 - med stöd för OS4.
Den är gratis. Stöder Multi

Vilken form av multitasking stöder den? Enbart fast app switching eller även background location?

Ursprungligen av adress@mac:

TomTom i ny version (1.4) för OS4 idag
Nu har det kommit en uppdatering på TomTom - 1.4 - med stöd för OS4.
Den är gratis. Stöder Multi

Här är lite info om funktionerna i nya versionen för OS 4.

TomTom Nordic version 1.4.1 tillgänglig

1.4.1 väger in på 397 MB. Återställer bla. dina Favoriter från förra uppdateringen (1.4.0)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-03 13:51

Någon som känner till ifall Europa-paketet omfattar samma innehåll som Västeuropa och Skandinavien, med allt vad det innebär (kartor, fartkameror etc.) utöver de ytterligare länderna i öst?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-14 11:06

Efter många om och men är jag nu slutligen ägare till TomToms Euoropapaket (1.4.1). Efter att ha testat appen i några dagar måste jag dock uttrycka en viss besvikelse. Dels tycker jag att röstuppmaningarna dyker upp lite väl sent, ibland först när man passerar en avfart/korsning. Dessutom tappar den bort sig helt då och då.

Troligtvis kan detta ha med mottagningen att göra. Kan det vara så illa att det krävs ett "Car Kit" för få den att fungera tillförlitligt? Många som har Navigon hävdar dock att det inte ska vara nödvändigt till den appen, så frågan är om TomTom är sämre här?

Ursprungligen av lensv:

Efter många om och men är jag nu slutligen ägare till TomToms Euoropapaket (1.4.1). Efter att ha testat appen i några dagar måste jag dock uttrycka en viss besvikelse. Dels tycker jag att röstuppmaningarna dyker upp lite väl sent, ibland först när man passerar en avfart/korsning. Dessutom tappar den bort sig helt då och då.

Troligtvis kan detta ha med mottagningen att göra. Kan det vara så illa att det krävs ett "Car Kit" för få den att fungera tillförlitligt? Många som har Navigon hävdar dock att det inte ska vara nödvändigt till den appen, så frågan är om TomTom är sämre här?

Jag tycker helt klart att hållaren behövs. Dels för den inbyggda gps som finns - och sedan
högtalare (oberoende av telefonen) bluetooth och laddning inte minst.
Mottagningen blir mycket bättre. Upplever inte dina problem över huvud taget.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-14 14:22
Ursprungligen av adress@mac:

Jag tycker helt klart att hållaren behövs. Dels för den inbyggda gps som finns - och sedan
högtalare (oberoende av telefonen) bluetooth och laddning inte minst.
Mottagningen blir mycket bättre. Upplever inte dina problem över huvud taget.

Högtalare, blåtand och laddning går att lösa på annat vis... men som sagt, mottagningen är det lite värre med. Du råkar inta ha testat din telefon utan att ansluta den till din "Car Kit"?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-14 14:26
Ursprungligen av lensv:

Högtalare, blåtand och laddning går att lösa på annat vis... men som sagt, mottagningen är det lite värre med. Du råkar inta ha testat din telefon utan att ansluta den till din "Car Kit"?

Ska bli intressant och se hur mer exakt nya GPS:en är i iPhone 4. Då kanske inte TomTom's car kit behövs eller är ännu sämre

Ursprungligen av Jetwash:

Ska bli intressant och se hur mer exakt nya GPS:en är i iPhone 4. Då kanske inte TomTom's car kit behövs eller är ännu sämre

Jag har inte hört att den passar hållaren till hundra procent - men hoppas kan man ju.
Någon som vet säkert ?:tveksam:

Ursprungligen av lensv:

Högtalare, blåtand och laddning går att lösa på annat vis... men som sagt, mottagningen är det lite värre med. Du råkar inta ha testat din telefon utan att ansluta den till din "Car Kit"?

Klart sämre - det står även "dålig gps mottagning" Signalstyrkan från sateliterna har också stor skillnad. I mitt fall är skillnaden uppenbar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-14 15:09
Ursprungligen av adress@mac:

Klart sämre - det står även "dålig gps mottagning" Signalstyrkan från sateliterna har också stor skillnad. I mitt fall är skillnaden uppenbar.

Jag har noterat att det står "dålig gps mottagning" när jag har kört in i vårt garage, men aldrig när jag har varit ute och kört. Av den anledningen vill jag gärna tro att signalen är tillräcklig.

Med tanke på att många Navigon-användare verkar klara sig utan "extra tillsatser" kan man ju undra om det är TomToms app som är kass?!?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-14 14:41

Tydligen finns det ju en enkel fix för att iPhone 4 inte passar till 100%, att bara fästa en liten bit gummi nere vid fästet som kompenserar för att telefonen är tunnare. Enkelt.

Ursprungligen av zinned:

Tydligen finns det ju en enkel fix för att iPhone 4 inte passar till 100%, att bara fästa en liten bit gummi nere vid fästet som kompenserar för att telefonen är tunnare. Enkelt.

Det blir lite som med antennproblemet då - lite gummi fixar det mesta. (På telefonen):$

Ursprungligen av zinned:

Tydligen finns det ju en enkel fix för att iPhone 4 inte passar till 100%, att bara fästa en liten bit gummi nere vid fästet som kompenserar för att telefonen är tunnare. Enkelt.

Fick en adapter på posten idag från TomTom. Så nu skall iPhone 4 passa ordentligt i hållaren utan att man behöver fixa själv. Beställde på deras hemsida för en tid sedan.
Kom i ett kuvert - helt utan kostnad.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-15 10:16

Update: Det verkar som att somliga med Navigon upplever att mottagningen har blivit betydligt sämre efter att telefonen uppgraderades till iOS4... Finns det samma tendenser här (i TomToms värld)?

Ursprungligen av lensv:

Update: Det verkar som att somliga med Navigon upplever att mottagningen har blivit betydligt sämre efter att telefonen uppgraderades till iOS4... Finns det samma tendenser här (i TomToms värld)?

Jag tycker inte det. Dessutom kom det ju mycket nytt med Tomtom uppdatering för IOS 4.
Tycker den är komplett nu. Fullt i klass med min "riktiga" TomTom 930.

Jag bytte igår från TomTom till Navigon på min 3GS och jag tycker att överlag är Navigon klart vassare. Jag gillar att man får 3 förslag på rutter och jag tycker att gränssnittet är överlägset. Dessutom har Navigon till skillnad från TomTom trafikinfo som fungerar i Sverige. Däremot tyckte jag att TomTom flöt bättre rent grafiskt. Navigon har bättre POI tycker jag. Men jag håller med om att TomTom blev klart bättre efter senaste uppdateringen.

Bevaka tråden