Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror jag hade 3 september också.

Bekräftas - hade 3:e september som levernasdatum - och bruna kuvertet kom
i brevlådan idag.

Ursprungligen av hasse_fx:

Bekräftas - hade 3:e september som levernasdatum - och bruna kuvertet kom i brevlådan idag.

Jag har också 3 september på min beställning - men inget brunt kuvert i brevlådan idag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har också 3 september på min beställning - men inget brunt kuvert i brevlådan idag.

Jag hade också tredje som leveransdatum, men det kom idag. Jag vet att ytterligare en damp ned i Sthlm idag också med samma lev. datum

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 19:02
Ursprungligen av hasse_fx:

Bekräftas - hade 3:e september som levernasdatum - och bruna kuvertet kom
i brevlådan idag.

Samma här. Och kuvertet är definitivt inte skrymmande.

Dags att försöka minnas hur man fick docken som man ville a den igen då..

2D: defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock
3D: defaults write com.apple.dock no-glass -boolean NO; killall Dock

Ursprungligen av wildcard:

Dags att försöka minnas hur man fick docken som man ville a den igen då..

Ursprungligen av Zimmerman:

2D: defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock
3D: defaults write com.apple.dock no-glass -boolean NO; killall Dock

Jag brukade köra den genomskinliga 2D docken. Vet du var jag kan hitta den?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 15:57

Jag förstår inte problemet. Om man har QuickTime Pro innan uppgraderingen så har man kvar den efteråt också. Den byter plats och lägger sig i mappen Verktygsprogram.
Eftersom jag redan hade den kan jag inte svara på om man får den om man vill vid uppgraderingen till Snow Leopard.

Problemet är att vi inte kan ha TVÅ QT för all framtid - det strider helt mot allt vad Apple är för något. Apple är reduktion (helst ska ett program klara många saker - sensate exemplet är SMS-appen i iPhone. Den fixar ju också MMS så klart. Man skriver ett SMS - lägger man till en bild så blir det ett MMS. Genialt. En gammal PC/Ericson-lirare fattade inte detta...tillslut skönk det in och han så ljuset

Ursprungligen av Konrad:

Jag förstår inte problemet. Om man har QuickTime Pro innan uppgraderingen så har man kvar den efteråt också. Den byter plats och lägger sig i mappen Verktygsprogram.
Eftersom jag redan hade den kan jag inte svara på om man får den om man vill vid uppgraderingen till Snow Leopard.

Ursprungligen av Zimmerman:

Problemet är att vi inte kan ha TVÅ QT för all framtid - det strider helt mot allt vad Apple är för något. Apple är reduktion (helst ska ett program klara många saker - sensate exemplet är SMS-appen i iPhone. Den fixar ju också MMS så klart. Man skriver ett SMS - lägger man till en bild så blir det ett MMS. Genialt. En gammal PC/Ericson-lirare fattade inte detta...tillslut skönk det in och han så ljuset

Det strider inte alls särskilt mycket mot vad Apple är för något. Varför finns det isåfall tre program vid namn Address book, iCal och Mail när alla de tre enkelt hade gått att bunta ihop. Som Outlook till Winblows till exempel. Märkligt att du alltid vet "vad Apple är/tänker/gör rätt/gör fel"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 17:30
Ursprungligen av PeeMaN:

Det strider inte alls särskilt mycket mot vad Apple är för något. Varför finns det isåfall tre program vid namn Address book, iCal och Mail när alla de tre enkelt hade gått att bunta ihop. Som Outlook till Winblows till exempel. Märkligt att du alltid vet "vad Apple är/tänker/gör rätt/gör fel"

Skillnad på att inte vilja ha två program som gör exakt likadana saker och att inte vilja baka ihop 3 program till 1.

Ursprungligen av acke:

Skillnad på att inte vilja ha två program som gör exakt likadana saker och att inte vilja baka ihop 3 program till 1.

nu jämförde han SMS/MMS-appen. Och sist jag kollade är det två olika program som gör två olika saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 18:03
Ursprungligen av PeeMaN:

nu jämförde han SMS/MMS-appen. Och sist jag kollade är det två olika program som gör två olika saker.

Jag svarade på din jämförelse.

Okej. Du tror alltså att Apple kommer att ha två QT för Mac i fortsättningen - så ser deras agenda alltså ut. Det tror inte jag. Det är overkligt. Absurt.
Om du är ute efter min skalp så starta en separat tråd för det, kissmannen :-).

Ursprungligen av PeeMaN:

Det strider inte alls särskilt mycket mot vad Apple är för något. Varför finns det isåfall tre program vid namn Address book, iCal och Mail när alla de tre enkelt hade gått att bunta ihop. Som Outlook till Winblows till exempel. Märkligt att du alltid vet "vad Apple är/tänker/gör rätt/gör fel"

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 16:06
Ursprungligen av PeeMaN:

Det strider inte alls särskilt mycket mot vad Apple är för något. Varför finns det isåfall tre program vid namn Address book, iCal och Mail när alla de tre enkelt hade gått att bunta ihop. Som Outlook till Winblows till exempel. Märkligt att du alltid vet "vad Apple är/tänker/gör rätt/gör fel"

Microsoft har ju nu börjat dela upp denna idiotiska ihopbuntning.

Bara jag skulle få nyare version på jobbet så jag slapp detta elände i outlook.

Senast redigerat 2009-09-11 16:39
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-11 17:59
Ursprungligen av juanito:

Microsoft har ju nu börjat dela upp denna idiotiska ihopbuntning.

Huruvida detta är idiotiskt eller inte är en djupt subjektiv fråga. Vissa vill helt enkelt organisera sin dag i ett och samma program. Samma sak med iTunes. En perfekt mediahub - om man vill han en sådan.

Ursprungligen av Zimmerman:

Problemet är att vi inte kan ha TVÅ QT för all framtid - det strider helt mot allt vad Apple är för något. Apple är reduktion (helst ska ett program klara många saker - sensate exemplet är SMS-appen i iPhone. Den fixar ju också MMS så klart. Man skriver ett SMS - lägger man till en bild så blir det ett MMS. Genialt. En gammal PC/Ericson-lirare fattade inte detta...tillslut skönk det in och han så ljuset

Liter mer om bakgrunden till nya QT som förklarar ett och annat..

http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/08/mac-os-x-10-6.ars/6#quicktime-x

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 17:46

Jag gjorde en ren installation då jag är tveksam till alla former av uppgraderingar av OS, kanske är så att det bara sitter i huvudet, men det är något speciellt med ett nytt system från grunden. Allt gick som hejsan och 40min efter att jag stoppat i skivan kunde jag logga in. Ska nu hem och installera Adobe CS4 samt Final Cut och se hur det går. Återkommer. Spontant så känns det bra. Hade hoppats att det i Finder hade kommit en funktion för att sortera mappar och filer, med först typ sedan bokstavsordning, men icke

Tack. Bra läsning (fattade ca. 70% :-). Jisses...det är verkligen en ny baby dom klämt fram. Gamla goa QT - som burit mig och mitt professionella liv i 10 år - är en döende gamling. Nu blir jag rörd...gamla goa trogna...fina...snyft...
Nå - jag får jobba med gamlingen några år till vad jag förstår - jättemaskinen FCP är ju 32-bitar och det dröjer nog innan FCP blir 64.
Vad jag fattar så kickar QTX igång QT7 när det behövs (nästan jämt i mitt jobb - DVCproHD/Intermediate/ProRes422 t.ex.). Eller när man tittar på en FLV - då kickar QRX igång QT7 som har Perian-pluggen. Allt sker osynligt. Hemligt. Grejerna spelas upp i en "ram" som QTX bjuder på. Inaför "ramen" lirar QT7. Om jag fattat rätt.

Detta innebär att alla som vill fortsätta att lira wmv, flv etc (med Perian, Flip4Mac) MÅSTE ha QT7 installerat plus pluggarna. Denna info bör nog spridas till folket :-).

Ursprungligen av lilledanne:

Liter mer om bakgrunden till nya QT som förklarar ett och annat..

Mac OS X 10.6 Snow Leopard: the Ars Technica review - Ars Technica

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta innebär att alla som vill fortsätta att lira wmv, flv etc (med Perian, Flip4Mac) MÅSTE ha QT7 installerat plus pluggarna. Denna info bör nog spridas till folket :-).

Antar att du inte kommit till sidan 16 än. QT7 (ramverket) installeras alltid, det är bara QT Player 7 som är valfritt att installera och behövs inte för att använda pluggar.

Aha. Tack :-).

Ursprungligen av Hagelin:

Antar att du inte kommit till sidan 16 än. QT7 (ramverket) installeras alltid, det är bara QT Player 7 som är valfritt att installera och behövs inte för att använda pluggar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-02 10:01
Ursprungligen av Hagelin:

Antar att du inte kommit till sidan 16 än. QT7 (ramverket) installeras alltid, det är bara QT Player 7 som är valfritt att installera och behövs inte för att använda pluggar.

Jag är fortfarande förvirrad. Kommer, eller kommer inte, alla de exportalternativ finnas med som man får med den gamla QT Pro licensen att finnas med i Snow Leopard? Det verkar så, OM installeraren upptäcker en Pro licens (så som den gjorde för artikelförfattaren TROTS att denne installerade på ren disk - vilket jag också tänker göra).

Det enda jag ber om är att jag har alla de exportalternativ jag har nu via iMovie/Exportera via QTP och QTP ensamt. Och jag har ingen aning om hur det kommer se ut på grundval av det jag läst.

Ursprungligen av planB:

Jag är fortfarande förvirrad. Kommer, eller kommer inte, alla de exportalternativ finnas med som man får med den gamla QT Pro licensen att finnas med i Snow Leopard? Det verkar så, OM installeraren upptäcker en Pro licens (så som den gjorde för artikelförfattaren TROTS att denne installerade på ren disk - vilket jag också tänker göra).

Det enda jag ber om är att jag har alla de exportalternativ jag har nu via iMovie/Exportera via QTP och QTP ensamt. Och jag har ingen aning om hur det kommer se ut på grundval av det jag läst.

Som jag förstod texten så får du allt från gamla QT Pro (och gratis dessutom) om du installerar QT7.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-02 10:39
Ursprungligen av Adrian B:

Som jag förstod texten så får du allt från gamla QT Pro (och gratis dessutom) om du installerar QT7.

Men frågan är vad som händer QT-installeraren inte hittar en licens på disken (vilket den inte gör om man installerar på ren disk). Får man då en QT 7 som man inte kan registrera med sitt licensnummer?

(Artikelförfattaren hade ju en licens på en inkopplad disk som installeraren hittade)

Om du installera på en ren disk - och inte har en annan disk med licensen inkopplad vid installation - så kan givetvis inte installeraren hitta någon licens :-D.
Nå - du har väl kvar licensen (numret)? Det är ju bara att fylla i den igen i nyinstallerade QT7 och vips så har du pro igen. Pluggarna får du också givetvis installera igen - dom finns ju inte heller eftersom disken var ren

Ursprungligen av planB:

Men frågan är vad som händer QT-installeraren inte hittar en licens på disken (vilket den inte gör om man installerar på ren disk). Får man då en QT 7 som man inte kan registrera med sitt licensnummer?

(Artikelförfattaren hade ju en licens på en inkopplad disk som installeraren hittade)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-02 12:10
Ursprungligen av Zimmerman:

Om du installera på en ren disk - och inte har en annan disk med licensen inkopplad vid installation - så kan givetvis inte installeraren hitta någon licens :-D.

Nej, att jag skrev så var bara för att poängera att artikelförfattaren är i en annan situation än alla andra som installerar "rent", så vad han beskriver är ett udda specialfall och inte så informativt - dessvärre.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nå - du har väl kvar licensen (numret)? Det är ju bara att fylla i den igen i nyinstallerade QT7 och vips så har du pro igen. Pluggarna får du också givetvis installera igen - dom finns ju inte heller eftersom disken var ren

Vad är det som säger att den version som finns på SL-skivan övht går att registrera? Finns ingen som helst bekräftelse på det. Om man installerar på ren skiva, vad är det som inte säger att man sitter där med en icke-registrerbar QT7 och en stympad QTX?

Ursprungligen av planB:

Vad är det som säger att den version som finns på SL-skivan övht går att registrera? Finns ingen som helst bekräftelse på det. Om man installerar på ren skiva, vad är det som inte säger att man sitter där med en icke-registrerbar QT7 och en stympad QTX?

Information for QuickTime 7 Pro users:

If you have a QuickTime 7 Pro registration code on your computer, QuickTime Player 7 is automatically installed in your Utilities folder during the Mac OS X v10.6 installation process. QuickTime Player 7 recognizes your valid registration code and enables QuickTime Pro functionality.

If you need to manually enter your QuickTime 7 Pro registration code:

  • Open QuickTime Player 7.

  • Click the QuickTime Player 7 menu and choose Registration.

  • Enter your QuickTime 7 Pro registration code.

Note: QuickTime X does not use QuickTime Pro registration codes.

Apple Support: Installing QuickTime Player 7 on Mac OS X v10.6 Snow Leopard

Jag tror att sannolikheten att dom tagit fram en speciell oregistrerbar QT7 speciellt för detta ändamål är zero. Varför skulle dom reta gallfeber på en massa folk - många proffs - som pyntat en pro-licens?

Ursprungligen av planB:

Vad är det som säger att den version som finns på SL-skivan övht går att registrera? Finns ingen som helst bekräftelse på det. Om man installerar på ren skiva, vad är det som inte säger att man sitter där med en icke-registrerbar QT7 och en stympad QTX?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 12:35
Ursprungligen av planB:

Vad är det som säger att den version som finns på SL-skivan övht går att registrera? Finns ingen som helst bekräftelse på det.

Lugna ner dig och titta här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 22:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta innebär att alla som vill fortsätta att lira wmv, flv etc (med Perian, Flip4Mac) MÅSTE ha QT7 installerat plus pluggarna. Denna info bör nog spridas till folket :-).

Nja, alltså jag kan spela upp AVI och wma-filer i Quicktime X så kan det vara så att Quicktime 7 frameworks spelar upp filmen tillsammans med Quicktime X?

Tillägg: Såg nu Hagelins inlägg lite längre upp.

Bevaka tråden