Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-30 17:20

För intresseklubben kan jag berätta att jag precis uppdaterat min MBP från Tiger -> SL. Och eftersom jag är en lika korkad som ärlig person (sådana som inte är födda på den här sidan 1980) så köpte jag alltså MacBox Familjelicens. Nej, denna föga efterfrågande version fanns inte i butikshyllan, utan denna rara utgåva fick specialbeställas. Jag installerade givetvis på rensopad disk.

Ursprungligen av planB:

För intresseklubben kan jag berätta att jag precis uppdaterat min MBP från Tiger -> SL. Och eftersom jag är en lika korkad som ärlig person (sådana som inte är födda på den här sidan 1980) så köpte jag alltså MacBox Familjelicens. Nej, denna föga efterfrågande version fanns inte i butikshyllan, utan denna rara utgåva fick specialbeställas. Jag installerade givetvis på rensopad disk.

Då borde det ju gå jättebra.
Rensopad disk är en kanon början.

Sedan bör ju gudarna vara din vän med eftersom du visat tecken på moral.

gött - det var bättre på hylands tid etc...!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-09-30 18:50

Jag börjar förstå varför Humac inte har familjelicensen på hyllan. Jag tvingades åka en bra bit för att hitta en butik där man kunde köpa den. Där framhöll man att det var en uppgradering jag köpte, om jag hade Tiger måste jag formatera skivan för att kunna installera.

Kul med humorister. Efter att ha uppgraderat två av mina trillingar inser jag att vi som har moral som default-inställning är väldigt få.

Men åter till min tidigare fråga: Varför fryser Mail på min MBP med aktivitet "Registrerar synkroniseringsinställningar"?? Mail måste tvångsavslutas. I min imac 20" fungerar i alla fall Mail som det skall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 23:35
Ursprungligen av Stig R:

Men åter till min tidigare fråga: Varför fryser Mail på min MBP med aktivitet "Registrerar synkroniseringsinställningar"?? Mail måste tvångsavslutas. I min imac 20" fungerar i alla fall Mail som det skall.

Kör du imap och har spara utkast på servern aktiverat? Det hade jag problem med förut.
Det var dock med leopard och när jag kopplade upp mig via VPN - men det ställde till det för mig iaf...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-10-01 09:00
Ursprungligen av wonko:

Kör du imap och har spara utkast på servern aktiverat? Det hade jag problem med förut.
Det var dock med leopard och när jag kopplade upp mig via VPN - men det ställde till det för mig iaf...

Nej, jag kör POP.
Efter någon timme släpper frysningen. Jag ser att om jag inte stänger mail så fungerar det även efter att datorn vilat. Men efter omstart sitter mail fast igen. Hoppas det blir kortare perioder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 13:24
Ursprungligen av Stig R:

Nej, jag kör POP.
Efter någon timme släpper frysningen.

Då ligger problemet i nätverkskommunikationen. Något gör att det segar till ordentligt. Brandvägg? Specialportar? Gäller det om du ansluter via ett annat nätverk?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-10-01 15:22
Ursprungligen av wonko:

Då ligger problemet i nätverkskommunikationen. Något gör att det segar till ordentligt. Brandvägg? Specialportar? Gäller det om du ansluter via ett annat nätverk?

Jag har pratat med Apple Support och han visste inte. Eftersom jag misstänker att Mobile Me har ett finger med här har jag förnyat mitt gamla konto där. Efter att ha loggat in på Mobile Me och fått veta att jag har "Fullt Medlemskap", klickar jag på Synkronisering. Då fryser Systeminställningarna. Varje gång...

Jag har ställt om routern så denna dator ligger i DMZ. Men sedan har vi ju Com Hem förstås.

Tips?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-10-01 18:34

Problemet är löst!

Jag löste det på egen hand, men delar med mig om någon annan hamnar i samma sits:

Det var Mobile Me som fanns med i periferin. Mail försöker synkronisera med Mobile Me, men eftersom mappen MobileMeSyncClient inte fanns i min user - Bibliotek - Application Support och den inte gick att skapa p.g.a. behröighetsproblem, hängde allt sig. Efter att ha ändrat behörighet till läsa och skriva för mig själv så blinkar det bara till när Mail synkroniserar.

Även problemet med Systeminställningar som fryser löste jag med detta.

Just nu hittar jag ingenting att klaga på - allt verkar snabbare än tidigare och nästan 20 GB extra på hårddisken, Mmmm

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-01 08:28

Är det någon fler än jag som har problemet att öppna flera filer samtidigt i snöleo? T.ex. har man markerat en radda bildfiler och sedan trycker man äpple-o. Då brukade alla filer öppnas i aktuellt program (i mitt fall JView el PS). Men i SL så öppnas bara den översta filen. Sjukt irro. Har sökt i forumen men hittar inget om detta. Iof är det svårt att söka på ett sådant generellt problem.

Ursprungligen av c5j:

Är det någon fler än jag som har problemet att öppna flera filer samtidigt i snöleo? T.ex. har man markerat en radda bildfiler och sedan trycker man äpple-o. Då brukade alla filer öppnas i aktuellt program (i mitt fall JView el PS). Men i SL så öppnas bara den översta filen. Sjukt irro. Har sökt i forumen men hittar inget om detta. Iof är det svårt att söka på ett sådant generellt problem.

Jodå. Med Förhandsvisning öppnar jag ibland bildfiler medelst Äpple+O. Öppningen blir helt slumpartad. Av tio öppnade bilder kan åtta markerade öppnas. Eller fem - hälften. Ibland öppnas bara två-tre. Underlig bugg.

Snow Leopard installerad på helt ren disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 10:14
Ursprungligen av Snabeldrake:

Jodå. Med Förhandsvisning öppnar jag ibland bildfiler medelst Äpple+O. Öppningen blir helt slumpartad. Av tio öppnade bilder kan åtta markerade öppnas. Eller fem - hälften. Ibland öppnas bara två-tre. Underlig bugg.

Snow Leopard installerad på helt ren disk.

Testa kringla-nedåtpil istället. Funkar utan några som helst problem hittills. Den tangenten sitter dessutom bättre till på tangentbordet, så där spar du ytterligare semesterdagar…

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-01 12:06
Ursprungligen av rasta:

Testa kringla-nedåtpil istället. Funkar utan några som helst problem hittills. Den tangenten sitter dessutom bättre till på tangentbordet, så där spar du ytterligare semesterdagar…

Tack! Det fungerar. till Hälften!

Om man sekundärklickar på ett gäng filer och väljer "open with" -> Preview (Jag har JustLooking som primärvisare) så öppnar den fortfarande bara vissa filer sporadiskt.
Drar man däremot filerna till Previews ikon så fungerar det. (Bara det att jag inte har preview i dockan och måste starta programmet först isf.)

Låter ju dock som en ordentlig bugg som borde bli fixad i kommande versioner av OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 12:35
Ursprungligen av kainen:

Tack! Det fungerar. till Hälften!

Om man sekundärklickar på ett gäng filer och väljer "open with" -> Preview (Jag har JustLooking som primärvisare) så öppnar den fortfarande bara vissa filer sporadiskt.
Drar man däremot filerna till Previews ikon så fungerar det. (Bara det att jag inte har preview i dockan och måste starta programmet först isf.)

Låter ju dock som en ordentlig bugg som borde bli fixad i kommande versioner av OSX.

Ja, verkligen. Det där är ingen höjdare. Själv så har jag stängt av sekundärklick på plattan (blir åksjuk av denna funktion utan använder den gamla klassiska ctrl-klicket, kanske därför jag inte får samma problem? I så fall lutar det ju åt att det är sekundärklicket på plattan som inte är helt hundra…

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-01 14:44
Ursprungligen av rasta:

Ja, verkligen. Det där är ingen höjdare. Själv så har jag stängt av sekundärklick på plattan (blir åksjuk av denna funktion utan använder den gamla klassiska ctrl-klicket, kanske därför jag inte får samma problem? I så fall lutar det ju åt att det är sekundärklicket på plattan som inte är helt hundra…

Sekundärklicket är ju exakt samma sak som ctrl klick... och jag får ju fram menyn... det är vad sekundärklicket gör. Felet ligger nog i finder som inte klarar av att skicka alla filnamn till programmet eller gör detta för fort så att den missar en del, det är min teori iaf
Dessutom fungerade det hur bra som helst i 10.5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 15:08
Ursprungligen av kainen:

Sekundärklicket är ju exakt samma sak som ctrl klick... och jag får ju fram menyn... det är vad sekundärklicket gör. Felet ligger nog i finder som inte klarar av att skicka alla filnamn till programmet eller gör detta för fort så att den missar en del, det är min teori iaf
Dessutom fungerade det hur bra som helst i 10.5.

Hmm, jo jag vet att det egentligen är samma. Det märkliga är att jag inte lyckas återskapa felet hur mycket jag än terroriserar datorn… Testade precis att öppna 2963 bilder i diverse olika format i en mapp utan problem, har även prövat med fler mappar utan att kunna återskapa felet. Är det uteslutande jpg-filer som ställer till det, eller dyker fenomenet upp även med andra format, eller när olika format blandas?

Jag har fått problemet med att välja en kontakt i spotlight, då öppnas adressboken men inte alls kontakten? Nån mer som har det problemet eller kanske en lösning?

Ursprungligen av klarabara:

Jag har fått problemet med att välja en kontakt i spotlight, då öppnas adressboken men inte alls kontakten? Nån mer som har det problemet eller kanske en lösning?

Jag har inte detta problem. Har andra istället.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-01 10:19

När jag klickar med tum-plattan på min MacBook Pro aktiveras kontextmenyn utan synbar anledning då och då. Jag kan inte reproducera det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 10:24
Ursprungligen av planB:

När jag klickar med tum-plattan på min MacBook Pro aktiveras kontextmenyn utan synbar anledning då och då. Jag kan inte reproducera det.

LÅter som om du har sekundärklick aktiverat nere i hörnet på plattan. Kolla i systeminställningarna och stäng av i så fall.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-01 12:11
Ursprungligen av rasta:

LÅter som om du har sekundärklick aktiverat nere i hörnet på plattan. Kolla i systeminställningarna och stäng av i så fall.

När jag kollar ordentligt i inställningarna verkar det som jag haft två fingrar på plattan och samtidigt klickat med tummen.

Eller så har jag hållit nere för länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-02 19:04

Enligt Mac OS X Hints så kan man slå på read and write stöd för NTFS.
macosxhints.com - 10.6: Enable native NTFS read/write support
Inte illa alls om det fungerar bra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-02 19:38
Ursprungligen av acke:

Enligt Mac OS X Hints så kan man slå på read and write stöd för NTFS.
macosxhints.com - 10.6: Enable native NTFS read/write support
Inte illa alls om det fungerar bra.

Däremot kan man ju undra varför det inte är en släppt funktion. Det kan ju hända att den gör någonting mindre bra eftersom den är gömd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-02 19:45
Ursprungligen av kainen:

Däremot kan man ju undra varför det inte är en släppt funktion. Det kan ju hända att den gör någonting mindre bra eftersom den är gömd.

Absolut. Som alltid med sådana funktioner ska man tänka både en och två gånger innan man använder det. Vad jag vet så licensierar inte MS stöd för att skriva till NTFS till någon. Någon som vet och inte tror som jag gör?

Ursprungligen av acke:

Absolut. Som alltid med sådana funktioner ska man tänka både en och två gånger innan man använder det. Vad jag vet så licensierar inte MS stöd för att skriva till NTFS till någon. Någon som vet och inte tror som jag gör?

Själv använder jag Paragon och det fungerar utmärkt. Jag kan både läsa och skriva till NFTS mitt Skivverktyg kan även efter installationen av Paragon formatera i NTFS både vanligt och compressed.

Paragon är underbart för oss som ansluter till NTFS diskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 23:27
Ursprungligen av Ancientdragon:

Själv använder jag Paragon och det fungerar utmärkt. Jag kan både läsa och skriva till NFTS mitt Skivverktyg kan även efter installationen av Paragon formatera i NTFS både vanligt och compressed.

Paragon är underbart för oss som ansluter till NTFS diskar.

Jag med. Men om den här lösningen fungerar och är gratis är det ju värt att ta en titt.

Ursprungligen av acke:

Jag med. Men om den här lösningen fungerar och är gratis är det ju värt att ta en titt.

Eller så får man vad man betalar för

Har under en vecka nu provat lösningen som nämns ovan samt ett antal till utan vidare resultat. Dock är jag nybörjare på Mac så jag kan ju missat något. Mitt problem blir att systemet blir instabilt och vissa kopierade filer blir oläsbara, jag får även problem att skriva kontinuerligt till disken. Jag har överfört 3Tb c:a och tyvärr märkt att Paragon hittills är väl värt sina 200kr.

Men Burn fungerar ju bra så allt gratis är väl inte att förkasta.;)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-05 00:14
Ursprungligen av Ancientdragon:

Själv använder jag Paragon och det fungerar utmärkt. Jag kan både läsa och skriva till NFTS mitt Skivverktyg kan även efter installationen av Paragon formatera i NTFS både vanligt och compressed.

Paragon är underbart för oss som ansluter till NTFS diskar.

Men jag antar att de använder någon form av backwards engineering.

Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 10:41
Ursprungligen av acke:

Absolut. Som alltid med sådana funktioner ska man tänka både en och två gånger innan man använder det. Vad jag vet så licensierar inte MS stöd för att skriva till NTFS till någon. Någon som vet och inte tror som jag gör?

Sannt och det baseras på ett linux hack. Linux har stött write till NTFS ungefär sedan Leopard kom ut.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-02 20:45

Är det någon annan som har lite ryckiga animeringar i dock'en och när man växlar mellan programikonerna under kringla+tab? Har det på båda mina datorer (färska installationer).

Bevaka tråden