Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av starten:

Jag har installerat 10.6. Tidigare hade jag 10.3.9 och nu tar det mycket längre tid att slänga i papperskorgen. Det står "säker papperstömning". Vad betyder det?

Det går att stänga av den funktionen om du vill. Säker papperstömning är bara en feature.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-16 17:00
Ursprungligen av Snabeldrake:

Det går att stänga av den funktionen om du vill. Säker papperstömning är bara en feature.

Det är en feature som man måste själv aktivera.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-16 10:26

Säker tömmning, då skriver den över filerna med en massa random 1or och 0or först innan den tar bort filerna (För att man inte skall kunna återskapa dessa).

Jag har fått problem med VPN. När jag kopplar upp mig mot jobbet (Windows Small Business Server 2003) med VPN-anslutningen så verkar allt vara ok, det står att jag är "uppkopplad" och tid-räkneverket räknar på. När jag sen försöker komma åt mina mappar via Finder / "Anslut till server" så står det bara och tuggar ett bra tag tills dess att jag får meddelandet "Anslutningen misslyckades....." Likadant är det med Mail, jobbkontot kopplar aldrig upp. Jag har aldrig haft detta problem tidigare, innan Snow Leopard. Något tips någon!?

Tack för alla svar

Jag kanske har missat och någon annan redan skrivit detta, men efter uppgradering till
SL 10 .6.1 så funkar mitt mobila bredband igen ( Telia Huawei E220 ).
nu är det bara Bank ID kvar men där finns det tydligen alternativa lösningar.
//Johnny

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 13:41

Jag kan inte längre kopiera mappnamn från en smart mapp-sökning. Någon som har lösning?

Ber om ursäkt om det redan skrivits ut i tråden, men för de som missat det så har Telenor lagt ut nya drivrutiner för Huawei-modem till Snow Leopard. Mitt (E1820) började funka efter installation av dessa.

Inställningar

Edit: Funkar alltså inte bara för Telenor. Jag kör Tre på mitt bredband...

Jag kan inte byta ikoner på adress-boken, safari och alla andra för-installerade program sen jag uppdaterade? Vad beror det på?
Kan man inte göra det längre så kommer jag nog nedgradera mig....

Senast redigerat 2009-09-18 08:21
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-18 09:15
Ursprungligen av klarabara:

Jag kan inte byta ikoner på adress-boken, safari och alla andra för-installerade program sen jag uppdaterade? Vad beror det på?
Kan man inte göra det längre så kommer jag nog nedgradera mig....

med candybar går det alldeles utmärkt, dock är det krångliare att byta ut Ical om jag förstått det rätt. pga att den ikonen är dynamisk och ändrar datum.

Ursprungligen av klarabara:

Jag kan inte byta ikoner på adress-boken, safari och alla andra för-installerade program sen jag uppdaterade? Vad beror det på?
Kan man inte göra det längre så kommer jag nog nedgradera mig....

De här kan vara det roligaste jag läst på 99 någonsin

Ursprungligen av ill_chrill:

De här kan vara det roligaste jag läst på 99 någonsin

Det kanske hjälper om du får veta att Klara är en mycket trendkänslig kvinna!

Ursprungligen av klarabara:

Jag kan inte byta ikoner på adress-boken, safari och alla andra för-installerade program sen jag uppdaterade? Vad beror det på?
Kan man inte göra det längre så kommer jag nog nedgradera mig....

Du behöver inte nedgradera
Gör så här (allt funkade utom att säkerhetskopiera de gamla ikonerna genom att byta namn):
To replace iCal icon:

1. Copy App-empty.icns and App.icns
2. Go to Applications, Right click on iCal->Show Package Content. Go to Contents/Resources. Rename files App-empty.icns and App.icns to App-empty_old.icns and App_old.icns for backup.
3. Paste new App-empty.icns and App.icns

Now icon will not change to default.

To restore default icon - delete App-empty.icns and App.icns files from Contents/Resources folder, and restore names of App-empty_old.icns and App_old.icns changing them to App-empty.icns and App.icns

OBS!! SL är ändrat så man måste slå in sitt lösenord för att lyckas.

Se så blå och granna de blev!!

För er med ett Option 505-modem som kraschat datorn sedan den fått Snow Leopard finns nu en lösning i form av en ny drivare från Option. Laddas ner på Software download | Option

det är väl dax att skaffa detta candybar då... har klarat mig så bra med att bara dra o släppa men nu verkar det urbota svårt med det..tack för tipset!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-18 10:20
Ursprungligen av klarabara:

det är väl dax att skaffa detta candybar då... har klarat mig så bra med att bara dra o släppa men nu verkar det urbota svårt med det..tack för tipset!

Jag kör med candybar under 10.6.1, fungerar klockrent Tycker det förenklar en hel del i jämförelse med att byta ikonerna själv och man kan byta i stort sett alla ikoner till program och filtyper osv.
Panic - CandyBar 3 - Change and Organize Your Mac OS X Icons and Dock

Hm.. jag har nu pillat runt, inte betalat ännu.. men det fungerar ju inte? Tror jag tar frågan i en candy-bar-tråd istället..

Alla har sina (nördiga) egenheter, mina råkar vara estetiska

Skrivbordet byggs om efter uppdatering till SL

När datorn varit avstängd och jag startar den - ligger inte mapparna på skrivbordet i den ordning jag vill. Dom ligger huller om buller. Detta hände aldrig innan uppdateringen till SL. Någon ide´om vad det kan bero på att skrivbordet byggs om utan att jag vill ?

Ursprungligen av adress@mac:

När datorn varit avstängd och jag startar den - ligger inte mapparna på skrivbordet i den ordning jag vill. Dom ligger huller om buller. Detta hände aldrig innan uppdateringen till SL. Någon ide´om vad det kan bero på att skrivbordet byggs om utan att jag vill ?

Varenda ikon ligger där de brukar och skall ligga (i en ordnad röra på skrivbordet).
Så var det innan SL, så även efter SL.

Du har nog ngt annat rätt som är fel..

kollat att inte CMD-J, "Ordna efter" inte står på ngt val, min står på "Inget"

Ursprungligen av adress@mac:

... ligger inte mapparna på skrivbordet i den ordning jag vill. Dom ligger huller om buller...

Prova att kasta:
(din användare)/Library/Preferences/com.apple.desktop.plist

För mig var felet inte före SL. Ordna efter står på "inget". Får väl leva med det till jag kommer på lösningen.

Jag har kommit på ett par saker som jag undrar om någon har kommit på en lösning till?

Att ändra formatet i meny-listen? Har man det på en engelska blir det Sat Sep 19 17:04.
Är det bara jag som finner det lättare att läsa Saturday 19/9 17.04 ??
Detta har jag förstått efter support med apple att det inte går att ändra? Så vad är det då för poäng med att ha alla möjliga inställningar för datum-format när man ändå måste klicka på klockan för att se det?

Någon mer än jag som saknar funktionen "dial with skype" och "send sms with skype" i adressboken? Eller ännu hellre, som vet hur man kan få tillbaka den?

Edit: Googlade mer. Skype's AddressBook integration with Snow Leopard - Skype Community
Det fungerade inte fullt ut. Blev tipsad om att klicka i att skype skulle öppnas med Rosetta. Fungerar fortfarande inte.

Har försökt att lägga till services, wow. Där var det ju! "Call" och "SMS". Perfa!
Vilket potential! Äntligen slipper man undra om man ska konverta texten till kinesiska tecken! Sen kan man lägga till sina egna kommandon.. men det vet jag inte hur...Det vore hyperbra om det gick att göra bara i Adressboken, för nu får jag upp "call" och "send sms" så fort jag högerklickar på text..

Senast redigerat 2009-09-19 18:40

kjellebelle, det har jag gjort. Även i SL. I SL blir det en tom ikon. Vet ej varför.

Ursprungligen av klarabara:

kjellebelle, det har jag gjort. Även i SL. I SL blir det en tom ikon. Vet ej varför.

Knepigt, när jag provade så funkade det på första försöket.

Canon scanner

Nån som vet när och var man i så fall hittar drivrutiner för Canoscan Lide200?

Ursprungligen av kjellebelle:

Nån som vet när och var man i så fall hittar drivrutiner för Canoscan Lide200?

När vet nog ingen. Var? På Canons hemsida?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-21 10:56
Ursprungligen av kjellebelle:

Nån som vet när och var man i så fall hittar drivrutiner för Canoscan Lide200?

Dom finns inbyggda i Snökatten, bara koppla in scannern så är det klart.
Jag har en just en sådan och det fungerar kalas.

Ursprungligen av Mija:

Dom finns inbyggda i Snökatten, bara koppla in scannern så är det klart.
Jag har en just en sådan och det fungerar kalas.

Min går inte att använda, händer ingenting när jag trycker på knapparna och på Canons hemsida hänvisas till ett okänt datum framåt i tiden. Funkar verkligen MP Navigator programmet?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-21 18:58
Ursprungligen av kjellebelle:

Min går inte att använda, händer ingenting när jag trycker på knapparna och på Canons hemsida hänvisas till ett okänt datum framåt i tiden. Funkar verkligen MP Navigator programmet?

Nä du får kasta ut Canons eget styrprogram, kanske kommer det något som fungerar senare. Men öppna t,ex Förhandsvisning och scanna med den, det går utmärkt.

Bevaka tråden