Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 18:29
Ursprungligen av juanito:

Nåja inte kommer jag ihåg vad allt som ha varit permissions relaterade. Men nu senast igen hade jag en massa underliga acl.

Men jag ominstallerade 10.6

Och kollar du länken ovan ser du att den innehåller issues med permissions inte bara non issues.

Du installerade om Mac OS X 10.6 för att du hade ACL-problem i Mac OS X 10.6? Låter onödigt tycker jag. Lite sådant här som är problemet man gör massor med saker i onödan för att man inte har koll (no offence). Det är ok, så man lär sig. Men kanske är lite väl att hävda att man har rätt?

Nej, alla sakerna i länken ovan kan man säkert strunta i. Det står det ju i sidans namn.

Fast nu kanske vi ska lämna detta sidospår.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-28 18:57
Ursprungligen av acke:

Du installerade om Mac OS X 10.6 för att du hade ACL-problem i Mac OS X 10.6? Låter onödigt tycker jag. Lite sådant här som är problemet man gör massor med saker i onödan för att man inte har koll (no offence). Det är ok, så man lär sig. Men kanske är lite väl att hävda att man har rätt?

Nej, alla sakerna i länken ovan kan man säkert strunta i. Det står det ju i sidans namn.

Fast nu kanske vi ska lämna detta sidospår.

Nå nu var ju inte detta enda orsaken till en om installation. Men listan med ACL problem var lång.

Int nu mera efter en ominstall där jag inte tog ner mer än en uppdatering åt gången.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-07 18:33

Jag postade en fråga om behörighetsproblem här:

http://www.99.se/mac-os-x/268537-behoerighetsproblem.html

kanske någon kan hjälpa till där? Jag är också nyfiken på vad det - faktiskt - är för problem som trasiga skapar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-07 18:55

Jag har en liten fråga angående nya preview. Jag vet att noteringsmöjligheterna har utökats men är det möjligt att göra anteckningar för fri hand, det vill säga, rita med musen direkt på en PDF? Jag har en ritplatta och skulle gärna använda denna till att göra anteckningar direkt på en PDF precis som jag gör med en vanlig penna på en utskriven artikel.

Till och med i Apples egna kursmaterial för teknikercertifieringar står det att behörighetsreparationer sällan löser några problem och att har man problem bör inte behörighetsreparationer vara det första man testar.

Hej igen
Jag ringde till Brother support och fick hjälp. Det stod inte så mycket i de bruksanvisningar som följde med skrivaren som jag köpte medan jag fortfarande åkte PC.

De var inte helt hemma på Mac heller men hon som hjälpte mig fick i sin tur hjälp.

På hårddisken under Bibliotek/Printers/Brother/Utilities/Deviceselector återfanns ett program som hette enhetsväljare. När man körde det kunde man se till att skannern hade samma IP adress som skrivaren i LAN.

Fungerade sedan klockrent.

För er som är lika nykomlingar i Mac miljön som jag, kanske kan ha nytta av denna sedeslärande historia.

Vad skönt det är när den digitala delen av livet fungerar.

Eller som vi nu för tiden säger här på Södermalm:

"Var och en är sin egen lyckas datakonsult..."

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-09 08:46

Ber först om ursäkt ifall frâgan redan avhandlats, men hittade inget vid snabb genomläsning.
Uppdaterade min MBP13" till SL och allt verkade frid och fröjd. Lät sedan uppdateringen till 10.6.1 installera sig och sedan gick jag och sov.
I morse vägrar MBP´n ansluta till nätverket hemma trots att det finns i listan över funna trâdlösa nätverk.
Jag startade uppdateringen till SL i morse igen och gick till jobbet, vad ska jag göra när jag kommer hem i em om den fortfarande inte hittar nätverket? Förutom att ta en öl och logga in pâ min ThinkPad som fortfarande funkar i nätverket

Jag installerade också SL samma dag som det kom och har bara haft mindre problem. Har haft mycket stor hjälp av denna tråd. Fantastiskt så mycket kunskap som återfinns och delas vidare här. Ingen fråga är för dum. Kommer att rekommendera alla mina datorovana mac-vänner att använda detta forum. Kommer från kulturbranschen, där som någon sa i en annan tråd har många långvariga användare som valt mac för sin enkelhet och sitt ointresse av datorproblem.

Installera och lycka till!

Fler öppna programfönster

Har inst. Snow L och allt har fungerat bra, men före inst. kunde jag ha fler fönster öppna samtidigt på skärmen och jobba mellan dessa. Nu stängs öppnat programfönster när ett nytt öppnas.
Har sökt och läst i alla tänkbara inställningar men kan ej lösa problemet. Nu får jag ta hjälp av de duktiga medlemmarna på 99. Hoppas på en lösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-14 10:58

Hittade en "ny" (?) finess. Kom den med SL?
Nämligen när man högerklickar på fil/mapp-ikonen i t.ex. pages eller finder så kommer en lista med överliggande mappar (sökvägen typ) och man klicka sig till valfri plats. Otroligt praktiskt när man t.ex. har öppnat ett pages-dokument mha spotlight och inte vet var dokumentet ligger.

Ursprungligen av c5j:

Hittade en "ny" (?) finess. Kom den med SL?
Nämligen när man högerklickar på fil/mapp-ikonen i t.ex. pages eller finder så kommer en lista med överliggande mappar (sökvägen typ) och man klicka sig till valfri plats. Otroligt praktiskt när man t.ex. har öppnat ett pages-dokument mha spotlight och inte vet var dokumentet ligger.

Om du menar det här så har det funnits ett tag.

Ursprungligen av c5j:

Hittade en "ny" (?) finess. Kom den med SL?...

Jo det är en praktisk funktion. Den kom redan i MacOS 8.5 eller liknande

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-14 17:37
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jo det är en praktisk funktion. Den kom redan i MacOS 8.5 eller liknande

Nej den är långt äldre än så. Cmd-klick är den normala vägen. Och har funnits där sedan jag har sett en Mac eller börja använda mac. Började använda mac System 7.0. Och tittat på när Pappa använde äldre än så.

Vet inte när det kom men jag vågar nästan gissa att den kom före system 7.

6, 5, 4, 3, 2, 1, 0.x.x någon?

några andra odokumenterade kommandon att prova. Testa i Finder, simple text etc etc

Prova cmd + ←, →, ↓, ↑ tillsammans med opt och shift i lite olika lägen.

Ursprungligen av juanito:

Nej den är långt äldre än så. Cmd-klick är den normala vägen. Och har funnits där sedan jag har sett en Mac eller börja använda mac. Började använda mac System 7.0. Och tittat på när Pappa använde äldre än så.

Vet inte när det kom men jag vågar nästan gissa att den kom före system 7.

6, 5, 4, 3, 2, 1, 0.x.x någon?

några andra odokumenterade kommandon att prova. Testa i Finder, simple text etc etc

Prova cmd + ←, →, ↓, ↑ tillsammans med opt och shift i lite olika lägen.

Kom med System 7 eller 7.1.
jag var på Göteborgs Datacentral då och fick OS7 förevisat av Margareta, kommer ihåg hennes barska stämma än idag
Troligen var det 7.0 eftersom det var lite "releaseparty" där ...

Hela den här historielektionen visar att det fortfarande är värt att poängtera de små finesserna och detaljerna som finns i Mac OS X för det finns de där ute som inte känner till det.

En nystartad blogg i sammanhanget är Finer Things in Mac som kan vara värd att hålla ett öga på för att lära sig små guldkorn.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-15 15:11

När kommer "finessen" med att kunna gå med piltangenterna mellan svarsalternativen i dialogrutorna?

Ursprungligen av planB:

När kommer "finessen" med att kunna gå med piltangenterna mellan svarsalternativen i dialogrutorna?

Det går redan, om du gjort rätt val i Systeminställningar. Ligger under Hjälpmedel eller liknande. Sitter inte vid en Mac just nu.

Ursprungligen av planB:

När kommer "finessen" med att kunna gå med piltangenterna mellan svarsalternativen i dialogrutorna?

Här är den (fast det gäller förstås tab-tangenten):

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-18 21:05

hej, har precis installera nya snow leopard 10.6.1, allt funkar kanon men mitt safari 4.0.3 vill inte alls. Det står "Den här versionen av programmet safari kan inte användas med den här versionen MAC OS X " du har safari 4.0.3"
firefox allt annat funkar fin fint.. men här tar de stopp.. någon som har tips? :/

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-18 21:38

Gå hit: Apple - Safari - Hämta Safari - Hämta världens snabbaste och mest nyskapande webbläsare för Mac och PC
och välj Safari 4.0.3 för Leopard.
Installera och prova igen.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-18 22:30
Ursprungligen av Henil:

Gå hit: Apple - Safari - Hämta Safari - Hämta världens snabbaste och mest nyskapande webbläsare för Mac och PC
och välj Safari 4.0.3 för Leopard.
Installera och prova igen.

Have already test it :/ och de står när ja försöker installera safari
" Safari kan inte installeras på den här skivan, den här uppdateringen kräver
MAC OS X 10.5.8 eller senare"
what's wrong?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-18 22:38
Ursprungligen av Pajtor:

Have already test it :/ och de står när ja försöker installera safari
" Safari kan inte installeras på den här skivan, den här uppdateringen kräver
MAC OS X 10.5.8 eller senare"
what's wrong?

De funkar nu, ikonen på skrivbordet ville inte men går ja via finder-program så funkar safari, bara och ta bort den och flytta över den fungerande till skrivbordet i think...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-10-19 03:44

Hoppas jag missuppfattar det du skrev.
Du drar väl inte ut program ur programmappen och sprider ut dem i datorn, på skrivbord etc? Det kommer garanterat att ge dig problem i framtiden.

Dra i stället ned Safari-symbolen till dockan och släpp den där. Då skapas ett alias där som inte stör vid programuppdatering etc.

Alternativt kan du, med Safari markerat i program-mappen, gå in under Arkiv och välja "skapa alias av Safari". Detta alias kan du sedan lägga där du vill ha det.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-19 23:54
Ursprungligen av Stig R:

Hoppas jag missuppfattar det du skrev.
Du drar väl inte ut program ur programmappen och sprider ut dem i datorn, på skrivbord etc? Det kommer garanterat att ge dig problem i framtiden.

Dra i stället ned Safari-symbolen till dockan och släpp den där. Då skapas ett alias där som inte stör vid programuppdatering etc.

Alternativt kan du, med Safari markerat i program-mappen, gå in under Arkiv och välja "skapa alias av Safari". Detta alias kan du sedan lägga där du vill ha det.

tjohej. jo hade tänkt göra så faktiskt :/ men kom aldrig så lång, stort tack för hjälpen

Läste tidigare i tråden om fler än jag som fått problem med att det står att "inget airport-kort installerat" trots att det inte är några problem att koppla upp sig. Har det kommit någon lösning på det problemet ännu?

Ursprungligen av JMalmsten:

Läste tidigare i tråden om fler än jag som fått problem med att det står att "inget airport-kort installerat" trots att det inte är några problem att koppla upp sig. Har det kommit någon lösning på det problemet ännu?

Under en timmes tid för någon dag sedan fungerade helt plötsligt statussymbolen för netverket som vanligt men nu står det åter "inget airport-kort installerat"
Stör mig mer och mer på det. Ingen som vet något?

Förlåt om jag tjatar om något som redan nämns någonstans, eller om jag är på fel ställe med frågan. Jag är ny här, och försökt hitta svar utan att lyckas. Jag har tänkt köpa Snow Leopard nu, men undrar om om jag då också måste uppgradera iLife. Jag har 08 och såg ingen direkt orsak att uppgradera när 09 kom. Men funkar min version med SL?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-26 17:36

Den skall fungera såvitt jag vet ja

Ursprungligen av Fribella:

Förlåt om jag tjatar om något som redan nämns någonstans, eller om jag är på fel ställe med frågan. Jag är ny här, och försökt hitta svar utan att lyckas. Jag har tänkt köpa Snow Leopard nu, men undrar om om jag då också måste uppgradera iLife. Jag har 08 och såg ingen direkt orsak att uppgradera när 09 kom. Men funkar min version med SL?

Tack för snabbt svar! Då ska jag ge mig ut på stan i morgon och köpa kissekatten!

Låsta mappar, kan ej flytta filer

Har sopat in Snöleoparden.
Installationen gick smärtfritt.

Har flyttat över allt från den gamla, men...

Den låser mappar och har sig.
När jag väljes "everyone" och "läsa och skriva" i behörigheter
lägger den dit en stoppmärke (röd med vitt minus) på mappen - den går inte ens att öppna längre!!

Vad är det för fel?

Panik - ligger offerter som måste skickas i en mapp.

Hjälp - please!

Bevaka tråden