Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu fungerar allt som den ska, Jag råder alla som har problem med Snow Leopard att installera om den som jag gjorde och nu är den bra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-12 10:10

Ställer mig till skaran. Uppgradering genomförd!

Tyckte det såg lite konstigt ut med programstacken i dockan. Den är inställd på automatisk och har fått en scroll och iconerna är jättestora. Gillade överblicksbilden jag hade tidigare. Kanske en inställningssak.

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2009-09-12 12:02

Kan man nedgradera Snowleopard till min gamla Leopard. Har Install CD med Leopard 10.5.2. Rensar jag bort allt installerat eller blir allt kvar med ett tidigare OS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-12 12:16

Upptäckt att man kan QuickLook:a EPS-filer i Mac OS X 10.6. Trevligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-13 07:18

Varför skulle man aktivera root i första taget? Allt man behöver är att använda sudo -s och kan göra allt som root kan göra.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-13 12:58
Ursprungligen av Robo-X:

Varför skulle man aktivera root i första taget? Allt man behöver är att använda sudo -s och kan göra allt som root kan göra.

//Rob

Jo, nej, jag sa inte att man ska activera root.
Däremot kanske man vill ge root ett lösenord.

Ursprungligen av juanito:

Jo, nej, jag sa inte att man ska activera root.
Däremot kanske man vill ge root ett lösenord.

jag förstår ytterst lite av de kommandon som skrivs men allt innefattar terminal kunskap men i SL kan du utan någon spärr mellan admin ändra lösen till root. det var inte möjligt innan. Men jag vet inte om vi kommer längre i detta. jag tycker det känns fullständigt meningslöst att ha installationer som bara root kan göra och som bara admin kan göra om admin egentligen kan agera som vilket som. Root tycks ha spelat ut sin "last line of defence" myt

Kan man ta bort terminal och andra kommando tolkar från OSX, skulle det funka lika bra för det?

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

jag förstår ytterst lite av de kommandon som skrivs men allt innefattar terminal kunskap men i SL kan du utan någon spärr mellan admin ändra lösen till root. det var inte möjligt innan. Men jag vet inte om vi kommer längre i detta. jag tycker det känns fullständigt meningslöst att ha installationer som bara root kan göra och som bara admin kan göra om admin egentligen kan agera som vilket som. Root tycks ha spelat ut sin "last line of defence" myt

Du har alltid kunnat ändra root-lösenordet utan att ha tillgång till ett tidigare lösenord, även om Apples grafiska verktyg kan ha krävt det. Som administratör räcker det med att köra sudo passwd root i en terminal. Passwd är ett verktyg för att ändra lösenord och sudo låter dig få root utan att logga in som root förutsatt att ditt användarkonto är med i admin-gruppen eller explicit angivet i /etc/sudoers.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Kan man ta bort terminal och andra kommando tolkar från OSX, skulle det funka lika bra för det?

Visst, men det skulle inte göra någon större skillnad eftersom Terminal och andra liknande program inte är en förutsättning för att något av detta ska gå att använda. Jag tycker att du gör en lite väl stor sak av ett icke-problem som du egentligen inte behöver oroa dig över.

Ursprungligen av Marcus K:

Du har alltid kunnat ändra root-lösenordet utan att ha tillgång till ett tidigare lösenord, även om Apples grafiska verktyg kan ha krävt det. Som administratör räcker det med att köra sudo passwd root i en terminal. Passwd är ett verktyg för att ändra lösenord och sudo låter dig få root utan att logga in som root förutsatt att ditt användarkonto är med i admin-gruppen eller explicit angivet i /etc/sudoers.

Visst, men det skulle inte göra någon större skillnad eftersom Terminal och andra liknande program inte är en förutsättning för att något av detta ska gå att använda. Jag tycker att du gör en lite väl stor sak av ett icke-problem som du egentligen inte behöver oroa dig över.

jag har slutat oroa mig, det leder ju ingenstans, försöker få fakta på bordet bara:) tack för svaren!

Missing sync funkar inte längre

Jag får ingen kontakt med min Xperia längre efter uppgradering. Startar programmet men det känner inte av alls att någon telefon är ansluten. Nån mer som har det problemet, eller rentav någon lösning?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-15 22:15

Menar du via iSync? Om så har du provat att installera om pluginet (om det nu finns) för iSync efter uppgradering, alt kollat om det finns en uppdatering till det.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag får ingen kontakt med min Xperia längre efter uppgradering. Startar programmet men det känner inte av alls att någon telefon är ansluten. Nån mer som har det problemet, eller rentav någon lösning?

Ursprungligen av Drakfot:

Menar du via iSync? Om så har du provat att installera om pluginet (om det nu finns) för iSync efter uppgradering, alt kollat om det finns en uppdatering till det.

Nej, det är Mark/Space Missing Sync. Har nog inget med iSync att göra (tror jag)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-15 22:30

Verkar finnas en beta som kanske kan hjälpa dig: Snow Leopard Compatibility Info - Mark/Space, Inc.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det är Mark/Space Missing Sync. Har nog inget med iSync att göra (tror jag)

Ursprungligen av Drakfot:

Verkar finnas en beta som kanske kan hjälpa dig: Snow Leopard Compatibility Info - Mark/Space, Inc.

Hittade också den. Efter att ha kört in den nya betan verkar det funka.

Notebook Forums and Laptop Discussion - View Single Post - Make Finder sort by type with Folders at top

Det finns iofs redan en tråd om det här, den här länken finns där med.

Det är ingen som har sett om Skype har en bättre integration med adressboken ännu?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-09-13 21:32

Jag uppdaterade just till snow leopard (10.6.1) och allt verkade fungera fint. men efter ett tag upptäckte jag att flera små apple program fungerar inte längre, så som adressboken, ical, kalkylatorn och kom-ihåg-lappar.

När jag försöker öppna dem får jag upp en dialogruta där det står: "Den här versionen av programmet adressbok kan inte öppnas med denna versionen av Mac OS X Du har Adressbok 4.1.2."

Dem andra programversionerna är:
ical 3.0.8
kom ihåg lappar 6.0
kalylatorn 4.2

någon som har samma fel, eller helst vet hur man löser det?

Ursprungligen av krester:

Jag uppdaterade just till snow leopard (10.6.1) och allt verkade fungera fint. men efter ett tag upptäckte jag att flera små apple program fungerar inte längre, så som adressboken, ical, kalkylatorn och kom-ihåg-lappar.

När jag försöker öppna dem får jag upp en dialogruta där det står: "Den här versionen av programmet adressbok kan inte öppnas med denna versionen av Mac OS X Du har Adressbok 4.1.2."

Dem andra programversionerna är:
ical 3.0.8
kom ihåg lappar 6.0
kalylatorn 4.2

någon som har samma fel, eller helst vet hur man löser det?

Har du lyckats kryssa ur dessa program under uppdateringen? Eller ?
Har du kopior av dem i flera mappar?

Kanske skall detta brytas ut i en egen tråd?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-09-13 22:22
Ursprungligen av Goflorp:

Har du lyckats kryssa ur dessa program under uppdateringen? Eller ?
Har du kopior av dem i flera mappar?

Kanske skall detta brytas ut i en egen tråd?

Jag ändrade inga rutor under uppdateringen utan körde bara på. FInns de något sätt att installera dem separat eller måste man intstallera om alltihop?

(någon moderator får gärna bryta ut frågan till en egen tråd om ni känner för det)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-09-14 08:19
Ursprungligen av krester:

Jag ändrade inga rutor under uppdateringen utan körde bara på. FInns de något sätt att installera dem separat eller måste man intstallera om alltihop?

(någon moderator får gärna bryta ut frågan till en egen tråd om ni känner för det)

okej då var problemet löst, känns lite pinsamt lätt måste jag erkänna. Det var bara att kryssa i rutorna i "valfria installationer" konstigt att jag inte fick med dem från början bara.... men men nu håller jag på att installera dem och allt verkar bra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-13 23:25

Då var den senate katten installerad även här. Märkbart snabbare måste jag säga, speciellt Safari och Finder. Me like:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-15 19:38

Har ett problem med Mail, och det är att det inte går att lägga till vissa RSS strömmar som jag haft innan. Efter att ha deletat RSS mappen i mailmappen i biblioteket försvann alla mina prenumerationer givetvis. Nu händer ingenting hur jag än försöker lägga till t.ex. macrumors som rss-feed i mail. Någon så erfarit samma problem?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-15 19:45

Kanske följande kan ge lite tips på att lösa ditt problem: Having issues deleting Apple's Hot News RSS Feed in Mail? | MacFixIt - CNET Reviews

Ursprungligen av Fjonk:

Har ett problem med Mail, och det är att det inte går att lägga till vissa RSS strömmar som jag haft innan. Efter att ha deletat RSS mappen i mailmappen i biblioteket försvann alla mina prenumerationer givetvis. Nu händer ingenting hur jag än försöker lägga till t.ex. macrumors som rss-feed i mail. Någon så erfarit samma problem?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-15 21:50
Ursprungligen av Drakfot:

Kanske följande kan ge lite tips på att lösa ditt problem: Having issues deleting Apple's Hot News RSS Feed in Mail? | MacFixIt - CNET Reviews

Tack, men fungerade inte... :/ Riktigt irriterande, har sökt runt på google men tycks inte hitta något svar. Får väl hoppas på Mail 4.1.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-15 22:16

Tråkigt, jag har tyvärr inga fler ideér på lager som eventuellt kan hjälpa dig :/

Ursprungligen av Fjonk:

Tack, men fungerade inte... :/ Riktigt irriterande, har sökt runt på google men tycks inte hitta något svar. Får väl hoppas på Mail 4.1.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-15 23:08

Bara en tanke som slog mig; återskapade du själva mappen efter att du hade tagit bort den? Eller togs den bara bort så det sonika inte finns någon mapp för Mail att lagra sina RSS feeds i?

Ursprungligen av Fjonk:

Tack, men fungerade inte... :/ Riktigt irriterande, har sökt runt på google men tycks inte hitta något svar. Får väl hoppas på Mail 4.1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-15 23:19
Ursprungligen av Drakfot:

Bara en tanke som slog mig; återskapade du själva mappen efter att du hade tagit bort den? Eller togs den bara bort så det sonika inte finns någon mapp för Mail att lagra sina RSS feeds i?

Nej, tog bara bort den, men Mail återskapar den själv igen, det konstiga är att det endast fungerar med vissa RSS-feeds. Playstation.blog poppar upp direkt när jag lägger till från Safari, medan samma sak med Macrumors får Mail att dyka upp, men ingenting läggs till. Mycket skumt. Kan det ha att göra med dålig kompatibilitet för olika RSS-versioner?

EDIT: Har löst problemet, snokade runt på apples supportforum och hittade efter mycket sökande en lösning! Man raderar Envelope Index filen under Mail i Biblioteket så löser det sig efter en omstart. Varför det löser sig då vet jag inte! Hade varit intressant att veta. Tack för hjälpen i vilket fall!

Senast redigerat 2009-09-15 23:33

Har precis uppgraderat till SL (10.6.1) från Leopard på Mac Pro och MacBook Pro. Det mesta fungerar som vanligt men några irritationsmoment får mig att ångra att jag inte väntade några månader.

Några problem:
• Netware login funkar inte alls = kommer inte åt mina filer på server.
• Flera skrivare försvann och går inte att lägga till igen (har dock lyckats de grundläggande funktionerna att funka via rosetta och generic PS driver).
• Vid varje start får jag meddelandet "fontworker har oväntat avslutats" flera ggr (har inte hjälpt att avaktivera dubbla typsnitt, jobbar vidare på en lösning...).
• Alla mina invanda kontextmenyfunktioner är borta

Det flesta problemen borde jag ha förutsett om jag läst på lite bättre, men det brukar ju gå bra...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-15 22:54

OK visst fick jag igång det hela efter diskbyte, man bör väl ha lite större.
Men när jag skulle sätta upp Boot Camp blev det stopp.
Jag hade, van från Windows världen, partitionerat två st. Blev ominstallation. Men visst fungerar det fint!
Kanske blir det mer än arbetsmaskin av min MBP än en knähund

Jag har installerat 10.6. Tidigare hade jag 10.3.9 och nu tar det mycket längre tid att slänga i papperskorgen. Det står "säker papperstömning". Vad betyder det?

Bevaka tråden