Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-11 20:02
Ursprungligen av Roby Falkén:

Jag har lite panik.

Jag installerade precis Snow Leopard, och nu hittar jag ingenstans där man kan "inaktivera styrplattan när en mus är ikopplad". Kan det verkligen stämma att det tagit bort det alternativet? Det vore ganska förödande.

Varför är det förödande? Det spelar väl ingen roll?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-11 20:37
Ursprungligen av planB:

Varför är det förödande? Det spelar väl ingen roll?

Prova faktiskt på min gamla windows-laptop, och med ena handen på musen (jaja inga såna tankar nu) och den andra över tangentbordet var det lätt hänt att handloven kom åt touchpaden och "ställde till det" om man var lite oförsiktig så detta kan jag förstå att man borde kunna ställa in (om dom nu inte bara flyttat just det till nån annan plats i SL).

Ursprungligen av planB:

Varför är det förödande? Det spelar väl ingen roll?

Min dator är lite defekt, så man kan klicka genom att applicera tryck brevid styrplatten (exempelvis genom att vila handen där när man skriver på tangentbordet).

Så jo, för min del är det definitivt förödande. Dessutom är det ju väldigt märkligt att ta bort ett sådant alternativ just med anledning av att det faktiskt kan vara störande även utan defekter.

Går det att inaktivera styrplattan med något terminalkommando?

Ursprungligen av Roby Falkén:

Min dator är lite defekt, så man kan klicka genom att applicera tryck brevid styrplatten (exempelvis genom att vila handen där när man skriver på tangentbordet).

Så jo, för min del är det definitivt förödande. Dessutom är det ju väldigt märkligt att ta bort ett sådant alternativ just med anledning av att det faktiskt kan vara störande även utan defekter.

Går det att inaktivera styrplattan med något terminalkommando?

Jag lider med dig!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-16 08:14
Ursprungligen av Roby Falkén:

Min dator är lite defekt, så man kan klicka genom att applicera tryck brevid styrplatten (exempelvis genom att vila handen där när man skriver på tangentbordet).

Så jo, för min del är det definitivt förödande. Dessutom är det ju väldigt märkligt att ta bort ett sådant alternativ just med anledning av att det faktiskt kan vara störande även utan defekter.

Går det att inaktivera styrplattan med något terminalkommando?

Har du provat bifogade?

jag testar igen med risken att någon blir lack på mig

Hej, jag har en licens med word 2004 installerat på min mac.. tänkte uppgradera till snow leopard. Skulle dock veta om det funkar, är i ganska stort behov av det iom att jag sitter på min C-uppsats. Är det ngn som vet eller har prövat... För ngt år sedan uppgraderade jag till leopard och det gick fin fint ... behövde bara flytta program mappen till en extern hårdisk, sedan efter installationen flyttade jag tillbaka det till leopard och det gick att starta utan behöva skriva dit en key eller installera ny drivare... Är dock tveksam om det funkar lika dant på den nya snow leoparden, har sett på nätet att vissa säger att det inte ska funka medan andra säger att det inte är ngt problem....

Så jag uppskattar all hjälp jag kan få ...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-09 05:56
Ursprungligen av Sadjivi:

Hej, jag har en licens med word 2004 installerat på min mac.. tänkte uppgradera till snow leopard. Skulle dock veta om det funkar, är i ganska stort behov av det iom att jag sitter på min C-uppsats. Är det ngn som vet eller har prövat... För ngt år sedan uppgraderade jag till leopard och det gick fin fint ... behövde bara flytta program mappen till en extern hårdisk, sedan efter installationen flyttade jag tillbaka det till leopard och det gick att starta utan behöva skriva dit en key eller installera ny drivare... Är dock tveksam om det funkar lika dant på den nya snow leoparden, har sett på nätet att vissa säger att det inte ska funka medan andra säger att det inte är ngt problem....

Så jag uppskattar all hjälp jag kan få ...

Det funkar.

Yes!!

FAN vad grymt ....

Ursprungligen av Yes:

Det funkar.

Yes!!

Då ska jag köra in det ikväll

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 16:30
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

ingen OSX guru här som har något om detta? "alla" har kommit och gått flera gånger nu.

Gäller detta även om man har satt lösen på root ???

Ursprungligen av juanito:

Gäller detta även om man har satt lösen på root ???

det verkar så och jag har testat ett flertal gånger, det funkar fortfarande på samma sätt. Varför kan man ändra root utan att ange det tidigare root lösenordet? Det låter som ett seriöst säkerhetsproblem, men jag kan inte unix så hoppas någon unix guru har något svar/kommentar på detta. någon som kan testa på sitt SL 10.6.1?

Senast redigerat 2009-09-11 23:58
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

det verkar så och jag har testat ett flertal gånger, det funkar fortfarande på samma sätt. Varför kan man ändra root utan att ange det tidigare root lösenordet? Det låter som ett seriöst säkerhetsproblem, men jag kan inte unix så hoppas någon unix guru har något svar/kommentar på detta. någon som kan testa på sitt SL 10.6.1?

Man kan få root på olika sätt. Du har kanske någon gång sett att man kan skriva su eller sudo i Terminal för att tillfälligt få root-rättigheter i systemet. På samma sätt kan du ge program root-rättigheter, det sker exempelvis när du installerar program. På motsvarande sätt kan du mycket väl ändra root-lösenord eller för den delen vilket annat kontos lösenord genom att först autentisera som administratör. Så egentligen gör det ingen skillnad om man frågas efter tidigare root-lösenord eftersom det finns så många sätt att få root utan att behöva ange det.

Ursprungligen av Marcus K:

Man kan få root på olika sätt. Du har kanske någon gång sett att man kan skriva su eller sudo i Terminal för att tillfälligt få root-rättigheter i systemet. På samma sätt kan du ge program root-rättigheter, det sker exempelvis när du installerar program. På motsvarande sätt kan du mycket väl ändra root-lösenord eller för den delen vilket annat kontos lösenord genom att först autentisera som administratör. Så egentligen gör det ingen skillnad om man frågas efter tidigare root-lösenord eftersom det finns så många sätt att få root utan att behöva ange det.

Tack för svaret. En fråga infinner sig då. varför ha root överhuvudtaget om man kan ta över root genom att veta admin lösen? Det finns ju trots allt saker som man inte kan ändra om man inte är inloggad som root och då tycker jag det känns varken hackat eller malet.. känns onödigt krångligt på något sätt.. man var tvungen att ange det tidigare root lösen ordet innan i Leopard, var det egentligen ett onödigt steg alltså? jag undrar bara varför root skall skyddas så när det egentligen är admin som har makten att ändra root helt godtyckligt med det nya sättet i SL.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-13 05:16
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Tack för svaret. En fråga infinner sig då. varför ha root överhuvudtaget om man kan ta över root genom att veta admin lösen? Det finns ju trots allt saker som man inte kan ändra om man inte är inloggad som root och då tycker jag det känns varken hackat eller malet.. känns onödigt krångligt på något sätt.. man var tvungen att ange det tidigare root lösen ordet innan i Leopard, var det egentligen ett onödigt steg alltså? jag undrar bara varför root skall skyddas så när det egentligen är admin som har makten att ändra root helt godtyckligt med det nya sättet i SL.

Jag förstår inte vad det nya är det du beskriver tycker jag att alltid har fungerat så.

man har alltid som admin kunnat göra en sudo su för att logga in som root oberoende om root varit aktiverat eller inte.

sudo är inte det samma som su.

Som adming kan du ju faktist logga in som vilken användare som helst.

gör en su användarnamn å ge lösen så e du ju där.

däremot kan du inte göra en "su root" utan måste göra en "sudo su" eller "sudo su root" aktiverar du root kan du som admin göra en su root.

Efter några dagars användning kan även jag konstatera att badbollar dyker upp lite här och var vid olika tillfällen.

Tex om jag ska göra en inspelning i Logic på min MBP (spelar in till en firewire-disk) så kommer det upp en badboll första gången innan inspelningen börjar. Efter oskulden är tagen flyter det dock på precis som förut. Det är som att den måste "väcka" disken (som inte är i något viloläge) innan den startar, vilket inte var fallet i Leopard.

Ny bugg upptäckt: När man klickar på "i"'et på en widget i DashBoard så vänder den som den ska...men sedan är den bara vit och inga inställningar kan göras. Det går inte att vända den tillbaka heller. Den är körd. För mig gäller detta alla widgetar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 11:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Ny bugg upptäckt: När man klickar på "i"'et på en widget i DashBoard så vänder den som den ska...men sedan är den bara vit och inga inställningar kan göras. Det går inte att vända den tillbaka heller. Den är körd. För mig gäller detta alla widgetar.

För mig funkar alla widgetar som dom ska.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-06 11:48

Är det inte konstigt att den där Airport-buggen inte korrigeras tidigare?

Är det ngn som känner till om det går att installera SL på en power PC? Jag har en G4 med 1.75 GB ram-minne. / Peter

Nej. SL är bara för Intel.

Ursprungligen av peter289:

Är det ngn som känner till om det går att installera SL på en power PC? Jag har en G4 med 1.75 GB ram-minne. / Peter

OK! Tack Zimmerman för snabbt svar!/ Peter

Apple lämnar nu PPC. Proappsen lämnar först - dom senaste funkar bara - officiellt - för Intel. (skriver officiellt därför att Logic 9 tydligen går att köra på t.ex. en PPC Quad).

Ursprungligen av peter289:

OK! Tack Zimmerman för snabbt svar!/ Peter

Skype har tydligen släppt en ny version, trots att den jag har installerat på Leopard inte säger nåt.
Någon som har denna 2.8 skype på Snow Leopard och kan säga om den funkar?

Fungerar samma widgets som i Leopard eller måste man kolla ifall de måste uppdateras de med?
Innebär Universal Binary att de kommer att fungera i SL?

Mycket tacksam för svar..

Ursprungligen av klarabara:

Skype har tydligen släppt en ny version, trots att den jag har installerat på Leopard inte säger nåt.
Någon som har denna 2.8 skype på Snow Leopard och kan säga om den funkar?

Fungerar samma widgets som i Leopard eller måste man kolla ifall de måste uppdateras de med?
Innebär Universal Binary att de kommer att fungera i SL?

Mycket tacksam för svar..

Jag kör 2.7.0.330 och den påstår sig vara den senaste. Kollade just med Check for updates.... Funkar utmärkt hursomhelst.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag kör 2.7.0.330 och den påstår sig vara den senaste. Kollade just med Check for updates.... Funkar utmärkt hursomhelst.

Senaste är 2.8.0.659 men du måste ladda ner denna manuellt.

Ursprungligen av klarabara:

Skype har tydligen släppt en ny version, trots att den jag har installerat på Leopard inte säger nåt.
Någon som har denna 2.8 skype på Snow Leopard och kan säga om den funkar?

Fungerar samma widgets som i Leopard eller måste man kolla ifall de måste uppdateras de med?
Innebär Universal Binary att de kommer att fungera i SL?

Mycket tacksam för svar..

• Skype 2.8 fungerar bra.
• Apples widgets fungerar men om du har några 3:e parts så är det väl mindre säkert.
Jag har två widgets som fungerar men har vissa delar som inte är kompatibla.
• UB fungerar i SL.

Ursprungligen av EricBradley:

• UB fungerar i SL.

Det är ingen garanti att de funkar bara för att det är UB

Ursprungligen av ill_chrill:

Det är ingen garanti att de funkar bara för att det är UB

Nej det är självklart men det har inte så mycket med UB att göra...
UB innebär att du inte behöver rosetta.
Frågan är hur länge UB kommer att finnas kvar? Om man ändå programmerar för Snow Leopard så finns det ingen anledning att ha kvar stödet för Power PC.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-07 11:02

Det låter vettigt, speciellt med tanke på OpenCL och Grand Central.
Gissningsvis är det ett steg från Apple att så "sakterliga" fasa bort PPC.

Ursprungligen av EricBradley:

Nej det är självklart men det har inte så mycket med UB att göra...
UB innebär att du inte behöver rosetta.
Frågan är hur länge UB kommer att finnas kvar? Om man ändå programmerar för Snow Leopard så finns det ingen anledning att ha kvar stödet för Power PC.

Nej, det går fort nu. OSX och proapps (Logic, Final Cut, etc) har redan lämnat PPC.

Ursprungligen av Drakfot:

Gissningsvis är det ett steg från Apple att så "sakterliga" fasa bort PPC.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-07 11:36

Därav inom citationstecken
Att ProAppsen är klara är givetvis en sak, däremot finnes det väl uppsjöar av 3:epartsutvecklade applikationer som ännu inte är Intel only, eller kanske ens Universal Binary.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, det går fort nu. OSX och proapps (Logic, Final Cut, etc) har redan lämnat PPC.

Bevaka tråden