Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-08-09 11:24

Helt nya inom Mac & har några frågor:

Hur gör man för att formatera om hdd? (Jag har ingen installationsskiva)
Hur gör man för att avinstallera program?
Varför blir det en "hårddisk" på skrivbordet när man öppnar vissa program?

(Har det senaste operativsystemet)

Ursprungligen av ShiBBan:

Hur gör man för att formatera om hdd? (Jag har ingen installationsskiva)

Det kan du göra från Skivverktyg, det finns i en mapp som heter verktygsprogram i programmappen. Det är bara om du ska formatera om hårddisken som operativsystemet är installerat på som du behöver en installationsskiva.

Ursprungligen av ShiBBan:

Hur gör man för att avinstallera program?

I de flesta fall räcker det gott med att dra filen från programmappen till papperskorgen. Vissa program lägger även filer i biblioteksmapparna, ofta i en mapp som heter Application Support. Ofta hittar du allt det med en sökning på programmets namn.

Ursprungligen av ShiBBan:

Varför blir det en "hårddisk" på skrivbordet när man öppnar vissa program?

Det är ett vanligt problem och beror på att man inte riktigt har förstått hur många Mac-program distribueras. Många Mac-program kommer på så kallade skivavbilder, filer som normalt slutar med dmg. Dessa är "virtuella" hårddiskar och monteras som du har märkt på skrivbordet.

Vad som är viktigt att tänka på när du har att göra med skivavbilder är att inte starta programmet det första du gör. Istället ska du kopiera programmet från skivavbilden till din dators programmapp. Sedan avmonterar du skivavbilden, t. ex. genom att dra hårddisksymbolen till papperskorgen.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-08-09 12:02

Men om jag vill tömma hela hårddisken & börja om med installationen av operativsystemet så måste jag alltså ha en skiva? Hur får man tag på en sån tro?

Skivavbilden är alltså den ikonen som kommer upp på skrivbordet & det är den som ska kopieras till datorns programmapp?

Edit:

Gick in på skivverktyg nu & skulle formatera om tänkte jag. Det enda som kom upp (som jag såg i alla fall) var radera ledigt utrymme. Är det samma sak som att ta bort filer förutom operativsystemet?

(tack för svaret!)

Ursprungligen av ShiBBan:

Men om jag vill tömma hela hårddisken & börja om med installationen av operativsystemet så måste jag alltså ha en skiva? Hur får man tag på en sån tro?

Man köper en skiva. Kostar c. a. 300 kronor och finns hos de flesta Mac-återförsäljare samt över Internet direkt från bland annat Apple Store.

Ursprungligen av ShiBBan:

Skivavbilden är alltså den ikonen som kommer upp på skrivbordet & det är den som ska kopieras till datorns programmapp?

Precis. Ikonen som dyker upp är den monterade skivavbilden och installationen görs genom att kopiera innehållet till programmappen.

Ursprungligen av ShiBBan:

Gick in på skivverktyg nu & skulle formatera om tänkte jag. Det enda som kom upp (som jag såg i alla fall) var radera ledigt utrymme. Är det samma sak som att ta bort filer förutom operativsystemet?

Nej, det är inte samma sak. När du tar bort en fil tas den egentligen inte bort helt, detta för att det annars skulle ta alltför lång tid och oftast inte är helt nödvändigt att göra det. Funktionen som du nämner ser till att tidigare borttagna filer tas bort helt och hållet, det kan vara lämpligt om du t. ex. har tagit bort väldigt känslig information som absolut inte ska gå att återskapa.

För att du ska kunna formatera hårddisken som operativsystemet körs från måste du starta från en installationsskiva.

Ursprungligen av ShiBBan:

Helt nya inom Mac & har några frågor:
Hur gör man för att formatera om hdd? (Jag har ingen installationsskiva)
Hur gör man för att avinstallera program?
Varför blir det en "hårddisk" på skrivbordet när man öppnar vissa program?

Jag föreslår att du söker och tittar lite i vårt "Switcher"-forum (och även i andra forumdelar). Där finns redan trådar om de här frågorna. Vi försöker undvika att ha tråd efter tråd om samma saker hela tiden.

Här har du t.ex en sökning om att avinstallera:
avinstallera site:99.se - Sök på Google

Och här kan du säkert hitta något om "hårddiskar på skrivbordet":
installera program hårddisk skrivbordet site:99.se - Sök på Google

/Mod

Ursprungligen av ShiBBan:

Varför blir det en "hårddisk" på skrivbordet när man öppnar vissa program?

Jag försöker förklara "disk image"-begreppet här.

http://www.99.se/newreply.php?do=newreply&p=646593

och här;
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/277766-dmg-imagefiler-skivavbilder-va.html

Wikipedia har lite med:
Skivavbild - Wikipedia

Välkommen till den ljusa sidan med!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-08-09 14:11

Nu var det klart med raderingen. Dock så tog det nu upp mer plats på hdd, fattar inte riktigt?

Ursprungligen av ShiBBan:

Nu var det klart med raderingen. Dock så tog det nu upp mer plats på hdd, fattar inte riktigt?

Under installationen har man möjlighet att välja bort oönskade språk och skrivardrivrutiner.

Om man inte väljer bort dessa, utan installerar allt, så tar det ett par gigabyte mer.

Ursprungligen av ShiBBan:

Nu var det klart med raderingen. Dock så tog det nu upp mer plats på hdd, fattar inte riktigt?

Om du menar radering av ledigt utrymme så skapar Skivverktyg en tillfällig fil medan den arbetar. Den bör i så fall försvinna automatiskt nästa gång du startar om datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-09 17:18
Ursprungligen av ShiBBan:

Helt nya inom Mac & har några frågor:

Hur gör man för att formatera om hdd? (Jag har ingen installationsskiva)
Hur gör man för att avinstallera program?
Varför blir det en "hårddisk" på skrivbordet när man öppnar vissa program?

(Har det senaste operativsystemet)

Alla Macar kommer med installationsskivor hur kommer det sig att du inte har en?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Alla Macar kommer med installationsskivor hur kommer det sig att du inte har en?

//Rob

Han kan ju t.ex ha köpt en begagnad dator, där installationsskivorna var bortslarvade.

Det är inte viktigt för frågeställningen här...

Han har ju gjort en ominstallation nu, så han har väl varit och köpt sig en skiva.

Senast redigerat 2010-08-09 18:33
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-09 22:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han kan ju t.ex ha köpt en begagnad dator, där installationsskivorna var bortslarvade.

Det är inte viktigt för frågeställningen här...

Han har ju gjort en ominstallation nu, så han har väl varit och köpt sig en skiva.

Nja ibland så har man skivorna utan att märka det och är man en ny mac användare så ser man kanske inte att det är system skivor man kan starta ifrån eftersom de ser ut som ett litet paket med handböcker.

//Rob

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-08-09 23:30

Jag köpte en helt ny på Felgiganten. Har jag missat något i förpackningen kanske? För jag såg då ingen skiva i alla fall

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-05-08 20:14

Jag har bara upptäckt när man trycker högerklick på en icon i docken, så är det svart istället för det vita eller vad det var

Och sedan när man trycker upp den som man ser alla fönster man har uppe.

Safari fryser ibland

Efter installation av Snow leopard så fryser datorn i ca 15 sekunder lite då och då.
Hade inte detta fenomen med Leopard. Macbook pro 13" 2 Gb ram 2.26 Ghz

Stängde ned Voddlertray då verkar frysningarna upphöra....

Senast redigerat 2010-05-13 20:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 11:54

Import av bilder från kamera till NAS döljer filerna

Jag är osäker på om detta är ett SL-relaterat fel, men jag upptäckte det först efter att ha installerat SL.
När jag importerar bilder från en Canon-kamera (har testat 3 olika) via iPhoto, Aperture eller Image Capture direkt till min nätverksdisk (Lacie) så syns inte filerna i Finder. De syns från windowsdatorer, via det inbyggda GUI:t och via Terminal. Jag får dessutom en varnig om att filen kommer ersättas om jag provar att importera igen. Filerna finns alltså på rätt plats, men syns inte i Finder. Det tolkar jag som att bildimporten sätter Hidden-flaggan av någon anledning.
Finns det nått sätt att komma runt detta? Jag vill helst inte slå på att visa dolda filer utan fixa felet med importprogrammet.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2010-05-17 15:04

Klick för avmarkering och högerklick för meny funkar inte i Snow Leopard

Som rubriken säger…

Nedan en bild på dels NetNewsWire och Mail.

I gamla Leopard så kunde jag klicka utanför rubrikerna (röd punkt) för att avmarkera, i de här fallen "Valet" och "Skräp", eller högerklicka för att få upp kontext-menyn.

Funkar inte alls nu. Ingen händer när jag klickar.

Ska det vara så här?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-06-16 17:00

Är du säker på att kameran verkligen heter magicolor 6100? Det finns ingen drivrutin till denna på Minoltas hemsida oavsett operativsystem, så Windows verkar inte vara något alternativ här.

Jag brukar plocka ut minneskortet och använda en kortläsare för att föra över bilderna - då kvittar operativsystemet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-16 18:11

KONICA MINOLTA Laser Printer Support and Drivers

Finns till Vista, men inte till Mac (av senare versioner)

Det brukar följa med ett par grå skivor som man kan installera om operativsystemet och medföljande program från. Oftast sitter de i ett litet pappersfodral tillsammans med en del andra saker.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-08-10 12:15

okej, då får jag kolla upp det! tack för svaren & hjälpen, börjar få lite mer koll på mac nu känner jag (sjukt bra är det )

men har en till fråga O:-).. ett bra rarprogram (som tex winrar), vilket ska man köra på?

Ursprungligen av ShiBBan:

men har en till fråga O:-).. ett bra rarprogram (som tex winrar), vilket ska man köra på?

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat.

Sök på forumet innan du ställer en fråga. Det är stor chans att frågan varit uppe tidigare.

Här är en sökning om RAR:
rar site:99.se

/Mod

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-08-10 17:46

jaha, sorry! trodde att det tråden var till för O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 18:30
Ursprungligen av ShiBBan:

jaha, sorry! trodde att det tråden var till för O:-)

Den här tråden handlar allmänt om 10.6.4 inte specifika problem du har med att komma igång med en Mac.

//Rob

Bevaka tråden