Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mija:

Men öppna t,ex Förhandsvisning och scanna med den, det går utmärkt.

Hur gör man då? Jag hittar inget om scanning i förhandsvisning?!?

Ursprungligen av kjellebelle:

Hur gör man då? Jag hittar inget om scanning i förhandsvisning?!?

Här finns "importera från skanner" i Arkiv-memyn. Misstänker att den kan vara relaterad.

Jag har inte orkat läsa igenom alla 15 sidor.
Jag har ett problem när jag lyssnar på spotify, jag har alltid använt mej av play/paus knappen på tangentbordet när jag har kört mac osX leopard och de har inte varit några problem förens jag installerade mac osX snow Leopard för när jag trycker på play/paus knappen så öppnas iTunes och jag kan inte hitta hur jag ska göra för att stänga va den genvägen till iTunes.
Är de någon som har samma problem eller vet hur man ska göra?

Ursprungligen av AronHansson:

Jag har inte orkat läsa igenom alla 15 sidor.
Jag har ett problem när jag lyssnar på spotify, jag har alltid använt mej av play/paus knappen på tangentbordet när jag har kört mac osX leopard och de har inte varit några problem förens jag installerade mac osX snow Leopard för när jag trycker på play/paus knappen så öppnas iTunes och jag kan inte hitta hur jag ska göra för att stänga va den genvägen till iTunes.
Är de någon som har samma problem eller vet hur man ska göra?

Den frågan har ställts många gånger redan.

Man behöver inte läsa igenom 15 sidor. Man kan prova ett par sökningar. Du kunde sökt på t.ex "spotify play", så hade du hittat t.ex den här tråden:
http://www.99.se/kringutrustning/267429-problem-med-play-paus-pa-apple-tangentbord.html

Fortsätt där.

/Mod

Under Arkiv: "Importera från skanner" (stavas med "k" )

MP Navigtor fungerar perfekt på min farsa Canon Skanner med Snöleoparden. Det är deras näst-vassaste flatbäddskanner som jag inte kommer ihåg modellförteckningen på.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-09-22 18:29

Firefox

Hej!

Installerat Snowleopard. Uppdaterat med 10.6.1 och startat om.

Nätverket är nog OK.

Det är ffa Firefox som är segt. Verkar inte vara kalibrerad. Synd.
Vill använda Google toolbar.

Ni som använder statistikprogram SPSS måste köpa senaste
versionen.

Ursprungligen av lillkung:

...Ni som använder statistikprogram SPSS måste köpa senaste
versionen.

Som inte längre heter SPSS utan "PASW Statistics 18" (catchy!). IBM har nyligen köpt SPSS och förhoppningsvis blir programmet bättre framöver (själv har jag dock övergivit programmet för längesedan).

Men man måste faktiskt inte köpa PASW. Det lär gå att få SPSS 16 eller 17 att fungera under Snow Leopard om man byter ut några java-relaterade mappar mot motsvarande mappar från Leopard. Enkelt om man har använt Time Machine. Detaljer här: SPSS 16 not working with Snow Leopard- what can I do? - InsanelyMac Forum

Vet inte om det var här jag läste det. Men ni som har problem med option icon 505 från telia: Det finns uppdatering på options hemsida nu som fixar problemet. Nu till min fråga:

Jag har problem med After Effects. Programmet hakar upp sig då jag importerar bildsekvenser, samma sak med Premiere. Någon som har haft samma problem och löst det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 18:05

En sak, numera finns den senaste versionen av Java både för 32bit och 64bit.

jag tänkte vika förmiddagen imorgon till att uppdatera, men det verkar inte som att macforum har några uppdateringsskivor (sans ilife/iwork):
macforum Produkter

så var i göteborg kan man köpa en...?

Ursprungligen av gabriela:

jag tänkte vika förmiddagen imorgon till att uppdatera, men det verkar inte som att macforum har några uppdateringsskivor (sans ilife/iwork):
macforum Produkter

så var i göteborg kan man köpa en...?

Det borde de ha i butikerna, även om det inte finns online. Annars säljs de t ex på Media Markt.

Ursprungligen av gabriela:

...så var i göteborg kan man köpa en...?

Hitta Apple-resurser

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-26 00:04

Onekligen det bästa som hänt är FINDERN som sedan den kodats om från grunden äntligen har en bugg-fri dra-och-släpp.

Jag blir galen på Safari, flash spelaren tar ca 45% av min processorkraft. Nu är min nya macbook pro lika seg som min gamla sunkiga pc-laptop.

Hoppas verkligen att det kommer nått fix snart.

Håller verkligen med..saknar att kolla på tv utan att höra fläktarna så här högt..

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-09-27 14:11

varför kan jag inte anpassa skrivbordsbilden? fönstret syns några sekunder sen avslutas det oväntat...

Ursprungligen av fek:

...fönstret syns några sekunder sen avslutas det oväntat...

Vilket fönster? Systeminställningar?

Händer samma sak när du väljer någon annan "flik" i Systeminställningar, eller är det bara "Skrivbord..." som drabbas?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-09-27 16:33

Längst upp i fönstret står det, "Läser in skrivbord och skärmsläckare", där man kan anpassa bilden till skärmen och där man kan välja mellan Skrivbord och Skärmsläckare. Man hinner se i fönstret att Skrivbord är markerat, sen står den i samma läge ett tag och sen avslutas det bara.

Jag provade andra "flikar" och det är bara i Skrivbord och skärmsläckare den hänger sig.

Ursprungligen av fek:

Längst upp i fönstret står det, "Läser in skrivbord och skärmsläckare", där man kan anpassa bilden till skärmen och där man kan välja mellan Skrivbord och Skärmsläckare. Man hinner se i fönstret att Skrivbord är markerat, sen står den i samma läge ett tag och sen avslutas det bara.

Jag provade andra "flikar" och det är bara i Skrivbord och skärmsläckare den hänger sig.

Prova att kasta Plist-filen com.apple.desktop.plist inne i

Users/[användarnamn]/Bibliotek/Preferences/com.apple.desktop.plist

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-09-27 17:42

Ja, nu fungerar det Tack för hjälpen. Varför var jag tvungen att slänga den då? Måste jag göra så hela tiden framöver?

Ursprungligen av fek:

Ja, nu fungerar det Tack för hjälpen. Varför var jag tvungen att slänga den då? Måste jag göra så hela tiden framöver?

En Plist fil är ett sätt för datorn att spara en radda med inställningar i datorn som den behöver "komma ihåg" även efter en omstart.

Den kan inehålla variabler, sökvägar till program/moduler, textbitar man knackat in, namn på saker... i princip vad som helst.

En sådan här fil kan det stå fel saker i ibland.
Datorn fick hickup när den skrev till filen etc etc...
Troligen är detta en engångsgrej.
Skulle det komma tillbaka så är det ngt annat som är fel.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-29 16:34

Problem med program efter uppdatering till SL

Jag uppdaterade SL och tyckte till en början att allt var bra men nu efter en vecka börjar det strula mer och mer. Det som stör mig mest e att om jag avslutar itunes, spotify eller skype så vill de inte öppna sig igen. jag måste starta om datorn och först då får jag igång de. är det någon mer som har dessa problemen? Ja tyckte SL var så nice i början men nu börjar jag tröttna.

Ursprungligen av maddo:

Jag uppdaterade SL och tyckte till en början att allt var bra men nu efter en vecka börjar det strula mer och mer. Det som stör mig mest e att om jag avslutar itunes, spotify eller skype så vill de inte öppna sig igen. jag måste starta om datorn och först då får jag igång de. är det någon mer som har dessa problemen? Ja tyckte SL var så nice i början men nu börjar jag tröttna.

Du kanske skall göra en "ren" installation?
Backupa allt.
Blås rubbet, formattera burken, lägg sedan in SL från början.
Kopiera åter de data du behöver, installera de program du behöver.

Ingen fara om man gör det en gång eller två under sin maskins livstid.
När jag körde PC var det rutin var tredje månad

På tal om kritik av 10.6, är det någon fler än jag som upplever att rättstavningen är sämre i 10.6?

I alla fall om man använder flera språk samtidigt (jag har svenska och engelska aktivt). Då ska den försöka gissa vilket språk man skriver på och lämnar röda markeringar överallt i början av meningarna.

Och jag kan få helt obegripliga fel, som att den markerar ordet "eller" som felaktigt och föreslår istället "eller" (samma ord alltså!).

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-30 12:16

Jag har lite strul med att varje gång jag startar iTunes eller Plex så frågar den om jag vill tillåta programmet att ta emot anslutningar utifrån. Programmen ligger i listan med "tillåt alltid" markerad men dessa kommer frågor kommer ändå upp varje gång :/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-09-30 13:08
Ursprungligen av kainen:

Jag har lite strul med att varje gång jag startar iTunes eller Plex så frågar den om jag vill tillåta programmet att ta emot anslutningar utifrån. Programmen ligger i listan med "tillåt alltid" markerad men dessa kommer frågor kommer ändå upp varje gång :/

Händer samma sak för mig med iTunes, Plex vet jag inte då jag inte använder det.

Ursprungligen av kainen:

Jag har lite strul med att varje gång jag startar iTunes eller Plex så frågar den om jag vill tillåta programmet att ta emot anslutningar utifrån. Programmen ligger i listan med "tillåt alltid" markerad men dessa kommer frågor kommer ändå upp varje gång :/

Hmm, känner igen det där. Har för mig att mitt iTunes slutade fråga när jag tog bort kopplingen till iPhoneprogrammet "Remote" (fr. Apple). Men det var kanske bara en slump?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-09-30 16:37

strul i mail

Puh, 612 inlägg, jag orkar inte läsa alla. Har sökt men inte hittat följande:
Efter att ha uppgraderat till 10.6 verkar Mail ha fått problem. Aktivitetsfönstret säger "registrerar synkroniseringsinställningar", i över en timme nu. Jag vet inte att jag har någonting som skall synkas, utom ical som jag kör mot icalx, men det hör väl inte hit.

Hur blir jag av med detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 23:30
Ursprungligen av Stig R:

Puh, 612 inlägg, jag orkar inte läsa alla.

Håller med och därför kanske någon annan har råkat ut för samma sak som mig. Uppdaterade från Tiger idag på min mac pro. Allt gick supersmidigt. Adressboken var tom men det gick bra att importera säkerhetskopian. Värre var det med iCal. Jag har använt groupcal för att synka mot exchange och det var förmodligen det som ställde till det. Inga kalendrar och det gick inte att läsa in från backupen. Eftersom jag publicerat kalendern på icalx så testade jag att använda den - men nä... Lösningen blev istället att importera icalx-filen till en google-kalender och prenumerera på den i iCal. Parallellt får jag skriva nya kalenderposter i en ny kalender med typ samma namn. Nåväl - ingen information försvann i alla fall, alltid nåt.

Värre är det med ett av mina automator-script som inte funkar. Jag har ett flöde där jag gjort en skiss (eller nåt) i illustrator där en del är att en låst pdf genereras. Pdfen använder jag sen i kontakt med kunder och leverantörer för att de ska kunna se en bild av vad som ska produceras men att de inte ska kunna använda den som original.
Det medföljande scriptet i automator kan bara låsa filen helt och hållet - och det hjälper väl ingen? Jag vill ju låta alla se och skriva ut filen - men inget mer! Jag har fått göra en fullösning med distiller nu men det skulle jag gärna undvika. Någon som har en idé om lösning på mitt problem?

I övrigt så har uppgraderingen gått kanon (än så länge)

Bevaka tråden