Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-08 14:53

Något som jag har märkt är väldigt irriterande är när man trycker på play-knappen så startas iTunes automatiskt. Detta är framförallt jobbigt när man använder Spotify för det mesta. Är det någon som vet hur man ta bort funktionen som gör att iTunes startar? Jag har letat överallt men hittar ingenting.

Ursprungligen av esm:

Något som jag har märkt är väldigt irriterande är när man trycker på play-knappen så startas iTunes automatiskt. Detta är framförallt jobbigt när man använder Spotify för det mesta. Är det någon som vet hur man ta bort funktionen som gör att iTunes startar? Jag har letat överallt men hittar ingenting.

Testa och sök vettja! Här finns en tråd om problemet, dock inget svar...

http://www.99.se/kringutrustning/267429-problem-med-play-paus-pa-apple-tangentbord.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-08 21:58

Någon som vet om man kan göra en clean install med Upgrade DVD:n?

Jesus Christus!

Ursprungligen av cameo:

någon som vet om man kan göra en clean install med upgrade dvd:n?

Ursprungligen av Cameo:

Någon som vet om man kan göra en clean install med Upgrade DVD:n?

Men nu får ni ge er. LÄS TRÅDEN!!

Ursprungligen av Cameo:

Någon som vet om man kan göra en clean install med Upgrade DVD:n?

Ja, det kan man

Det har tagits upp tidigare här i tråden "några" gånger

Ursprungligen av Cameo:

Någon som vet om man kan göra en clean install med Upgrade DVD:n?

Nu tappade jag lite tron på mänskligheten

Nämen, vafan. Det har tagits upp förton gånger ungefär. Likadant med att Nexus Personal inte fungerar ännu.

Det går väl att läsa lite innantill innan man frågar?

Var med, bidra, SVARA på andras frågor, Ställ egna frågor.
Så fungerar forum på internet.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-09-08 23:18

Hmm ett litet störande problem, när jag sparar ner bilder från Safari så kommer den aldrig ihåg den senaste mappen som jag sparade i, någon med samma problem?

Firefox blir inte aktiv innan jag klickar någonstans på sajten! Alltså man ser att programmet är öppet men man kan inte komma åt den innan man växlar igenom varenda program man har öppet och gör Firefox aktivt! Oerhört irriterande.
Förut var alla nyöppnade program aktiva på en gång. Väldigt mysko.

Obs! Jag måste använda Firefox ganska ofta, för vissa sajter fungerar inte alls med Safari!

På varje omröstning som jag har gjort efter att ha installera Snöleopard, kan jag inte se de små bollarna eller rutorna alls. Utan för att kunna rösta måste jag byta till Firefox. Säkert bara en liten inställningsgrej eller nåt.

Om någon kommer på eller vet vad det kan bero på, vore jag jätteglad!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-09 22:40

Problemet löst.

Senast redigerat 2009-09-09 23:19
  • Medlem
  • 2009-09-09 23:32

Så, då fick även jag mitt paket med posten idag. Har installerat allt och hittills är jag väldigt nöjd och upplevde inte alls några problem. Både min scannner (CanonScan 4400F9) och min skrivare (HP ColorLaserJet 2600n) funkade klanderfritt direkt, med de senaste drivisarna. Hastighetsmässigt flyter allt på mycket bättre än med Leoparden. So far so good.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 00:06

Hrm, Excel 2008 har fått tokspader. Öpnnar filer, men står bara och badbollar sig i evinnerlighet. Funkar inte ett dugg i SL dessvärre. Inte bra. Inga nya uppdateringar från Microsoft heller för att lösa problemet. Och ja, jag har installerat om hela Officepaketet för att se om det löste något. Däremot förefaller Word och PowerPoint fungera.

Är det någon som har problem med F knapparna? för mig slutade att fungerar dessa knappar när man ska höja eller sänka volymen, mata ut skivor, knappbelysning. Har försökt allt möjligt men ingenting händer...
När man använder de som F knappar (med fn knappen nertryckt) då fungerar dessa...

Ursprungligen av bozzman:

Är det någon som har problem med F knapparna? för mig slutade att fungerar dessa knappar när man ska höja eller sänka volymen, mata ut skivor, knappbelysning. Har försökt allt möjligt men ingenting händer...
När man använder de som F knappar (med fn knappen nertryckt) då fungerar dessa...

Kolla om Systeminställningar->Tangentbord->Använd F1, F2 osv. som vanliga funktionstangenter är ikryssad.

Det har jag gjort... och ingenting händer

Ursprungligen av bozzman:

Det har jag gjort...

Vad har du gjort? Kontrollerat att den är ikryssad? I så fall tar du bort krysset, sen funkar det.

har provat både kryssat och okryssad, när den är kryssad då fungerar som när man trycker ner fn knappen och det händer ingenting med de andra knappar

Nu kom det en uppdatering 10.6.1 men inte hjälpte den mig, hoppas att alla andra som har haft problem får de fixade nu...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-10 22:55
Ursprungligen av bozzman:

Nu kom det en uppdatering 10.6.1 men inte hjälpte den mig, hoppas att alla andra som har haft problem får de fixade nu...

Redan? Officiell alltså?

Några inlägg om problem med Firefox har flyttas hit:
http://www.99.se/ovrig-programvara/270266-problem-med-firefox-i-snow-leopard.html

/Mod

Har haft Leoparden installerat innan men nu när jag har bytt till 10.6 igår så får jag inte upp min dock-program mapp som jag vill. Ikonerna är jättestora i rutnätet o nu måste jag scrolla för att se alla prgm.
Hur många prgm har ni andra på en rad?
Jag har 7 st. Hade säkert 10 minst innan. Otroligt irriterande.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 17:03

Kan någon berätta hur detta beter sig i SL

TidBITS Macs & Mac OS X: Snow Leopard Snubs Document Creator Codes

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-11 17:11
Ursprungligen av juanito:

Det fungera presis som det ska. sortera efter typ så får du efter typ.

Det fungerar som du är van vid men inte som jag vill ha det.
Har man som jag jobbat i windows i 20+år och sedan 1 år gått över till Mac och flyttat ca 150 000 - 200 000 filer, dokument mm sorterat med en för mig logisk mappstruktur och sorteringen inte blir på det organiserade sätt som det var förut så suger det.

Jag begär inte att du ska försaka det sätt eller vad du är van vid, jag bara önskar en OPTION TILL för mig/oss som vill ha mappar överst i sorterad ordning, sedan alla övriga filer efter typ och namn ordning.
Är det för mycket begärt, eller klarar inte apple av det medans det "förhatliga" windows faktiskt klarar just detta galant?

Nedan är 2 bildurklipp på ett bibliotek med några få filertyper och mappar sorterad efter typ för att åskådliggöra hur det kan se ut, tänk dig nu tusentals olika typer av filer och mappar där filtyper, mappar andra filtypertyper andra typer av mappar kommer. Just dessa på bilderna är ju endå av mactyp, skapade av maccen, tänk då vad som händer med filer mm skapade av andra system.
Skrolla och försök hitta just den mappen du vill in i som du inte riktigt kommer ihåg namnet på men vet ungefär vad den ligger i en hög av relaterade mappnamn, det är ju nästan omöjligt som det görs i maccen, så jäkla lätt att scrolla förbi just dom mappar du söker där dom ligger insprängda bland olika filtyper.
Skulle du sen hitta mappen och öpnar den så börjar den för mig ologiska sorteringen ju om igen i den mappen osv. BiG <SIGH>.

Detta är en av dom få saker jag inte gillar med det annars suveräna Mac OS.

Tillägg: I windows kommer "alltid" mapparna först/överst oavsett vad du sorterar på så det är så lätt att komma till rätt "avdelning" att börja spana på....

Senast redigerat 2009-09-11 22:17
Ursprungligen av Cekari:

en option till för mig/oss som vill ha mappar överst i sorterad ordning, sedan alla övriga filer efter typ och namn ordning

Om jag tolkar dig rätt så har du lösningen här: Notebook Forums and Laptop Discussion - View Single Post - Make Finder sort by type with Folders at top

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-11 17:28

Jo, jag har sett och försökt men inte gått så bra, finns andra trådar om det här på 99 också, där de som försökt inte verkar lyckliga.
Tack för försöket dock.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-09-11 21:54

När jag försöker redigera plistfilen så står det bara att den inte kan spara filen, har ju skrivbehörigheterna för den ju! Hur fixar man det?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-13 05:03
Ursprungligen av Cekari:

Det fungerar som du är van vid men inte som jag vill ha det.
Har man som jag jobbat i windows i 20+år och sedan 1 år gått över till Mac och flyttat ca 150 000 - 200 000 filer, dokument mm sorterat med en för mig logisk mappstruktur och sorteringen inte blir på det organiserade sätt som det var förut så suger det.

Tillägg: I windows kommer "alltid" mapparna först/överst oavsett vad du sorterar på så det är så lätt att komma till rätt "avdelning" att börja spana på....

Alltså det du vill ha är inte att sortera efter typ, utan något helt annat som jag vete * vad man ska kalla det.

Du vill att mappar ska komma först, hur vill du att de andra document typerna ska sorteras då? Själv tycker jag att Window inte alls kan sortera. Eftersom jag inte kan få en sortering i alfabetisk ordning över huvudtaget.

Så här ser det ut för mig när jag sorterar efter typ.

Folders kommer enligt typen Folder. Kör du svenskt hittar du dem som mapp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-13 09:17
Ursprungligen av Cekari:

Tillägg: I windows kommer "alltid" mapparna först/överst oavsett vad du sorterar på så det är så lätt att komma till rätt "avdelning" att börja spana på....

En "workaround" är ju att sätta ett _ före i mappnamnen, så kommer de överst i bokstavsordning, före filerna..

Det finns ju egentligen inga "mappar", det är filer det med, men som talar om vart filerna är och vilka filer som hör hemma i "mappen". Windows sorterar dessa "mapp-beskrivnings-filer" på ett märkligt sätt, jämfört med andra OS..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-13 10:46
Ursprungligen av Cekari:

Det fungerar som du är van vid men inte som jag vill ha det.
Har man som jag jobbat i windows i 20+år och sedan 1 år gått över till Mac och flyttat ca 150 000 - 200 000 filer, dokument mm sorterat med en för mig logisk mappstruktur och sorteringen inte blir på det organiserade sätt som det var förut så suger det.---

En workaround för detta är att använda listäge, sortera på storlek baklänges, då får du mapparna överst eftersom dessa inte har någon storlek.

Bevaka tråden