Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .

10.6 i Mac book Air

Har förgäves letat på en massa forum om en installationsanvisning för Snöleoparden på mina Mac books. Jag har dragit en nit så här långt.
Anslut cd läsaren-in med cd n-går inte att installera då det inte går att starta från denna enhet.
In med skivan i servern-fjärransluter med Airen-drar igång-går inte att installera då det inte går att starta från denna enhet.

Hittar inte heller något på Apple.
Har letat dåligt?
Kan jag endera få ett tips om installationen eller en hänvisning om jag missat detta på något forum.

kfhakan

Kortet på plats igen.....

Tidigare i detta forum ondgjorde jag mig över att det efter installationen av snövarianten inte kunde läsa in att nätverkskort var installerat-trots att nätverket fungerar. Vill bara trösta alla med detta problem.
Körde idag uppgraderingen till 10.6.2 och vips återfanns mitt nätverkskort igen. Däremot verkar rättigheterna vara utdelade på en höft för mail, Itunes samt något ytterligare program. Men det går ju enklare att fixa.
.........så nu efterlyser jag bara installationsanvisningen till Mac book air.
Kolla in på tidigare på denna tråd

kfhakan:)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-11-15 21:36

Har du kollat

i denna, såg något om MB Air...eller snarare installation från extern läsare

http://manuals.info.apple.com/en_US/Snow_Leopard_Installation_Instructions.pdf

Det verkar vara standardunstallation....

....med felsökning. Tyvärr går det inte att använda vare sig direktansluten Cd/dvd läsare till Usb anslutningen. Det går inte heller att använda fjärrcd funktionen. Det ger samma "det går inte att starta osv...

Men tack i alla fall.Jag gräver vidare. Får väl försöka att lägga cd på en ext. hårddisk och se om det går att bota från den och sedan installera

kfhakan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 08:47
Ursprungligen av kfhakan:

....med felsökning. Tyvärr går det inte att använda vare sig direktansluten Cd/dvd läsare till Usb anslutningen. Det går inte heller att använda fjärrcd funktionen. Det ger samma "det går inte att starta osv...

Men tack i alla fall.Jag gräver vidare. Får väl försöka att lägga cd på en ext. hårddisk och se om det går att bota från den och sedan installera

kfhakan

Har inte MacBook Air högre spänning på USB porten än vad många tillbehör klarar av. Därav "skyddas" tillbehör som inte är kompatibla. Kontentan fungerar inte med MacBook Air.

Har du Apples externa skiva för MacBook Air?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 13:16
Ursprungligen av juanito:

Har inte MacBook Air högre spänning på USB porten än vad många tillbehör klarar av. Därav "skyddas" tillbehör som inte är kompatibla. Kontentan fungerar inte med MacBook Air.

Har du Apples externa skiva för MacBook Air?

Nej det stämmer inte. Externa Superdrive fungerar endast med Macbook Air pga en chip på superdrive logikkortet. Byts det ut fungerar det med alla Macbooks.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 22:06
Ursprungligen av Robo-X:

Nej det stämmer inte. Externa Superdrive fungerar endast med Macbook Air pga en chip på superdrive logikkortet. Byts det ut fungerar det med alla Macbooks.

//Rob

Det stämmer säkert men hur är det med spänningen i USB från MacBook Air...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-18 10:55
Ursprungligen av juanito:

Det stämmer säkert men hur är det med spänningen i USB från MacBook Air...

Precis samma som på alla andra datorer med USB.

//Rob

Nu har jag slitet i 5 dagar med alla tricks jag kan komma på. Har partionerat dels ett 32 Gb usbminne samt en ny 250 Gb Samsung disk med två partitioner den första på 20 Gb /GUID
Jag har sedan installerat ett komplett system på den partition som är GUID och dessutom en skiva på varje partition. Jag startar sedan min Air /SSD/med 10.5.8 som grundinstallation på denna nya partition10.6.0 -det fungerar bra och Airen ramlar igång.När jag sedan skall installera 10.6 från partitionen på USB minnet eller disken blir reaktionen densamma-Jag begär att få se vilka enheter som jag kan installera på och det blir nobben på den hårddisk som nu har 10.5.8(i Airen alltså) och meddelandet att det inte går att starta på denna skiva (och således inte heller går att installera systemet på.
Jag har lag massor av tid på detta och gör väl någon tankegroda i denna Mac utan skiva. Jag har också försökt att fjärrinstallera-nobben, jag har stoppat i cd n i läsaren som är avsedd för just Airen (så vi kan glömma det där med spänningar och annat).
Jah måste göra något annat fel. Jag har installerat från lösa hårdddisken till Imacen,17" Mac book pro och likaså 13 " . Där rullar det och går. Finns det ingen som kan tänka lite mer logiskt än jag uppenbarligen gör??? Det måste ju finnas en lösning

kfhakan igen igen och igen

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-22 23:20

Lite svårt när man inte har nån erfarenhet av Air. Prövat installera med pacifist?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-01 20:21

Jo jag håller med och jag är väldigt kritisk till den kvalitets nivå Apple håller just nu.

Men så länge de har högre kvalitet än konkurrenterna lär ju inget hända.

Tja kanske det inte är programmet som är buggigt i sig utan migreringen från 10.5-10.6

Jag fick i alla fall mycket problem av att migrera, och mycket mindre problem med att köra in systemet från noll och skapa nya konton.

Även det skapade problem men jag kan leva med det. Nu måste jag ha USB kabeln från min Cinema 23" pluggad i datorn. Vilket ja tidigare inte hade eftersom hubben i skärmen inte heller är av bästa kvalitet och kunde förorsaka trubbel.

Fö rövrigt känns inte macpro1,1 som om den skulle alls vara stabil med många USB prylar.

Hej
Jag sitter på en mbp 15" unibody och på jobbet så har jag extern skärm,tangentbord och mus.

Sedan jag uppgraderade till Snow Leopard så har visa skrivbords funktionen i Exposé slutat fungera på musknapp 4 eller 5. Det hoppar igång ibland efter omstart av datorn men 99% av gångerna så fungerar det inte. Det fungerar bra i skärmhörn som vanligt men jag är van att ha det på tumknappen på musen.

Någon som har varit med om problemet?

Ursprungligen av Headmaster:

...Det fungerar bra i skärmhörn som vanligt men jag är van att ha det på tumknappen på musen...

Vilken mus pratar vi om?

Och om det inte är en Apple-mus - vilket program använder du i så fall för att programmera musknapparna?

Har du uppdaterat OS X till 10.6.2?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-08 21:57
Ursprungligen av Headmaster:

Hej
Jag sitter på en mbp 15" unibody och på jobbet så har jag extern skärm,tangentbord och mus.

Sedan jag uppgraderade till Snow Leopard så har visa skrivbords funktionen i Exposé slutat fungera på musknapp 4 eller 5. Det hoppar igång ibland efter omstart av datorn men 99% av gångerna så fungerar det inte. Det fungerar bra i skärmhörn som vanligt men jag är van att ha det på tumknappen på musen.

Någon som har varit med om problemet?

Jag trodde inte detta skulle vara ett problem med bärbara...

Nåja det liknar mycket det problemet jag hade med min MacPro1,1 med Apples Cinema Display...

Jag rekommenderar dig att blåsa system partitionen, men innan backar du upp allt på skild skiva/partition.

Installera om 10.6 Sedan använder du inte migrations assistenten utan skapar nya användare. Migrera manuellt endast nödvändiga filer och mappar från gamla användar konton. Alltså Documents, Picutres, Movies, Music. Ta bara inte med Library mappen!

För att återställa mail går du in i Library mappen och söker reda på rätt filer och kopierar in dem på rätt ställe under nya användar kontot i 10.6. Likadant med Key Chain och eventuellt andra program du vill ha inställningarna migrerade till nya systemet.

Detta fixade mina problem.

Alternativt kan du bara göra en ny användare och kopiera behövliga filer till den användaren, men då ska ge nya användaren rättigheter att läsa gamla användar kontot.

Jag har skrivit tidigare här hur jag gjorde. Mina problem gällde Exposé, Dashboard, Ljusstyrka knapparna på tangent bordet. Det sistnämnda fixades med att koppla in USB kontakten från skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 17:39

Upptäckt en kosmetisk sak. När man Quicklook:ar en Excel-fil med flera blad så ser flikarna mycket snyggare ut i Mac OS X 10.6.

Konrad, jag har gjort som du, men det fungerade i alla fall inte. Nu fungerar skrivaren dock! Jag kör LPD - Line Printer Deamon med fast ip-nummer till skrivaren och med samma Canon drivrutin som tidigare (Canon CLC-iR C2620-C1 PS Ver2.1), men med uppgraderad Fiery Print Driver (tips från nätet). Den uppgraderingen finns bland annat här: Drivrutiner

Ska köpa Snö Leoparden imorgon, har jag fattat detta rätt, att den versionen för 319 kr är ett fullt OS X och inte bara en uppgradering? (Tänkte köra en fräsch formatering/installation)

Sen tänkte jag också på detta; jag gillar att ha systemet på engelska, borde jag köpa SV eller Eng versionen då? Antar att man kan välja Engelska även om man installerar med SV-versionen?

Ursprungligen av Linkert:

Ska köpa Snö Leoparden imorgon, har jag fattat detta rätt, att den versionen för 319 kr är ett fullt OS X och inte bara en uppgradering? (Tänkte köra en fräsch formatering/installation)

Om du har läst i tråden och andra trådar, har det tydligt framkommit att det är en full version av os x.

Ursprungligen av Linkert:

Sen tänkte jag också på detta; jag gillar att ha systemet på engelska, borde jag köpa SV eller Eng versionen då? Antar att man kan välja Engelska även om man installerar med SV-versionen?

Finns ingen speciell språkversion, finns endast en version och den innehåller alla språk som osx finns i, och du väljer när du startar installationen vilket språk du vill använda som standardspråk. Sen kan du i efterhand byta språk.

Till och med PC World har insett det...

Knyckt från friendsofirony.com

Har nyss installerat SL ovanpå Tiger (hoppade över Leopard).
Disken har två partitioner; en för OSX och en för WINXP (via Bootcamp Beta)
Var lite orolig att det skulle kunna gå åt fanders med WIN-partitionen om jag installerade SL ovanpå Tiger, men det gick hur bra som helst.

Dessutom var det smärtfritt att mata in SL-DVDn när jag bootat upp XP och installera dom nya Bootcamp-filer som fanns på den.
Än så länge iaf... har inte kört XP så mycket sedan dess...

MEN...
CS3 på OSX strular ordentligt. Jag kan inte spara / spara som filer längre. Otroligt jobbigt såklart.
”Could not save because of a disk error”. Jag har kollat disken med Skivkontroll och den verkar OK.
Några förslag/lösningar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 23:47

Vad händer om du väljer att reparera installationen av CS3?

Ursprungligen av acke:

Vad händer om du väljer att reparera installationen av CS3?

Reparera installationen?
Hur gör man det?

Ett annat grymt irriterande problem:
Min skrivare Xerox 6110-N inte längre vill skriva ut.
Kollat på Xerox hemsida och följt instruktionerna.
Rosett måste installeras. Inget konstigt med det förutom att det inte går att installera Rosetta.
Hur löser man det här?
Gjorde faktiskt en ominstallation av SL, men det hjälpte inte.
(ominstallationen löste inte problemet med CS3 heller)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 23:24
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Reparera installationen?
Hur gör man det?

Sätt in installationsskivan och starta installeraren. Där (tror jag) att man får alternativet att reparera den installerade programvaran sedan tidigare.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-13 11:23

Någon mer än jag som upptäckt att SL suger batteri när den sover. Det är helt sjukt störande. Nu måste jag stänga av över natten för att datorn skall vara i skick morgonen efter.

  • Medlem
  • 2010-01-13 11:27
Ursprungligen av gabra:

Någon mer än jag som upptäckt att SL suger batteri när den sover. Det är helt sjukt störande. Nu måste jag stänga av över natten för att datorn skall vara i skick morgonen efter.

Japp, den suger batteri - och det SUGER fett!

Ursprungligen av gabra:

Någon mer än jag som upptäckt att SL suger batteri när den sover. Det är helt sjukt störande. Nu måste jag stänga av över natten för att datorn skall vara i skick morgonen efter.

DET ÄR DÄRFÖR ALTSÅ!
Jag som resttat min SMC flera gånger och grejjat för att jag trott att det varit min macbook pro som jävlats!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-13 12:10
Ursprungligen av gabra:

Någon mer än jag som upptäckt att SL suger batteri när den sover. Det är helt sjukt störande. Nu måste jag stänga av över natten för att datorn skall vara i skick morgonen efter.

Detta tycker jag är självklart, den är ju i drift trots att den är i vila. Ett par procentenheter under en fyra fem timmar tappas på min MBP (Late 2009).

Konstigt att man ska behöva gå omvägen via Rosetta för skrivaren eftersom den funkade med Tiger.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Konstigt att man ska behöva gå omvägen via Rosetta för skrivaren eftersom den funkade med Tiger.

Svarar på mitt eget inlägg:
Enligt Xerox så beror det på att drivrutinerna är gjorda för PPC och i tidigare OSX ingick Rosetta automatiskt i installationen, vilket inte är fallet med SL.

Bevaka tråden