Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-02 20:28

Om inte ditt konto redan finns med med fulla rättigheter på mappen, så prova att lägga till det också (med läs & skrivrättigheter) och se sen om du kan komma åt mappen.

Ursprungligen av reklamen:

Har sopat in Snöleoparden.
Installationen gick smärtfritt.

Har flyttat över allt från den gamla, men...

Den låser mappar och har sig.
När jag väljes "everyone" och "läsa och skriva" i behörigheter
lägger den dit en stoppmärke (röd med vitt minus) på mappen - den går inte ens att öppna längre!!

Vad är det för fel?

Panik - ligger offerter som måste skickas i en mapp.

Hjälp - please!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-03 08:57

Tja jag fick en massa problem med mitt konto som jag migrerade från Leopard. Samt att ljus-styrka knapparna för skärmen slutade fungera på tangentbordet med konton skapta 10.6.

Snö leoparden har en hel del konto relaterade problem. Jag rekommenderar att skapa ett nytt konto i Snö Leopard och migrera det som måste migreras manuellt.

Program och annat laddar långsammare i en migrerad miljö. Framför allt Apple Scripts kan ta evigheter på sig att ladda i en migrerad miljö från Leopard 10.5.8.

Detta är på en MacPro1,1. Kopplade jag in USB sladden från skärmen så började ljuststyrke knapparna att fungera igen under konton skapta i 10.6.

Med andra ord kör du med skärm annan än Apples kan du förvänta dig att du inte kommer att kunna ställa in ljustyrkan via tangent bordet, med ett konto skapt i 10.6. Däremot migrerar du dina konton från 10.5 fungerar detta som vanligt, men "performance" är upp åt skogen.

Bästa lösningen är kanske att migrera konton, nollställa dem totalt med inställningar etc utom det mest viktiga. Se över rättigheterna samt kanske kolla in användar IDn och grupp IDn, jämföra dem med konton skapta i Snow för att se till att allt fungerar rappt och fint.

Då kanske man får ett vettigt fungerande konto. Dessa problem har jag stött på, men någon djupare analys än detta har jag inte gjort.

Skulle vara intressant att veta vad exakt det är som gör att tangent bordet fungerar olika med konton skapta under olika OS versioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-03 09:03

ett alternativ för att hastigt få fram låsta filer är att via terminalen starta upp en ny Finder som kör med root rättigheter.

Detta kommer sabba ditt skrivbord mm. Men du får fram filerna och kan ändra rättigheterna. Logga sedan ut och in tillbaka för att normalisera.

Ej testat under 10.6 men gjort det under 10.5

du måste vara admin för att detta ska fungera

skriv följande i terminalen
sudo /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder

sedan anger du ditt administratörs lösen.

Eller så korigerar du rättigheter med chmod i terminalen, kolla om ACL rättigheter är på filen med ls -le. Och ta bort dem.

Hur hittar du i man filen för chmod.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-09 12:21

SL på svart MacBook

Installerade SL igår på min svarta MacBook och Firefox, Safari och Mail slutade att fungera.

Har inte ens vågat testa Internetbanken, skrivare och dylika saker...

Är min dator för gammal och "svag" för att använda detta operativ? Behöver jag uppgradera hårdvara?

När jag försökt använda min scanner så ombedes jag installera ngt som kallas Rosetta, var finns det? Måste jag ha OS-skivan till det?

Mkt tacksam för hjälp med detta då jag inte tycker mig ha funnit ngn med liknande problem i tråden...

Ursprungligen av 4007:

Installerade SL igår på min svarta MacBook och Firefox, Safari och Mail slutade att fungera.

Har inte ens vågat testa Internetbanken, skrivare och dylika saker...

Är min dator för gammal och "svag" för att använda detta operativ? Behöver jag uppgradera hårdvara?

När jag försökt använda min scanner så ombedes jag installera ngt som kallas Rosetta, var finns det? Måste jag ha OS-skivan till det?

Mkt tacksam för hjälp med detta då jag inte tycker mig ha funnit ngn med liknande problem i tråden...

Kan inte svara på allt, men nej, datorn är inte för gammal. Däremot tycks mjukvaran för din scanner vara gammal. Rosetta är det som gör det möjligt att köra PPC-kod på en Intelmaskin.

Är du säker på att du har senaste versionerna av Safari och Firefox? Har du uppdaterat till 10.6.1?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 21:39
Ursprungligen av 4007:

Installerade SL igår på min svarta MacBook och Firefox, Safari och Mail slutade att fungera.

Har inte ens vågat testa Internetbanken, skrivare och dylika saker...

Är min dator för gammal och "svag" för att använda detta operativ? Behöver jag uppgradera hårdvara?

När jag försökt använda min scanner så ombedes jag installera ngt som kallas Rosetta, var finns det? Måste jag ha OS-skivan till det?

Mkt tacksam för hjälp med detta då jag inte tycker mig ha funnit ngn med liknande problem i tråden...

Jag kör på en svart.
2.0 Ghz
2 Gb Ram
10.6.1

Yes!!

Safari installationsproblem

Samma problem som andra haft:
man måste ha Safari 4.0.3 till Snow Leopard (fast det är precis det jag har)
Jag slängde den jag hade och nu går inte min nedladdadeSafari 4.0.3 att installera eftersom jag måste ha 10.5.8 eller senare (vilket jag ju har)
Moment 22
mvh
Örjan

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-11-16 18:00
Ursprungligen av Örjan Bäckström:

Samma problem som andra haft:
man måste ha Safari 4.0.3 till Snow Leopard (fast det är precis det jag har)
Jag slängde den jag hade och nu går inte min nedladdadeSafari 4.0.3 att installera eftersom jag måste ha 10.5.8 eller senare (vilket jag ju har)
Moment 22
mvh
Örjan

Du måste välja rätt av de 3 som finns....
Apple - Safari - Hämta Safari - Hämta världens snabbaste och mest nyskapande webbläsare för Mac och PC

Citat:

X Safari 4.0.4 för Snow Leopard

Safari 4.0.4 för Leopard

Safari 4.0.4 för Tiger

Airbook goes on...

Jag har köpt orginalcd läsaren som Apple har tillverkat speciellt till Airbooks
Jag har använt den tillsammans med orginalsivan. Det hjälper inte. När jag kommer till sista steget innaninstallationen startar så kommer meddelandet att det inte går att installera då det inte går att starta från enheten.
Fick tipset att ta en extern hårddisk och skapa två partitioner installera hela CD n på den ena ....sen vet jag inte riktigt hur jag skall fortsätta......

kfhakan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 22:12
Ursprungligen av kfhakan:

Jag har köpt orginalcd läsaren som Apple har tillverkat speciellt till Airbooks
Jag har använt den tillsammans med orginalsivan. Det hjälper inte. När jag kommer till sista steget innaninstallationen startar så kommer meddelandet att det inte går att installera då det inte går att starta från enheten.
Fick tipset att ta en extern hårddisk och skapa två partitioner installera hela CD n på den ena ....sen vet jag inte riktigt hur jag skall fortsätta......

kfhakan

Tja så har jag gjort ändå.. Jag har gjort en skivavbild av installations DVD:n sedan gjort en knappt 10GB partition på en hårddisk. Och återställt den partitionen med skivavbilden.

Sedan har jag bara startat upp från den partitionen och installerat systemet på system partitionen. Betydligt snabbare och trevligare att jobba så.

Hur många system skivor har du av 10.6?

Kan inte lägga till skrivare

När jag försöker lägga till min skrivare, Canon CLC2620, så kommer den inte upp i fönstret Lägg till skrivare – ingen skrivare syns överhuvud taget. Jag har en alldeles ny iMac 27" i7 med Snow Leopard installerat från början.

I mappen Bibliotek/Printers ligger drivern från Leopard och en väldig massa andra skrivare (trots att någon påstod att Leopard inte skulle installera så många drivrutiner). Jag har försökt med allt efter att ha letat på nätet, men inget har hjälp.

Någon som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-21 09:58
Ursprungligen av Mats Ödman:

När jag försöker lägga till min skrivare, Canon CLC2620, så kommer den inte upp i fönstret Lägg till skrivare – ingen skrivare syns överhuvud taget. Jag har en alldeles ny iMac 27" i7 med Snow Leopard installerat från början.

I mappen Bibliotek/Printers ligger drivern från Leopard och en väldig massa andra skrivare (trots att någon påstod att Leopard inte skulle installera så många drivrutiner). Jag har försökt med allt efter att ha letat på nätet, men inget har hjälp.

Någon som kan hjälpa mig?

Har du använt dig av en back-up från Time Machine som kommer från din gamla dator?
Jag råkade ut för samma sak när jag gjort så med min nya iMac, jag fick lägga in drivisarna på nytt och då funkade det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-09 12:52

Men var hittar jag Rosetta, måste jag ladda ner det ngnstans ifrån eller ligger det i ngn mapp som kom med installationen av SL? Eller måste jag ha OS-skivan?

Vad gäller Safari och Firefox så har jag installerat alla automatiska uppdateringar som kommit men det kanske inte garanterar att jag har vad som krävs? 10.6.1 ja.

Ursprungligen av 4007:

Men var hittar jag Rosetta, måste jag ladda ner det ngnstans ifrån eller ligger det i ngn mapp som kom med installationen av SL? Eller måste jag ha OS-skivan?....

Rosetta kan installeras från skivan. Eftersom du verkar ha problem med andra program kanske du ska prova att installera om SL och kan då samtidigt välja att installera Rosetta genom att klicka på "Anpassa" eller dylikt.

Men enklare är att att bara välja att installera Rosetta nästa gång du får upp en ruta som meddelar att ett program kräver Rosetta. Om du är uppkopplad så laddar Mac OS X ner installationsfilen ner från Apples server och installerar Rosetta. Smidigt.

Senast redigerat 2009-11-09 16:01

Japp . Körde den enkla (nya?) vägen och installerade rätt upp och ner. Det gick också enligt manualen. Rättigheterna var ändrade på bla mailmapparna och itunnes mot tidigare 10.5.8. Allt fungerar och rullar , men trots återställda rättigheter på mail och i tunes kan man ej byta icon. Det finns "inget nätverkskort installerat" men alla nätverken går bra i både banden och byta i systeminsällningarna för de olika är inget problem. För att inte bli blålila av irritation har jag släckt solfjädern i menyn.
Ja jag har 10.5.8 som back up. Jag återställde min Air /SSD/ till 10.5.8 när jag fick de konstiga småfelen. Nu har jag bara vågat återinstallera på en maskin. Lite feg kanske.....men det har blivit lite mycke nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-11 20:08

Hur gjorde du med dina konton. Skapade du nya användare eller migrerade du? Hur migrerade du?

Min rekommendation efter mina egna erfarenheter är. Spara undan gammal data till en Disk Image (skiv avbildning)
Radera skivan för systemet och installera.
Skapa om samtliga användare i 10.6.x. Vanliga filer som ligger i Music/Documents/Pictures/Movies kopiera över från gamla systemet eller skivabildningen manuellt. Då vet du att du som användare blir ägare etc för filerna du kopierar in.

Alla inställnings filer du kan leva utan migrera inte dem! Mail vill du säkert ha från gamla systemet så kopiera över det som är väsentligt från gamla konto mappen bibliteks map. Men låt allt du kan leva utan bli, tag endast det väsentliga med dig. Normalt vore det just Mail, safai bokmärken och nyckel ringen.

Flyttar du över rätt filer så öppnas mail normalt som i gamla systemet. Dock gör Mail något åt filerna så var beredd på att spara undan samtliga mail du fått sedan du installerat 10.6 etc. Eller så tar du backup också på nuvarande system och migrerar mail skilt från den.

Låt inte assistenten göra några migreringar åt dig. Jag fick en massa underligheter via assistenten. Vissa saker fungerade inte i migrerade konton och andra saker inte i 10.6 skapta konton. Det senare fixade sig för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 11:09
Ursprungligen av juanito:

Flyttar du över rätt filer så öppnas mail normalt som i gamla systemet.

Är väl just det. Långt ifrån alla användare vet var filerna som ska över ligger och då är Flyttassistenten eller en uppgradering perfekt.

Jag gav upp. Ingen annan kunde heller

Nu skall jag själv avsluta alla mina frågor angående installation på Mac Book Air. (Gäller både vanlig disc och SSD.
Tog till slut kontakt med support både i staterna och i Sverige. Jag fick rådet att ändra storleken på partitonen som var befintlig....och om inte det gick -ge upp!
Jag tog två kopior (börjar se spöken mitt å dan) , raderade hårddisken och formaterade om den. Sedan kilade installationen på hur bra som helst. Lade tillbaka allt manuellt på SSD och använde assistenten till den vanliga.
Hämtade tillbaka allt från en timeCapsule. Ingen kunde någonstans säga varför Airbooken vägrade acceptera mina inviter till 10.6
Allt r nu frid och fröjd ....... nästan.
Solfjädern förblir grå i menyraden , och om man trycker på den kommer det upp att nätverkskortet inte är installerat. Vilket det naturligtvis är.
I nätverksinställningar går det utmärkt att både byta nätverk och skriva in lösenord. Mao -kortet finns och fungerar.Detta måste vara en bugg.
Det varlika dant på en Mac Book pro för mig, men försvann vid uppgraderingen till 10.6.2........så dock inte på Airen.

Massa arbete & en del hjälp.Känns synd att man inte fixade det och ännu mer konstigt att Apple kände till problemet men ändå inte kunde ange en lösning. Det har ändå gått 8 veckor sedan jag först frågade Apple

Tack för svar erhållna!

kfhakan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-01 16:58
Ursprungligen av acke:

Är väl just det. Långt ifrån alla användare vet var filerna som ska över ligger och då är Flyttassistenten eller en uppgradering perfekt.

Nej men det tar inte länge å lära sig. Samt 10.6 migrations assistenten är väl den buggigaste hittills. I alla fall är jag inte vän med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-01 19:08
Ursprungligen av juanito:

Nej men det tar inte länge å lära sig. Samt 10.6 migrations assistenten är väl den buggigaste hittills. I alla fall är jag inte vän med den.

Det skulle jag vilja påstå att det visst tar. Dessutom så är det inte bara en fråga om att kunna lära sig utan att vilja också. Det är en liten klick som både har kunskapen och tycker det är kul och värt det. Skulle säga att 90% eller mer inte vill lära sig eller rent av är rädda för att ta redan på den informationen.

Har uppdaterat ett 20-tal datorer till Mac OS X 10.6. En del med flyttassistenten och en del genom uppgradering. Inga problem hittills och har inte läst om att programmet ska vara buggig någonstans.

Usch, är det bara jag som saknar Exposé som det var i gamla Leopard?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-11 20:44
Ursprungligen av D'Artagnan:

Usch, är det bara jag som saknar Exposé som det var i gamla Leopard?

Jag fick leta för att se skillnaden men då använder jag inte exposé ofta. Försöker minimera varje applications foot print så jag slipper sånt

Mail kör på väldigt liten font.

kfhakan fortsätter

Skapade inte nya användare utan utan lät assistenten göra det första gången....andra försöket gjorde jag själv. Då hade jag sopat disken och skrivit över med 1/0 .Jag installerade ett helt rent system med manuellt inskriven användare. Jag har alla foton, alla musik och alla övriga lagringar på en NAS så de stör inte. Mailen ligger på en Xserve och imappas så inget där heller.
Men i och med att jag tog den nya maskinen som ju var helt jungfruelig så borde detta inte kunna ske.

Just nu funderar jag på varför felet är så systematiskt på alla olika maskiner från Airbook via Mac book pro i tre olika utförande till I mac . Det känns nästan som jag själv skulle kunna systematiserat fram ett fel.....om det inte hade varit för den helt nya maskinen.

Ursprungligen av D'Artagnan:

Usch, är det bara jag som saknar Exposé som det var i gamla Leopard?

Nej. :/

Ursprungligen av D'Artagnan:

Usch, är det bara jag som saknar Exposé som det var i gamla Leopard?

Ja

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-11-13 12:15

Egna tgb-kommandon

Får ni verkligen till nya egna tgb-kommandon mha 'Keyboard'?
Jag får det (ännu) inte på min nya iMac med 10.6.2.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-11 21:31

verkligen underligt... sitter själv på en macpro1,1 allt verkar funka. har inte testat trådlöst ännu...

Blev lite paff idag.

Hörde på PodCasten "The Mac Observers Mac geek gab" (väldigt bra podcast)

Att om man högerklickar på en fil och sedan när menyn kommer up så trycker man ner ALT, då ändras en massa saker ; t ex ändas "Öppna med..." till "Öppna alltid med..."

Tänkte, Snow Leopard är så smidigt....

fick sedan höra att ALT som modifier i i princip varenda meny är ngt som har funnits med sedan OSX Beta ....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 08:43
Ursprungligen av Goflorp:

Blev lite paff idag.

Hörde på PodCasten "The Mac Observers Mac geek gab" (väldigt bra podcast)

Att om man högerklickar på en fil och sedan när menyn kommer up så trycker man ner ALT, då ändras en massa saker ; t ex ändas "Öppna med..." till "Öppna alltid med..."

Tänkte, Snow Leopard är så smidigt....

fick sedan höra att ALT som modifier i i princip varenda meny är ngt som har funnits med sedan OSX Beta ....

Äldre än så faktist...

Alt-knappen är skoj! Jag hittar fortfarande roliga saker med äpple-knappen, av en slump märkte jag att äpple+enter i Preview växlar mellan thumbnails & "vanliga preview".. väldigt najs.

Bevaka tråden