Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Light Peak - en kontakt för allt. Lanserad som Thunderbolt.

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 23:28

Apple och Intel har utvecklat en ny kontakt för att ersätta FW, USB, DVI, VGA, Display port, Ethernet, ljud in och ut.

Lär mer här:
Exclusive: Apple dictated Light Peak creation to Intel, could begin migration from other standards as early as 2010

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 08:56

10Gb full duplex, olika protokoll på samma tunna kabel. Känns bra!

Absolut! Detta kommer att slå.

Jag kommer inte att köpa en ny dator, förrän detta finns.

Bring it on! Men snabba på då min iBook hemma och PM G5 på jobbet båda snart är fem år gamla...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-28 15:15

Det låter verkligen intressant då detta kan ersätta både IDE/SATA/USB/Ethernet och alla de där standarden till en enda kabel.

Mycket intressant skall det bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 17:19

Ström via sladden, 100Gb i framtiden och utan några problem kabellängder på 100m. 3 saker till som gillas.

Som jag förstår det så kan den ersätta SATA också eller?

Är lite orolig över att fiberkablar traditionellt sätt är så känsliga. Har sett en video där alla problem fixats till.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-30 00:43
Ursprungligen av acke:

Ström via sladden, 100Gb i framtiden och utan några problem kabellängder på 100m. 3 saker till som gillas.

Som jag förstår det så kan den ersätta SATA också eller?

Är lite orolig över att fiberkablar traditionellt sätt är så känsliga. Har sett en video där alla problem fixats till.

ja, kan de fixa att sladdarna inte går att knäcka så enkelt så skulle jag inte må sämre

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-30 10:36

Har för mig att jag läste på en sida (har tyvärr ingen länk) om att man kunde slå en knut på kabeln och det fortfarande fungerade. Dvs att man fått ner känsligheten på det så pass.

Ursprungligen av acke:

...
Är lite orolig över att fiberkablar traditionellt sätt är så känsliga. Har sett en video där alla problem fixats till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 15:15
Ursprungligen av acke:

Ström via sladden...

Har du någon referens till detta?

De talar ju om 100 meters fiberkabel som är tunn och smidig. Skall du distribuera lågspänning över dessa längder blir det fett med koppar igen och smidigheten i kabeln försvinner. (Omvandla ljuset i kabeln till ström som driver t.ex. en DVD-brännare kan vi nog glömma.) Hur är detta löst?

Är ni säkra på att standarden inkluderar strömförsörjning? Eller är det olika typer av sladd; med och utan ström?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-30 15:33
Ursprungligen av pesc:

Är ni säkra på att standarden inkluderar strömförsörjning? Eller är det olika typer av sladd; med och utan ström?

Jag läste om detta igår också, vet inte på vilken sida dock.
Det handlade just om att baka in koppar i tråden för att på så sätt få ut ström till enheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-03 22:01

Tvivlar på att det kommer ta över helt, det lär nog vara alldeles för dyrt för att baka in i billiga enheter som tex usb minnen. Var det inte det som gjorde att FireWire aldrig växte till sig?

Tja, jag såg en video där även ström kunde överföras utan trådar. En fungerande och kommersiellt tillgänglig produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 10:29

Jag som ville köpa ny dator. nu måste man vänta igen...

Äntligen. Om detta inte blir världsstandard på ALLT så tar jag livet av mig. Min sladdpsykos tär på mig å det grövsta...

Frågan är hur många år det tar att fasa ut USB (10 år?)...om det går alls. Miljarder tillbehör och USB-minnen dräller ju på planeten. Kommer maskinerna att ha det nya OCH USB under en lååång utfasningsperiod?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-30 10:51

Trevligaste vore nog om det kommer finnas någon form av LP <-> USB adapter man kan använda sig av för att ansluta USB till LPportar. Lite som adaptrar som Apple har för Mini Displayport mm. Då kanske man, förhoppningsvis, kan implementera endast LP-portar

Ursprungligen av Zimmerman:

Äntligen. Om detta inte blir världsstandard på ALLT så tar jag livet av mig. Min sladdpsykos tär på mig å det grövsta...

Frågan är hur många år det tar att fasa ut USB (10 år?)...om det går alls. Miljarder tillbehör och USB-minnen dräller ju på planeten. Kommer maskinerna att ha det nya OCH USB under en lååång utfasningsperiod?

Jo, det kommer nog att finnas adaptrar på marknaden...men dom kommer att vara förhållandevis dyra då det handlar om att krana om ljus (LP) till elektroner (USB).

Ursprungligen av Drakfot:

Trevligaste vore nog om det kommer finnas någon form av LP <-> USB adapter man kan använda sig av för att ansluta USB till LPportar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-30 12:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Min sladdpsykos tär på mig å det grövsta...

Jag är också allergisk... ser fram emot detta, det kommer bli grymmt

Blir dags att byta ut min färska MacBook Pro mot en ny när dom kommer med LP

OK, jag köper allt - men se till att sladden blir tunn, mjuk å följsam. Orka med styva åbäken som måste klistras/tejpas mot skrivbordet för att de ska ligga plant. :/

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-30 14:12

Här kan man se en video där de visar upp konceptet. Sladden verkar vara lika tjock som en USB: Apple and Intel Collaborate on Next Generation 'Light Peak' Connectors? - Mac Rumors

Ursprungligen av Snabeldrake:

OK, jag köper allt - men se till att sladden blir tunn, mjuk å följsam. Orka med styva åbäken som måste klistras/tejpas mot skrivbordet för att de ska ligga plant. :/

Sladdarna kan göras tunna och fina. Apples egna USB-sladdar är ju det (dom gör ju även klotest slimmaste sladd från nätdelen till sina bärbara - och det är alltså bärare av 12-24 volt). Det finns t.o.m. FW-sladdar som är slimma. Varför dom flesta producenter fortfarande tillverkar dessa feta trädgårsslangar fattar jag inte.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-30 14:53

Får se hur det blir, min optiska ljudkabel jag har mellan min MacPro och förstärkare är inte speciellt tjock heller. (LP är ju optiskt så).

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-09-30 15:31

Fiber behöver inte vara speciellt känslig. Här ett test på en Single Mode Fiber G 657. Om man vet lite om fiber så är gärnsvärdet för STOKAB (stadsnätet) på en fibersvets (skarv) 0,25db.

YouTube - OFS EZ-Bend? Optical Technology

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-05 17:47

Jag tror på två steg. Först att sladden används för att minska antalet sladdar. Tex från dator till skärm men då att man tex får fullt ös på 3 USB, 1 FW, video och ljud. Dvs, att minska antalet sladdar.
Steg två tror jag blir att ersätta Firewire, eSata, video och andra pro-grännsnitt. Tveksamt som shandar säger att USB kommer försvinna för saker som möss, bordsskrivare osv.

pesc, jag har läste det och utgår ifrån att de kommer att baka in det. Allt annat är vansinne.

  • Medlem
  • 2010-01-20 12:27

Ok, jag erkänner. Jag har inte läst exakt hela tråden, men...
Om man nu ska kunna överföra spänning/ström via kabeln så gör fysikens lagar sitt intrång. Ska man ha en sladd på upp till 100 meter så krävs det minst 2,5 mm2 kopparledning. Och då blir inte kabeln speciellt smidig längre.

Ursprungligen av Dalle:

Ok, jag erkänner. Jag har inte läst exakt hela tråden, men...
Om man nu ska kunna överföra spänning/ström via kabeln så gör fysikens lagar sitt intrång. Ska man ha en sladd på upp till 100 meter så krävs det minst 2,5 mm2 kopparledning. Och då blir inte kabeln speciellt smidig längre.

Det handlar inte om kopparledning - det är optiskt (vilket man kanske kan gissa om man ser på namnet)

Light Peak - Wikipedia, the free encyclopedia

"Light Peak is Intel's code-name for a new high-speed optical cable technology..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 14:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det handlar inte om kopparledning - det är optiskt (vilket man kanske kan gissa om man ser på namnet)

Jo, diskussionen handlade dessutom om ifall kabeln tillhandahåller strömförsörjning.

Den kommer knappast att ske optiskt. Där behövs koppar. Och här får man problem om man vill ha långa och/eller smidiga kablar.

Högspänning (10KV) för att minimera energiförlust i långa kablar, kanske?

Ursprungligen av pesc:

Högspänning (10KV) för att minimera energiförlust i långa kablar, kanske?

Spännande att stoppa i den sladden *zzaaaaapp*

Ursprungligen av pesc:

Jo, diskussionen handlade dessutom om ifall kabeln tillhandahåller strömförsörjning.

Den kommer knappast att ske optiskt. Där behövs koppar. Och här får man problem om man vill ha långa och/eller smidiga kablar.

Högspänning (10KV) för att minimera energiförlust i långa kablar, kanske?

Jag läste om detta när nyheten släpptes för några månader sedan, då talade dom om att det skulle vara en "hybrid" - dvs optisk del för informationsöverföring, samt en standardkabel som löper parallellt / runt den optiska för att kunna ge strömförsörjning samtidigt.. Så jo, gissningsvis är det koppar i den också.

  • Medlem
  • 2010-01-20 22:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Light Peak is Intel's code-name for a new high-speed optical cable technology..."

Ok. Vi får väl se hur det går. Men med dagen teknik så krävs det koppar för att driva en dator, garanterat. Ska bli intressant att se om de kan lösa problemen med en spänning på 230V och en ström på 5 - 10A. Jag är extremt skeptisk.

"Den som har lever får Hepatit C" - Eller hur är det man säger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 23:21
Ursprungligen av Dalle:

Ok. Vi får väl se hur det går. Men med dagen teknik så krävs det koppar för att driva en dator, garanterat. Ska bli intressant att se om de kan lösa problemen med en spänning på 230V och en ström på 5 - 10A. Jag är extremt skeptisk.

Meningen är inte att förse en dator med ström. Meningen är att, som USB, kunna förse en perifer enhet (tangentbord, hårddisk, flashminne) med ström. Några få watt.

Bevaka tråden