Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Light Peak - en kontakt för allt. Lanserad som Thunderbolt.

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hagelin:

Optiskt ljus? Till skillnad från?

He he, well, jag menade snarare "optisk och därmed ljus"

  • Oregistrerad
  • 2010-11-04 21:17
Ursprungligen av Hagelin:

Optiskt ljus? Till skillnad från?

Du kan ju ha optik utan ljus, även om det verkar tämligen meningslöst. Kul att vi har språkpolisen med oss även här ...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-10 10:39

Shit va ful den va, får dock hålla med om att det är konstigt att ingen tänkt på det innan.

Ursprungligen av studiox:

Shit va ful den va, får dock hålla med om att det är konstigt att ingen tänkt på det innan.

Tydligen har det funnits innan. I kommentarerna nämnd denna från 2008: Hands-On with the Voodoo Envy’s Wi-Fi Power Brick

Nåt sånt här kanske vore något för att lösa problemet med att snabbt och ansluta en MB Air till Ethernet? (Strömadaptern blir en trådlös basstation när man kopplar in en ethernetkabel) Samt dessutom hub för "allt annat" som USB, LP etc på samma gång?

  • Oregistrerad
  • 2010-11-11 12:51

Aha - Voodoo gör snygga datorer.

Jag har faktiskt kört en HP USB-Docka till min MacBook Pro ett par månader nu. Riktigt trevligt, får USB + DVI. Den har ju inbyggt ethernet och usb-ljud också. Har sett att USB-Ethernet dyker upp i nätverksinställningar men fick det inte att fungera. Ljudet dyker också upp men det har jag inte testat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 09:21

Light Peak är redo för att användas. Första versionen använder sig dock av koppar. Vågar vi tro att det kommer i nästa uppdatering av MacBook?
Intel says Light Peak interconnect technology is ready - Computerworld

Tillägg: Vet att jag har pratat om det tidigare men undrar om inte detta kan betyda platsbesparingar inne i datorn så väl om utanpå? Dvs, samma portar men allt går genom samma chip på logikkortet? Spännande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 11:06
Ursprungligen av acke:

Light Peak är redo för att användas. Första versionen använder sig dock av koppar...

Så optiska kablar kommer i version två?

Det där tycker inte jag låter bra alls. Då man lanserar Light Peak kommer man ju att ställas inför ett paradigm-skifte där man börjar byta USB mot LP för diskar, etc och byter DVI/DisplayPort/HDMI till LP.

Och samtidigt planerar de ett paradigmskifte till med nya inkompatibla optiska kontakter?

Hur översätter man "train wreck" till svenska?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-10 09:36

Idag går alla I/O portar genom samma chip ändå - så det blir ingen större besparing genom att det skapas ett nytt gränssnitt förutom det uppenbara att portarna i sig själv försvinner och där ligger en stor besparing vilket gör att platsen kan användas till mycket annat (större processorer, mer batteri, andra roliga externa portar eller kortplatser)

Jag tror inte steve är så tänd på att använda koppar i sin marknadsföring så jag gissar att han hellre väntar tills det blir optiskt (Det är faktiskt inte fiber, men det är ju en parantes)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-10 13:16

Ja du det där låter inte så bra. Light Peak precis som namnet låter ska vara optisk. Att nu använda koppar är att gå tillbaka. Jag trodde Intel dröjde med USB3 för att kunna släppa Light Peak först men det verkar som Light Peak utvecklingen tog längre tid än Intel trodde.

//Rob

Udda att de väljer att gå över koppar först, känns som två olika tekniker som knappast kan vara helt kompatibla med varandra, även om de bär samma namn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 16:49

För en som inte kan. Måste det verkligen skilja så mycket för slutanvändaren? Samma kontakter och samma hastighet så är väl det mest vi datanerds som morrar eller?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-10 22:36

Klart det inte blir samma hastighet, det är inte möjligt att köra 10Gigabit över koppar på vettiga avstånd. LP har ju en närmast obegränsad räckvidd - du kan dra LP i hela huset och köra 10Gigabit utan som helst problem. Med koppar kanske du kan köra 2 meter..

Ursprungligen av acke:

För en som inte kan. Måste det verkligen skilja så mycket för slutanvändaren? Samma kontakter och samma hastighet så är väl det mest vi datanerds som morrar eller?

Jag tänker mig att om det är koppar nu och optiskt senare så måste man byta ut alla kablar. Eller tänker du att LP-kablar innehåller både koppar och optiskt material direkt från dag 1? I så fall är det förstås inga problem den dagen man växlar över till optiskt.

Vad gäller hastigheten så är det "bara" 10 Gbps, jämfört med de tänkta 100 Gbps med fiberoptik. Men det är inte så illa ändå i väntan på 100 Gbps, det dubbelt så snabbt som USB3 t.ex.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-01-12 05:48
Ursprungligen av Adrian B:

Vad gäller hastigheten så är det "bara" 10 Gbps, jämfört med de tänkta 100 Gbps med fiberoptik. Men det är inte så illa ändå i väntan på 100 Gbps, det dubbelt så snabbt som USB3 t.ex.

Enligt ComputerWorld-artikeln kommer dock hastigheten inte upp i 10 Gb/s med koppar, utan först med optiskt:

Citat:

Intel has said Light Peak technology would use light to speed up data transmission between mobile devices and products including storage, networking and audio devices. It would transfer data at bandwidths starting at 10 gigabits per second over distances of up to 100 meters.

But with copper wires, the speed and range of data transmission may not be as great.

Ursprungligen av Jånte:

Enligt ComputerWorld-artikeln kommer dock hastigheten inte upp i 10 Gb/s med koppar, utan först med optiskt:

...och enligt PCMag är det med koppar (min markering):

Although data transmission speeds will reach higher levels with fiber-optic cabling—including a proposed scale of up to 100 gigabits per second within a decade—the reality on the ground is that optical cabling is quite expensive compared to copper. Intel tipsters have indicated that the company will still be able to hit its initial target of 10 gigabits per second using copper cabling which, itself, will be more than adequate for the typical short connection lengths needed by computer consumers.

Precis, bara det är samma kontakter så blir det väl som usb 1 och usb 2 eller hur?

Men kommer alla kontakter se lika ut? Känns inte det som ett ganska stort skifte?
Är alla utvecklare med på noterna ? Eller kommer dom första datorena ha kvar sina vanliga portar och typ 1 light peek port?
Eller har man adaptrar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 20:55

Tydligen ska Firewire 2...förlåt, Light Peak 1 komma upp i 10Gbit utan problem. Jag tror att Apple kommer att sätta in en extra LP-port i alla MBP 15 o 17 och i Mac Pro vid sidan av alla andra portar i första hand. En eller två generationer senare börjas utfasningen.

Har intel pratat om några sammarbetspartners? Alltså ett minneskort kan väl inte skyffla data snabbare än det gör idag, vad är den teoretiska maxhastigheten för en vanlig extern hårddisk ( ej ssd). När kör man 10 gbit data?

Men det är ju bra med något framtidssäkert som hårdvaru-utvecklarna kan jobba emot.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-10 22:38
Ursprungligen av jurassic579:

Har intel pratat om några sammarbetspartners? Alltså ett minneskort kan väl inte skyffla data snabbare än det gör idag, vad är den teoretiska maxhastigheten för en vanlig extern hårddisk ( ej ssd). När kör man 10 gbit data?.

Hur menar du med samarbete? LP är inte en ersättare till SAS eller SATA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-11 00:04
Ursprungligen av jurassic579:

När kör man 10 gbit data?

Light Peak är väl tänkt att kunna ersätta kabel till bildskärm? Dagens Display Port maxar ut i 17.28 Gb/s (över 4 "lanes").

DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Oregistrerad
  • 2011-01-12 15:58

Eftersom intel själva inte nämnt något om hastigheter alls så är det ju bara spekulationer från allas sidor här hurvida det blir 1Gigabit, 6Gigabit, 10Gigabit eller 100Gigabit på koppar.

Att köra 10Gigabit på koppar är ju fullt möjligt, exempelvis 10GBASE-CX4 - dock pratar vi om rätt tjocka kablar och avstånd på max 15 meter.
Att försöka köra andra kablar/avstånd/etc för LP låter inte så troligt då fysikens lagar gäller oavsett protokoll.

Ska man köra med tunna kablar är 1Gigabit mest troligt men då blir det ju ytterligare en USB/DP standard. LP har ju potential att ersätta samtliga standarder (eller snarare kapsla in alla standarder) men då måste bandbredden vara minst 10Gigabit, snarare runt 100Gigabit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 12:53

Tydligen är Apple's namn på Light Peak...Thunderbolt. Tydligen ska Thundebolt och Displayport sitta i samma kontakt.
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - Apple's LightPeak is called Thunderbolt !

Ursprungligen av acke:

Tydligen är Apple's namn på Light Peak...Thunderbolt. Tydligen ska Thundebolt och Displayport sitta i samma kontakt.
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - Apple's LightPeak is called Thunderbolt !

Intressant, antar att vi får svaret imorgon?!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-23 13:30
Ursprungligen av citronsyra:

Intressant, antar att vi får svaret imorgon?!

Vad händer imorgon?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vad händer imorgon?

//Rob

Rykten bara, så man ska inte ta de för hårt...länk: ...torsdag....

Ursprungligen av Robo-X:

Vad händer imorgon?

Intel presenterar Light Peak. Apple släpper nya MacBook Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 14:48
Ursprungligen av acke:

Tydligen är Apple's namn på Light Peak...Thunderbolt. Tydligen ska Thundebolt och Displayport sitta i samma kontakt.
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - Apple's LightPeak is called Thunderbolt !

Nej, det sitter väl inte i samma kontakt?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-23 13:46

Det låter ju bra. Och jag som väntade på en ny Macbook Pro, kanske dags att uppgradera min SR MBP.

//Rob

Ursprungligen av xtrem:

Nej, det sitter väl inte i samma kontakt?

Jo, Thunderbolt-symbolen sitter på samma plats som på tidigare modeller var en Minidisplayport. Och porten ser precis likadan ut som den gamla Minidisplayporten också.

Det känns lite märkligt att den nya porten ser exakt likadan ut som den gamla Minidisplayporten. MacRumors påstår ju att bilden är bekräftad. Men annars hade jag nog sagt "Fejk!" om den där bilden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...Det känns lite märkligt att den nya porten ser exakt likadan ut som den gamla Minidisplayporten. ...

Hoppas att den inte bara ser ut som MDP utan fungerar som en sådan också. Jag har precis köpt några inte helt billiga mini-DP adaptrar från Apple.

Bevaka tråden