Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Light Peak - en kontakt för allt. Lanserad som Thunderbolt.

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-02-23 20:42
Ursprungligen av M. Sundbom:

Hoppas att den inte bara ser ut som MDP utan fungerar som en sådan också. Jag har precis köpt några inte helt billiga mini-DP adaptrar från Apple.

Det kan du nog fetglömma. Blir väl 17-onde gången man tvingas köpa en [idiotisk-standard] -> VGA/DVI adapter

Ursprungligen av studiox:

Det kan du nog fetglömma. Blir väl 17-onde gången man tvingas köpa en [idiotisk-standard] -> VGA/DVI adapter

Lägget man samman alla pengar min familj lagt på alla dessa jävla adaptrar och konvertrar till våra bärbara macar hade vi nog varit uppe i typ 4-5000.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-23 14:58

Smart att de kombinerar med DisplayPort. Eftersom första generationen LightPeak inte ger högre bandbredd än DP så kan man inte släppa den helt, för grafikens skull. Hade varit trångt att klämma in en port till, och det fanns inte direkt nån port jag ville mista.
Jag hade nog trott att LightPeak skulle komma i USB-porten, som den där prototypbilden visade:

  • Oregistrerad
  • 2011-02-23 15:39
Ursprungligen av alamode:

Smart att de kombinerar med DisplayPort. Eftersom första generationen LightPeak inte ger högre bandbredd än DP så kan man inte släppa den helt, för grafikens skull. Hade varit trångt att klämma in en port till, och det fanns inte direkt nån port jag ville mista.
Jag hade nog trott att LightPeak skulle komma i USB-porten

Det låter ju inte speciellt smart att använda USB porten/en USB port eller använda kontakten då den är för stor (kan ju helt klart göras mindre)

  • Medlem
  • 2011-02-23 15:44

En uppgradering till USB3 hade varit trevligt. FW i all ära, men varför envisas med USB 2 om uppföljaren har kommit för länge sen?

  • Medlem
  • 2011-02-23 16:08

Light Peak ska kunna användas till skärmen, så du kan vara lugn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 17:21

har inte läst in mig på alla rykten kring Light Peak till 100% ännu. men för mig känns det konstigt att kontakten inte är en standard? eller kommer det bli som med USB/mini-USB/micro-USB... en jäkla sörja?

Ursprungligen av xtrem:

har inte läst in mig på alla rykten kring Light Peak till 100% ännu. men för mig känns det konstigt att kontakten inte är en standard? eller kommer det bli som med USB/mini-USB/micro-USB... en jäkla sörja?

BRA jävla fråga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 20:11
Ursprungligen av xtrem:

har inte läst in mig på alla rykten kring Light Peak till 100% ännu. men för mig känns det konstigt att kontakten inte är en standard? eller kommer det bli som med USB/mini-USB/micro-USB... en jäkla sörja?

Man kan väl hoppas på att Intel och Apple har enats och att det bara kommer komma en port. Man kan ju verkligen hoppas på det.

Ursprungligen av acke:

Man kan väl hoppas på att Intel och Apple har enats och att det bara kommer komma en port. Man kan ju verkligen hoppas på det.

Jag tror faktiskt de är enade, inte minst eftersom de ska gå ut med LP/TB imorgon båda två. Känns som att det är samordnat då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 08:34
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror faktiskt de är enade, inte minst eftersom de ska gå ut med LP/TB imorgon båda två. Känns som att det är samordnat då.

Frågan är, kommer Intel också använda sig av Thunderbolt som namn? Låter rimligt tycker jag.

En annan sak, tror ni att man skulle kunna göra någon form av split så man både kan få ut video och data samtidigt ur TB-porten?

Ursprungligen av acke:

Frågan är, kommer Intel också använda sig av Thunderbolt som namn?

Ja, tydligen är det Intel som registrerat namnet Thunderbolt.

Så här skriver MacRumors:
"Meanwhile, we've learned that the term "Thunderbolt" is actually labeled as an Intel trademark on the leaked MacBook Pro packaging, so we suspect that will be the name used for the technology broadly across all platforms."

Min gissning är att eftersom det nu (åtminstone i första generationen) har blivit en kopparkabel, och inte fiber, så vill man kanske inte ha "light" i namnet.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-23 20:44
Ursprungligen av xtrem:

har inte läst in mig på alla rykten kring Light Peak till 100% ännu. men för mig känns det konstigt att kontakten inte är en standard? eller kommer det bli som med USB/mini-USB/micro-USB... en jäkla sörja?

Det beror väl helt enkelt på att LightPeak inte är en standard. Dessutom, även om det vore en standard vore det inte så smart att förväxla det med en annan standard såsom mini/micro/maxi - DisplayPort|USB|DVI|HDMI

Jag tror inte dom "kombinerar" Light Peak med displayport utan jag tror LP kommer använda displayport-kontakten. Displayport-anslutningen uppgraderas alltså till Light Peak och blir en höghastighetsanslutning man kan köra en massa olika protokoll genom. Bland annat displayport. Optisk signal kommer troligen läggas till senare.

Senast redigerat 2011-02-23 23:09
  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 01:37
Ursprungligen av Macaddict:

Jag tror inte dom "kombinerar" Light Peak med displayport utan jag tror LP kommer använda displayport-kontakten. Displayport-anslutningen uppgraderas alltså till Light Peak och blir en höghastighetsanslutning man kan köra en massa olika protokoll genom. Bland annat displayport. Optisk signal kommer troligen läggas till senare.

Jag tror tvärtemot att de faktiskt kombinerar kontakten för både Light Peak med mini-DisplayPort. Stoppar du in en MDP-sladd så får du ut MDP-signal. Stoppar du in en ny Thunderboltsladd (med de extra trådarna för Light Peak-signalen) så får du ut ThunderBolt-(a.k.a Light Peak)-signal.

Dvs alla gamla Mini-DisplayPortsladdar, adapters och konverters funkar fint.

Annars finns det ingen anledning att de valt just den kontakttypen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-23 23:19

Tråkigt när tekniken blir så enkel. Det var länge sedan man kunde briljera med sina kunskaper i hur man får en SCSI att funka, med olika bandbredder, max kabellängder, termineringar, ID och hela kittet.

Ursprungligen av planB:

Tråkigt när tekniken blir så enkel. Det var länge sedan man kunde briljera med sina kunskaper i hur man får en SCSI att funka, med olika bandbredder, max kabellängder, termineringar, ID och hela kittet.

He he, påminner mig om: The end of the IT department - (37signals)

Känns ju lite roligt att Apple blir först ut med detta med tanke på hur mycket det klagas på att de inte infört USB 3

Ursprungligen av rikard.agren:

Känns ju lite roligt att Apple blir först ut med detta med tanke på hur mycket det klagas på att de inte infört USB 3

Apple gillar att ligga i framkant, eller inte alls, känns det som. Apple uppfann Firewire men var även den första stora drivkraften bakom USB medan de annan teknik som de inte ansett passa av en eller annan anledning har de hittills avstått (BlueRay, USB3). (Dock tror jag att Apple kan hoppa på USB3-tåget som en naturlig utveckling av USB2 så småningom.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-24 09:16

Om nu inte en split är möjlig tycker jag att det är märkligt att de inte lägger till två st TB-portar, då den ena ersätter MDP och då tas upp av skärmen. I annat fall så blir det ju ingen praktisk nytta med TB-porten då skärmen bara använder den precis som tidigare.

Ursprungligen av zinned:

Om nu inte en split är möjlig tycker jag att det är märkligt att de inte lägger till två st TB-portar...

Jag tror att Thunderbolt kommer att kunna seriekopplas, så som Firewire funkar idag. Då räcker det med en port.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att Thunderbolt kommer att kunna seriekopplas, så som Firewire funkar idag. Då räcker det med en port.

Precis! Allt annat vore vanvettigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 09:41

Klart det måste gå och seriekoppla. Det och Target Mode är funktioner jag tror Apple aldrig skulle göra sig av med.
Annars, skönt att det blir som några av oss trodde. Att de gamla portarna är kvar och att Apple lägger till TB-porten. Hade blivit ett adapter-hell annars. Att den använder mDP-porten känns ju också smidigt, skönt att vi inte kommer tvingas på ännu ett byte av skärmkontakt utan bara namn.

Undrar hur snabbt det kommer komma tillbehör med TB-port?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-24 09:46

Vad associerar ni Thunderboltsymbolen med? Jag kopplar 'blixten' till högspänning, fara, elskåp.

Om det nu är I/O det handlar om, hade inte en tvåvägsblixt passat bättre, lite mer originellt dessutom.

Ursprungligen av reboot81:

Vad associerar ni Thunderboltsymbolen med?

Jag associerar den med Pixars Superhjältar!

Ursprungligen av reboot81:

Vad associerar ni Thunderboltsymbolen med?

Min första tanke var att den symboliserar el, dvs elektriska signaler istället för optiska, vilket ju är passande då det så vitt jag förstått inte är någonting optiskt i den i dagsläget. (Men längre fram, om det blir optiskt, så kan man ju tänka sig en blixt och därmed täcka in det optiska i det.)

Ursprungligen av reboot81:

Vad associerar ni Thunderboltsymbolen med? Jag kopplar 'blixten' till högspänning, fara, elskåp.

Om det nu är I/O det handlar om, hade inte en tvåvägsblixt passat bättre, lite mer originellt dessutom.

Den ser jävligt löjlig ut. Som något som skulle sitta på förpackningen för leksaker eller lågbudget-batterier eller något.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 15:11
Ursprungligen av PeeMaN:

Den ser jävligt löjlig ut. Som något som skulle sitta på förpackningen för leksaker eller lågbudget-batterier eller något.

Det kan man ju iofs säga om många av Apples symboler. Men jag tycker den passar bra lite lagom Pixaraktig. Sen säger symbolen precis vad det handlar om blixtar är ju bra exempel på Light Peak's som är ett bättre namn än Thunder Bolt som jag antar att Apple valde för att Light Peak var upptaget och omöjligt att köpa loss.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 15:13
Ursprungligen av Tabb:

Thunder Bolt som jag antar att Apple valde för att Light Peak var upptaget och omöjligt att köpa loss.

Vem är det som har gjort Light Peak upptaget menar du?

Ursprungligen av reboot81:

Vad associerar ni Thunderboltsymbolen med?

Mest att det går jävligt fort.

Bevaka tråden