Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man tag i en iPad så snabbt som möjligt?

Tråden skapades och har fått 530 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har det här på TUAW lästs av er som är "på hugget" efter en ?

iPad 101: Reserve an iPad from outside the US

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-14 19:01
Ursprungligen av Goflorp:

Har det här på TUAW lästs av er som är "på hugget" efter en ?

iPad 101: Reserve an iPad from outside the US

Jag skulle nog inte våga köpa en iPad, men jag blir sugen på att i alla fall skaffa ett USA-konto. Ett sådant verkar ju vara rätt så bra att ha.

"As noted in the article, having a US iTunes account can be handy for a handful of other reasons, including being used to buy free apps and music, and potentially get free eBooks once the iBook Store opens."

  • Medlem
  • 2010-03-15 15:39

Många svenska kort blir nekade då man försöker handla av apple.com då dom inte kan verifiera dessa. Kommer ihåg att många hade detta problem när första iPhonen släpptes.

Någon som vet när iPaden kommer till Sverige och vilket pris?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-15 16:53
Ursprungligen av Renegade:

Någon som vet när iPaden kommer till Sverige och vilket pris?

Javisst, jag vet! Den kommer till Sverige onsdag den 7:e april och kommer då att kosta från 2372 kr

Eller var det något jag drömde . . . .

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-15 17:17
Ursprungligen av Eva:

Javisst, jag vet! Den kommer till Sverige onsdag den 7:e april och kommer då att kosta från 2372 kr

Humor!

Ursprungligen av Renegade:

Någon som vet när iPaden kommer till Sverige och vilket pris?

Nej, ingen vet ännu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, ingen vet ännu.

Hm, någon som kan göra en kvalificierad gissning?

Ursprungligen av DatorPontus:

Hm, någon som kan göra en kvalificierad gissning?

En gissning kan jag väl ge mig på om du vill, mitten på juni, men det är inte någon som helst säkerhet i den. Det tror jag inte någon kan ge dig.

Ursprungligen av DatorPontus:

Hm, någon som kan göra en kvalificierad gissning?

Nej. våran gissning blir inte bättre än din.
Ingen sitter inne med ngn specialinfo.
Den kommer när den kommer.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-15 17:55
Ursprungligen av DatorPontus:

Hm, någon som kan göra en kvalificierad gissning?

Tyvärr ser det ut som om vi får vänta rätt länge i Sverige. Bland annat i detta inlägg http://www.99.se/1879191-post1.html kan man läsa att vi inte finns med på listan över de länder där iPad ska lanseras efter USA. Men någon kvalificerad gissning på datum vågar jag mig inte på att göra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-15 17:17
Ursprungligen av JGG:

Många svenska kort blir nekade då man försöker handla av apple.com då dom inte kan verifiera dessa. Kommer ihåg att många hade detta problem när första iPhonen släpptes.

Alldeles riktigt. Utan en amerikanskt kort så står man sig ganska slätt. "Close but no cigar" som man säger...

Jag ska fara till både tyskland och italien i juni/juli. Bägge länderna finns ju med på "först-i-europa"-listan. Vi får väl se vilket land som det lönar sig bäst att köpa i. TIllgången är säkert helt OK då, men jag har inte hittat några tyska eller italienska prisuppgifter nånstans, ej heller vet jag vilket land som lönar sig bäst rent moms/skatt/tullmässigt. Vi får se.

Ursprungligen av sjovall:

Jag ska fara till både tyskland och italien i juni/juli. Bägge länderna finns ju med på "först-i-europa"-listan. Vi får väl se vilket land som det lönar sig bäst att köpa i. TIllgången är säkert helt OK då, men jag har inte hittat några tyska eller italienska prisuppgifter nånstans, ej heller vet jag vilket land som lönar sig bäst rent moms/skatt/tullmässigt. Vi får se.

Tull betalar du ingen så länge du köper från ett EU-land och sist jag kollade var både Italien och Tyskland med i EU.

Mycket kan hända innan sommaren, Capeman...

Ursprungligen av wendefors:

Mycket kan hända innan sommaren, Capeman...

Haha så sant så.

Finns säkert trådar om det här redan, men för att göra det kort: förr i tiden behövde man trixa i affären och vid gränsen för att få tillbaka en del av köpesumman (typ moms eller sales tax) och sen fick man köra en liknande procedur väl inne i Sverige (om man inte smög in varan).
Är det lönt att göra sånt nu när man kör mellan säg Tyskland och Sverige (2 eu-länder) eller är det bara att betala med visakortet och sen köra hem? Är man dum då? Missar man nåt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-16 08:55
Ursprungligen av sjovall:

Finns säkert trådar om det här redan, men för att göra det kort: förr i tiden behövde man trixa i affären och vid gränsen för att få tillbaka en del av köpesumman (typ moms eller sales tax) och sen fick man köra en liknande procedur väl inne i Sverige (om man inte smög in varan).
Är det lönt att göra sånt nu när man kör mellan säg Tyskland och Sverige (2 eu-länder) eller är det bara att betala med visakortet och sen köra hem? Är man dum då? Missar man nåt?

Inre marknaden serru. Du får inte tillbaka någon tysk moms vid gränsen. I gengäld behöver du inte betala någon svensk moms väl hemma i Svedala. Det blir knappast enklare.

Ursprungligen av jahve:

Inre marknaden serru. Du får inte tillbaka någon tysk moms vid gränsen. I gengäld behöver du inte betala någon svensk moms väl hemma i Svedala. Det blir knappast enklare.

Dessutom är om jag inte missminner mig tysk moms ynka 16% mot svenska 25%, vilket torde göra paddan typ 9% billigare i Tyskland.

Ursprungligen av pmarriott:

Dessutom är om jag inte missminner mig tysk moms ynka 16% mot svenska 25%, vilket torde göra paddan typ 9% billigare i Tyskland.

19% är det, men det är ju ändå lägre än i Sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-25 11:15

Frågan är ju om iPaden kommer ha världsgaranti? Eller om det blir som iphonen?

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-03-30 09:53

Är det nå'n som har erfarenhet från tidigare lanseringar? Brukar Apple se till att det finns grejer i sina egna butiker i USA?

Jag kommer vara i USA helgen 10-11 april och hade gärna plockat upp en iPad då men frågan är väl om det kommer vara möjligt.

Jag skulle räkna med en klar bristsitutation...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-30 13:23

Jag missade KÖP NU på en Tradera-auktion med 10 sekunder. 4500:- för en med kvitto... och en säljare med mycket god historik =/

Ursprungligen av FreddeB:

Jag missade KÖP NU på en Tradera-auktion med 10 sekunder. 4500:- för en med kvitto... och en säljare med mycket god historik =/

Hur..? Den har ju inte släppts än.. :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-30 16:42
Ursprungligen av wendefors:

Hur..? Den har ju inte släppts än.. :S

Säljaren hade vunnit den på en "lägstabud auktionssite". Du vet, en sådan där site vi alla undrar vem som egentligen besöker och framförallt budar på =9

Ursprungligen av FreddeB:

Säljaren hade vunnit den på en "lägstabud auktionssite". Du vet, en sådan där site vi alla undrar vem som egentligen besöker och framförallt budar på =9

Haha, okej just nu undrar jag varför inte jag var en av dom..!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-30 16:54
Ursprungligen av FreddeB:

Säljaren hade vunnit den på en "lägstabud auktionssite". Du vet, en sådan där site vi alla undrar vem som egentligen besöker och framförallt budar på =9

color me doubtful....

jag har svårt att se att en lägstabud-sida har fått ut en iPad från apple innan officiell lansering...

själv hoppas jag på att det ska vara lugnt att få tag på en under slutet maj - midsommar, då är mina päron där och roadtrippar..

sen en månad till kommer nya iPhone HD och OS 4.0 med multitasking och sedan lever jag lyckligt ett tag framöver

  • Medlem
  • 2010-03-30 17:22

Här är Tradera auktionen som det pratas om ovan : Apple iPad 16 GB Wi-Fi "minidator" HELT NY på Tradera. iPad |

Tror själv att alla lägsta budauktioner är en bluff, men säljaren har faktiskt en hel del omdömen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-31 11:12
Ursprungligen av JGG:

Här är Tradera auktionen som det pratas om ovan : Apple iPad 16 GB Wi-Fi "minidator" HELT NY på Tradera. iPad |

Tror själv att alla lägsta budauktioner är en bluff, men säljaren har faktiskt en hel del omdömen.

detta är en bluff.. BIlden i handen ser väldigt editerad ut, och inget som indikerar att det är säljaren som håller i den på riktigt.... Den andra bilden är en "mockup".

Detta skriker BLUFF all over...

Bevaka tråden