Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man tag i en iPad så snabbt som möjligt?

Tråden skapades och har fått 530 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2010-04-21 23:23

Kommer man stöta på problem i framtiden med en iPad Wifi köpt i USA?

Kommer man tappa något om och när man uppdaterar till 4.0 eller när den släpps i Svedala? iBooks tex.? Eller kommer man tom. måsta jailbreka den för att få svenskt tagentbord?

Någon som har någon fin inside info? Eller kan peka på en tråd där det avhandlas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 08:23

Du har kanske rätt...och visst brukar det vara en bra fingervisning att räkna dollarn på 10 kr för att få svenska priset.

Om man ska kolla fraktpriser, vad har lådan för mått och vad väger en paketerad iPad?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 15:33
Ursprungligen av Fredrics:

Om man ska kolla fraktpriser, vad har lådan för mått och vad väger en paketerad iPad?

Jag har skickat över flera iPads från USA till Sverige. Allt innehåll i lådan plus paketering brukar bli totalt 4 pounds (1.8kg).

http://www.99.se/mac-saeljes/277082-ipad-16-32-64-tillbehoer-gift-certificates.html

Vh Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 18:46
Ursprungligen av martin:

Jag har skickat över flera iPads från USA till Sverige. Allt innehåll i lådan plus paketering brukar bli totalt 4 pounds (1.8kg).

http://www.99.se/mac-saeljes/277082-ipad-16-32-64-tillbehoer-gift-certificates.html

Vh Martin

Tänkte rätta mig själv lite här. På senaste fraktinfo står det.

3.2 lbs/1.5 kg

Dock går de både på vikt och viktsorlek på paketen. Om det till exempel väger 3.2 pounds men kräver en stor kartong så räknar de vikt efter kartongstorlek. Då kan du få betala för ex 4 pounds.

Innan jag börja skicka till Sverige räknade jag ut pris på de olika leverantörernas hemsidor men de priserna stämde inte alls när jag väl kom till UPS store eller FedEx. Till slut fick jag tag i en snubbe som representerar alla firmorna som kunde ge mig bra rabatt.

N i som beställt från IO e det smidigt? samt vad kostar det för en 16 gb med case fick ett pris på ca 5 k men det var utan frakt.

Det var inte mycket, det låter som att något belopp var för litet;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-04 15:16

"Gift" och trots att jag valde till Insurance: Declare Full Value (+ €36.38) så satte IO ett lågt totalvärde i sina papper. Vem vet, det kanske kommer ett extra brev från Herr Tulltjänsteman?

Verkar dröja ett bra tag tills vi får den här i Sverige.

28 maj kommer den till Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz och Storbritannien.

I juli kommer den till Österrike, Belgien, Hong Kong, Irland, Luxemburg, Mexiko, Nederländerna, Nya Zeeland och Singapore.

Inte ett ord om de nordiska länderna än.

Källa: iPad international launch is go on May 28 -- Engadget

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-07 17:13

Lika bra det. Första generationens iPhone var ju inte heller mycket att ha.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-08 07:24
Ursprungligen av planB:

Lika bra det. Första generationens iPhone var ju inte heller mycket att ha.

Kan inte riktigt hålla med där. Jag tycker nog att den första iPhonen var helt fantastisk. Även om den utvecklats sedan dess så skulle jag hellre välja den första modellen före en telefon av annan sort.

Och att min nya iPad inte skulle vara "mycket att ha" stämmer då rakt inte alls! Den är ju alldeles fantastisk

Ursprungligen av planB:

Lika bra det. Första generationens iPhone var ju inte heller mycket att ha.

Vad är en bal på slottet? Den kan var tråkig, urtrist och alldeles, alldeles... underbar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-07 17:23

Jag antar att det blir enklare att åka till tyskland och köpa en snart då.

Men riktigt dumt av Apple att inte släppa den i hela EU samtidigt. Svenska Apple kan väl plocka bort iPaden från hemsidan så länge, eller tänkte de ha uppe en bild på något som nästan är vaporware i Sverige större delen av året?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-08 08:42
Ursprungligen av xerent:

Men riktigt dumt av Apple att inte släppa den i hela EU samtidigt.

Jag håller med!
Eller "hela EU" förresten, hmm, jag tycker att det räcker att Apple släpper den i Sverige

Kan det vara så illa att våra, som vanligt, segtänkta mediaföretag ligger bakom extra sena leveranser till sverige? De lär ju välja, om de måste välja, EU-länder där iBook-affären är nära att komma igån och avtal finns. Kan inte tänka mig att något av våra förlag är ens i närheten, svenska företag verkar mer kåta på egna distributionskanaler än att samarbeta med Apple. Idioter...

Jag tror faktiskt inte det. De verkar välja de stora språkområderna först: engelska, tyska, franska, spanska

Det är ganska naturligt och jag kan förstå det även om det drabbar oss.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-05-07 21:29

Jag förstår inte varför Apple har dille på att släppa produkter land för land?
Med iPhone kan jag delvis förstå då det var knutet till abonnemang, men iPad kan man ju köpa utan mobilabonnemang..

Hela den här biten med den hårda landskopplingen på appar och produkter stör mig med Apple.
man måste ju tex skapa falska fejkkonton för att kunna ladda ner ex. amerikanska appar...*suck*

Ursprungligen av Myrslok:

Jag förstår inte varför Apple har dille på att släppa produkter land för land?
Med iPhone kan jag delvis förstå då det var knutet till abonnemang, men iPad kan man ju köpa utan mobilabonnemang..

Hela den här biten med den hårda landskopplingen på appar och produkter stör mig med Apple.
man måste ju tex skapa falska fejkkonton för att kunna ladda ner ex. amerikanska appar...*suck*

Det är inget ovanligt. Det är inte helt enkelt att bygga upp en produktionsapparat för en lansering worldwide. SonyEricsson har gått på pumpen ett antal gånger, man vill inte att det slutar med att ingen kan få tag i produkten i något land.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-05-07 21:37

Vad skiljer iPad från ex. en macbook i det sammanhanget? Datorerna släpps ju worldwide.

Ursprungligen av Myrslok:

Vad skiljer iPad från ex. en macbook i det sammanhanget? Datorerna släpps ju worldwide.

Nya MacBook Pros säljer ju inte i miljoners ex på 30dagar direkt...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-05-07 21:44
Ursprungligen av Goflorp:

Nya MacBook Pros säljer ju inte i miljoners ex på 30dagar direkt...

Men om det släpps en ny datorprodukt, ny design etc. typ mac mini

Ursprungligen av Myrslok:

Men om det släpps en ny datorprodukt, ny design etc. typ mac mini

Det är väl som så att de har en apparat för att rulla ut en ny modell, gissar att den är designad för att klara av world-wide-släpp samtidigt av en "vanlig dator" (Macbook, MacPro etc) men att när det skall till iPhones/iPads etc så räcker den inte till.
Då skiftar man förmodligen över till att ta få ut prylen med ett par spridningar.
Våg 1; USA, ALLA fokuserar på det.
Våg2; Stor-Europa (England, Frankrike, Tyskland, Italien) = ett antal hundra miljoner folk
Våg3; ?

Här i Sverige är vi FÄRRE än vad som bor i LONDON.
Vi har ett EGET språk, egna inställningar, ngt skit som kallas "veckonummer" osv.
Att vi överhuvudtaget syns på kartan i många sammanhang (t ex sport) är beundransvärt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-07 23:12
Ursprungligen av Myrslok:

Vad skiljer iPad från ex. en macbook i det sammanhanget? Datorerna släpps ju worldwide.

Här kommer min gissning: En Macbook släpps som den är, kunden förväntar sig svenskt tangentbord men i övrigt så förstår han/hon att program måste ha stöd för svenska, eller installeras i rätt språkversion.

iPad är tänkt som en helhet, en appliance, där AppStore ska funka (och finnas på svenska) och där iTunes ska länka in i rätt butik, där iBooks ska ha svenska böcker - som dessutom ska vara licensierade från de svenska förlagen. Kanske även svenska filmer och tv-serier?
Kunden förväntar sig inte behöva fippla med språkinställningar, eller hålla reda på olika versioner - det är inte korrekt use case för 99.9% av iPhone-OS-kunder. Utan det ska bara funka, och allt ska vara med.

När det finns (bra mycket mindre än) nio miljoner möjliga kunder så kan man förstå att de andra språken går före. Sen vet jag inte om svenska förlagsbranschen är lättare eller svårare att jobba med när det gäller upphovsrätt och digital spridning. Nån annan som vet?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-08 09:10

Efterfrågan är större än tillgången.

Istället för att släppa den över hela världen och låta hela världen få väntetider på flera månader och orkaner av missnöje, väljer Apple - rätt rimligt - att släppa fläckvis över planeten och på dessa fläckar också kunna leverera.

Ursprungligen av planB:

Efterfrågan är större än tillgången.

Istället för att släppa den över hela världen och låta hela världen få väntetider på flera månader och orkaner av missnöje, väljer Apple - rätt rimligt - att släppa fläckvis över planeten och på dessa fläckar också kunna leverera.

Men borde det inte vara lättare att släppa i små fläckar som Sverige då där det är lättare att möte efterfrågan?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-08 09:32
Ursprungligen av poseidon84:

Men borde det inte vara lättare att släppa i små fläckar som Sverige då där det är lättare att möte efterfrågan?

Exakt!

AB har kommenterat det hela
Sverige får ingen iPad | Nyheter | Aftonbladet

Men de missar lite i exemplet:)

Du skaffade iPoden så snart den fanns på marknaden?

Köade ivrigt efter första iPhonen?

Och i vår tänkte du fingra på en pinfärsk iPad?

Sorry.

Synd bara att den första iPhonen inte kom till Sverige officiellt (som vi alla vet)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-05-08 10:08

Åandrasidan så hör det ju inte till ovanligheterna att Aftonbladet missar saker...;)

ingen som har någon kontakt i usa som kan vaska fram en? vill ha en nu

Bevaka tråden