Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Vassius:

Väntar på ett paket från USA som ska levereras med USPS/Posten. Enligt paketspårningen försökte de leverera hem(?) till mig igår, men misslyckades och lämnade en avi istället. Jag var hemma hela dagen igår, men varken bud eller avi dök upp.

Nu har jag suttit i Postens telefonkö i över en timme för att få veta var mitt paket befinner sig. Första kvarten kom de regelbundna "Alla operatörer är upptagna just nu, var god vänta"-uppmuntringarna, men sedan dess är det bara de vanliga uppringningstonerna. Blah.

Posten är värdelös på det där med att leverera till dörren. Tror inte de ens försöker utan river loss avi'et o lämnar det i postfacket så fort de ser att de måste uppför trappor.

Jag hade ett paket för något år sedan som var sk Pre-order av ett spel. I priset ingick leverans till dörren men Posten i sin enfald valde att klassa det som företagspost så jag fick ta mig till postterminalen för att hämta det istället för att åtminstone få hämta det på närmaste vanliga utlämningsställe eller få det i postfacket som jag annars hade fått andra paket från samma avsändare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 11:37
Ursprungligen av cubeis:

Sant latheten är förödande jag är sur och trött på alla som gnäller utan att göra nått åt saken. Man har f. a. n ett personligt ansvar att sköta om sin kropp oavsett ålder går inte att gnälla och skylla på nått i efterhand.

Man sköter om bilen och byter filter och oljor man får också sköta om sin kropp och sitt immunförsvar likaså. Man kan bygga upp det med rätt kost och träning. Man kan rensa ur slaggprodukter genom att fasta ibland om det funkar för den personen ifråga och rensa njurarna och andra organ med olivolja och citronkurer , äta mycket citrusfrukter. Träning 6 dar i veckan och rätt kost funkar för mig.

Sen är en annan sak att man genetiskt kan få olika sjukdomar eller ha otur det säger jag inget om. Men man ska väl försöka minimera och inte maximera chansen att bli sjuk. Folk stirrar sig blind på att ligga under olika max nivå värden på olika hälsa aspekter. Ger väl ingen garanti att hålla sig frisk genom att hålla sig inom vissa riskvärden.

Ut och cykla, löpträna, träna musklerna och ät rätt kost då stärker man immunförsvarset, förebygger sjukdomar, jag vet att det funkar är aldrig sjuk, inga allergier under mina år so far fastän folk har astma och annat skit i min släkt. Mycket beror på att lathet att ta hand om sig själv och sin kropp samt välbefinnande. Tack för ordet.

Och jag blir jävligt trött på generaliserandet att det är "bara" att ut och röra på sig så mår man bättre och dom som inte gör det är lat.
Precis som att man har genetiska skillnader i kroppsform är det skillnad i vilken motivation och förmåga man har att ta sig för att motionera.
Kan bara gå till mig själv och den kamp som det är att ta mig för att motionera. Jag gör det men det krävs en oerhörd viljekraft för att motivera mig.
Sen finns det dom som vill och förstår att motion är bra men har inte den kraft för att göra det.
Då är det väldigt lätt att säga att dom är bara lata.

Ursprungligen av lappen71:

Och jag blir jävligt trött på generaliserandet att det är "bara" att ut och röra på sig så mår man bättre och dom som inte gör det är lat.
Precis som att man har genetiska skillnader i kroppsform är det skillnad i vilken motivation och förmåga man har att ta sig för att motionera.
Kan bara gå till mig själv och den kamp som det är att ta mig för att motionera. Jag gör det men det krävs en oerhörd viljekraft för att motivera mig.
Sen finns det dom som vill och förstår att motion är bra men har inte den kraft för att göra det.
Då är det väldigt lätt att säga att dom är bara lata.

Inte har den kraften? Så länge du inte har en sjukdom eller funktionsnedsättning som hindrar dig så har du kraften att ta dig ut och promenera en timme om dagen. Det handlar oerhört mycket om disciplin och att ta sig i kragen. Bestämma sig för att nu är det så här långt som gäller, varje dag. Inga ursäkter. Sedan håller man sig till det. Visst, det är en jävla uppförsbacke i början, men det går över. En del behöver säkert dock betydligt längre tid på sig att få detta att "gå över" och plana ut den här uppförsbacken.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 12:39
Ursprungligen av maskh:

Inte har den kraften? Så länge du inte har en sjukdom eller funktionsnedsättning som hindrar dig så har du kraften att ta dig ut och promenera en timme om dagen. Det handlar oerhört mycket om disciplin och att ta sig i kragen. Bestämma sig för att nu är det så här långt som gäller, varje dag. Inga ursäkter. Sedan håller man sig till det. Visst, det är en jävla uppförsbacke i början, men det går över. En del behöver säkert dock betydligt längre tid på sig att få detta att "gå över" och plana ut den här uppförsbacken.

En till som inte fattar att det är inte så lätt för alla att "bara" ta sig i kragen.Har man inte disciplinen så är det inte så lätt.
Orkar inte argumentera emot er som ser automatiskt tjocka människor som lata.
Ni har inte förmågan att tänka sig in i andra människors helvete när det gäller detta.

Ursprungligen av lappen71:

En till som inte fattar att det är inte så lätt för alla att "bara" ta sig i kragen.Har man inte disciplinen så är det inte så lätt.
Orkar inte argumentera emot er som ser automatiskt tjocka människor som lata.
Ni har inte förmågan att tänka sig in i andra människors helvete när det gäller detta.

Kom inte och säg till mig att jag automatiskt ser överviktiga människor som lata, eller att jag inte har förmåga att tänka mig in i andra människors helvete när det kommer till att göra någonting åt sin vikt och sin fetma. Jag har gått ner nära 24kg de senaste 10 månaderna, och har fortfarande 8 kg kvar till min målvikt. Jag har släktingar som har varit betydligt fetare än jag, och som har gjort fantastiska resor det senaste året för att förändra sin situation. Så jag vet mycket väl hur det kan vara.

Nej, det är inte enkelt att hitta träningsdisciplin. Men om man verkligen vill göra något åt sin situation så kan man hitta den. Första steget är att faktiskt ta sig i kragen och inse att det är dags att vända på livet. Sedan får man skapa en rutin och hålla sig till den, även om det kommer att kännas jävligt jobbigt och även om man kommer att sakna motivationen. På lite längre sikt, när man ser resultat, så blir det lättare. När sedan vanan är inne så går nästan som på räls och motivationen kommer att byggas upp successivt.

Personligen är jag faktiskt trött på att höra på människors självpåtagna hjälplöshet mot sin övervikt eller fetma. Som jag sa tidigare; om man inte har en funktionsnedsättning eller sjukdom som hindrar så KAN varje kotte ta tag i det, men man måste ta sig i kragen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-11 13:22
Ursprungligen av lappen71:

En till som inte fattar att det är inte så lätt för alla att "bara" ta sig i kragen.Har man inte disciplinen så är det inte så lätt.
Orkar inte argumentera emot er som ser automatiskt tjocka människor som lata.
Ni har inte förmågan att tänka sig in i andra människors helvete när det gäller detta.

Man behöver inte vara tjock för att vara lat, jag känner många lata smala människor. Har du vaknat på fel sida idag lappen, den smala eller tjocka sidan

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 13:24
Ursprungligen av maskh:

Kom inte och säg till mig att jag automatiskt ser överviktiga människor som lata, eller att jag inte har förmåga att tänka mig in i andra människors helvete när det kommer till att göra någonting åt sin vikt och sin fetma. Jag har gått ner nära 24kg de senaste 10 månaderna, och har fortfarande 8 kg kvar till min målvikt. Jag har släktingar som har varit betydligt fetare än jag, och som har gjort fantastiska resor det senaste året för att förändra sin situation. Så jag vet mycket väl hur det kan vara.

Gratulerar till din viktnedgång men likväl så utrycker du dig på ett sätt som att det är "bara" att ta sig i kragen.
Bara för att du har lyckats betyder inte att det är lika "lätt" för dom.

Jag har varit överviktig hela mitt liv,jag har kämpat med motion,med dieter och med att äta rätt.
Ja jag har testat det mesta och nu har jag hittat det som fungerar för mig och det är viktväktarna.
Har vägt mest som 127kg men var ner på 99kg och nu gått upp igen till 114.6.
Men i samband med födseln av min dotter gick jag med igen och nu är på god väg nedåt igen med det är en kamp varje dag.
En kamp som jag inte vill att min värsta ovän ska få uppleva.

Jag är så innerligt förbannat trött på personer som uttrycker sig som du.
Personer som försöker säger att det går med lite vilja och att det går tungt i början men sen så blir det lättare.
Nej det blir inte lättare utan det är en helvetes kamp varje dag.Inte för dig kanske och det är det som är min poäng.
Det är olika lätt eller tungt för varje person och vissa klarar helt enkelt inte av det än hur mycket dom vill.

Poängen jag vill få fram är att det är inte bara att ta sig i kragen.
Det är inte lika stor ansträngning för alla utan för många är den oövervinnerlig.
Något som vissa personer inte förstår och aldrig kommer förstå.
Samma sorts personer som säger att det är bara att sluta röka eller snusa.

Så nu har jag ventilerat mig och känner mig gladare och ska pussa på min dotter

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 13:25
Ursprungligen av cubeis:

Man behöver inte vara tjock för att vara lat, jag känner många lata smala människor. Har du vaknat på fel sida idag lappen, den smala eller tjocka sidan

Jag tar ditt inlägg som en förolämpning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-11 13:50
Ursprungligen av lappen71:

Jag tar ditt inlägg som en förolämpning

Det ska du inte göra då har man ingen självinsikt om man tar allt som förolämpningar, och sluta spela martyr alla vi människor kämpar på vårt bästa sätt förhoppningsvis. Samtidigt så har man ett personligt ansvar för sitt eget välmående. Kosten spelar då en viktig roll oavsett nuvarande vikt. Man får skippa läsk, lösgodis extra fika mm allt som stavas socker. Finns så mycket annat gott naturligt att äta , samt naturligt fruktsocker sedan promenera varje dag, hur svårt kan det vara om man inte har något rörelsehinder då är det värre, så fakta kvarstår så länge man inte har något fysiskt rörelsehinder så ut och röra på sig och rätt kost varje dag helst, det kommer man långt på.

Viktigast att man mår bra oavsett vikt i kilo. Sluta stirra sig blind på antalet kilon som vågen visar. Personligen gillar jag inte smala spinkiga övertränade människor utan kramgoda lite goosiga varma individer

Oavsett startvikt så måste man väl ha disciplin för vad man äter, annars får man faktiskt ta konsekvenserna för sitt ätande så enkelt är det.

Man ska trivas med sig själv och må bra oavsett vikt det är viktigast, trivs man inte så får man göra något åt det och inte gnälla och klaga och skylla på allt, alla omkring sin närhet och framförallt inte tycka synd om sig själv, absolut det värsta man kan göra och det uppskattas knappast av omgivningen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 14:04
Ursprungligen av cubeis:

Det ska du inte göra då har man ingen självinsikt om man tar allt som förolämpningar, och sluta spela martyr alla vi människor kämpar på vårt bästa sätt förhoppningsvis. Samtidigt så har man ett personligt ansvar för sitt eget välmående. Kosten spelar då en viktig roll oavsett nuvarande vikt. Man får skippa läsk, lösgodis extra fika mm allt som stavas socker. Finns så mycket annat gott naturligt att äta , samt naturligt fruktsocker sedan promenera varje dag, hur svårt kan det vara om man inte har något rörelsehinder då är det värre, så fakta kvarstår så länge man inte har något fysiskt rörelsehinder så ut och röra på sig och rätt kost varje dag helst, det kommer man långt på.

Viktigast att man mår bra oavsett vikt i kilo. Sluta stirra sig blind på antalet kilon som vågen visar. Personligen gillar jag inte smala spinkiga övertränade människor utan kramgoda lite goosiga varma individer

Oavsett startvikt så måste man väl ha disciplin för vad man äter, annars får man faktiskt ta konsekvenserna för sitt ätande så enkelt är det.

Man ska trivas med sig själv och må bra oavsett vikt det är viktigast, trivs man inte så får man göra något åt det och inte gnälla och klaga och skylla på allt, alla omkring sin närhet och framförallt inte tycka synd om sig själv, absolut det värsta man kan göra och det uppskattas knappast av omgivningen.

Som sagt du har ingen förståelse alls för hur andra har det.

Ursprungligen av lappen71:

Gratulerar till din viktnedgång men likväl så utrycker du dig på ett sätt som att det är "bara" att ta sig i kragen.
Bara för att du har lyckats betyder inte att det är lika "lätt" för dom.

Jag har varit överviktig hela mitt liv,jag har kämpat med motion,med dieter och med att äta rätt.
Ja jag har testat det mesta och nu har jag hittat det som fungerar för mig och det är viktväktarna.
Har vägt mest som 127kg men var ner på 99kg och nu gått upp igen till 114.6.
Men i samband med födseln av min dotter gick jag med igen och nu är på god väg nedåt igen med det är en kamp varje dag.
En kamp som jag inte vill att min värsta ovän ska få uppleva.

Jag söker inga gratulationer eller beröm för det.

Vad är det som gör att du lyckas gå ner till 99 kg och sedan tappar "fokus" och ökar i vikt igen? Om du kommer in på rätt väg och ser resultat så är det ju någonstans under resans gång som du plötsligt tappar fokus. Och det kanske är det man får arbeta med för att göra det framgångsrikt och lyckas hålla kvar vid de resultat man har uppnått.

Jag dömer dig inte, lappen71. Jag har all respekt för att du tycker att det är en ständig kamp.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-05-11 18:40

Konstigt att de som lyckas vända sitt liv till det bättre, vad det än är, då alltid skall racka ner på de som inte gjort just som dessa. Tydligen behöver ni kliva på någon för att "orka".

Ursprungligen av MatsOlov:

Konstigt att de som lyckas vända sitt liv till det bättre, vad det än är, då alltid skall racka ner på de som inte gjort just som dessa. Tydligen behöver ni kliva på någon för att "orka".

Konstigt att man inte ska kunna samtala kring något utan att bli anklagad för att racka ner på någon...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 19:53
Ursprungligen av maskh:

Jag söker inga gratulationer eller beröm för det.

Vad är det som gör att du lyckas gå ner till 99 kg och sedan tappar "fokus" och ökar i vikt igen? Om du kommer in på rätt väg och ser resultat så är det ju någonstans under resans gång som du plötsligt tappar fokus. Och det kanske är det man får arbeta med för att göra det framgångsrikt och lyckas hålla kvar vid de resultat man har uppnått.

Jag dömer dig inte, lappen71. Jag har all respekt för att du tycker att det är en ständig kamp.

Tror du verkligen att jag skulle berätta om mina "bekymmer" för dig här???
Speciellt när man får höra att det är så lätt att ta sig i kragen. (Ja jag tar detta delvis personligt eftersom jag kan relatera)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 19:55
Ursprungligen av cubeis:

Det ska du inte göra då har man ingen självinsikt om man tar allt som förolämpningar, och sluta spela martyr alla vi människor kämpar på vårt bästa sätt förhoppningsvis. Samtidigt så har man ett personligt ansvar för sitt eget välmående. Kosten spelar då en viktig roll oavsett nuvarande vikt. Man får skippa läsk, lösgodis extra fika mm allt som stavas socker. Finns så mycket annat gott naturligt att äta , samt naturligt fruktsocker sedan promenera varje dag, hur svårt kan det vara om man inte har något rörelsehinder då är det värre, så fakta kvarstår så länge man inte har något fysiskt rörelsehinder så ut och röra på sig och rätt kost varje dag helst, det kommer man långt på.
.

Du är ta mig fan inte riktigt klok!!! Du lever verkligen i en egoistisk bubbla.

Det är väl först under tryck tycker jag som man kan se hur folk fungerar....

Med fru med Cancer (hon blir stadigt bättre, tack), ett pressande jobb, en egen kamp med vikt&motion (ner 27kg nu).
LCHF-mat, ut och springa varannan dag. Om jag gick till andra för råd konstant skulle jag förmodligen ha fått sparken, dödat
min fru och kört i bergväggen med hojen för länge sedan....

Var och en får göra som de vill, själv har jag svårt för rökare och får bita mig i tungan för att hålla käften...
Ber någon om ens åsikt i ngt privat får de den, men inte annars.

Diskutera alltför privata saker på nätet funkar inte heller. Sånt behöver man bra vänner till som sitter i ens soffa.

Ursprungligen av lappen71:

Tror du verkligen att jag skulle berätta om mina "bekymmer" för dig här???
Speciellt när man får höra att det är så lätt att ta sig i kragen. (Ja jag tar detta delvis personligt eftersom jag kan relatera)

Alla frågor är inte avsedda för att de ska besvaras till andra. Du missförstår min fråga.

Jag tror inte att någon egentligen har hävdat att det är lätt att att ta sig i kragen. Bara att man behöver göra det. Men tyvärr verkar du läsa allt på samma sätt som djävulen skulle läsa bibeln.

  • Medlem
  • 2014-05-11 21:03

Vad är det för sandlådenivå? Detta är surtråden, och jag blir sur på er pajkastning! Ta det via PM istället.

Ursprungligen av Dalle:

Vad är det för sandlådenivå? Detta är surtråden, och jag blir sur på er pajkastning! Ta det via PM istället.

Jag håller med - i surtråden ska man få vara sur utan att behöva motivera sig. Det är inte fråga om att diskutera om man har rätt att vara sur eller inte. Det är en chans att få "tilta" av sig!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-11 22:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med - i surtråden ska man få vara sur utan att behöva motivera sig. Det är inte fråga om att diskutera om man har rätt att vara sur eller inte. Det är en chans att få "tilta" av sig!

Riktiga män bryr sig int om vad fjäder fjunen under hundra kilo till nykläckta kycklingar kacklar om, annat är det med riktiga tuppar.

Franska j-vla taxichaufförer! Ingen förståelse alls för att vad de kacklar ur sig att de ska ha betalt inte är samma som på taxametern. Hur i hela h-e ska jag veta att det kosta extra med bagage!? Jag talar ju inte språket, mer än att jag kan be dem dra dit pepparn växer.
De borde f-n i mig lära sig lite engelska i alla fall, och om inte det - lite ödmjukhet. Det är ju trots allt ett serviceyrke.

Serviceyrke? I Frankrike? Du skall vara ytterst tacksam att de beviljade dig ynnesten att öht kliva in i deras ärofyllda frukt av fransk ingenjörskonst (=gammal rostig Peugeot)...

Ursprungligen av suddgummi:

Franska j-vla taxichaufförer! Ingen förståelse alls för att vad de kacklar ur sig att de ska ha betalt inte är samma som på taxametern. Hur i hela h-e ska jag veta att det kosta extra med bagage!? Jag talar ju inte språket, mer än att jag kan be dem dra dit pepparn växer.
De borde f-n i mig lära sig lite engelska i alla fall, och om inte det - lite ödmjukhet. Det är ju trots allt ett serviceyrke.

Exakt samma i Spanien i fjol. Det står en jävla massa Euro på displayen, taxileffe trycker på knappar och ytterligare siffror fladdrar förbi samtidigt som han pratar snabbt på spanska - ett språk jag inte kan. Jag viftar med någon form av sedel och försöker se världsvan ut, han blänger på mig, rycker åt sig pengarna, kastar ut väskorna (vid fel terminal, visade det sig) och fräser iväg. Karljävel.

Ursprungligen av johan_tanying:

Serviceyrke? I Frankrike? Du skall vara ytterst tacksam att de beviljade dig ynnesten att öht kliva in i deras ärofyllda frukt av fransk ingenjörskonst (=gammal rostig Peugeot)...

Nänä, det var en Skoda, av sliten modell

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-12 14:16
Ursprungligen av johan_tanying:

Serviceyrke? I Frankrike? Du skall vara ytterst tacksam att de beviljade dig ynnesten att öht kliva in i deras ärofyllda frukt av fransk ingenjörskonst (=gammal rostig Peugeot)...

Fransmänn är aningen stoltare än finnar, men när det gäller språket är de på samma nivå.

I ungdomen var jag på en resa till kenya, där var en annan finne som krävde att kyparen i kafeterian skulle förstå finska.
Kyparen frågade, "do you want cofee?", finnen slog knytnäven i bordet och ropade "en, mä haluan kahvia" eller på svenska "nej, jag vill ha kaffe".

Hans fru som normalt skötte ärendena var väl och pudrade näsan vid det tillfället :/

  • Medlem
  • 2014-05-12 17:50

Cyklade hem från jobbet, utmattad. I anslutning till ett vägbyte (kraftig högersväng) upptäcker jag att jag har för hög fart. Jag bromsar och låser upp framhjulet som glider i gruset. Framhjulet glider ner i ett djupt dike och skickar mig i en båge över styret. Skulle tro att det gick i 30km/h kanske.
Blåslagen och utmattad. Och påmind om hur jäkla lätt det är att göra en missbedömning när man saknar energi och bara vill hem till duschen...

Ursprungligen av Dalle:

Cyklade hem från jobbet, utmattad. I anslutning till ett vägbyte (kraftig högersväng) upptäcker jag att jag har för hög fart. Jag bromsar och låser upp framhjulet som glider i gruset. Framhjulet glider ner i ett djupt dike och skickar mig i en båge över styret. Skulle tro att det gick i 30km/h kanske.
Blåslagen och utmattad. Och påmind om hur jäkla lätt det är att göra en missbedömning när man saknar energi och bara vill hem till duschen...

Höll på att göra samma sak, fast i 100 med 300 kg motorcykel. Lyckades dock hålla ekipaget på rätt köl med någon centimeters marginal till diket.

Ursprungligen av Dalle:

Cyklade hem från jobbet, utmattad. I anslutning till ett vägbyte (kraftig högersväng) upptäcker jag att jag har för hög fart. Jag bromsar och låser upp framhjulet som glider i gruset. Framhjulet glider ner i ett djupt dike och skickar mig i en båge över styret. Skulle tro att det gick i 30km/h kanske.
Blåslagen och utmattad. Och påmind om hur jäkla lätt det är att göra en missbedömning när man saknar energi och bara vill hem till duschen...

Hugaligen. Det är av dessa skäl som jag har mitt handtag till de främre inställt så att det tar sent/långt in

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-12 19:11
Ursprungligen av Dalle:

Cyklade hem från jobbet, utmattad. I anslutning till ett vägbyte (kraftig högersväng) upptäcker jag att jag har för hög fart. Jag bromsar och låser upp framhjulet som glider i gruset. Framhjulet glider ner i ett djupt dike och skickar mig i en båge över styret. Skulle tro att det gick i 30km/h kanske.
Blåslagen och utmattad. Och påmind om hur jäkla lätt det är att göra en missbedömning när man saknar energi och bara vill hem till duschen...

Där ser man sänka hastigheten gör oss inte av med olyckor.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-05-12 19:13

Ca 23 tusen cykelolyckor per år i Sverige och 14 000 vårddygn.

Bevaka tråden