Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-18 23:33

Kan man inte sätta blöjan bakofram under natten?

  • Medlem
  • 2013-02-19 09:34
Ursprungligen av pmarriott:

Vad är värre än att vara ensam hemma i 6 dagar med 2 barn som har flunsan?
Att vara ensam hemma i 6 dagar med 2 barn som har flunsan och du själv har blivit smittad. Har typ aldrig feber men idag slog den till med 39°.

Grattis...
Men det finns något som är värre - att vara ensam hemma i 6 dagar med 2 barn som är på väg att bli friska från flunsan och du själv just fått den.
Been there, done that.

Drabbades av hårddisk krash på backup hårddisken i pc'n igår vilket resulterade till att all musik jag skapat under 4 år är borta förutom de jag har synkade på dropbox med bandet, vilket är 7st. Även mitt windows 7 plus serial (har ingen fysisk kopia), CV, musik, alla mina cad filer, från catia, solid till alias är borta. Alltså är över 1000 timmar borta och tro f*n att det kostar att förutom tid även pengar. Kul liv. Skönt att mbp'n funkar, just nu iallefall. Lite roligt att man skrattade åt alla "idioter" som råkade förlorade sin data i skolan pga systemkrash, för vi smarta har ju med oss en egen dator och nu händer detta för mig på min EGNA dator..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-19 11:54
Ursprungligen av FilipHoglund:

Lite roligt att man skrattade åt alla "idioter" som råkade förlorade sin data i skolan pga systemkrash, för vi smarta har ju med oss en egen dator och nu händer detta för mig på min EGNA dator..

Att ha egen dator eliminerar inte behovet av backup.

Ursprungligen av FilipHoglund:

Drabbades av hårddisk krash på backup hårddisken i pc'n igår vilket resulterade till att all musik jag skapat under 4 år är borta förutom de jag har synkade på dropbox med bandet, vilket är 7st. Även mitt windows 7 plus serial (har ingen fysisk kopia), CV, musik, alla mina cad filer, från catia, solid till alias är borta. Alltså är över 1000 timmar borta och tro f*n att det kostar att förutom tid även pengar. Kul liv. Skönt att mbp'n funkar, just nu iallefall. Lite roligt att man skrattade åt alla "idioter" som råkade förlorade sin data i skolan pga systemkrash, för vi smarta har ju med oss en egen dator och nu händer detta för mig på min EGNA dator..

Backup innebär ju att det finns minst en kopia till. Om denna "backup" var det enda existerande exemplaret av datan kan det svårligen kallas för backup.

  • Medlem
  • 2013-02-19 17:31

Försöker ladda ner skype för mac på skypes hemsida, får bara ner en .exe fil. Prutt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-20 22:09
Ursprungligen av pmarriott:

Backup innebär ju att det finns minst en kopia till. Om denna "backup" var det enda existerande exemplaret av datan kan det svårligen kallas för backup.

Det VAR min backup hårddisk, men efter ett varje halvår formaterar jag datorn och då blev backup filen den ända filen.. Så det var menat till att vara backup hårddisk men sen har har jag inte orkat att lägga över filerna till c/d/e. Sen märkte jag att jag trotts allt hade all musik och de viktigaste cad filerna sparade på en annan hårddisk så är bara hälften av min multimedia som jag måste bränna om från skivor, windows och gamla skolarbeten + CV som jag förlorade. Serialn lyckades jag hämta med ett program så var inte så farligt trots allt, mest irriterande bara.

Sålde en iPhone 4s som var operatörslåst till en kompis som tur var.
Han ringer upp mig och säger att den endast fungerar med Tele2.

Jag blir fundersam och undersöker saken närmare, ringer Tele2 som inte hittar IMEInr i sin databas.

Funderar lite och kommer på att jag fick en "swap" telefon på Apple Store Orlando, FL i somras.
Ringer upp Apple och pratar lite med dom, får mitt gamla IMEInr till telefon som dom bytte ut.

Ringer upp Tele2 och pratar med dom, mycket riktigt så var mitt gamla IMEInr spärrat till Tele2, och blev det samma dag som jag skaffade en "swap" telefon.

Ringer upp Apple igen, får dock inget svar.
Googlar lite och kommer in på apple dev forum och ser att i USA så blir telefonerna låsta till den första operatören som man sätter in i telefon.
I mitt fall Tele2.

Kommer på att teknikerna på Apple Store var lite orolig att telefon skulle kunna bli låst till AT&T som att mitt Tele2 valde att ligga på deras nät i USA.

Ringer Apple igen, dom kan inte göra något utom Tele2 måste fixa det.

Ringer Tele2 och dom säger att Apple har länkat mitt gamla IMEInr till mitt nya därför är allt spärrat.
Fattar dock inte hur men så är det gjort iaf.

Varken Apple eller Tele2 var riktigt samarbetsvilliga, men tillslut så lovade Tele2 att dom skulle skicka ut så att den blev upplåst.
Skulle ta 1-3 dagar så är väll bara att vänta och se.

Blev riktigt förbannad för att det blev strul, trots att jag hade köpt en olåst telefon.
Som tur var så blev inte polaren så förbannad, och han orkade vänta.

P.S Dock så vill jag berömma Apple med den smidiga World Wide garanti som fungerade jätte bra i USA och utan kvitto dessutom, dom gick efter när jag registrerade min telefon på mitt Apple-ID och fick en "Swap" telefon samma dag i näven.
Tog ca 30min att få en ny telefon utav dom på plats.
D.S

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-21 01:57
Ursprungligen av FilipHoglund:

Drabbades av hårddisk krash på backup hårddisken i pc'n igår vilket resulterade till att all musik jag skapat under 4 år är borta förutom de jag har synkade på dropbox med bandet, vilket är 7st. Även mitt windows 7 plus serial (har ingen fysisk kopia), CV, musik, alla mina cad filer, från catia, solid till alias är borta. Alltså är över 1000 timmar borta och tro f*n att det kostar att förutom tid även pengar. Kul liv. Skönt att mbp'n funkar, just nu iallefall. Lite roligt att man skrattade åt alla "idioter" som råkade förlorade sin data i skolan pga systemkrash, för vi smarta har ju med oss en egen dator och nu händer detta för mig på min EGNA dator..

Trist att höra. Se nu till att det blir sista gången för dig. USB hårddiskar går för under 1kr/GB, och Crashplan ~400kr/år.

Ursprungligen av FilipHoglund:

Det VAR min backup hårddisk, men efter ett varje halvår formaterar jag datorn och då blev backup filen den ända filen.. Så det var menat till att vara backup hårddisk men sen har har jag inte orkat att lägga över filerna till c/d/e. Sen märkte jag att jag trotts allt hade all musik och de viktigaste cad filerna sparade på en annan hårddisk så är bara hälften av min multimedia som jag måste bränna om från skivor, windows och gamla skolarbeten + CV som jag förlorade. Serialn lyckades jag hämta med ett program så var inte så farligt trots allt, mest irriterande bara.

Varför formaterar du datorn varje halvår? Låter aningen överarbetat.

Ursprungligen av reboot81:

Trist att höra. Se nu till att det blir sista gången för dig. USB hårddiskar går för under 1kr/GB, och Crashplan ~400kr/år.

Jo, köpte mig 2st 2tb, en för att ersätta den krashade hårddisken och den andra för att spegla hårddisken så nu bör jag sitta hyfsat säker tror jag. Sen har jag lagt ner mer viktiga filer på ett usb minne också för säkerhets skull. Kul att höra att någon kommer med ett trevligt inlägg istället för en dryg mening.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-21 22:25

Detta är ju sur-tråden...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-22 07:19

Skaffa en Mac och använd OSX, då behöver du inte formatera om.

Ursprungligen av FilipHoglund:

Det VAR min backup hårddisk, men efter ett varje halvår formaterar jag datorn och då blev backup filen den ända filen.. Så det var menat till att vara backup hårddisk men sen har har jag inte orkat att lägga över filerna till c/d/e. Sen märkte jag att jag trotts allt hade all musik och de viktigaste cad filerna sparade på en annan hårddisk så är bara hälften av min multimedia som jag måste bränna om från skivor, windows och gamla skolarbeten + CV som jag förlorade. Serialn lyckades jag hämta med ett program så var inte så farligt trots allt, mest irriterande bara.

Ursprungligen av MatsOlov:

Skaffa en Mac och använd OSX, då behöver du inte formatera om.

Har redan en macbook pro 15" med i7 processor osv PLUS en mac pro och har haft mac sen Macintosh classic (dvs hela mitt liv) så du behöver inte upplysa mig om saker jag redan vet men tack ändå för ditt tips.... Sen förstår jag inte varför du skriver det till någon som är medlem på 99mac men det är väl en gåta som jag helt enkelt inte kan svara på.

Ursprungligen av FilipHoglund:

Har redan en macbook pro 15" med i7 processor osv PLUS en mac pro och har haft mac sen Macintosh classic (dvs hela mitt liv) så du behöver inte upplysa mig om saker jag redan vet men tack ändå för ditt tips.... Sen förstår jag inte varför du skriver det till någon som är medlem på 99mac men det är väl en gåta som jag helt enkelt inte kan svara på.

Det finns många medlemmar här som har iPhone och iPad men ingen Mac utan kör PC/Windows. Så att man uppmanar någon som blåser systemet var 6:e månad att skaffa en Mac är det ganska hög risk för.

Ursprungligen av FilipHoglund:

Jo, köpte mig 2st 2tb, en för att ersätta den krashade hårddisken och den andra för att spegla hårddisken så nu bör jag sitta hyfsat säker tror jag. Sen har jag lagt ner mer viktiga filer på ett usb minne också för säkerhets skull. Kul att höra att någon kommer med ett trevligt inlägg istället för en dryg mening.

Skaffa knto på ex Backblaze så kan hela huset översvämmas/brinna ner/atombombas utan att dina filer försvinner....
Kostar väl 35:-/mån

  • Medlem
  • 2013-02-22 17:09

Nyhetsbrev från 99 mac

Jag blev sur för 99mac har börjat skickat ut något jäkla spam mail hur ofta som helst.
99mac var en hemsida jag skrev några inlägg på i början av 00-talet.
Självklart tryckte jag unsubscribe och då kom jag till någon B sida där jag var tvungen att logga in / gräva upp lösenordet jag hade då / beställa ett nytt lösenord! NEJ TACK

Ursprungligen av 2097:

Jag blev sur för 99mac har börjat skickat ut något jäkla spam mail hur ofta som helst.
99mac var en hemsida jag skrev några inlägg på i början av 00-talet.
Självklart tryckte jag unsubscribe och då kom jag till någon B sida där jag var tvungen att logga in / gräva upp lösenordet jag hade då / beställa ett nytt lösenord! NEJ TACK

Inställningar.

  • Medlem
  • 2013-02-22 17:33
Ursprungligen av keptang:

Exakt, det var den länken dom skickade (och jag är avprenumererad NU) men som du kanske vet så behöver man vara INLOGGAD för att den ska fungera!!!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-22 18:06
Ursprungligen av FilipHoglund:

Har redan en macbook pro 15" med i7 processor osv PLUS en mac pro och har haft mac sen Macintosh classic (dvs hela mitt liv) så du behöver inte upplysa mig om saker jag redan vet men tack ändå för ditt tips.... Sen förstår jag inte varför du skriver det till någon som är medlem på 99mac men det är väl en gåta som jag helt enkelt inte kan svara på.

Därför att jag blir sur för att någon tar upp wincrap just här på 99! Förstår inte varför en medlem på 99MAC gör det :/ SUUUUUR!

Ursprungligen av MatsOlov:

Därför att jag blir sur för att någon tar upp wincrap just här på 99! Förstår inte varför en medlem på 99MAC gör det :/ SUUUUUR!

Forumet riktar sig numera till en "bred målgrupp" - vilket lär betyda att vi skall gosa med Windowsälskarna.

Jag bröt mot nån trivselregel också...

Ursprungligen av MatsOlov:

Därför att jag blir sur för att någon tar upp wincrap just här på 99! Förstår inte varför en medlem på 99MAC gör det :/ SUUUUUR!

Ursprungligen av Goflorp:

Forumet riktar sig numera till en "bred målgrupp" - vilket lär betyda att vi skall gosa med Windowsälskarna.

Jag bröt mot nån trivselregel också...

Är det fel att älska datorer i alla former?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-27 08:12
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Är det fel att älska datorer i alla former?

Just här älskar vi Mac! Finns altare för den andra, mörka, sidan på andra ställen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-27 08:16
Ursprungligen av Goflorp:

Forumet riktar sig numera till en "bred målgrupp" - vilket lär betyda att vi skall gosa med Windowsälskarna.

Jag kan gosa med det mesta, men en windowsanvändare? Där går gränsen.

Citat:

Jag bröt mot nån trivselregel också...

Såg det. Hmmf :/

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Är det fel att älska datorer i alla former?

Nej. Det är bara fel att inte hata Windows.

  • Medlem
  • 2013-03-03 16:17

Lämnade Stockholm idag med bilen för en veckas kurs. I höjd med Uppsala kommer jag på att FM-sändaren från min gamla iPhone 4s inte passar i Femman.

Nej, jag har ingen ny bil med bluetooth-stereo. Jag har fel jobb för att kunna köpa nya bilar hela tiden.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-04 04:19

Jag hade inte bytt bil för att få bluetooth-stereo. Jag hade bytt stereo

Ursprungligen av onnyt:

Jag hade inte bytt bil för att få bluetooth-stereo. Jag hade bytt stereo

Kan ju vara en halvmodern bil med integrerad stereo utan möjlighet att byta stereon utan att samtidigt byta resten av bilen.

Nu ringde radiotjänst och för att jag har en dator och jag har internet så ska jag nu betala tv-avgift. Skulle bara sagt att jag inte har internet för jag lever tight med pengar nu. Så jävla surt.

edit: hade jag sagt nej så hade de väl frågat om jag hade en smartphone eller en telefon, man kan väl kolla på internet med WAP med?
Ännu mer sur.

Bevaka tråden