Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3/Tele2 - Sjukt bra erbjudande på iPhone 4s

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det ingen av er som känner en viss begränsning av det tak för överförd datamängd som finns? T.ex. Tele2 som skriver "Efter 10 GB begränsas hastigheten till 64 Kbit/s."

Själv har jag Tre och har samma begränsning.

När nu mer och mer flyttas ut till "molnet", vare sig det är iCloud, Dropbox, Evernote eller någon annan lösning så blir det ju mycket mer data som överförs jämfört med för något år sedan.

För mig brukar jag nästan klara mig en hel månad men ofta inte. Tilläggas att jag är uppkopplad via min mobil, både hemma och ute.

Tror de flesta sitter med Wifi hemma och kanske på jobbet också och då är 10Gig ganska mycket ändå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-09 15:54

Jag sitter på fiber hemma så jag är lååångt ifrån att begränsas av nå'ra 10GB Jag kommer säkert inte ens upp i en.

Jag har aldrig nått upp till något tak sen jag skaffade iPhone 2008. Inte ett dugg orolig där.

Hur fan man lyckas förbruka 10Gb data på sitt privata abonnemang är för mig otroligt, sålänge man har "vanligt" bredband hemma iaf.

Ursprungligen av PeeMaN:

Hur fan man lyckas förbruka 10Gb data på sitt privata abonnemang är för mig otroligt, sålänge man har "vanligt" bredband hemma iaf.

Applikationer med strömmande media är exempel på applikationer som förbrukar mycket data. Med Spotify, AirVideo och Plex kommer man lätt upp i några GB. De där tre är mina bästa vänner när jag sitter på tunnelbanan på väg till (mitt tidigare, studerar nu) jobbet.

Använder man telefonen som accesspunkt för datorn när man är på resande fot eller vid sommarstugan kan det också vara enkelt att passera 5 GB.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Applikationer med strömmande media är exempel på applikationer som förbrukar mycket data. Med Spotify, AirVideo och Plex kommer man lätt upp i några GB. De där tre är mina bästa vänner när jag sitter på tunnelbanan på väg till (mitt tidigare, studerar nu) jobbet.

Använder man telefonen som accesspunkt för datorn när man är på resande fot eller vid sommarstugan kan det också vara enkelt att passera 5 GB.

5GB är hälften av 10.
Med ditt spotify, Airvideo och Plex... Har du gått över 10 gig på en månad?

De flesta som är på resande fot i sin vardag har väl ändå betalt abonnemang av företaget?

Ursprungligen av PeeMaN:

De flesta som är på resande fot i sin vardag har väl ändå betalt abonnemang av företaget?

Även om man snyltar på företagets abonnemang så finns det ju en gräns

Ursprungligen av PeeMaN:

5GB är hälften av 10.
Med ditt spotify, Airvideo och Plex... Har du gått över 10 gig på en månad?

De flesta som är på resande fot i sin vardag har väl ändå betalt abonnemang av företaget?

Jag har tyvärr aldrig haft mobilabonnemang för privat bruk betalt av min arbetsgivare.

Jag har passerat 10 GB under någon sommarmånad (då jag inte alltid är hemma utan är på landstället/andras landställen o s v). Oftast ligger jag då mellan 5 och 10 GB - dessa månader får jag med mitt abonnemang lägga till extra data.

Skälet till att jag valde just 5 GB som gräns är för att om man passerar 5 GB behöver man ju egentligen 10 GB - håller du med?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag har tyvärr aldrig haft mobilabonnemang för privat bruk betalt av min arbetsgivare.

Jag har passerat 10 GB under någon sommarmånad (då jag inte alltid är hemma utan är på landstället/andras landställen o s v). Oftast ligger jag då mellan 5 och 10 GB - dessa månader får jag med mitt abonnemang lägga till extra data.

Skälet till att jag valde just 5 GB som gräns är för att om man passerar 5 GB behöver man ju egentligen 10 GB - håller du med?

Alla företag som är skötta med lite hjärna har flatrate-abonnemang i hela organisationen, just för att slippa administrera när folk ringt privat och så vidare... För om man är "på resande fot" ofta, så är man väl ändå det i just jobbet? - håller du med?

Jag kan bara prata för mig själv. Jag har haft obegränsat surf - Alltid... och aldrig kommit över typ 5gig, inte ens "på resande fot".

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-10 22:50
Ursprungligen av PeeMaN:

Alla företag som är skötta med lite hjärna har flatrate-abonnemang i hela organisationen, just för att slippa administrera när folk ringt privat och så vidare... För om man är "på resande fot" ofta, så är man väl ändå det i just jobbet? - håller du med?

Jag kan bara prata för mig själv. Jag har haft obegränsat surf - Alltid... och aldrig kommit över typ 5gig, inte ens "på resande fot".

Det finns inget som är obegränsad surf, det är en säljterm.

Ursprungligen av zappee:

Det finns inget som är obegränsad surf, det är en säljterm.

Kanske i din värld, när jag skaffade mitt abonnemang hos tele2 kollade jag upp allt det där. Det är OBEGRÄNSAT vad häller surf-biten. De sänker ingen fart, de tar inte extra betalt eller något liknande.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 01:26
Ursprungligen av PeeMaN:

Kanske i din värld, när jag skaffade mitt abonnemang hos tele2 kollade jag upp allt det där. Det är OBEGRÄNSAT vad häller surf-biten. De sänker ingen fart, de tar inte extra betalt eller något liknande.

Ser ingen sådan tjänst hos Tele2, Tilläggstjänster Mobilsurf m.m. - Tele2 ?

Ursprungligen av zappee:

Ser ingen sådan tjänst hos Tele2, Tilläggstjänster Mobilsurf m.m. - Tele2 ?

Hur otroligt det än låter så ändras utbud och tjänster. Det abonnemang jag har är ett företagsabonnemang som inte finns att välja längre, inklusive den tilläggs-tjänsten. Mobilt internet hade inga som helst begränsningar i början, anledningen till att man begränsar det alls är för att hålla nere trafiken i nätet så att alla användare ska få en "bra upplevelse" som det kallas.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 12:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Hur otroligt det än låter så ändras utbud och tjänster. Det abonnemang jag har är ett företagsabonnemang som inte finns att välja längre, inklusive den tilläggs-tjänsten. Mobilt internet hade inga som helst begränsningar i början, anledningen till att man begränsar det alls är för att hålla nere trafiken i nätet så att alla användare ska få en "bra upplevelse" som det kallas.

Jag är ganska säker på att det finns en gräns i alla fall om du använder "extremt" mycket.

Ursprungligen av zappee:

Jag är ganska säker på att det finns en gräns i alla fall om du använder "extremt" mycket.

Jag är helt säker på att det inte finns det, case closed.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 18:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag är helt säker på att det inte finns det, case closed.

Ja, du är förmodligen den enda som har det

Ursprungligen av zappee:

Ja, du är förmodligen den enda som har det

Jag har haft mitt Telenor-abonnemang med fri data via jobbet i nära nog 10 år nu. Jag är faktiskt också ganska säker på att jag inte har någon form av begränsning.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har haft mitt Telenor-abonnemang med fri data via jobbet i nära nog 10 år nu. Jag är faktiskt också ganska säker på att jag inte har någon form av begränsning.

Yep, Telenor är väl enda bolaget som har det vad jag vet? Kör det själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 18:48

Jag ligger på runt 1GB per månad och då använder jag iPhonen rätt flitigt när jag är på väg till jobbet, sitter och väntar någonstans eller före ett möte el liknande. Brukar maila, kolla nyheter och lite annat. Tror inte det är många som kommer över ett par GB per månad, förutsatt att man har bredband hemma vilket nog de flesta har.

Ursprungligen av stile:

förutsatt att man har bredband hemma vilket nog de flesta har.

Har inte annat bredband är det mobila ute i sommarstugan, så där har jag inga som helst problem att komma upp i 10GB på en månad. Räcker att jag sitter och jobbar där några veckor, lyssnar på internet-radio, kollar på några filmer, mm, så försvinner den tilldelade datamängden.

Innan jag på allvar började använda mobilt bredband så hade jag ingen aning om hur stora datamängder jag egentligen laddade upp/ner via det vanliga bredbandet.

Blev en vit från 3. Velade lite men bestämde mig för 3 till slut eftersom jag vet att det fungerar bra i min lägenhet. Skulle varit snopet om man valt Tele2 och sen funkade det lika dåligt som Telia i lägenheten.

Ursprungligen av Capeman:

Blev en vit från 3. Velade lite men bestämde mig för 3 till slut eftersom jag vet att det fungerar bra i min lägenhet. Skulle varit snopet om man valt Tele2 och sen funkade det lika dåligt som Telia i lägenheten.

Telia och Tele2 delar ju 3G-nät så du valde antagligen rätt då.

Det spelar ingen roll hur det är med obegränsad surf, för ett abonnemang från tele2 och 3 där allt ingår är väldigt bra abonnemang. Speciellt tele2 som dessutom kan få abonnemang utan bindningstid är bra. 345 kr och du kan ringa, sms, mms och surfa i praktiken obegränsad även vi långsam hastighet efter 10GB.

Problemet jag finner i allt detta är att Telia inte har något liknade erbjudande! Det stör mig!

Jag beställde från Tele2, en iPhone 4S 32GB och det blev endast en 50lapp mer i månaden på dom 345:-

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 10:37
Ursprungligen av Michael t:

Jag beställde från Tele2, en iPhone 4S 32GB och det blev endast en 50lapp mer i månaden på dom 345:-

50kr mer i månaden resulterar i 1200 kr mer totalt sett under bindningstiden. Köper du telefonen olåst från Apple tar de ut 1000 kr mer för en 32GB istället för en 16GB. De tjänar således ytterligare 200kr på varje försäljning. Ponera att de gör 2500 sälj, det resulterar i en halvmiljon i vinst för "ingenting"..

Det gäller att se "the big picture", 50kr i månaden må låta som lite för dig men räkna på det så ser du att de faktiskt försöker lura folk.

Ursprungligen av iPilot:

50kr mer i månaden resulterar i 1200 kr mer totalt sett under bindningstiden. Köper du telefonen olåst från Apple tar de ut 1000 kr mer för en 32GB istället för en 16GB. De tjänar således ytterligare 200kr på varje försäljning. Ponera att de gör 2500 sälj, det resulterar i en halvmiljon i vinst för "ingenting"..

Det gäller att se "the big picture", 50kr i månaden må låta som lite för dig men räkna på det så ser du att de faktiskt försöker lura folk.

1200 spänn för en 4S/32GB anser iaf jag vara ett väldigt bra pris.

Eller du menar att det blir billigare att köpa en från Apple för 6795 (+345*24) = 15075 ?
Köper man en 4S/32GB med detta abb så blir totaltpriset 9480.

Jag ser inte hur man blir lurad när man betalar 5595 mindre än att köpa luren direkt från Apple .. Enlighten me om "the big picture".

Ursprungligen av keptang:

1200 spänn för en 4S/32GB minne anser iaf jag vara ett väldigt bra pris.
Eller du menar att det blir billigare att köpa en från Apple för 6795 (+345*24) = 15075 ?
Köper man en 4S/32GB med detta abb så blir totaltpriset 9480.

Jag ser inte hur man blir lurad när man betalar 5595 mindre än att köpa luren direkt från Apple .. Enlighten me.

Om det är så att man bara behöver hosta upp 50:- mer i månaden över 24 månader för en iPhone 4S 32 GB + abb, kontra 345:- i månaden för endast abb så är det en bra deal. Om man tänkte skaffa abb ändå.

Ursprungligen av pmarriott:

Om det är så att man bara behöver hosta upp 50:- mer i månaden över 24 månader för en iPhone 4S 32 GB + abb, kontra 345:- i månaden för endast abb så är det en bra deal. Om man tänkte skaffa abb ändå.

Ja, det är precis så det är.

http://www.tele2.se/mobiltelefoner/apple-iphone-4s-32gb
Välj abb Maxi.

edit: Det är precis detta tråden går ut på, vilken bra deal det är.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 13:41
Ursprungligen av keptang:

1200 spänn för en 4S/32GB anser iaf jag vara ett väldigt bra pris.

Eller du menar att det blir billigare att köpa en från Apple för 6795 (+345*24) = 15075 ?
Köper man en 4S/32GB med detta abb så blir totaltpriset 9480.

Jag ser inte hur man blir lurad när man betalar 5595 mindre än att köpa luren direkt från Apple .. Enlighten me om "the big picture".

Vi talar om olika saker nu. Det jag syftade på var att Tele2 tar ut 1200kr för skillnaden på 16GB och 32GB, tillverkaren själv (Apple) tar ut en skillnad på 1000kr. Jag pratar ingenting om att abonnemanget eller om själva deal.en, utan jag refererade endast till att personer ser på det som att "50kr i månaden är väl ingenting!" när de i själva verket kommer att ha betalat mer för skillnaden i kapacitet på telefonen än vad den faktiskt är värd.

Beträffande uttrycket "the big picture" som så många kommenterat på så avsåg det hur mycket Tele2 gör i vinst på kupppen när de tar ut 200kr mer per telefon jämfört med tillverkaren. Det har alltså ingenting att göra med deras abonnemang etc. Jag anser bara att Tele2 ska göra vinst på det Tele2 erbjuder - alltså abonnemang - inte på det som Apple erbjuder, nämligen telefoner.

Business är dock business, det förstår även jag. Men det stör mig då folk får för sig att de ska komma loss billigare eller att det ska kännas som en "mindre smäll" om man tar saker på avbetalning.

Bevaka tråden