Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3/Tele2 - Sjukt bra erbjudande på iPhone 4s

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iPilot:

Vi talar om olika saker nu. Det jag syftade på var att Tele2 tar ut 1200kr för skillnaden på 16GB och 32GB, tillverkaren själv (Apple) tar ut en skillnad på 1000kr. Jag pratar ingenting om att abonnemanget eller om själva deal.en, utan jag refererade endast till att personer ser på det som att "50kr i månaden är väl ingenting!" när de i själva verket kommer att ha betalat mer för skillnaden i kapacitet på telefonen än vad den faktiskt är värd.

Beträffande uttrycket "the big picture" som så många kommenterat på så avsåg det hur mycket Tele2 gör i vinst på kupppen när de tar ut 200kr mer per telefon jämfört med tillverkaren. Det har alltså ingenting att göra med deras abonnemang etc. Jag anser bara att Tele2 ska göra vinst på det Tele2 erbjuder - alltså abonnemang - inte på det som Apple erbjuder, nämligen telefoner.

Business är dock business, det förstår även jag. Men det stör mig då folk får för sig att de ska komma loss billigare eller att det ska kännas som en "mindre smäll" om man tar saker på avbetalning.

Naturligtvis, men denna tråd handlar inte om traditionella avbetalningar, utan upplägget som Tre och Tele2 erbjuder just nu (flatrate abb) och telefoner i samband med dessa. Vilka är oslagbara erbjudanden på svenska marknaden, än så länge.

Man betalar 1200kr om man vill ha en 4S 32GB istället för en 4S 16GB, den betalar man ingenting för.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 14:14
Ursprungligen av keptang:

Naturligtvis, men denna tråd handlar inte om traditionella avbetalningar, utan upplägget som Tre och Tele2 erbjuder just nu (flatrate abb) och telefoner i samband med dessa. Vilka är oslagbara erbjudanden på svenska marknaden, än så länge.

Man betalar 1200kr om man vill ha en 4S 32GB istället för en 4S 16GB, den betalar man ingenting för.

Då får du och andra ursäkta mitt OT, ville inte gärna starta en helt ny tråd pga. en sån sak..
Men tycker ändå att det är viktigt att budskapet kommer fram.

Ursprungligen av iPilot:

Vi talar om olika saker nu. Det jag syftade på var att Tele2 tar ut 1200kr för skillnaden på 16GB och 32GB, tillverkaren själv (Apple) tar ut en skillnad på 1000kr. Jag pratar ingenting om att abonnemanget eller om själva deal.en, utan jag refererade endast till att personer ser på det som att "50kr i månaden är väl ingenting!" när de i själva verket kommer att ha betalat mer för skillnaden i kapacitet på telefonen än vad den faktiskt är värd.

Beträffande uttrycket "the big picture" som så många kommenterat på så avsåg det hur mycket Tele2 gör i vinst på kupppen när de tar ut 200kr mer per telefon jämfört med tillverkaren. Det har alltså ingenting att göra med deras abonnemang etc. Jag anser bara att Tele2 ska göra vinst på det Tele2 erbjuder - alltså abonnemang - inte på det som Apple erbjuder, nämligen telefoner.

Business är dock business, det förstår även jag. Men det stör mig då folk får för sig att de ska komma loss billigare eller att det ska kännas som en "mindre smäll" om man tar saker på avbetalning.

Men du måste väl hålla med om att det hade sett märkligt ut om den exakta kostnaden isåfall skulle vara 41.67kr/månad i förhöjd avgift för 32 gigaren.. 1000:-/24 månader..:)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 20:32
Ursprungligen av mattewik:

Men du måste väl hålla med om att det hade sett märkligt ut om den exakta kostnaden isåfall skulle vara 41.67kr/månad i förhöjd avgift för 32 gigaren.. 1000:-/24 månader..:)

Haha, ja förvisso även om jag inte tror att det är den definitiva anledningen till beslutet.

Ursprungligen av iPilot:

50kr mer i månaden resulterar i 1200 kr mer totalt sett under bindningstiden. Köper du telefonen olåst från Apple tar de ut 1000 kr mer för en 32GB istället för en 16GB. De tjänar således ytterligare 200kr på varje försäljning. Ponera att de gör 2500 sälj, det resulterar i en halvmiljon i vinst för "ingenting"..

Det gäller att se "the big picture", 50kr i månaden må låta som lite för dig men räkna på det så ser du att de faktiskt försöker lura folk.

Nu ligger jag på 900:-/mån i teleräkning och med det här abonemangen kommer jag minska mina räkningar med 500:-/mån så för mig är det en riktigt bra deal

Och vad vinsten för Apple och Tele2 blir struntar jag i!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-11 10:45

Lura folk tycker jag är att ta i, det är ju en avbetalningsplan, och det brukar man alltid få betala extra för.
Ska man se till "the big picture" ska man aldrig ta något på avbetalning. Men det finns ju en marknad för det, så en del tycker det är värt de extra pengarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-11 16:56

Var inne i en teliabutik idag och dom sa att ett liknande erbjudande med telia Max kommer snart, då kan man kanske förvänta sig 399 kr i månaden för max abonnemang med iphone 4S 16 GB, det är ju telia vi pratar om får ju inte vara för billiga

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 20:50

Telenor har också begränsningar, hur mycket beror lite på vilket abonnemang.

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s.

Ursprungligen av zappee:

Telenor har också begränsningar, hur mycket beror lite på vilket abonnemang.

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s.

Gosh.

Åter till topic kanske, bra erbjudande på flatrate från 3 och Tele2.

Ingen som har hört något från Telia ang deras eventuella alternativ!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 18:43
Ursprungligen av Hunter78:

Ingen som har hört något från Telia ang deras eventuella alternativ!

De har fullt upp med sin "iPhone 4-fest"

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?productRef=/privat/mobilt/mobiltelefoner/apple/iphone4-8-erbjudande.product

Varför har topic ändrats till "3Total - Sjukt bra erbjudande på iPhone 4s"?
Erbjudandet från Tele2 är bättre..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-12 20:47

Tele2 tar som vanligt inget initiativ. Här är deras formel:

1. Avvakta tills företag X kommer med en bra kampanj.
2. Kopiera kampanj till punkt och pricka.
3. Sänk priset som företag X satt på produkten/kampanjen med 5 kr.
4. Skriv någon halvrolig bildtext om att vara billigast.
5. Nämn inget om eventuella startavgifter.

Ursprungligen av keptang:

Varför har topic ändrats till "3Total - Sjukt bra erbjudande på iPhone 4s"?
Erbjudandet från Tele2 är bättre..

Ursprungligen av ibish:

Tele2 tar som vanligt inget initiativ. Här är deras formel:

1. Avvakta tills företag X kommer med en bra kampanj.
2. Kopiera kampanj till punkt och pricka.
3. Sänk priset som företag X satt på produkten/kampanjen med 5 kr.
4. Skriv någon halvrolig bildtext om att vara billigast.
5. Nämn inget om eventuella startavgifter.

Deras affärsidé (Tele2) är att alltid vara billigast. Är man inte det så har man inget existensberättigande på marknaden, så enkelt är det. Dom vill inte vara först, bäst, mest innovativa eller något sådant. Bara nästan lika bra men billigast.

Ursprungligen av ibish:

Tele2 tar som vanligt inget initiativ. Här är deras formel:

1. Avvakta tills företag X kommer med en bra kampanj.
2. Kopiera kampanj till punkt och pricka.
3. Sänk priset som företag X satt på produkten/kampanjen med 5 kr.
4. Skriv någon halvrolig bildtext om att vara billigast.
5. Nämn inget om eventuella startavgifter.

Något fel på det? Startavgifter vet jag inte var du får ifrån.

Gynnar väl enbart konsumenterna så varför gråta? Vad är fel med det Tele2 gjort?
Jobbar du möjligen för 3?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 21:40

Kan ändå förstå ibish frustration över det hela. Att tjäna pengar på andras idéer är aldrig snyggt även om det gynnar konsumenten. Ibland kan principen väga över kronan även om det är relativt milt i detta specifika fall.

Ursprungligen av iPilot:

Kan ändå förstå ibish frustration över det hela. Att tjäna pengar på andras idéer är aldrig snyggt även om det gynnar konsumenten. Ibland kan principen väga över kronan även om det är relativt milt i detta specifika fall.

Icke i telekombranschen.

Ursprungligen av iPilot:

Kan ändå förstå ibish frustration över det hela. Att tjäna pengar på andras idéer är aldrig snyggt även om det gynnar konsumenten. Ibland kan principen väga över kronan även om det är relativt milt i detta specifika fall.

Med den texten antar jag att du inte köper Apple-produkter, eller Samsung, eller produkter från någon annan tillverkare.

För konsumenten så är det här en jäkligt bra deal, precis vad denna tråd handlar om.

Sådär, då har jag laft kuvertert på lådan och bundit mig på 24 månader för andra gången i mitt snart 28 åriga liv. Känns väl sådär, men allt för att mamma ska få sig en 4s!

Och tydligen är det en och annan som nappar på dessa erbjudanden: Tomma Iphonehyllor efter priskrig - DiSe

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-15 22:43

”Så länge 3 har låga priser har vi det. Men om 3 avslutar kampanjen på måndag gör vi nog det också”, säger Tele 2:s Sverigechef Thomas Ekman

Haha, underbart.

Och Telia gråter ut, di.se

Då dröjer det nog bara någon dag innan Tele2 drar in sin.

Bevaka tråden