Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill produktionsbolagen att vi piratkopierar?

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

När vi talar om rättigheter så blir det svårare men jag anser om jag betalar för en kanal som visar en serie borde jag ha rätt att se serien. Hur jag ser serien borde inte spela någon roll - jag har betalat för att se den.

Jag förväntar mig inte att HBO, ComHem eller CMORE skickar en BluRay Box till mig. Men jag borde kunna se serien när jag vill efter att den gått i luften.

Däremot är det inte "rätt" att alla som känner för det piratkopierar en serie. Jag förstår mycket väl hur mycket det kostar att producera en serie av typen Game of Thrones och jag ser det inte som en "rättighet" att se allt som producerats.

Om du betalar för Cmore och spelar in på en DVR, lagligt.
Om du betalar för Cmore och laddar ner från nätet, olagligt.
Rimmligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 18:47
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Om du betalar för Cmore och spelar in på en DVR, lagligt.
Om du betalar för Cmore och laddar ner från nätet, olagligt.
Rimmligt?

Om du betalar för Cmore och sedan kan se den på Cmore Play när som helst, det är rimligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 19:45
Ursprungligen av zappee:

Om du betalar för Cmore och sedan kan se den på Cmore Play när som helst, det är rimligt.

Vilket dessvärre inte fungerar idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 20:09
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Om du betalar för Cmore och spelar in på en DVR, lagligt.
Om du betalar för Cmore och laddar ner från nätet, olagligt.
Rimmligt?

Inte helt, nej. Vidare är DVR-funktionen begränsad pga låg utrymme. Vidare fungerar inte CMORE PLAY via ComHem.

Sedan undrar jag vad det är för skillnad att se en serie inspelad på sin DVR kontra att bara ladda ner det från valfri site, under förutsättning att man även ett abonnemang där materialet sänds.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 14:02

Jag förstår produktionsbolagen problematik. De sitter i en etablerad kedja för att få ersättning för sin produkt. Är här man således beroende av att ex. CMORE och SVT köper in serien. Eftersom produkten inte finns tillgänglig, lagligt, på några som helst andra kanaler får konsumenter gott vänta. HBO får in två vändor rättighets-pengar och en tredje vända på DVD / BluRay / Digital Download. Troligen har de räknat ut att de maximerar sina intäkter med denna metod trots att deras serie priatkopieras i mångmiljon siffror.

Frågan är om det måste vara så.

1. Ha en world-wide release, eller låt i varje fall serien komma med c:a 1 veckas "delay" utanför hemma marknaden.
2. Ha en snabbare release till alternativa tjänster (iTunes ex)
3. Om man har en snabbare turn-around på ovan kommer även DVD / BluRay releaser kunna komma ut snabbare.

Idag tror jag HBO inte vill släppa serien på DVD / BluRay då bolag som SVT helt skulle förlora en anledning att sända den. Då skulle HBO förlora en stor intäkt (och detta gäller alla länder i hela världen som köper in serien vilket blir stora "klumpsummor" pengar kontra DVD / BluRay / Digital Download som ger många småsummor och troligen är mindre pålitligt.

Problemet är nu att konsumenten får kortaste strået här. Tjänsten jag betalar för (CMORE) BORDE kunna erbjuda sina tittare en vettig play-kanal. Problemet är som folk skriver att nätverken ligger ungefär 5 år efter konsumenterna i hur de konsumerar media. CMORE kommer nu med en play-kanal som inte fungerar med ComHem vilket måste vara en av deras största nätverk. Till det hör att ComHem inte verkar ta in CMORE SERIES HD vilket gör att jag som konsument blir låst till en risig SD-sändning.

Sorglig nog går det genom olagliga vägar att tag på något bättre vilket inte borde vara fallet.

Att hoppas på HBO's nätjänst kan vara att hoppas på för mycket. HBO GO i USA kräver att man har ett kabel-abonnemang med HBO för att tjänsten ska fungera (dvs du måste betala för 3 tjänster för att få den du är ute efter och den kräver inte bara att du har en internetuppkoppling utan även ett kabel-abonnemang). Minst sagt krånligt. Och jag tror i och med att HBO idag lever på att CMORE och sedan SVT köper serier, well, varför skulle dessa kanaler fortsätta göra det om kunder kan se allting direkt när det släpps i USA på deras online-tjänst?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-30 15:54

Jag är lite inne på att de vill att man ska pirata, eller man får ju inget alternativ som är vettigt direkt..

Skulle vara kul om de kunde ta efter spotify lite vad gäller film osv, jag brukade ladda ner Mycket musik. Nu har jag inte laddat ner en enda låt på flera år, uppskattar verkligen att man nu erbjuds ett bra alternativ! Tror man kan säga generellt att det inte är betalningsviljan (avsaknaden alltså) som gör att folk laddar ner utan mer tillgängligheten.

Och till dig som skriver upphovsrätt, upphovsrätt bla bla bla. Kom in i matchen, vi lever på 2000-talet. Ditt synsätt hör inte hemma i den värld vi lever i. Om man inte kan anpassa sig och leverera det kunderna vill ha så kommer du tappa dem, det gäller i alla andra branscher så varför skulle musik/film få vara ett undantag?

Dessutom kan man ju fråga sig varför det är straffbart öht att fildela, vi betalar ju redan en (odimensionerqt hög) privatkopieringsavgift för alla lagringsmedia som vi köper idag. Hörde dessutom på radio att molnlagring kan vara aktuellt att avgiftsbelägga. Denna avgift är tänkt som kompensation för fildelning (om man tolkar det modernt), varför jagar man då fildelare öht?

  • Medlem
  • 2012-09-30 16:13
Ursprungligen av raubas:

Och till dig som skriver upphovsrätt, upphovsrätt bla bla bla. Kom in i matchen, vi lever på 2000-talet. Ditt synsätt hör inte hemma i den värld vi lever i. Om man inte kan anpassa sig och leverera det kunderna vill ha så kommer du tappa dem, det gäller i alla andra branscher så varför skulle musik/film få vara ett undantag?

Vad är rätt synsätt då?

Måste man verkligen se alla nya filmer så fort de kommer?
"Men ser jag något bra så köper jag det då"
Sedan köper de inget. Så varför de skulle se allt som var så dåligt vet jag inte.

Är nog samma personer som piratar sjukonorsappar.

Dessa företag ska vara fria att själva välja hur de vill driva sin business.
"Anpassar sig inte företagen så förlorar de kunderna"
Ja, just det. Men det har ju inte hänt eller hur? Så helt fel kan de inte ha.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 18:29
Ursprungligen av Zepto:

Vad är rätt synsätt då?

Måste man verkligen se alla nya filmer så fort de kommer?
"Men ser jag något bra så köper jag det då"
Sedan köper de inget. Så varför de skulle se allt som var så dåligt vet jag inte.

Är nog samma personer som piratar sjukonorsappar.

Dessa företag ska vara fria att själva välja hur de vill driva sin business.
"Anpassar sig inte företagen så förlorar de kunderna"
Ja, just det. Men det har ju inte hänt eller hur? Så helt fel kan de inte ha.

Nej man måste inte se alla filmer så fort det kommer, men varför ska t.ex. en dansk vänta på att se Expendables 2 på bio i Köpenhamn när han kan åka 20min över bron och se den 8 dagar tidigare i Sverige?

Köper de inget?
Study Casts Pirate Site Users in Good Light | PCWorld
Pirates Are The Music Industry’s Most Valuable Customers | TorrentFreak

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-30 18:37
Ursprungligen av zappee:

Nej man måste inte se alla filmer så fort det kommer, men varför ska t.ex. en dansk vänta på att se Expendables 2 på bio i Köpenhamn när han kan åka 20min över bron och se den 8 dagar tidigare i Sverige?

Det var nog inget klockrent exempel.De flesta har inte så bråttom att se en sådan dussinfilm.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 18:39
Ursprungligen av Gordy:

Det var nog inget klockrent exempel.De flesta har inte så bråttom att se en sådan dussinfilm.

Det var ETT exempel. Vilken film det är kvittar, det är samma med alla filmer...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-01 01:34
Ursprungligen av zappee:

Det var ETT exempel. Vilken film det är kvittar, det är samma med alla filmer...

Nej det är det inte och som sagt de flesta filmintresserade bryr sig oftast inte om de får se filmen på bio en vecka eller två tidigre i grannlandet än i hemlandet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 16:31
Ursprungligen av Gordy:

Nej det är det inte och som sagt de flesta filmintresserade bryr sig oftast inte om de får se filmen på bio en vecka eller två tidigre i grannlandet än i hemlandet.

Jo, det är samma med alla storfilmer.
Ingen jag känner sitter glatt och väntar på att filmer och serier ska komma till Sverige i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 16:42
Ursprungligen av zappee:

Jo, det är samma med alla storfilmer.
Ingen jag känner sitter glatt och väntar på att filmer och serier ska komma till Sverige i alla fall.

Film-releaser på bio har faktiskt på senare år blivit mycket bättre. Många har numer "world wide release". Sedan kommer inte alla storfilmer till alla biografer i landet direkt men bättre har det blivit.

Om ovan har påverkar piratkopiering vet jag inte. Jag som konsument blir i varje fall glad och känner mer lust att gå på bio.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 16:57
Ursprungligen av Erik.dv:

Film-releaser på bio har faktiskt på senare år blivit mycket bättre. Många har numer "world wide release". Sedan kommer inte alla storfilmer till alla biografer i landet direkt men bättre har det blivit.

Om ovan har påverkar piratkopiering vet jag inte. Jag som konsument blir i varje fall glad och känner mer lust att gå på bio.

Själv har jag ledsnat att gå på bio... oftast är det några snorungar som prompt skall förstöra genom att skratta, snacka i telefon, kasta popcorn osv osv osv.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-01 16:54
Ursprungligen av zappee:

Jo, det är samma med alla storfilmer.
Ingen jag känner sitter glatt och väntar på att filmer och serier ska komma till Sverige i alla fall.

Oj vad otåliga dina bekanta måste vara då! Själv är jag övertygad om att det du klagar på är ett I-landsproblem som inte allt för många lider av. Du får väl tänka lite på de stackars amerikanerna också då som får vänta väldigt länge på att svenska/europeiska filmer ska gå upp på bio där om all! Tänk också på de lidande amerikaner som inte ens får se vissa amerikanska kvalitetsfilmer på bio eftersom de bara går upp i storstäderna eller går direkt till DVD/BD.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 19:29
Ursprungligen av Gordy:

Oj vad otåliga dina bekanta måste vara då! Själv är jag övertygad om att det du klagar på är ett I-landsproblem som inte allt för många lider av. Du får väl tänka lite på de stackars amerikanerna också då som får vänta väldigt länge på att svenska/europeiska filmer ska gå upp på bio där om all! Tänk också på de lidande amerikaner som inte ens får se vissa amerikanska kvalitetsfilmer på bio eftersom de bara går upp i storstäderna eller går direkt till DVD/BD.

Mina bekanta?
Det är en av de största orsakerna till att t.ex. tv-serier piratas...

  • Medlem
  • 2012-09-30 18:39
Ursprungligen av zappee:

Nej man måste inte se alla filmer så fort det kommer, men varför ska t.ex. en dansk vänta på att se Expendables 2 på bio i Köpenhamn när han kan åka 20min över bron och se den 8 dagar tidigare i Sverige?

Därför att det är så de har bestämt att de vill göra.
Ingen har någon som helst rätt att se något alls.

Mycket möjligt.
Det gör det dock fortfarande inte rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 18:42
Ursprungligen av Zepto:

Därför att det är så de har bestämt att de vill göra.
Ingen har någon som helst rätt att se något alls..

Jag har inte pratat om rättigheter, jag har påtalar bara vad det är som gör folk arga och piratkopierar istället.

Ursprungligen av Zepto:

Mycket möjligt.
Det gör det dock fortfarande inte rätt.

Jag har aldrig sagt att det är rätt...

  • Medlem
  • 2012-09-30 18:43
Ursprungligen av zappee:

Jag har aldrig sagt att det är rätt...

Uppfattat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-30 19:52
Ursprungligen av Zepto:

Därför att det är så de har bestämt att de vill göra.
Ingen har någon som helst rätt att se något alls.

Mycket möjligt.
Det gör det dock fortfarande inte rätt.

Seriöst, helt fel sätt att argumentera på.

Det enda språk dessa företag förstår är - pengar. Att böla om vad som är rätt eller fel kan man ju göra men om Nisse Svensson måste vänta ett halvår på att en tv-serie ska sändas i sverige, som sändes för ett år sedan i USA, då skiter han i att vänta. Han laddar ner den istället.

Då kan bolagen hävda sin rätt bäst fan de vill. De sitter ändå där och blir blåsta på en missad intäkt.

  • Medlem
  • 2012-09-30 21:55
Ursprungligen av zinned:

Seriöst, helt fel sätt att argumentera på.

Det enda språk dessa företag förstår är - pengar. Att böla om vad som är rätt eller fel kan man ju göra men om Nisse Svensson måste vänta ett halvår på att en tv-serie ska sändas i sverige, som sändes för ett år sedan i USA, då skiter han i att vänta. Han laddar ner den istället.

Då kan bolagen hävda sin rätt bäst fan de vill. De sitter ändå där och blir blåsta på en missad intäkt.

Pengar. Det är klart det handlar om pengar.
Annonsörer och TV-bolag betalar ofta med än vad vi skulle betala för att få se den.
Nisse och alla andra som skulle kunna tänka sig att betala kan inte mäta sig med det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-30 22:05
Ursprungligen av Zepto:

Pengar. Det är klart det handlar om pengar.
Annonsörer och TV-bolag betalar ofta med än vad vi skulle betala för att få se den.
Nisse och alla andra som skulle kunna tänka sig att betala kan inte mäta sig med det.

Det ena utesluter inte det andra. Det finns inget som säger att om ett produktionsbolag säljer avsnitt från en tv-serie så kan de inte längre sälja den till en bunte tv-kanaler.

Med din retorik skulle ju då HBO kunna stänga igen butiken helt nu.

  • Medlem
  • 2012-09-30 22:28
Ursprungligen av zinned:

Det ena utesluter inte det andra. Det finns inget som säger att om ett produktionsbolag säljer avsnitt från en tv-serie så kan de inte längre sälja den till en bunte tv-kanaler.

Och det andra uteslutet inte det ena.
Kan nog påverka förhandlingsläget.
Lätt för oss att tycka vad de borde göra.
Komplicerat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-30 22:55
Ursprungligen av zinned:

Seriöst, helt fel sätt att argumentera på.

Det enda språk dessa företag förstår är - pengar. Att böla om vad som är rätt eller fel kan man ju göra men om Nisse Svensson måste vänta ett halvår på att en tv-serie ska sändas i sverige, som sändes för ett år sedan i USA, då skiter han i att vänta. Han laddar ner den istället.

Då kan bolagen hävda sin rätt bäst fan de vill. De sitter ändå där och blir blåsta på en missad intäkt.

Säg inte det för Svensson orkar oftast vänta och det är ju de som också köper Dvds fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 23:23
Ursprungligen av Gordy:

Säg inte det för Svensson orkar oftast vänta och det är ju de som också köper Dvds fortfarande.

Nu har inte jag hårda siffror på detta men jag tror vad gäller långfilm tjänar bolagen ungefär 50/50 på bio-release och senare DVD-release. Serier har nog lite andra siffror men jag kan tänka mig de säljer hyfsat bra ändå, speciellt om man gör som HBO gör i fallet Game of Thrones. Man släpper helt enkelt inte DVD:n förrän ett ett antal veckor / månader före kommande säsong börjar sändas på TV.

Hur som haver finns nog en köp-kraft hos konsumenter vare sig det handlar om att köpa DVD / BD boxar eller Digital Downloads.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 17:01

Det är en enorm skillnad på att priatkopiera en app som finns tillgänglig på AppStore kontra mitt problem här dock. Att köpa appen är alternativet till att kopiera den. Problem solved. Vad gäller att se Game of Thrones finns idag inget alternativ. Förutom just piratkopiering. Där har något blivit jäkligt fel tycker jag, när den olagliga vägen uppenbarligen är den enda lösningen bortsätt från att vänta ett halvår med att se serien.

Men som en annan artikel jag läste i natt så tror jag eventuellt HBO hellre håller upp sin nu fungerande inkomstmodell kontra att hitta på något nytt. Att det potentiellt är det sämsta de kan göra mot slut-kunden bryr de sig inte om.

Vi har haft en vertikal leveransmodell vad gäller media-konsum. Den blir allt mer horisontell och hela kedjan måste "get with the program" tycker jag.

Detta beteende är mer kriminellt än att slanga.

Sen måste tilläggas att det rätta är att köpa böckerna. 259kr för 5-boks-samlingen på iBooks.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 00:53

"Lite" småseg i huvet just nu men jag skriver ändå...

Alltid jobbigt att vänta på nått man verkligen vill ha NU. Vilket jag förstår mycket väl men just i den här frågan så är jag har 100% på Zepto's "sida". Som jag ser det så blir ju inte serien sämre bara för att du får vänta 6 månader, eller?

Lite offtopic men förklaring till varför... Och nej jag försöker inte läxa upp nån... det här är bara min syn (en trött sådan) på hela det här fenomenen.

Jag jobbade för en dist för en massa år sedan och när internet vann mer och mer mark så tappade disten jag jobba för mer o mer pengar för varje år som gick (från att vara 70+ personer till ner till 20 på mindre än 2 år). Idag vet jag inte ens om bolaget finns lägre. Tydlig trend. Trots att allt digitaliserades och lades upp på nätet a'la VOD så gick det inte. (Tjänsten rullade på SF's servrar så det var inget fel på den tekniska biten) Det fanns kalasdåliga rippar på nätet som såg ut som nått filmat med hi8 och lägre upplösning. VOD tjänsten hade ljusår bättre kvalité och priset var (mycket) billigare än vad itunes är idag. "Varför betala för nått som man kan få gratis"... "det är ju inte så dålig kvalité" - det fick jag höra av jämngamla bekanta som inte jobbade inom industrin.

Sen har jag blivit en (ursäkta ordvalet) en riktigt jävla moralkärring på "äldre" dagar. Jag kommer vara gubben som skriker på ungarna som pallar äpplen av mig när jag är 70+.. skulle dom bara fråga så skulle dom få ett par kassar! Det sista jag ladda ner var "Cheech & Chong's The Corsican Brothers" c:a 2002 (tror jag). Efter det så bestämde jag mig för att bli laglig. Minns inte varför. Men idag kan jag säga att jag verkligen inte bryr mig om att vara först, se det senaste... Skönt som fan, har inget direkt begär att se nått NU. Vill jag se nått så väntar jag på BD'n för jag vet att bilden och ljudet kommer vara ljusår bättre än det som idag går att ladda ner på "piratväg"

Gamla ordspråket "den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge"... ligger nått i det...

MEN! Det betyder inte att jag tycker om hela byråkratin kring releaser. Trams är vad det är. Jag förstår mycket väl att alla kommersiella kanaler vill ha sina reklamintäkter. Public service ska visa vart pengarna går. En annan modell måste fram, helt klart... Men det är fan inte lätt att få till det. Om vi kan köpa X serie samma sekund som den släpps i USA så kommer reklamintäkts pengar att försvinna. Det är ett faktum. Ännu värre blir det för betalkanalerna. Kan inte de locka kunderna med "Den här serien" och skriva att "exklusivt för oss" så kommer även betal-kanalerna få det jobbigt (inte menat för hardcore pirater... normal-konsument-svenssons). Det hela kommer ju sluta med mindre arbetskraft, precis som internet gjorde för bolaget jag jobba för. Mer arbetslösa... yay...

Nu siar jag lite om framtiden men...Skulle det komma en tjänst som som faktiskt var "samtidigt" så skulle den nog bli betydligt dyrare än allt annat vi sett. Staten ska ha skatt på det, bolaget som inte längre får in några pengar för något de fick tidigare skulle kräva att få en del av kakan (på nån vänster) och vi konsumenter skulle få betala för det. Kan sätta pengar på att folk skulle välja pirat vägen då eftersom det nu "är för dyrt" att konsumera nöje. När jag läser stycket igen så håller jag inte riktigt med mig själv men jag tänker hela tiden på konsekvenser. Om HBO får rätt att sälja sina serier direkt till slutkund utan mellanhänder samtidigt (vilket vi skulle älska) så ser jag 1000 jobbtillfällen som säger "poff" och det i sin tur skulle betyda att dister här i sverige längre ner i kedjan med 100% säkerhet skulle konka vilket i sin tur betyder jobbigare tider för Sverige (men det gäller ju inte bara i Sverige...)

Skulle löpsedlarna på Aftonbladet och alla dom andra "ding ding" tidningarna ha "Nu är det fritt fram att ladda ner saker som inte finns släppta i sverige" - i morgon så skulle nog inte många tv kanaler finnas kvar inom 1 år. Eller jo, men dom skulle se väldigt annorlunda ut och ha betydligt färre anställda. De få videobutikerna som finns (jo, det finns fortfarande ett par) skulle bomma igen (bättre med en tidigare död kanske...) SF m.fl skulle förlora kopiösa mängder pengar och bio skulle bli en del av det förgångna. Vilket i mitt matte trötta huvud skulle betyda mindre skattepengar, fler arbetslösa och dyrare produkter. Sverige mår sämre med mindre skattepengar. Få aktörer finns på marknaden och kan fixa priserna. Fler arbetslösa som inte har råd med produkterna.

Det här spåra ut fullständigt... Måste gå och lägga mig.... kommer sannolikt ändra mycket i texten imorn...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 01:06

Varför inte bara stream.a materialet. Struntar i om ni tycker det är lagligt/olagligt, moraliskt rätt/fel. Det löser TS problem, säsongen du söker finns ute att se.

Bevaka tråden