Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill produktionsbolagen att vi piratkopierar?

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 09:59

Du skriver mycket bra Kenneth men du kan ju inte ärligt tycka det är bra med mellanhänder för att få mer arbetstillfället?

Och streamingtjänster på tidigt 2000-tal var värdelösa. De krävde Windows och hade ett fruktansvärt utbud. Även streamingtjänster idag är tveskamma. Alla PLAY-kanaler ser sämre ut än det PIRAT X har lagt upp på ILLEGAL DOWNLOAD.com. Även TV-sändningar ser sämre ut än detta… Det är något allvarligt fel då.

Game of Thrones går ju bara på betalakanaler (om vi ser till Sverige och USA) så den serien är inte reklamfinaniserad men det är en relativt dyr serie att producera. Wikimedia estimerar 50-60 miljoner dollar för säsong 1 och uppåt 70 miljoner dollar för säsong 2 vilket är en del pengar men räknat på antal tittare inte så hemskt mycket. Bara i USA hade du 10 miljoner tittar / avsnitt. Det kostar alltså mindre än en dollar per person och avsnitt att se det hela i USA till "självkostnadspris" för produktion av serien. Visst ska du sedan ha någon form av distribution men ändå, vi pratar helt klart realistiska pengar för en privatperson.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-01 10:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Och streamingtjänster på tidigt 2000-tal var värdelösa. De krävde Windows och hade ett fruktansvärt utbud. Även streamingtjänster idag är tveskamma. Alla PLAY-kanaler ser sämre ut än det PIRAT X har lagt upp på ILLEGAL DOWNLOAD.com. Även TV-sändningar ser sämre ut än detta… Det är något allvarligt fel då.

Kanske på din skäm/dator då för många playkanaler har idag faktiskt riktigt bra bildkvalité vilket är mer än vad man kan säga om en hel del piratrippar även om det självklart finns bra sådana också, de piraterna behöver dock oftast inte tänka på ekonomin i distributionen, när de lägger ut jätte-HD filer för nedladdning eftersom de inte betalar för den heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 10:24
Ursprungligen av Gordy:

Kanske på din skäm/dator då för många playkanaler har idag faktiskt riktigt bra bildkvalité vilket är mer än vad man kan säga om en hel del piratrippar även om det självklart finns bra sådana också, de piraterna behöver dock oftast inte tänka på ekonomin i distributionen, när de lägger ut jätte-HD filer för nedladdning eftersom de inte betalar för den heller.

Igen, det är något fel där. När de olagliga nätverken löser problem som ex. distributionen bättre än betal-kanaler.

Och kvaltién? Den är relativt sätt skräp ja. Sämre än både det man kan ladda ner eller det man kan se på TV. SVT håller hög sändningskvalté men play-kanalen ser helt manglad ut. CMORE Play fungerar som sagt knappt någonstans.

Jag rippade första sässongen av Game of Thrones till min MacMini som kör Plex och såg ett avsnitt hos flickvännen. Då sitter MacMinin på mitt privata ComHem nät och transocodar om allt till 1080p på 8 mbit från BluRay originalet, i realtid. Visst, detta är en "one to one" men ändå.

Jag tror nog en tjänst som SVT PLAY eller dyl skulle kunna vara fantastiskt mycket bättre om de ville.

What the…

Bra kvalité?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-01 10:39
Ursprungligen av Erik.dv:

Igen, det är något fel där. När de olagliga nätverken löser problem som ex. distributionen bättre än betal-kanaler.

Och kvaltién? Den är relativt sätt skräp ja. Sämre än både det man kan ladda ner eller det man kan se på TV. SVT håller hög sändningskvalté men play-kanalen ser helt manglad ut. CMORE Play fungerar som sagt knappt någonstans.

Jag rippade första sässongen av Game of Thrones till min MacMini som kör Plex och såg ett avsnitt hos flickvännen. Då sitter MacMinin på mitt privata ComHem nät och transocodar om allt till 1080p på 8 mbit från BluRay originalet, i realtid. Visst, detta är en "one to one" men ändå.

Jag tror nog en tjänst som SVT PLAY eller dyl skulle kunna vara fantastiskt mycket bättre om de ville.

Det kostar för mycket, livestreaming är ju mycket dyrare än piratnedladdning. The spiral är inget bra exempel för den håller ju inte så hög bildkvalité i original. De playtjänset jag menade är HD-play men SVT håller rätt hög kvalité på många av sina streamade program men vissa är sämre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 10:48
Ursprungligen av Gordy:

Det kostar för mycket, livestreaming är ju mycket dyrare än piratnedladdning. The spiral är inget bra exempel för den håller ju inte så hög bildkvalité i original. De playtjänset jag menade är HD-play men SVT håller rätt hög kvalité på många av sina streamade program men vissa är sämre.

Jag skulle vara nöjd med en nerladdningstjänst. Och det är ändå en "moot point" då ex. iTunes levererar hyfsat bra kvalité idag (något bättre än sänd TV). Då det fungerar. De tar betalat per avsnitt vilket jag i sammanhanget är villig att betala. Dock är utbudet kasst idag i Sverige.

Jag kollade på lite annat på SVTPLAY och allt verkar hålla medioker kvalité. Jag är dessvärre inte alls intresserad av deras egenproducerade saker.

Senast redigerat 2012-10-01 11:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 11:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle vara nöjd med en nerladdningstjänst. Och det är ändå en "moot point" då ex. iTunes levererar hyfsat bra kvalité idag (något bättre än sänd TV). Då det fungerar. De tar betalat per avsnitt vilket jag i sammanhanget är villig att betala. Dock är utbudet kasst idag i Sverige.

iTunes skulle funka för mig, det var när musik blev tillgänglig i iTunes som jag började köpa musik igen, nu köper jag ofta enstaka låtar och en del album. Om tv-serier blev tillgängliga för oss i Sverige skulle jag köpa/hyra även det i iTunes. Allt handlar om att få det lättillgängligt och enkelt i bra kvalitet då betalar jag gärna för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 20:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Du skriver mycket bra Kenneth men du kan ju inte ärligt tycka det är bra med mellanhänder för att få mer arbetstillfället?

Tack, hehe... vet att jag skrev det där i går och jag trodde verkligen inte någon skulle förstå vad jag skrev i huvudtaget, inkl mig själv. Lite jiberish är det men det gick åtminstone att läsa. Men citatet ovan står jag faktiskt för. Jo, mellanhänder kan vara bra i många fall. Du jobbar i mediasvängen. Tänk om alla era kunder helt plötsligt börja göra allt inhouse. Allt det ni gjorde gör dom nu själv med kompetensen dom har inhouse. Ni är mellanhänder till en viss mån. Alla matproducenter börjar sälja direkt till konsumenterna. Butikerna, mellanhänderna försvinner. Mellanhänder finns precis överallt. Det här är ett extrem exempel. Det handlar om att handla med en vara. Er vara är ert kunnande och expertis i området X. Skulle alla mellanhänder i mediasvängen försvinna så är det skrämmande många arbetstillfällen som försvinner. Vilket inte skulle vara bra för nån, inte ens piraterna.

Skulle inte säga att streamingtjänsterna "sög" tidigt 2000. För tiden var dom väldigt bra. Men inte bra nog för piraterna. Visst, det fungera inte alls på Mac då eftersom alla systemen var uppbyggda kring Microsofts system men innan 2000 så kände jag personligen inte en kotte med mac. Men alla tester i windows miljö var faktiskt riktigt trevliga (läs "DÅ")

Men ni har ju helt rätt med "smidighets-frågan" den är jag helt i par med. Det är mycket lättare att ladda ner från sidor. Man får oftast bättre kvalité från piratsidor. Vilket gör mig riktigt förbannad. Nån smart jävel måste komma in i politiken som är ett ekonomiskt geni och som kan "lobba" för ett generationsskifte inom den digital konsumtionen. Att lösa ekvationen: "Bättre media" och dist-möjligheterna än vad piraterna kan erbjuda för ett pris som är hållbart för normalsvenssons (världsbefolkningen) är nog inte så jävla lätt. Nasa/Cern IQ^1000 är vad som krävs.

Även fast en sån lösning skulle komma ut så skulle folk fortfarande ladda ner olagligt. Kanske inte i samma utsträckning men folk är oärliga och lata så är det bara (jag pekar inget finger, jag observerar bara). Tänker bara på ungdomar och vuxna som skräpar ner. Papperskorgen är 4 meter ifrån dom men dom kastar ändå skitet på marken. lättja. Läser andra forum och när folk skriver "Gratis är gott" så blir jag nästan förbannad. Inget är gratis.

Som jag skrev i min tidigare post så är jag en "black belt moralkärring" - Jag är långt ifrån en talare, jag är inte ens bra på Svenska men jag håller hårt i mina värderingar kring hela piratdiskussionen. Jag tycker att det är fel. Men jag har absolut inte rätt att tala om för er hur ni bör tänka eller göra... Jag håller med att hela situationen är bisarr. Det är lättare (min syn på det) - att stjäla än att köpa idag... Så ska det inte vara...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 22:04
Ursprungligen av Kenneth M:

Tack, hehe... vet att jag skrev det där i går och jag trodde verkligen inte någon skulle förstå vad jag skrev i huvudtaget, inkl mig själv. Lite jiberish är det men det gick åtminstone att läsa. Men citatet ovan står jag faktiskt för. Jo, mellanhänder kan vara bra i många fall. Du jobbar i mediasvängen. Tänk om alla era kunder helt plötsligt börja göra allt inhouse. Allt det ni gjorde gör dom nu själv med kompetensen dom har inhouse. Ni är mellanhänder till en viss mån. Alla matproducenter börjar sälja direkt till konsumenterna. Butikerna, mellanhänderna försvinner. Mellanhänder finns precis överallt. Det här är ett extrem exempel. Det handlar om att handla med en vara. Er vara är ert kunnande och expertis i området X. Skulle alla mellanhänder i mediasvängen försvinna så är det skrämmande många arbetstillfällen som försvinner. Vilket inte skulle vara bra för nån, inte ens piraterna.

Det kallas utveckling...

Ursprungligen av Kenneth M:

Även fast en sån lösning skulle komma ut så skulle folk fortfarande ladda ner olagligt. Kanske inte i samma utsträckning men folk är oärliga och lata så är det bara (jag pekar inget finger, jag observerar bara). Tänker bara på ungdomar och vuxna som skräpar ner. Papperskorgen är 4 meter ifrån dom men dom kastar ändå skitet på marken. lättja. Läser andra forum och när folk skriver "Gratis är gott" så blir jag nästan förbannad. Inget är gratis.

Och ändå så är det de som piratar som köper mest.

För övrigt är det INTE stöld, när ska folk lära sig...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 23:02
Ursprungligen av zappee:

Det kallas utveckling...

För övrigt är det INTE stöld, när ska folk lära sig...

Självklart är det utveckling. Säger jag inget emot. Men du verkar inte se helheten. Snart är det bara producenterna som tjänar pengar. Har du möjligheten att bli en producent? Skulle folk köpa det som du producerar? Hur ska folket som blivit av med jobben pga av utveckling (blir utbytta av robotar på en linje, torskar jobbet på ica eftersom ingenting finns där att köpa längre) - hur får dom stålar för att köpa produkten du så gärna vill sälja? Jag vet att det här är lite av en domedagsprofetia men tar man bort mellanhänderna så kommer enbart producenterna tjäna pengar. Inte ens ica kommer klara sig för det är inte dom som producerar sina produkter. Det är bönder runt om i världen som får betalt av ica för att producera. Men varför sälja till ica som pressar ner priset på "mjölk" till "2kr" litern och säljer för "8" när producenterna med en bra egen dist kan ta 8kr direkt för mjölken? Eller mer... vilket blir det mer troligare scenariot.

Det där med definitionen av stöld börjar bli väldigt gammal... Du vet mycket väl vad jag pratar om. Bara för att ordet "stöld" came to be när ett digitalt medium inte existera berättigar inte att du tar nått du inte har rätt att ta... Du får jätte gärna skriva vad du själv anser dig göra när du laddar ner en film utan rätt till det. Mynta gärna ett ord.

Ursprungligen av Kenneth M:

Det där med definitionen av stöld börjar bli väldigt gammal... Du vet mycket väl vad jag pratar om. Bara för att ordet "stöld" came to be när ett digitalt medium inte existera berättigar inte att du tar nått du inte har rätt att ta... Du får jätte gärna skriva vad du själv anser dig göra när du laddar ner en film utan rätt till det. Mynta gärna ett ord.

Du verkar påläst hörrö!
Stöld är när man tar något ifrån någon och det försvinner. Brukar hända med bilar, mobiltelefoner och andra fysiska föremål.
Brott mot upphovsrätt kallas det när man kopierar verk.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du verkar påläst hörrö!
Stöld är när man tar något ifrån någon och det försvinner. Brukar hända med bilar, mobiltelefoner och andra fysiska föremål.
Brott mot upphovsrätt kallas det när man kopierar verk.

Lite håller jag med dig, men också inte. Man kan stjäla information. En som slutar hos en arbetsgivare och börjar hos konkurrenten och tar en kopia på kundregistret med sig har stulit informationen. På något sätt tycker jag att man kan likställa musik, film etc med information. Man kan besitta information och därmed kan man också stjäla information. Man kan stjäla en idé.
Rent juridiskt har du självklart rätt. Man kan bara åtalas för stöld av ett fysiskt föremål.

Ursprungligen av pmarriott:

Lite håller jag med dig, men också inte. Man kan stjäla information. En som slutar hos en arbetsgivare och börjar hos konkurrenten och tar en kopia på kundregistret med sig har stulit informationen. På något sätt tycker jag att man kan likställa musik, film etc med information. Man kan besitta information och därmed kan man också stjäla information. Man kan stjäla en idé.
Rent juridiskt har du självklart rätt. Man kan bara åtalas för stöld av ett fysiskt föremål.

Fast att stjäla information är inte samma sak som att bryta mot eventuell sekretess eller vara illojal mot före detta arbetsgivare. Då gör du dig oftast skyldig till kontraktsbrott. Du har ju fortfarande inte "stulit" något i den meningen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-01 23:14
Ursprungligen av zappee:

Och ändå så är det de som piratar som köper mest.
.

Säger ni själva ofta. Men de som köper allra mest film och musik är oftast de som inte piratar alls. Vilket är ganska självklart.

Ursprungligen av Gordy:

Säger ni själva ofta. Men de som köper allra mest film och musik är oftast de som inte piratar alls. Vilket är ganska självklart.

Vad grundar du det på?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-02 08:22
Ursprungligen av Laseranders:

Vad grundar du det på?

På att de undersökningar som påstår att pirater köper mest, är baserade på enkäter som piraterna själva kan skriva vad ni vill på. Vetenskapligheten är därmed väldigt låg.

Ursprungligen av Gordy:

På att de undersökningar som påstår att pirater köper mest, är baserade på enkäter som piraterna själva kan skriva vad ni vill på. Vetenskapligheten är därmed väldigt låg.

Nu syftade jag på vad du grundar det på att de som inte piratkopierar oftast köper mest.

Men, while we're on the subject: http://www.guardian.co.uk/music/2009/apr/21/study-finds-pirates-buy-more-music

"Wisely, the study did not rely on music pirates' honesty. Researchers asked music buyers to prove that they had proof of purchase."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 11:47

iTunes skulle kunna bli en jäkligt bra tjänst. Min "mediapott" per månad ligger numer på ganska mycket pengar.

- 99 kr / mån till Spotify
- 467 kr / mån till ComHem + CMORE

Totalt nästan 7000 kr / år alltså. Detta exkluderar även de filmer jag hyr eller de boxar jag köper. Så potten är nog avsevärt mycket högre i verkligheten.

Om iTunes skulle erbjuda en streaming-tjänst för film och musik och ha alla serier när de kom ut skulle det vara ett givet val att lägga pengarna på. Det tordes även vara mycket lättare att ha en tjänst likt "iTunes Streaming Service" där man säg har nivåer och / eller kvalité av tjänst.

Strömma i HD kostar säg 499 kr / mån för film, serier och musik. Det skulle för mig vara en "fucking awesome" lösning men vi är nog en bra bit bort från det dessvärre.

PLAY-kanalerna har idag ett stort problem och det är att de är WEB-baserade. iTMS via AppleTV är en smart lösning och utbudet varit heltäckande.

Senast redigerat 2012-10-01 11:57

Enligt mig finns det ett par väldigt enkla saker som gör att folk piratkopierar film och serier på nätet.

Idag kostar det 29:- att hyra en gammal film (independence day) på itms.....i SD. Vill jag däremot hyra i HD får jag punga upp 39:-. Redan för 29:- hade jag kunnat hyra hem den på Bluray från lokala hemmakväll-butiken. Jag har svårt att tro att tekniken för att strömma HD skall kosta 10:- mer. Som kund skall man alltså betala lika mycket för något som underlättar mer för distributören än konsumenten.
Distributören har mindre utgifter (en fysisk kopia kan bara ses av "en i taget", man behöver inte skicka ut filmerna till uthyrare, man får inget slitage på skivor som behöver bytas ut osv.).

Det andra är tillgängligheten. Idag vill man konsumera "direkt". Folk vill helt enkelt inte vänta 24timmar på att nya Dexter skall komma på dumburken i Sverige. Man vill inte vänta en extra månad på att senaste action-filmen skall komma på Bluray eller i ITMS för Sverige. Man vill ha det samtidigt som alla andra. Tillgängligheten helt enkelt.

Jag tror att 19:- är ett pris som skulle få flera piratare att börja hyra mer. Om jag får se filmen i HD, med flerkanals-ljud, när jag vill.... SÅ finns det inga argument. Med strömmande tjänster är det dessutom "instant". Inga torrent-sidor att sitta och leta efter, ingen risk att man får hem en dålig rip, inget ratio att ta hänsyn till. Smidigheten är mycket värd. Jag vet, då jag har hyrt en del gammalt på ITMS

Givetvis lever vi i en värld där det är tillgång och efterfrågan som styr prisbilden. Bolagsjättarna kan ju fortsätta med sina höga priser och sitt jagande av pirater, men frågan är om de inte vinner på att istället lägga energi på att utveckla tjänsterna och sänka priserna istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 17:32

Likt Peeman stör jag mig som tusan på att jag ska betala mer för något som borde kosta mindre. Hyra på nätet borde vara billigare än att hyra i en butik. Jag köper att jag inte får 30 Mbit BluRay kvalité men MINST kring 10 Mbit 1080p med 5.1 AAC eller dyl. ComHem skjuter ut 100 Mbit till mig - låt mig nyttja skiten! Och priset som sagt tar nog emot för många. iTMS är lite av ett skämt idag i Sverige med dess svaga och förhållandevis dyra innehåll. Viaplay som tjejen hade tidigare kändes också lite mediokert. 20 kr / film skulle potentiellt innebära högre konsumtion ja. Jag stör mig dock mest på sämre på alla punkter utom smidigheten.

Jag tycker faktiskt inte att 39-49 kr är särskilt dyrt, däremot var 125kr biljetten för att se Dark Knight rises brevid ett gäng snorungar väldigt dyrt.

Men sen är jag villig att betala "premium" för att slippa gå tillbaka med filmen och framförallt för att kunna hyra vad jag vill när jag vill direkt från soffan. Utbudet i iTunes har blivit mycket bättre, och tillsammans med Headwebs utbud så finns det alltid någon film man inte sett som man vill se när man som två heltidsjobbande småbarnsföräldrar får en lucka.

För mig är det så att Spotify fick mig att sluta pirata musik, iTunes och Headweb att sluta pirata film, och snart så får förhoppningsvis HBO mig att sluta pirata tv-serier.

  • Medlem
  • 2012-10-01 21:20

Jag tror ni tänkter fel när det gäller Game of Thrones.

HBO spelar inte in serier som Game of Thrones för att sälja dem till andra TV-kanaler och tjäna pengar den vägen. De spelar in dem för att locka kunder till sina kanaler. Och för att det ska fungera, måste serien vara "exklusiv för HBO".

Bor du i en del av världen där man inte kan köpa HBO? Tuff skit. Du tillhör inte deras huvudsakliga målgrupp. Din bästa chans att få se Game of Thrones lagligt är om någon lokal TV-distributör kan förhandla sig till att sända HBO:s kanaler, så att du kan börja betala för dem.

Alternativt kan du hoppas på att HBO börjar distribuera kanalerna själva på ett sätt så att du kan komma åt dem (dvs. betala för dem), och det kommer säkert att ske på sikt, men räkna inte med att det kommer att bli billigt.

Annars får du vänta tills HBO gör programmet tillgängligt på annat sätt (andra TV-kanaler, DVD-boxar, iTunes), vilket de kommer att göra när de anser att de inte längre kan locka kunder till sina kanaler.

Eller pirata. Vilket kostar HBO pengar men antagligen inte lika mycket som alternativet - att sluta låta Game of Thrones vara HBO-exklusiv.

Om du skulle kunna handplocka de program som du vill se ur HBO:s aktuella utbud och bara betala för dem (via iTunes eller annan - eller egen - streamingtjänst), då skulle motivationen att betala för deras kanaler sjunka rätt rejält, vilket i princip skulle sparka undan benen för hela deras affärsmodell - att sälja TV-kanaler. Det är möjligt att det kommer att hända ändå, förr eller senare, men jag är ganska säker på att de inte frivilligt kommer att överge den modell som gör att de tjänar bra med pengar (vilket de verkar göra idag) utan att vara säkra på att de kan byta till en annan modell som gör att de tjänar lika mycket.

Så därför tror jag att de räknar med att förlora mindre på piratkopieringen idag än vad de skulle förlora om de skulle låta er titta på säsong 3 av Game of Thrones via iTunes i mars nästa år.

Spectrecollie.com: Now how much would you pay

Ursprungligen av wlao:

Jag tror ni tänkter fel när det gäller Game of Thrones.

HBO spelar inte in serier som Game of Thrones för att sälja dem till andra TV-kanaler och tjäna pengar den vägen. De spelar in dem för att locka kunder till sina kanaler. Och för att det ska fungera, måste serien vara "exklusiv för HBO".

Bor du i en del av världen där man inte kan köpa HBO? Tuff skit. Du tillhör inte deras huvudsakliga målgrupp. Din bästa chans att få se Game of Thrones lagligt är om någon lokal TV-distributör kan förhandla sig till att sända HBO:s kanaler, så att du kan börja betala för dem.

Alternativt kan du hoppas på att HBO börjar distribuera kanalerna själva på ett sätt så att du kan komma åt dem (dvs. betala för dem), och det kommer säkert att ske på sikt, men räkna inte med att det kommer att bli billigt.

Annars får du vänta tills HBO gör programmet tillgängligt på annat sätt (andra TV-kanaler, DVD-boxar, iTunes), vilket de kommer att göra när de anser att de inte längre kan locka kunder till sina kanaler.

Eller pirata. Vilket kostar HBO pengar men antagligen inte lika mycket som alternativet - att sluta låta Game of Thrones vara HBO-exklusiv.

Om du skulle kunna handplocka de program som du vill se ur HBO:s aktuella utbud och bara betala för dem (via iTunes eller annan - eller egen - streamingtjänst), då skulle motivationen att betala för deras kanaler sjunka rätt rejält, vilket i princip skulle sparka undan benen för hela deras affärsmodell - att sälja TV-kanaler. Det är möjligt att det kommer att hända ändå, förr eller senare, men jag är ganska säker på att de inte frivilligt kommer att överge den modell som gör att de tjänar bra med pengar (vilket de verkar göra idag) utan att vara säkra på att de kan byta till en annan modell som gör att de tjänar lika mycket.

Så därför tror jag att de räknar med att förlora mindre på piratkopieringen idag än vad de skulle förlora om de skulle låta er titta på säsong 3 av Game of Thrones via iTunes i mars nästa år.

Spectrecollie.com: Now how much would you pay

Fast nu kommer HBO nordic i Oktober för 79kr/månaden.
Logga in | Facebook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-02 00:59

Men det är uppenbart dagens "mellanhänder" inte förstår konsumenter fullt ut. CMORE PLAY är ett klassiskt exempel på hur värdelös tjänst man kan erbjuda. Jämfört med ICA eller COOP tror jag våra matvaro-konsumtion är enklare för dem at "uppdatera". Det är också en stor skillnad på att ta bortåt en mellanhand som försvinner pga ett generationsskifte från hård till mjukvara. Vi är många generationer bort från att vår föda är mjukvara...

Sedan frågan om virtuell stöld. Om jag äger en kanal där jag kunnat spela in ett program eller film från hamnar vi i en gråzon. Att upphovsrättsmakarna anser du får se filmen på det medie du köpt... Well... Igen, mellanhanden förstår inte konsumenten.

Återigen, wlao m.fl. som försöker förklara HBO:s traditionella affärsmodell – HBO har själva gjort HELT OM i denna fråga. De släpper ALLT på nätet. För 79 kr/mån kommer vi i Sverige att kunna se SAMTLIGA deras serier, inkl t ex politiska pratshowen Real Time with Bill Maher, med ett enda dygns fördröjning, och i 1080p-upplösning.

Och detta hade ALDRIG HÄNT om inte piratkopiering lett vägen och visat hur allt fler människor i dag vill, eller kräver att få, konsumera tv.

  • Medlem
  • 2012-10-02 13:30
Ursprungligen av Stinky:

Och detta hade ALDRIG HÄNT om inte piratkopiering lett vägen och visat hur allt fler människor i dag vill, eller kräver att få, konsumera tv.

Hade det inte varit ett alternativ att inte konsumera deras varor och tjänster till dess dessa erbjuds på ett sätt som kunden vill ha? Piratkopieringen har nog snarare varit kontraproduktiv då den bytt fokus från sakfrågan. "Varför ska vi bygga nya tjänster för dem, de stjäl ju ändå bara från oss?" Istället fokuserar man på de kunder som man faktiskt har haft och fortsatt att ha än idag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-02 15:30
Ursprungligen av Zepto:

Hade det inte varit ett alternativ att inte konsumera deras varor och tjänster till dess dessa erbjuds på ett sätt som kunden vill ha? Piratkopieringen har nog snarare varit kontraproduktiv då den bytt fokus från sakfrågan. "Varför ska vi bygga nya tjänster för dem, de stjäl ju ändå bara från oss?" Istället fokuserar man på de kunder som man faktiskt har haft och fortsatt att ha än idag.

Då är man tappad bakom en vagn.

De kan inte få folk att sluta ladda ner piratsaker utan att erbjuda ett vettigt alternativ, de sitter i rävsaxen vare sig de vill eller ej. Bolagen kan gnälla hur mycket de vill men om de vill tjäna pengar så måste de se till att få med sig fler kunder och det får de genom att de accepterar de krav kunderna har idag och anpassar sig till dem.

Den som kör kvar i gamla hjulspår och tror att befintlig kundbas räcker är en loser. Han blir överkörd inom kort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-02 10:26

Man kan väl tycka vad man vill om mellanhänder och stora mediebolag osv. Men som teknikintresserad, särskilt på ett apple-forum, så borde argumentet: "Men det har ju alltid varit så" i olika varianter vara passé.

Den här branschen (media) skulle verkligen behöva en "Det största som hänt filmbranschen, sen filmbranschen" eller åtminstone "antoher thing".

Om man ska dra en parallell så sitter vi med ett gäng "microsoft" som kränger windows xp och word mest på grund av att de har lyckats ta en stor del av marknaden, folk är vana, det skulle kosta för mycket att byta ut befintliga system osv. Nya innovativa företag som förstår kundens behov måste komma fram snart, och det kommer inte ske om vi hjälper befintliga mediaföretag att behålla sina föråldrade affärsmodeller in i det sista.

Motsättningen som jag ser det:

Bolagen förstår bara ett språk, pengar.
Kunderna förstår ett helt annat, enkelhet.

Vem har rätt? Och vem har möjlighet(om inte annat för sin egen skull) att ändra på sig? Det vi ser idag på piratebay skulle kunna beskrivas som konsumentmakt.

Om jag inte är nöjd med att handla mat på coop så går jag till ica istället. Är jag inte nöjd med hur det funkar att konsumera film/serier, var går jag då? Hur gör jag för att utöva min makt som konsument? Jag vänder mig självklart till den tjänst som är attraktivast för mig. Beat it or get beaten.

Vissa argument här låter som att man för att bevara jobben inte skulle kunna köpa musik på iTunes, utan man borde gå in på en skivaffär med sin iPhone och fylla på och sedan vidare till en bokhandel för att fylla på med ePub-böcker. För tänk på alla stackars butiksägare som riskerar sina jobb.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-02 12:29

Det är fantastiskt hur folk märker ord på det här forumet. Jag vet mycket väl vad "stöld" betyder. Det du skriver har jag fått höra sen 10 år tillbaka från personer som aktivt laddar ner olagligt. Roliga är att alla faller tillbaka till definitionen av stöld. Ni vet mycket väl vad "vi" pratar om men ni småler och går hela tiden tillbaka till definitionen av ett ord som är "1000" år äldre än det digitala mediet.

Och för att förtydliga. Klart som fan folk har förlorat jobben i och med tekniskt utveckling - så har det alltid varit. Kommer alltid att vara. Men är det till det bättre eller gör vi oss bara latare och latare för varje generation? Känns som vi har blivit som 3 åringar som vill ha sitt godis nu och gallskriker för att få det trots att det "bara är torsdag" (syftar på lördagsgodis) 3-års mentalitet - jag vill ha NU!

Jag är lite av en bakåtsträvare. Jag tycker det är betydligt trevligare att åka till en videobutik med ett par polare och bråka om vad vi ska se, tjafsa om vilket chips vi ska tugga på etc. Slänga in en bd skiva som idag inte har sin like i en streaminglösning eller piratversion. Lösningen kommer komma men tekniskt går det inte idag. Finns ingen på planeten som skulle streama en BD i 1:1 idag och det finns inget företag som skulle har råd att ha den tjänsten. Nu skiter de flesta i kvalité. Det har piratvåget tydligt visat. Piratvågen må ha gjort så att VOD m.fl tjänster har skyndats på men dom kan inte göra det billigare rent tekniskt (hårdvara/mjukvara). Det kostar pengar att ha en VOD tjänst. Skulle kosta ännu mer om man hade ett världssläpp på allt. Vilket skulle resultera i dyrare pris för konsumenterna.

Jag tycker synd om ALLA som förlorar sina jobb pga tekniska framsteg som gör oss latare och mer otåliga. Jag har inget emot att effektivisera saker. Det är ju bra. Men det här handlar om en piss sak som nöje som folk idag tar föregivet. vilket är väldigt skrämmande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-02 14:58
Ursprungligen av Kenneth M:

Slänga in en bd skiva som idag inte har sin like i en streaminglösning eller piratversion.

Det är många som laddar upp / ner fullständiga BD-rippar idag jo. Det handlar bara om c:a 30-35 GB att ladda ner. Det tar kring 2 timmar med hyfsad uppkoppling (5 MB/s). En nerladdad version till ex. en MacMini med SSD-disk kan potentiellt vara bättre än ett original på BD då du inte har någon skiva som spinner. Detta är en av anledningarna jag för över mina DVD / BD skivor till disk. PS3:an får hela media-skåpet att vibrera ibland.

Sedan som sagt är det ganska sorgligt att jag som privatperson kan point to point streama bättre kvalité än alla streaming-tjänster jag testat.

Senast redigerat 2012-10-02 15:14
Bevaka tråden