Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

äntligen HBO!

Tråden skapades och har fått 339 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-12-20 16:44
Ursprungligen av stile:

Jag tycker bilden är helt ok när jag kollar på HBO, men jag märkte att när eftertexten kommer så "hackar" det lite, det blir både vid skärmdubblering till TV.n eller om jag kollar direkt på datorn. Nu tycker jag inte det märks när jag tittar på avsnitten som sagt, utan det var just när eftertexten rullar som jag upptäckte det. Men vad beror det på, har HBO lagt sig på en låg men ändå acceptabel nivå för kvalitet på stream och upplösning och hur upplever ni som också tecknat er för ett abonnemang att kvalitén är?

Det jag har tittat på har haft relativt låg bildkvalité. Mycket hårdkomprimerad. Ungefär motsvarande TV-sändning i SD, typ Kanal 5 eller discovery. Ryckig bild har jag också stört mig på, värst när jag kollar från min windowsdator men även en del på macen.

HBO har gått ut med att de ska sända det mesta (iaf allt som är nytt) i 1080p, både på webben och i apparna. Det gör ingen annan på marknaden. Men ännu så länge är det bara SD, inte ens 720p HD. Frågan är hur lång tid det tar innan de uppfyller sitt löfte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 12:13
Ursprungligen av Stinky:

HBO har gått ut med att de ska sända det mesta (iaf allt som är nytt) i 1080p, både på webben och i apparna. Det gör ingen annan på marknaden. Men ännu så länge är det bara SD, inte ens 720p HD. Frågan är hur lång tid det tar innan de uppfyller sitt löfte.

Ok, det förklarar den lite ryckiga eftertexten.

Och apparna synkar inte hur långt jag har hunnit i ett avsnitt mellan sig. Varje maskin verkar bara hålla reda på hur långt som jag har sett på den specifika maskinen...

för er som inte registrerat er för en prenumeration ännu ber jag tänka till noga innan ni gör det, är ni det minsta osäkra och kanske vill avbryta prenumerationen vid ett senare skede så vänta med att prenumerera.

har nu skickat två mail och det har gått x antal dagar men har inte hört något från dem. verkar helt enkelt som de inte vill svara mig och avbryta min prenumeration.

får bli ett mail till sedan tar jag till luren och min sedvanliga aggressivitet..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-20 18:52

De har ju gått ut med att man får avbryta fram till den 31. jan. Så du borde klara dej med enbart två betalningsmånader.

Mina intryck av helheten så här långt:

Negativt:

  • Den minns inte mina inställningar för textning, jag måste alltid ställa in svensk text för varje nytt program

  • Den minns inte vilka serier/program som jag har sett, inte ens på samma dator

  • AirPlay skärmdubblering fungerar inte via IOS device

  • Saknar den sökfunktion som Netflix har. Här måste du veta vad serien/filmen heter för att hitta den. I netflix kan du söka efter ett ord i titeln.

  • Det händer rätt ofta (ungefär en gång per avsnitt) att streamingen stoppar och det blir ett avbrott. Det kan iofs bero på mitt interna nätverk men samtidigt så har jag nästan aldrig problem när jag streamar internt så jag är osäker

Positivit:

  • Det skulle vara serierna då

Slutsats:

  • Nej, jag tror att jag säger upp den

Senast redigerat 2012-12-22 09:26

Jag har ännu bara testat korta delar av någon serie i browsern på min Mini 2012. Igår en cirka 30 minuter efter att jag prövat HBO i Safari varvade fläktarna på min mini upp (ytterst ovanligt, den är alltid knäpptyst). Det visade sig i Activity Monitor ligga en process vid namn dcpmonitor64 som åt 100% cpu. Google hittade ingen info, men ett sample visade att det var WideVine.

Nåja, jag ogillar ändå tanken att spela det i en browser men om de fixar airplay och HD kvalitén för iOS så kanske jag behåller det. Hittills verkar det dock lite negativt.

EDIT: Jag lyckades reproducera problemet. Processen startar när man startar en video, men stängs av först när man klickar på "Logga ut". Om man stänger ner browsern utan att logga ut så börjar processen suga 100% cpu. Detta gäller åtminstone Safari. Screenshot: https://dl.dropbox.com/u/518422/nerd/dcpmonitor64.png

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 10:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Mina intryck av helheten så här långt:

Negativt:

Citat:

Den minns inte mina inställningar för textning, jag måste alltid ställa in svensk text för varje nytt program

Håller med, lite irriterande, sen envisas den med att starta avsnittet trots att man satt på paus för att ställa in helskärm och text.

Citat:

Den minns inte vilka serier/program som jag har sett, inte ens på samma dator

Den envisas också med att under "Mitt HBO" lägga till avsnitt man redan sett från början till slut som "påbörjade".

Citat:

Det händer rätt ofta (ungefär en gång per avsnitt) att streamingen stoppar och det blir ett avbrott. Det kan iofs bero på mitt interna nätverk men samtidigt så har jag nästan aldrig problem när jag streamar internt så jag är osäker

Så här långt har jag inte upplevt det, men däremot att det "hackar" lite ibland, det syns framförallt när eftertexten visas.

Positivit:

Citat:

Det skulle vara serierna då

Här är jag riktigt nöjd men det visste jag ju innan jag tecknade abonnemang, jag är en tv-serie-junkie.
Däremot är deras utbud på filmer rena skämtet.

Slutsats:

Citat:

Nej, jag tror att jag säger upp den

Jag kommer köra vidare under ett år men visst finns det en del att önska. Håller med dig på de flesta punkter och hoppas HBO arbetar aktivt på att förbättra tjänsten.

Ber om ursäkt om detta inlägg ser rörigt ut, gick inte att citerar på rätt sätt.

Det gick att läsa:)

Serieutbudet är bra, filmerna skräp

Dilemmat som jag ser det är att det är inte smidigare eller enklare än att använda TVtorrent.com för mig.

Hacket i streamningen kan givetvis bero på något lokalt hos mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 17:24

HBO jobbar tvärtom mot hur man ska, sätt låga förväntningar, leverera mera.

Vilka tomtar.

Till och med Microsoft har en bättre filmtjänst på sin Xbox360.
Och på det att man också använder Netflix & Apple så har inte HBO en chans i mitt hushåll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 22:03

Ni som säger upp HBO - är det lätt, eller är det svårt att få svar/hjälp från deras kundservice? Synd att man inte kan göra det direkt under "Abonnemang och köp".

Ursprungligen av iMats.r:

Ni som säger upp HBO - är det lätt, eller är det svårt att få svar/hjälp från deras kundservice? Synd att man inte kan göra det direkt under "Abonnemang och köp".

Ringa är väl annars ganska lätt? 0770-455 000

Ursprungligen av iMats.r:

Ni som säger upp HBO - är det lätt, eller är det svårt att få svar/hjälp från deras kundservice? Synd att man inte kan göra det direkt under "Abonnemang och köp".

tog nästan en vecka för mig att få svar på mailet.
när jag väl fick svar så meddelade de mig att jag var tvungen att ge dem värdekoden jag använde när jag skapade kontot för att de ska avbryta prenumerationen/abonnemanget.

när jag sedan mailade iväg det så tog det ytterligare någon dag innan jag fick svar, då svarade de att jag behöver ge dem fullständigt namn och mail-adress jag använde när jag registrerade mig.

man kan ju tycka att de kunde skrivit det i det första mailet..

kommer aldrig någonsin använda deras tjänst (igen), oavsett hur bra den blir i slutändan.

Jag hatar att ringa:)

Fast jag kan tycka att det ska vara symmetri. Kan jag ta ett abbonmang on-line så ska jag kunna säga upp det on-line också

Eftersom finnarna måste skicka brev om uppsägning till Sverige så lär man inte kunna ringa dit för att säga upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 09:52

Inatt upplevde jag det som nämnts i tråden, att det hackar och vid ett par tillfällen stannade upp när jag kollade ett par avsnitt gemom AiPlay. Det var sjukt störande, det här hoppas jag HBO löser omgående. Är det någon som känner till vilka som tillhandahåller/utvecklar tjänsten? Antar att det görs av någon extern part?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-23 11:28

Skall iOS-appen fungera på iPad2? Jag kan inte logga in nämligen. Står att den icke känner igen mina uppgifter fast jag vet att de är rätt och att de fungerar i datorn...

https://itunes.apple.com/se/app/hbo-nordic/id571917630 Står kompatibel med "iPad" vilket borde innebära alla versioner...

Har senaste iOS installerat 6.0.1 och är ansluten till Wi-Fi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-23 14:56
Ursprungligen av PutteSWE:

Skall iOS-appen fungera på iPad2? Jag kan inte logga in nämligen. Står att den icke känner igen mina uppgifter fast jag vet att de är rätt och att de fungerar i datorn...

https://itunes.apple.com/se/app/hbo-nordic/id571917630 Står kompatibel med "iPad" vilket borde innebära alla versioner...

Har senaste iOS installerat 6.0.1 och är ansluten till Wi-Fi

Har du testat att starta om din iPad? Om det inte heller fungerar, ta bort appen och starta sedan om din iPad för att därefter installera appen igen.

Fungerar inte det heller så är det väl bara att göra som de flesta, säga upp tjänsten.

Så vitt som jag vet ska den fungera, du borde få något annat felmeddelande om det vore så att den inte fungerar på Ipad2. Har du en Iphone så att du kan prova och se hur det blir på den?

Nåja, nu vet jag i alla fall vad som behövs för att säga upp abonnemanget;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja, nu vet jag i alla fall vad som behövs för att säga upp abonnemanget;)

kan tillägga att de skickade ut tre likadana mail där de informerade mig om att jag var tvungen att ge dem den infon.
och inte förrän jag hade svarat på det tredje och sista mailet så fick jag svar om att tjänsten nu var avbruten för mig..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-23 23:53

Ska de strula så kommer jag heller aldrig att använda mej av dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-27 18:14

Är det någon som kör via Telia (TV) eller Samsung-TV (app)? Skulle vara intressant att höra hur ni upplever bilden. Jag har skrivit i tråden om att det ibland kan hacka till lite, kör AirPlay via datorn men det är samma bild om jag tittar på datorn så det är inte från dator till AirPlay problemet ligger. Har framkommit i tråden att det förmodligen är upplösningen och streamen från HBO, är det samma för er?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-27 18:44
Ursprungligen av stile:

[...] Har framkommit i tråden att det förmodligen är upplösningen och streamen från HBO [...]

Det lär det väl inte vara då HBO endast tillhandahåller SD- och inte HD-slingor...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-28 19:28
Ursprungligen av zinned:

Det lär det väl inte vara då HBO endast tillhandahåller SD- och inte HD-slingor...?

Kom precis ett nyhetsbrev från HBO.

Citat:

Vi erbjuder för tillfället HD genom Samsungs Smart-TV. Inom kort kommer det även finnas tillgängligt för PC och Mac, övriga enheter följer.

Hoppas verkligen att inom kort betyder veckor och inte månader...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-28 23:18
Ursprungligen av stile:

Kom precis ett nyhetsbrev från HBO.

Hoppas verkligen att inom kort betyder veckor och inte månader...

Haha, "inom kort"...det tror jag när jag ser det. Givetvis skulle de tillhandahållit HD direkt från start, de som enligt egen utsago är så marknadsledande att de inte bryr sig om användare som vill undvika bindningstider.

Samma sak med att stödja alla plattformar direkt från start, även det var en lögn. Nu har de fixat iOS-stödet men jag vet inte hur det ligger till med Linux. Sedan har vi ju det med AirPlay...

Jag personligen skrattar gott åt dem, alltid finemang när ett så kaxigt översittarbolag som HBO totalt failar. Hoppas att de visar röda siffror över hela Nordic-linjen när kvartalsrapporten ska fram.

Dock tycker jag det är riktigt trist för de användare som hade sett fram emot att nyttja deras tjänster och får ett sådant bemötande. Beklämmande.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 00:14
Ursprungligen av zinned:

Haha, "inom kort"...det tror jag när jag ser det. Givetvis skulle de tillhandahållit HD direkt från start, de som enligt egen utsago är så marknadsledande att de inte bryr sig om användare som vill undvika bindningstider.

Undvika bindingstider? De flesta prenumerationstjänster har bindningstider. De flesta känner till HBO och deras produktioner.

Ursprungligen av zinned:

Samma sak med att stödja alla plattformar direkt från start, även det var en lögn. Nu har de fixat iOS-stödet men jag vet inte hur det ligger till med Linux. Sedan har vi ju det med AirPlay...

HBO har aldrig lovat att stödja alla plattformar det är tämligen omöjligt att göra det och uppenbarligen hade HBO vissa problem eftersom starten av tjänsten blev försenad.

Ursprungligen av zinned:

Jag personligen skrattar gott åt dem, alltid finemang när ett så kaxigt översittarbolag som HBO totalt failar. Hoppas att de visar röda siffror över hela Nordic-linjen när kvartalsrapporten ska fram.

Kaxigt översittarbolag? De har ju ändrat sig på flera punkter och tyvärr för dig så är det nog ingen tvekan om att HBO's ondemandtjänster i norden kommer gå riktigt bra.

Ursprungligen av zinned:

Dock tycker jag det är riktigt trist för de användare som hade sett fram emot att nyttja deras tjänster och får ett sådant bemötande. Beklämmande.

De flesta HBOanvändare är nog redan nu nöjda och lär bli än mer nöjda med tiden.

Bevaka tråden