Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Apple Watch

Tråden skapades och har fått 1631 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Vilket är BS.

De har tydligen ett stort, välkänt sånt företag där som många använder och har fått sina ordrar återaktiverade till. Dessutom har jag läst att det inte säkert är tillåtet att göra som Apple gör, att hindra sådana beställningar. Just inom EU då.

Jag är mest nöjd nu att jag förhoppningsvis får min klocka nån gång i maj. Känns som att man får vara jurist om man ska gå på djupet med EU-reglering.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag är mest nöjd nu att jag förhoppningsvis får min klocka nån gång i maj. Känns som att man får vara jurist om man ska gå på djupet med EU-reglering.

Helt klart, eller så tar man hjälp av EU själva. Eftersom jag är nyfiken av mig så skickade jag in en fråga till Eu Direkt. Jag återkommer med svaret när det kommer (det skulle ta några dagar)

Ursprungligen av BlackSmp:

Helt klart, eller så tar man hjälp av EU själva. Eftersom jag är nyfiken av mig så skickade jag in en fråga till Eu Direkt. Jag återkommer med svaret när det kommer (det skulle ta några dagar)

Intressant att veta vad EU säger om detta, hade varit kul om Apple bryter mot paragraf 666. Kul om man då och då kan få nytta av EU.

Ursprungligen av p6jkf6tt6n:

Intressant att veta vad EU säger om detta, hade varit kul om Apple bryter mot paragraf 666. Kul om man då och då kan få nytta av EU.

Jag tror iofs inte att de bryter mot någon konvention eller regelverk men det är alltid kul att lära sig mer samt att försöka ha faktaunderbyggda åsikter.

Apple är säkert i sin fulla rätt att välja att inte skicka till denna sorts företag.
Det som hänt mig ibland när jag fått leverans av UPS från Apple till ett företag är att de kräver att den som står som mottagare signerar. Om det är fel på UPS eller om Apple valt till detta vid leveransen vet jag inte.

Ursprungligen av Johan Hellström:

Apple är säkert i sin fulla rätt att välja att inte skicka till denna sorts företag.
Det som hänt mig ibland när jag fått leverans av UPS från Apple till ett företag är att de kräver att den som står som mottagare signerar. Om det är fel på UPS eller om Apple valt till detta vid leveransen vet jag inte.

Måste man inte alltid signera? Så är det för mig iallafall oavsett bolag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-15 12:13
Ursprungligen av Johan Hellström:

Apple är säkert i sin fulla rätt att välja att inte skicka till denna sorts företag.
Det som hänt mig ibland när jag fått leverans av UPS från Apple till ett företag är att de kräver att den som står som mottagare signerar. Om det är fel på UPS eller om Apple valt till detta vid leveransen vet jag inte.

Ursprungligen av emil_stahl:

Måste man inte alltid signera? Så är det för mig iallafall oavsett bolag.

Det finns ju tonvis av exempel på användare som har beställt iPhones av olika modeller från utlandet via t ex Borderlinx. Aldrig några issues.

Det här svaret fick jag idag från Apple Irland efter försök att "häva" beslutandet att inte skicka till Borderlinx genom Apple UK:

I wish to inform you that I am unable to reinstate a cancelled order.
Having reviewed your order, I can see your order was cancelled as Apple no longer deliver to freight forwarding addresses.

I am sorry for any inconvenience this may cause.

Kind Regards,

Moira
Apple Store
Apple Distribution International

Så nu blev det Ebay för mig istället.

Ursprungligen av emil_stahl:

Måste man inte alltid signera? Så är det för mig iallafall oavsett bolag.

Borderlinx har reception på sina ställen såvitt jag vet. Dessa signerar ordern.

Ursprungligen av kafferast:

Det här svaret fick jag idag från Apple Irland efter försök att "häva" beslutandet att inte skicka till Borderlinx genom Apple UK:

I wish to inform you that I am unable to reinstate a cancelled order.
Having reviewed your order, I can see your order was cancelled as Apple no longer deliver to freight forwarding addresses.

I am sorry for any inconvenience this may cause.

Kind Regards,

Moira
Apple Store
Apple Distribution International

Så nu blev det Ebay för mig istället.

Vilken modell blev det och vad fick du betala på eBay
Us eller uk ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-15 12:27
Ursprungligen av kafferast:

Det här svaret fick jag idag från Apple Irland efter försök att "häva" beslutandet att inte skicka till Borderlinx genom Apple UK:

I wish to inform you that I am unable to reinstate a cancelled order.
Having reviewed your order, I can see your order was cancelled as Apple no longer deliver to freight forwarding addresses.

I am sorry for any inconvenience this may cause.

Kind Regards,

Moira
Apple Store
Apple Distribution International

Så nu blev det Ebay för mig istället.

La du inte en order på Mailboxde.com också?

Ursprungligen av zinned:

La du inte en order på Mailboxde.com också?

Jo det stämmer, men jag avbröt den (den hade trots allt klarat sig 2 dagar, så det kan ha varit ett felbeslut) med rädslan att den skulle makuleras ändå. Tog smällen på några kronor extra men med vetskapen att jag har den senast i maj iaf.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-15 12:34
Ursprungligen av kafferast:

Jo det stämmer, men jag avbröt den (den hade trots allt klarat sig 2 dagar, så det kan ha varit ett felbeslut) med rädslan att den skulle makuleras ändå. Tog smällen på några kronor extra men med vetskapen att jag har den senast i maj iaf.

Min order har också klarat sig än så länge, peppar peppar ta i trä.

Men eBay, hur fasen lyckas du hitta till bra pris där och framför allt sålla bland den enorma massa av annonser? Dessutom, hur kan du veta att du verkligen får den i maj? Den som säljer den på eBay har inte den än och kan inte säkert veta när han får den. Utöver detta så betalar du väl direkt för den på eBay, då har du i praktiken köpt ett löfte om en vara...känns lite...osäkert.

Eller? Btw, vilken köpte du och vad fick du betala?

Är det någon skillnad på modellerna beroende på land dvs om det skiljer på vilka IPhones dom kan koppla upp sig mot?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-15 13:00
Ursprungligen av CekariYH:

Är det någon skillnad på modellerna beroende på land dvs om det skiljer på vilka IPhones dom kan koppla upp sig mot?

Jag kan omöjligen tänka mig, det hade varit en stor administrativ grej i färdigställandet av enheterna samt att det aldrig är så när det gäller datorer/iPad/iPhone.

Ursprungligen av zinned:

Jag kan omöjligen tänka mig, det hade varit en stor administrativ grej i färdigställandet av enheterna samt att det aldrig är så när det gäller datorer/iPad/iPhone.

Ok, trodde jag inte heller men bäst att fråga då jag tänker beställa en från USA.

Ursprungligen av zinned:

Min order har också klarat sig än så länge, peppar peppar ta i trä.

Men eBay, hur fasen lyckas du hitta till bra pris där och framför allt sålla bland den enorma massa av annonser? Dessutom, hur kan du veta att du verkligen får den i maj? Den som säljer den på eBay har inte den än och kan inte säkert veta när han får den. Utöver detta så betalar du väl direkt för den på eBay, då har du i praktiken köpt ett löfte om en vara...känns lite...osäkert.

Eller? Btw, vilken köpte du och vad fick du betala?

Du har helt rätt. Ett bra pris går inte att hitta, det finns vissa bättre än andra...=)

Jag har betalat direkt genom paypal och säljaren har sin klocka mellan 12-26 maj. Det är klart det finns en risk, men jag valde att gå på en säljare med bra meriter.

Vad jag fick betala för min 42 mm Steel? Alldeles, alldeles för mycket.

Ebay

Jag köpte min på eBay i fredags fick betala 9800kr för en Apple Watch 42mm med svart band.
Killen jag köpte den av har haft konto på eBay sedan 2004 med bara bra betyg.
Samt från Uk så jag slipper riskera att den fastnar i tullen

Så 3000kr mer fick jag betala istället för 6700kr

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-15 13:12
Ursprungligen av tv_anton:

Jag köpte min på eBay i fredags fick betala 9800kr för en Apple Watch 42mm med svart band.
Killen jag köpte den av har haft konto på eBay sedan 2004 med bara bra betyg.
Samt från Uk så jag slipper riskera att den fastnar i tullen

Så 3000kr mer fick jag betala istället för 6700kr

O-M-G.

*ridå*

Ursprungligen av kafferast:

Det här svaret fick jag idag från Apple Irland efter försök att "häva" beslutandet att inte skicka till Borderlinx genom Apple UK:

I wish to inform you that I am unable to reinstate a cancelled order.
Having reviewed your order, I can see your order was cancelled as Apple no longer deliver to freight forwarding addresses.

I am sorry for any inconvenience this may cause.

Kind Regards,

Moira
Apple Store
Apple Distribution International

Så nu blev det Ebay för mig istället.

Det var ett tydligt svar. Tack för att du delade med dig av det.

Jag är lite nyfiken på vilken vikt vi ska lägga vid "as Apple no longer deliver", vilket kan betyda att de ha ändrat sin interna policy och skulle kunna förklara varför det har fungerat tidigare.

Men det är bara av akademiskt intresse.:)

Haha

Ursprungligen av zinned:

O-M-G.

*ridå*

Skulle ändå ha åkt till London för att hämta klockan så totalkostnaden blir den samma dok får jag ingen resa till London nu :/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-15 13:34
Ursprungligen av tv_anton:

Skulle ändå ha åkt till London för att hämta klockan så totalkostnaden blir den samma dok får jag ingen resa till London nu :/

Sedan när betalar man 3000 spänn t/r till London? Aldrig. Never ever. Max 500-1000 kr.

Min order med MailboxDE ligger fortfarande kvar.

Jag tror det är en extremt dålig idé att köpa på Ebay nu. Enligt inlägg på Macrumors av folk som har blivit uppringda av Apple så har de satt extremt överdrivna "Preliminary shipping dates" för att inte göra köpare besvikna om något skulle gå snett och dra ut på tiden:

Citat:

I received a lengthy call back from the executive relations team at Apple [...] I was also told (what I assumed) it wasn't out of the question that course could change again, nothing is final from now until the 24th. It may very well be available in stores then.

He said that June preorders will most likely ship sooner than June. Of course he didn't make any promises, but that's the reason Apple is announcing such an extended ship date after all - to avoid disappointment through false guarantees

Med andra ord lär ockerpriserna på Ebay troligtvis försvinna om någon vecka, när vi får klarhet i lagerstatus.

Ursprungligen av zinned:

Sedan när betalar man 3000 spänn t/r till London? Aldrig. Never ever. Max 500-1000 kr.

Taxi till och från Arlanda 1000kr
Samt flyg ca 1000kr
Sedan ska du in till London
Boende mm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-15 15:13
Ursprungligen av tv_anton:

Taxi till och från Arlanda 1000kr
Samt flyg ca 1000kr
Sedan ska du in till London
Boende mm

Boende behövs inte, du ska ju bara över o hämta den. Men annars har du rätt, det är smällen du får ta när du bor så jävla avsides som stockholm

En annan här nere på kontinenten stiger bara på tåget i stort sett utanför dörren, är på Kastrup en liten stund senare och efter knappt 1,5 timme är jag på plats i London.

Kostnad? Runt 500-800 kr.

Så, nu har jag också köpt en Sport SpaceGray 42mm på Ebay-uk, 7777,47 kr totalt.
Tänkte först ta en 38mm men så mätte jag den jag har nu och den spänner faktiskt 45mm så va fanken.

Ursprungligen av CekariYH:

Så, nu har jag också köpt en Sport SpaceGray 42mm på Ebay-uk, 7777,47 kr totalt.
Tänkte först ta en 38mm men så mätte jag den jag har nu och den spänner faktiskt 45mm så va fanken.

Wow, 3300:- överpris. Sjukt.

Ursprungligen av Cindori:

Wow, 4400:- överpris. Sjukt.

Var fick du 4400:- ifrån?

$399 x 1,35 = 4728 så snarare 3k.
1,35ggr är ungefär vad den kommer att öka när den finns att köpa i Sverige.
Och förhoppningsvis har jag den innan den ens finns att beställa här.

Man behöver inte vänta på att den ska släppas i Sverige. Det räcker med att vänta tills det finns tillräckligt available stock, så att arbitraget sjunker för alla Ebay scalpers. Då lär man kunna köpa på Ebay från UK för 300kr överpris istället för 3300kr.
F.ö kommer den inte öka i pris i Sverige gentemot UK, båda applicerar VAT så vet inte hur du tänkte där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-15 16:44
Ursprungligen av CekariYH:

Var fick du 4400:- ifrån?

$399 x 1,35 = 4728 så snarare 3k.
1,35ggr är ungefär vad den kommer att öka när den finns att köpa i Sverige.
Och förhoppningsvis har jag den innan den ens finns att beställa här.

Priset i tyska butiken ligger på 449 Euro, vilket är strax under 4200 kr. Så jag skulle säga att du betalade 3500 kr för mycket...eller 83% för mycket, om du vill ha det så

Var du har fått det ifrån att den skulle öka i pris när den släpps i sverige vet jag inte, det är hur som helst fel.

Bevaka tråden