Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Apple Watch

Tråden skapades och har fått 1631 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

Nu är detta inte rätt tråd för iPhone men det fanns smarta telefoner som körde operativsystem och program som man kunde ladda ned före iPhone. Tex Ericsson R380 om jag inte minns fel från 2000. Men nästan alla telefoner hade ett fysikt tangentbord och krångliga menyer där bla. kontaktlistan och att skicka meddelande var jobbigt. Iphone rådde bot på detta med multi touch och en hel skärm att jobba med. Dessutom en massa appar lätt åtkomliga. Därav succé. Android tog inte fart förrän 2010 något.

Ser det alla fall inte som att iPhone löste några problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 00:31
Ursprungligen av PaO:

Jag tycker att Apple watch är intressant och att den kommer att sälja är det ingen tvekan om. Men att presentera en produkt i september och säga att den kommer i början av året och sedan ha förköp i utvalda länder där man dessutom gör det medvetet svårt att köpa. Svala recensioner. Rykten som säger att de tog slut på en timme. Antingen gör man detta medvetet och hoppas på hyper hajp eller så är mer komplicerade att tillverka än de först trott. För just nu tycker jag att allmänheten tappar intresset.

För en gångs skull håller jag med dig.

Det har varit en väldigt segdragen process fram till lanseringsdatum och när det väl kommer så har de inte ens klarat av att vara ens nära att möta efterfrågan. Det är inget annat än uselt, i synnerhet när vi talar om Apple. Det får en nästan att tro att det kan ligga något i ryktet om att det är medvetet för att skapa hype.

Hur som, mycket dåligt av Apple enligt mig.

Ursprungligen av zinned:

För en gångs skull håller jag med dig.

Det har varit en väldigt segdragen process fram till lanseringsdatum och när det väl kommer så har de inte ens klarat av att vara ens nära att möta efterfrågan. Det är inget annat än uselt, i synnerhet när vi talar om Apple. Det får en nästan att tro att det kan ligga något i ryktet om att det är medvetet för att skapa hype.

Hur som, mycket dåligt av Apple enligt mig.

What? I princip varenda produkt som Apple släppt har det varit dålig tillgång på, flera produkter i närtid har släppts på tier 1-markanderna innan den kom till övriga länder. Var är historiekunskaperna? Sen kanske vi i Sverige ska inse att vi inte är särsklit viktiga, trots stark köpkraft per capita så är vi fåtaliga jämfört med alla andra länder i världen.

Och alla Apples high endprodukter tänjer på tillverkningens gränser, de gjuter inte delar på löpande band utan de svarvar dem, de använder komplicerade legeringar och material och precisionen är väldigt hög jag är förvånad att de ens får ut så många enheter som de gör från fabrikerna. De sålde i princip en 777:a fullastad med iPhones var 24:e timme när de sålde som bäst.

  • Medlem
  • 2015-04-13 05:19
Ursprungligen av simulacra:

What? I princip varenda produkt som Apple släppt har det varit dålig tillgång på, flera produkter i närtid har släppts på tier 1-markanderna innan den kom till övriga länder. Var är historiekunskaperna? Sen kanske vi i Sverige ska inse att vi inte är särsklit viktiga, trots stark köpkraft per capita så är vi fåtaliga jämfört med alla andra länder i världen.

Och alla Apples high endprodukter tänjer på tillverkningens gränser, de gjuter inte delar på löpande band utan de svarvar dem, de använder komplicerade legeringar och material och precisionen är väldigt hög jag är förvånad att de ens får ut så många enheter som de gör från fabrikerna. De sålde i princip en 777:a fullastad med iPhones var 24:e timme när de sålde som bäst.

Det intressanta är att många andra teknik och IT företag tycker Sverige och Norden är hög intressanta då vi generellt har mycket högre teknik nivå än andra länder. Sedan hittade jag denna artikel som jag fann intressant i ämnet.

http://www.bloombergview.com/articles/2015-04...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 09:19
Ursprungligen av simulacra:

What? I princip varenda produkt som Apple släppt har det varit dålig tillgång på, flera produkter i närtid har släppts på tier 1-markanderna innan den kom till övriga länder. Var är historiekunskaperna? Sen kanske vi i Sverige ska inse att vi inte är särsklit viktiga, trots stark köpkraft per capita så är vi fåtaliga jämfört med alla andra länder i världen.

Och alla Apples high endprodukter tänjer på tillverkningens gränser, de gjuter inte delar på löpande band utan de svarvar dem, de använder komplicerade legeringar och material och precisionen är väldigt hög jag är förvånad att de ens får ut så många enheter som de gör från fabrikerna. De sålde i princip en 777:a fullastad med iPhones var 24:e timme när de sålde som bäst.

1) Har jag någonstans i mitt inlägg syftat på svensk release? Nej. Var är läskunskaperna?

2) Ja, det har varit dålig tillgång på många produkter som Apple släppt på senare år. Dock ingen som kommer i närheten av Apple Watch. Oavsett, det är dåligt av Apple. Det är ingen okänd faktor, de vet att efterfrågan kommer vara ruskigt stor. De har kompetensen att både mäta den ganska bra samt att möta den den, med de musklerna de har som företag. Dock klarar de inte av det, det är svagt.

Nu börjar ni låta som några tjuriga barn som inte fått sitt lördagsgodis
Jösses det är bara en klocka och inget livsviktigt vaccin som krävs för att överleva.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-13 09:28

Vad har de att välja på? Att skjuta på lanseringen 2-3 månader för att hinna bygga upp ett lager först? Det betyder att de som nu kommer att få sin klocka i april/maj inte skulle få den förrän i juni/juli. Det är väl bättre att de som hinner få den, får den.
Jag tycker också det är väldigt tråkigt att jag inte kan köpa en nu, men jag vill ju inte missgynna dem som lyckas få tag på en.

I efterhand är det alltid lätt att ha rätt... Jag tror inte att det är så enkelt att förutspå efterfrågan på nya produkter. Trots allt - hur mycket säljer övriga Android baserade klockor?

Det är alltid en avvägning som @Kenjon skriver. När de väl hade gått ut och sagt datumet vid lanseringseventet så kan mycket hända men de var mer eller mindre tvungna att öppna försäljningen nu för att inte få en "shitstorm" om att de missar lanseringen.

Jag är rätt övertygad om att de vill sälja så mycket som möjligt. Jag tror inte att de gynnas av att en konstgjord/medveten begränsning för att skapa hype. De vill sälja.

Vi har ingen aning om vilka eventuella produktionsproblem som de har löst på vägen så därför är jag försiktig med att tycka att det är dåligt av Apple eller inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 09:37
Ursprungligen av Megolon:

Nu börjar ni låta som några tjuriga barn som inte fått sitt lördagsgodis
Jösses det är bara en klocka och inget livsviktigt vaccin som krävs för att överleva.

Då tycker jag att du föreslår för sweclockers att forumet läggs ner. Kan man inte diskutera saker som inte passerar den ribban du la nu så kan alla diskussioner här strykas och forumet saknar existensberättigande.

Tack för att du berättade för oss.

Edit: Grammatiskt fel.

Senast redigerat 2015-04-13 11:46
  • Medlem
  • Haninge
  • 2015-04-13 10:47
Ursprungligen av BlackSmp:

BTW: Har avancerat till "Färdig att skickas" via Tyskland och mailboxde.com

Att det sedan dröjer till juni är en annan sak men nu ligger den i alla fall i pipen och jag har gjort vad jag kunnat.

Preparing for shipment? Då låter det ju som innan juni.

Ursprungligen av dermike:

Preparing for shipment? Då låter det ju som innan juni.

Jag skrev fel... Bestellung wird bearbeitet (under behandling). Klantigt av mig... Men den är inte cancellerad ännu...

Man kan ju undra om butikerna inte har nåt att sälja löst då förrän i mitten på sommaren? Det låter otroligt. Tänkte man kunde chansa efter den 24:e, det kanske blir avbokningar och dylikt, vem vet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 12:15
Ursprungligen av westerlu77:

Man kan ju undra om butikerna inte har nåt att sälja löst då förrän i mitten på sommaren? Det låter otroligt. Tänkte man kunde chansa efter den 24:e, det kanske blir avbokningar och dylikt, vem vet.

Åka till London på chans?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 13:24

Btw, ni som har beställt från utlandet eller kan tänka er att köpa en framöver - vilken modell hade ni valt? Apple Watch Sport eller Apple Watch?

Hur ska man egentligen ställa sig till baksidan, ceramic eller composit? Vad har det för praktiskt betydelse för användaren?

Ursprungligen av zinned:

Då tycker jag att du föreslår för sweclockers att forumet läggs ner. Kan man inte diskutera saker som inte passerar den ribban du la nu så kan alla diskussioner här strykas och forumet saknar existensberättigande.

Tack för att du berättade för oss.

Edit: Grammatiskt fel.

Skrev jag att diskussionen inte har existensberättigande?
Ta ett djupt andetag nu för det gäller som sagt bara en klocka

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 13:32
Ursprungligen av Megolon:

Skrev jag att diskussionen inte har existensberättigande?
Ta ett djupt andetag nu för det gäller som sagt bara en klocka

Återigen, du sätter dig över andra och insinuerar att vissa saker inte ska få diskuteras då de enligt dig är bagateller. Det är inte ditt val att göra, det enda du beslutar kring är om du vill delta i diskussionen eller ej. Inte komma med nedlåtande kommentarer kring diskussionens värde.

Ursprungligen av zinned:

Återigen, du sätter dig över andra och insinuerar att vissa saker inte ska få diskuteras då de enligt dig är bagateller. Det är inte ditt val att göra, det enda du beslutar kring är om du vill delta i diskussionen eller ej. Inte komma med nedlåtande kommentarer kring diskussionens värde.

Nej ni får diskutera hur mycket ni vill om detta lika mycket som att jag får säga att ni låter som tjuriga barn
Jag menar inget illa med det utan tycker det är kul på ett nördigt sätt.
Har gjort samma sak själv så då enligt din logik nervärderar jag mig själv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 13:49
Ursprungligen av Megolon:

Nej ni får diskutera hur mycket ni vill om detta lika mycket som att jag får säga att ni låter som tjuriga barn
Jag menar inget illa med det utan tycker det är kul på ett nördigt sätt.
Har gjort samma sak själv så då enligt din logik nervärderar jag mig själv

Menar inget illa? Som om det spelar någon roll...

Det är först och främst nedlåtande kommentarer kring vad andra kan tycka är ett bra diskussionsämne men ännu mer är det onödiga kommentarer från din sida. Direkt jämställda med spam, tillför absolut noll då de bara provocerar och framför allt inte bidrar ett endaste dugg till en produktiv diskussion.

Nu tänker jag inte tjata mer om detta.

Någon som har ett bra svar på frågorna i inlägg #166 ?

Ursprungligen av zinned:

Menar inget illa? Som om det spelar någon roll...

Nej jag menade inget illa utan det var ett skämt därav min smilie men tydligen träffade jag en öm nerv

Ursprungligen av zinned:

Btw, ni som har beställt från utlandet eller kan tänka er att köpa en framöver - vilken modell hade ni valt? Apple Watch Sport eller Apple Watch?

Hur ska man egentligen ställa sig till baksidan, ceramic eller composit? Vad har det för praktiskt betydelse för användaren?

Jag beställde Sport 38mm. Sport av den enkla anledningen att detta är generation ett och jag tror Apple watch kommer att bli en fantastisk produkt, men inte förrän andra eller tredje generationen. Storleken var ett större huvudbry, jag har och har haft en del klockor och normalt mellan 40-45mm och skulle säga att mina handleder är normaltjocka. Dock är denna rektangulär och kollar man måtten; 38,6mm * 33,3mm alternativt 42mm * 35,9mm. Med andra ord skiljer det 2,6mm på bredden vilket gör att den mindre modellen inte kommer att uppfattas som liten/smal. Dock kommer den uppfattas som kortare vilket bara är vettigt i min värld, jag vill inte ha en Iphone på handleden
Fortfarande leveransdag mitten av maj vilket är lite störigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 14:25

@papa_keno

Bra svar. Jag lutar åt samma håll.

Först, innan ens priser och annat hade släppts, så var jag stensätter på en Apple Watch med metallänken. Efter priserna kom så flög det beslutet ut genom fönstret och istället bestämde jag mig för en Apple Watch med läderlappen. Sedan funderade jag på ifall den verkligen kommer hålla så bra efter ett tag, magneterna lär bli svagare och kunna släppa...t o m rakt ur boxen, med lite vid när man bär något över armen (läs: väska, litet barn, etc). Då gick tankarna rakt in på en Apple Watch med svart sportband då jag inte ville skippa safirglaset.

Nu, efter att två beställningar mot Borderlinx sket sig så har jag istället funderat på Sport-modellen. Det känns nu inte alls som att safirglaset är värt dessa 1400kr som det skiljer mellan modellerna (eller 2500 kr om man räknar med läderloopen). Däremot vet jag inte vilken skillnad baksidan kan göra, ceramic eller composit (porslin vs komposit, eller hur?). Kan det ha någon direkt påverkan på användandet? Varför finns där ens en sådan skillnad mellan modellerna?

Baksidan lär vara rätt skyddad mot slitage, jag kan möjligen tänka mig att det ger en skillnad för känslan - så jag tror inte att det spelar så stor roll.

Min Omega Seamaster Professional har 324L stål och efter 13 år så syns inget slitage alls så repmässigt så tror jag att stålmodellen är outstanding utan att veta hur sportmodellen är. Den kan också vara outstanding.

Stållänken är garantera jätteskön. Den kommer inte att kännas som en "normal" klocklänk utan mer som Omegas stållänkar - helt underbara. Jag skulle gärna ha den - men inte nu

Men annars så resonerar jag på samma sätt som jag läste: Sportmodellen eftersom den är billigare och första versionen. Sedan när jag vet om jag vill ha klockan så kan jag satsa på en uppgraderad stålmodell om några generationer (år). Jag tror att boetten kommer att bli oförändrad under flera år. Det är insidan som kommer att ändras.

Jag går på 42 mm, den blir i princip lika stor som min nuvarande klocka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-13 15:11

Är alla armband utbytbara mellan olika modeller, eller passar Sport-armbanden bara till Sportmodellen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 15:21
Ursprungligen av kenjon:

Är alla armband utbytbara mellan olika modeller, eller passar Sport-armbanden bara till Sportmodellen?

Alla band passar att modeller, så länge storleken på huset och bandet är anpassat för varandra. Alla band finns inte till alla hus, t ex läderloopen finns endast till 42mm och inte 38mm. Dock passar den både Sport och vanliga så länge huset är 42mm.

När det gäller banden så kan man nämna att sportmodellen kommer med 2 olika storlekar på banden. Det innebär inte att man få två band så att man kan dela med en annan person (dvs: 2 kompisar köper olika färger för att dela och få två färger var).

När banden kommer med klockan så är det i tre delar. En del med spännet och sedan två olika långa delar med "hålen" Så att du väljer vilken "håldel" som du vill ha och sparar den överblivna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 15:55

Så där, tredje gången gillt då...

En Apple Watch Sport 42mm beställd från Tyskland.

Ursprungligen av zinned:

Så där, tredje gången gillt då...

En Apple Watch Sport 42mm beställd från Tyskland.

Vilket företag tog du hjälp av nu?

Ursprungligen av zinned:

Btw, ni som har beställt från utlandet eller kan tänka er att köpa en framöver - vilken modell hade ni valt? Apple Watch Sport eller Apple Watch?

Hur ska man egentligen ställa sig till baksidan, ceramic eller composit? Vad har det för praktiskt betydelse för användaren?

En Watch Sport Space Gray med det matchande sportarmbandet. Skulle helst velat ha det matchande metall-armbandet, men bara det kostar mer än min nuvarande 20 år gamla klocka.

Edit: Såg nu att space gray armbandet i stål inte finns att köpa enskilt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-13 16:36

Kör med mailboxde.com.

Ursprungligen av westerlu77:

Är det nån här som har funderat på att köpa Apple Watch? Berätta gärna vilken modell och hur ni löser det rent praktiskt?
Jag kommer nog gå på sport- modellen, mest för att det är 1: gen tror jag.
Håller själv på att kolla lite olika alternativ, antingen via en kompis i USA eller kanske via Borderlinx.
Verkar som att det är billigare att köpa med Euro än engelska pund just nu.

Min mormor bor i usa så jag förbokade i fredags på min födelsedag, står just nu att den levereras 13-27 april men sen ska den ju hit också, så den borde väl komma i juni eller nåt. blev dock dyrare än jag tänkt, $999 för en klocka svider lite.

Men det kostar att ligga på topp.

Bevaka tråden