Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Homekit - Elgato Eve - Highway to hell...

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vart sparas historiken om temperatur etc? Sparas den tillsammans med homekit datan i iCloud eller i Eve appen?

Ursprungligen av xXMALmenXx:

Vart sparas historiken om temperatur etc? Sparas den tillsammans med homekit datan i iCloud eller i Eve appen?

Jag tror att den sparas i appen och inte i iCloud.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-16 14:28

Gällande Eve-produkterna så sparas datan i en fysiska enheten (Room, Weather, Door, Energy) och också i appen, dit den synkas från produkten så snart du har BT-kontakt. För övriga HomeKit-produkter, iaf de som inte kör BT, lär datan inte sparas i iCloud utan i aktuell app och uppdateras till aktuell status genom anrop till enheten vid varje aktuellt tillfälle.

Jag tror att sensorerna sparar data för tre veckor, sedan skrivs det över. Är dock lite osäker på det är två eller tre veckor.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att sensorerna sparar data för tre veckor, sedan skrivs det över. Är dock lite osäker på det är två eller tre veckor.

Men appen sparar väl längre?

Ursprungligen av xXMALmenXx:

Men appen sparar väl längre?

Det utgår jag ifrån. Problemet med appen (i detta avseende) är mest att den inte tillåter exportering av mätdatat

Edit. Jag har data från och med 1/11 i appen just nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-16 21:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att sensorerna sparar data för tre veckor, sedan skrivs det över. Är dock lite osäker på det är två eller tre veckor.

Stämmer, tre veckor. Men om det gäller osynkat data mot iOS-enheten eller data över huvud taget kan jag inte svara på.

Ser att det diskuterats Philips Hue och nya bryggan i tråden. Jag har den gamla pucken med ca 10 enheter hemma. Ser att den nya bryggan kan köpas för dryga 300 kr men är det endast Siri-funktionalitet jag vinner på det? Använder inte Siri så det är bortkastat om så är fallet. Sorry för lite off topic.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-17 09:47
Ursprungligen av papa_keno:

Ser att det diskuterats Philips Hue och nya bryggan i tråden. Jag har den gamla pucken med ca 10 enheter hemma. Ser att den nya bryggan kan köpas för dryga 300 kr men är det endast Siri-funktionalitet jag vinner på det? Använder inte Siri så det är bortkastat om så är fallet. Sorry för lite off topic.

Den gamla bryggan hade väl inte stöd för HomeKit alls? Om så, då vinner du ju HomeKit-stödet och har då tillsammans med en Apple TV (gen 3/4) remote access till dina HomeKit-enheter.

Ursprungligen av zinned:

Den gamla bryggan hade väl inte stöd för HomeKit alls? Om så, då vinner du ju HomeKit-stödet och har då tillsammans med en Apple TV (gen 3/4) remote access till dina HomeKit-enheter.

Exakt, homekit är ju mera än bara siri.

Har testat Elgato Eve Energy och jag tycker att den fungerar väldigt bra, om någon nu är intresserad av att veta mer om denna så är det bara att fråga

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-29 18:57
Ursprungligen av xXMALmenXx:

Har testat Elgato Eve Energy och jag tycker att den fungerar väldigt bra, om någon nu är intresserad av att veta mer om denna så är det bara att fråga

Jag har den också, sedan nästan två veckor, och är nöjd. Fungerar som den ska, även remote. Det trista är att man inte kan styra den via Hue:s app, vilket gör att man inte kan styra den via Philips väggströmbrytare.

Ursprungligen av xXMALmenXx:

Har testat Elgato Eve Energy och jag tycker att den fungerar väldigt bra, om någon nu är intresserad av att veta mer om denna så är det bara att fråga

Vad kul, dessa är jag faktiskt mer intresserade av än deras sensorer i dagsläget. Hur träffsäker är remote-funktionen? Till sist, ni som nu bekantat er med homekit, jag har flera atv:s (generation 3 & 4) i varsin ände av huset och eftersom eve energy kör blåtand, söker den då upp den ATV som är närmast eller är det bara en ATV som fungerar som "husets bas"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-29 22:49
Ursprungligen av kafferast:

Vad kul, dessa är jag faktiskt mer intresserade av än deras sensorer i dagsläget. Hur träffsäker är remote-funktionen? Till sist, ni som nu bekantat er med homekit, jag har flera atv:s (generation 3 & 4) i varsin ände av huset och eftersom eve energy kör blåtand, söker den då upp den ATV som är närmast eller är det bara en ATV som fungerar som "husets bas"?

Remote-funktionen fungerar hur bra som helst, den fungerar lika bra som med övriga HomeKit-produkter.

Gällande kontakt med ATV så behöver du ha en inom BT-avstånd, vilket eller hur många spelar ingen roll.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-12-04 12:03

Frågar här istället för att starta en ny tråd:
Finns det nått sånt här system (energimätning + av/påslag, gärna timerstyrt) som bara använder vanlig WIFI?

Jag vill ha nått där det räcker med att man köper ett enda uttag, som sen kommunicerar över wlan, antingen mot en "server" man kör på pc/mac/linux, eller mot en cloudtjänst. Finns det?

  • Medlem
  • 2015-12-04 12:24
Ursprungligen av Basss:

Frågar här istället för att starta en ny tråd:
Finns det nått sånt här system (energimätning + av/påslag, gärna timerstyrt) som bara använder vanlig WIFI?

Jag vill ha nått där det räcker med att man köper ett enda uttag, som sen kommunicerar över wlan, antingen mot en "server" man kör på pc/mac/linux, eller mot en cloudtjänst. Finns det?

Titta på Belkin WeMo Insight Switch, den har precis allt Du behöver och finns i Sverige hos många butiker

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-12-04 13:24
Ursprungligen av Misza:

Titta på Belkin WeMo Insight Switch, den har precis allt Du behöver och finns i Sverige hos många butiker

Bra med wifi, däremot verkar man fortfarande låst till appen? (Som för övrigt fått kassa betyg i app-store, förvisso är det väl oftast dom som det strular för som orkar skriva).

Jag såg att Elgato kör BT 4.0 som verkar ha "upp till" 50 meter range, detta gjorde den ju mer attraktiv, trodde man var begränsad av "upp till 10 meter" som var det senaste jag läste om bluetooth (vilket förvisso kanske var 10 år sen )

Testade även att ladda ner Eve-appen, och tyvärr hade den inget "demo" mode.
Hade varit nice om den haft test-data från alla enheter så man kunde klicka runt och se vad man får innan köp.

Men det som det hela står och faller på är att jag fortfarande tror att apparna i dessa system är för begränsade?
Jag vill ha ohämmade möjligheter att vrida och vända på datat, och om inte det går i appen så vill man ju ha export till t ex Excel.
Har letat lite i Elgato's pdf:er men inte hittat nått bra.

Andra frågor som uppstår är ju t ex "hur ofta samplar den energianvändande"? Är det per sekund, minut, 10 minuter? Timme?'
Går det att jämföra två uttag med varandra? Aggregera flera uttags grafer för att se t ex "användning för hemmabio-setupen"?

Vore även nice om det fanns en global databas med anonymiserad data, exempelscenario:
Man taggar uttaget med att det är anslutet till en xx watt glödlampa.
Appen säger efter en månad "om du byter samtliga dina gamla xx watt lampor mot yy watt led så kommer du spara z kwh/år".

Eller t ex, "ditt kylskåp drar 200% mer än snittet, kolla upp det".

  • Medlem
  • 2015-12-04 13:55

Tror inte att Du hittar idag en sån avancerad lösning med BT eller Wifi, Du få snarare titta på en Z-Wave lösning. Där kan Du oftast exportera data och tex Fibaro (Z-Wave) har bra funktioner för att se grafer och jämföra olika uttag med varandra.

Jag använder själv alla tre lösningar BT, Wifi, Z-wave

Elgatos EVE har 30 meters BT täckning och det är bara teoretiskt, inte om man använder den inomhus.
Belkin Wemo app fungerar väldigt bra efter senaste updateringen, oftast kan det vara andra saker som ställer till för dem som skriver recensioner.

Alla de lösningar samplar värde varje gång Du öppnar appen, Elgato Eve samplar annars var 10e minut, Belkin vet faktiskt inte hur ofta den samplar och i Z-Wave oftast ställer man det själv.

I Elgato Eve Du är bunden till appen i mobilen, hos Belkin till appen och till molntjänsten och i Z-wave till din egen hub, dator eller i vissa varianter till molntjänsten. Alla pluggar har nån sorts minne som sparar data i antal dagar om de har ingen kontakt med resten av systemet.

Jag kör nu tre st elgato eve energy tillsammans med Philips hue (4 st lampor) och måste säga att Elgato är en positiv överraskning. Nu är det bara en del trixande att få till rätt scener osv och känna mig bekväm med hur homekit och siri fungerar fullt ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-05 08:51

Elgatos Eve-familj fungerar bättre än vad man hade kunnat hoppas över BT, även remote-funktionaliteten är helt ok.

Nu är jag så nöjd med eve energy att jag tänkte kolla närmare på sensorerna många av er i tråden har. En fråga på det. Har ni testat att exempelvis sammankoppla Philips Hue-lampor och sensorn. Som exempel att om det är utomhustemperaturen passerar -2 så blir lampan i hallen blå? Typ.

Går det att göra den typen av samarbeten?

Ursprungligen av kafferast:

Nu är jag så nöjd med eve energy att jag tänkte kolla närmare på sensorerna många av er i tråden har. En fråga på det. Har ni testat att exempelvis sammankoppla Philips Hue-lampor och sensorn. Som exempel att om det är utomhustemperaturen passerar -2 så blir lampan i hallen blå? Typ.

Går det att göra den typen av samarbeten?

Du kan inte göra något sådant med Eve Room eller Weather.

Jag kör bara dessa och skulle inte rekommendera dem alls - i alla fall inte tillsammans med Elgatos egna app. Den appen har ett antal brister som hela tiden gör mig frustrerad - framför allt att den har ett sätt att uppdatera sina mätvärden så att jag aldrig är helt säker på om det är ett aktuellt mätvärde som är rapporterat eller inte.

De uppdaterar nämligen först tiden för avläsningen men inte den rapporterade temperaturen. Mätvärdet uppdateras senare - vilket är en ständig källa till frustration för mig.

Dessutom så skriver de inte ut hur gamla mätfärderna är när du tittar på "at a glance" - vilket gör att jag alltid måste in och titta i detaljvyn för att få veta hur aktuella mätvärderna är.

Men som sagt, detta är mina erfarenheter - det kan vara så att det fungerar bättre för er andra.

  • Medlem
  • 2015-12-21 22:11

Vet inte hur det fungerar med Eve Weather och Room men Energy fungerar inte att lägge som trigger eller action tillsamans med andra enheter som tex Philips hue. Alla program som kan hantera dem funktioner bara kraschar så fort man lägger Eve Energy. Det ser ut som en bug i senaste Home Kit.

Var tvungen att testa nya Philips-bryggan med mina 12 lampor, sedan passade jag på att klippa Eve Room och Eve Weather också.

Tyvärr funkar HomeKit... Dåligt. Philips säger att någon annan icloud-användare har parat bryggan, vilket är direkt felaktigt då det bara är jag som sköter det. Ja jag vet att man kan få det meddelandet om man varit inloggad på iCloud på flera andra enheter. Men vad ska jag göra? Ta bort iCloud från mina resterande 8 enheter? Knappast.

HomeKit och dess produkter verkar onekligen vara långt från klara för släpp och med tanke på priserna ska man inte acceptera någon form av förbannat Beta-test-stadie. Har redan återställt min Hue-brygga en gång och det var ett H"#=)(te att få allt på plats igen.

Jag har ju varnat er:)

Jag funderar faktiskt på att återaktivera min utvecklarlicens bara för att gräva djupare i detta med homekit. Det kan kanske vara ett intressant projekt för att lära mig swift:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-23 18:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan inte göra något sådant med Eve Room eller Weather.

Jag kör bara dessa och skulle inte rekommendera dem alls - i alla fall inte tillsammans med Elgatos egna app. Den appen har ett antal brister som hela tiden gör mig frustrerad - framför allt att den har ett sätt att uppdatera sina mätvärden så att jag aldrig är helt säker på om det är ett aktuellt mätvärde som är rapporterat eller inte.

De uppdaterar nämligen först tiden för avläsningen men inte den rapporterade temperaturen. Mätvärdet uppdateras senare - vilket är en ständig källa till frustration för mig.

Dessutom så skriver de inte ut hur gamla mätfärderna är när du tittar på "at a glance" - vilket gör att jag alltid måste in och titta i detaljvyn för att få veta hur aktuella mätvärderna är.

Men som sagt, detta är mina erfarenheter - det kan vara så att det fungerar bättre för er andra.

Ursprungligen av Misza:

Vet inte hur det fungerar med Eve Weather och Room men Energy fungerar inte att lägge som trigger eller action tillsamans med andra enheter som tex Philips hue. Alla program som kan hantera dem funktioner bara kraschar så fort man lägger Eve Energy. Det ser ut som en bug i senaste Home Kit.

Det är helt upp till aktuell HomeKit-enablade app att göra trippers tillgängliga.

Om jag har uppfattat er rätt så anser jag att jag absolut kan se till att en viss lampa blir blå vid en viss temperatur. Appen Home kan styra detta med triggers.

Ursprungligen av zinned:

Det är helt upp till aktuell HomeKit-enablade app att göra trippers tillgängliga.

Om jag har uppfattat er rätt så anser jag att jag absolut kan se till att en viss lampa blir blå vid en viss temperatur. Appen Home kan styra detta med triggers.

Ofan, bra tips. Måste dra hem den=)

Tack. God jul på er!

Ursprungligen av zinned:

Det är helt upp till aktuell HomeKit-enablade app att göra trippers tillgängliga.

Om jag har uppfattat er rätt så anser jag att jag absolut kan se till att en viss lampa blir blå vid en viss temperatur. Appen Home kan styra detta med triggers.

IFTTT kan också styra Hue-lampor med triggers. Tänker på alla de som kanske inte vill lägga 150 riksdaler på en app.

Jag har iaf återställt hela huset. Jättekul.

Funkar fortfarande inte att få temperaturen hemma eller utomhus. Enormt störigt. Egentligen vill jag bara lämna tillbaka allt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-23 23:27
Ursprungligen av grenhall:

IFTTT kan också styra Hue-lampor med triggers. Tänker på alla de som kanske inte vill lägga 150 riksdaler på en app.

Jag har iaf återställt hela huset. Jättekul.

Funkar fortfarande inte att få temperaturen hemma eller utomhus. Enormt störigt. Egentligen vill jag bara lämna tillbaka allt.

Har testat IFTTT men den kändes som en ren batteri-drainer så den fick va.

Ursprungligen av zinned:

Har testat IFTTT men den kändes som en ren batteri-drainer så den fick va.

Du behöver inte meka med appen. Jag tror inte ens jag har appen igång men mina lampor stänger ändå av sig vid soluppgång. Det är ju en action som invokeras varje dag om man ställt in den. Oavsett app eller ej. Appen är bara ett hjälpmedel för att lägga in actions och triggers.

Jag har iaf fått ordning på mina lampor idag efter ytterligare en återställning. Så fort min fru kommer hem med iPad:en så lär det väl krascha... Eve ger mig dock inga temperaturer. Varken i "Vardagsrummet" eller i "Trädgården". Mycket konstigt.

God Jul förresten.

Bevaka tråden