Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Homekit - Elgato Eve - Highway to hell...

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-24 08:39
Ursprungligen av grenhall:

Du behöver inte meka med appen. Jag tror inte ens jag har appen igång men mina lampor stänger ändå av sig vid soluppgång. Det är ju en action som invokeras varje dag om man ställt in den. Oavsett app eller ej. Appen är bara ett hjälpmedel för att lägga in actions och triggers.

Jag har iaf fått ordning på mina lampor idag efter ytterligare en återställning. Så fort min fru kommer hem med iPad:en så lär det väl krascha... Eve ger mig dock inga temperaturer. Varken i "Vardagsrummet" eller i "Trädgården". Mycket konstigt.

God Jul förresten.

Jo, jag vet att man bara ställer in det i appen och sedan inte behöver den Anledningen till den kraftiga batteriförsämringen var sannolikt lokationstriggern som drainade batteriet.

God jul

Btw, blandar du in flera enheter BT-mässigt mot Eve-prylarna så kan det bli strul, har jag hört.

Ursprungligen av zinned:

Jo, jag vet att man bara ställer in det i appen och sedan inte behöver den Anledningen till den kraftiga batteriförsämringen var sannolikt lokationstriggern som drainade batteriet.

God jul

Btw, blandar du in flera enheter BT-mässigt mot Eve-prylarna så kan det bli strul, har jag hört.

Ahh ja få förstår jag. Inga fler enheter. Men det känns ju lite weird om Siri inte skulle hitta enheter på grund av för många anslutna BT-enheter. De är ju ändå namngivna osv.

Ett förslag till er som eventuellt har problem med Philips Hue bridge 2.0. När ni söker efter brygga välj den som har My Hue under bryggnamnet och inte den med IP-adressen under. Jag gjorde det och sedan funkade det klockrent.

Nu har jag fått ordning på Hue-bridge och Eve produkterna. Förstår dock inte hur man kan göra en försenade som inte får plats i vanliga dörrkarmar. Idiotiskt. Får sätta den på en altandörr eller något fönster istället.

Strunt samma. Hur får ni andra temperaturen på Eve Weather? Jag får icke rätt på mätningen via Siri. Vardagsrummet klarar den bra om man frågar hur varmt det är i mitt vardagsrum. Men utomhus tar den bara aktuell utomhustemperatur från IOS väderapp.

Känner mig inte helt säker på namndöpningen. Känns långtifrån självklart. Ska man t.ex. Döpa prylarna i rummen eller räcker det med att placera sakerna i ett rum?

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-03 13:58
Ursprungligen av xXMALmenXx:

Har testat Elgato Eve Energy och jag tycker att den fungerar väldigt bra, om någon nu är intresserad av att veta mer om denna så är det bara att fråga

Nappar på det! Har en moddad ATV1 som mediacenter. För dom som inte minns går denna inte att stänga av utan det enda som händer när den inte används är att skärmen dimmas. På grund av detta är jag sugen på att skaffa en Elgato Eve Energy för att på ett smidigt sätt kunna stänga av/på den genom att bryta strömmen. Har en lösning på detta i dagsläget men den är inte speciellt cool

Min fråga är då om det går att säga till Siri "Sätt igång Apple TVn"? Finns det några begränsningar angående vad man kan döpa adaptern till?

Ursprungligen av Heden:

Nappar på det! Har en moddad ATV1 som mediacenter. För dom som inte minns går denna inte att stänga av utan det enda som händer när den inte används är att skärmen dimmas. På grund av detta är jag sugen på att skaffa en Elgato Eve Energy för att på ett smidigt sätt kunna stänga av/på den genom att bryta strömmen. Har en lösning på detta i dagsläget men den är inte speciellt cool

Min fråga är då om det går att säga till Siri "Sätt igång Apple TVn"? Finns det några begränsningar angående vad man kan döpa adaptern till?

Nej. Inte om det inte är ett svartlistat namn som tillhör en grundfunktion i iOS.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-03 17:13
Ursprungligen av grenhall:

Nej. Inte om det inte är ett svartlistat namn som tillhör en grundfunktion i iOS.

Tack för svaret!

Är det ingen som kan svara på min fråga angående Eve Weather? Hur döper man enheten för att få reda på temperaturen. Siri kollar hela tiden upp väderprognosen och det är inte korrekt.

Ursprungligen av grenhall:

Är det ingen som kan svara på min fråga angående Eve Weather? Hur döper man enheten för att få reda på temperaturen. Siri kollar hela tiden upp väderprognosen och det är inte korrekt.

Jag hade stora problem men döpte enheten till Balkong.
Du ska börja med "Balkong - hur många grader?" Då svarar hon, men om du frågar "Balkongen - hur många grader?" så visar hon med väderprognosen.
Jag tycker att räckvid är dåligt - för att jag ska kunna se temperaturen t.ex från jobbet så måste enheten ha kontakt med AppleTV och det är ganska lång mellan sovrummet (då jag ha AppleTV) och balkongen. Detta tvingar mig att ha enheten utanför sovrumfönstret. Nån brygga/förlängare har jag inte hittat ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-04 20:59
Ursprungligen av grenhall:

Är det ingen som kan svara på min fråga angående Eve Weather? Hur döper man enheten för att få reda på temperaturen. Siri kollar hela tiden upp väderprognosen och det är inte korrekt.

Har ingen Weather utan Room, sorry kompis.

Ursprungligen av toox500:

Jag tycker att räckvid är dåligt - för att jag ska kunna se temperaturen t.ex från jobbet så måste enheten ha kontakt med AppleTV och det är ganska lång mellan sovrummet (då jag ha AppleTV) och balkongen. Detta tvingar mig att ha enheten utanför sovrumfönstret. Nån brygga/förlängare har jag inte hittat ...

Enkelt löst. Skaffa en Apple TV till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-04 21:05
Ursprungligen av grenhall:

Känner mig inte helt säker på namndöpningen. Känns långtifrån självklart. Ska man t.ex. Döpa prylarna i rummen eller räcker det med att placera sakerna i ett rum?

Definitivt döpa dem. Jag döpte dock inte själva produkten men jag känner att det fungerar bäst om man skjuter på benämningarna ett steg, så art säga. "Room" är hos mig uppsatt mer som områden än som faktiska rum, t ex "vänster om soffan" och "matsalsbordet". Sedan får "Zones" agera som rum, t ex "Köket", "Vardagsrummet" etc.

Ursprungligen av toox500:

Jag hade stora problem men döpte enheten till Balkong.
Du ska börja med "Balkong - hur många grader?" Då svarar hon, men om du frågar "Balkongen - hur många grader?" så visar hon med väderprognosen.
Jag tycker att räckvid är dåligt - för att jag ska kunna se temperaturen t.ex från jobbet så måste enheten ha kontakt med AppleTV och det är ganska lång mellan sovrummet (då jag ha AppleTV) och balkongen. Detta tvingar mig att ha enheten utanför sovrumfönstret. Nån brygga/förlängare har jag inte hittat ...

Okej fair enough. Har döpt den till Trädgården och den bor i rummet "Gården". Eve Room har jag i vardagsrummet och den heter Temperatur I Vardagsrummet och bor i rummet "Vardagsrummet". Där kan jag fråga "Hur varmt är det i vardagsrummet" så svarar Siri med aktuell temperatur. Utomhus går det inte. Får bara temperaturen utomhus. Men jag ska fråga på samma vis som du gör. Det kanske funkar.

Ursprungligen av zinned:

Har ingen Weather utan Room, sorry kompis.

Definitivt döpa dem. Jag döpte dock inte själva produkten men jag känner att det fungerar bäst om man skjuter på benämningarna ett steg, så art säga. "Room" är hos mig uppsatt mer som områden än som faktiska rum, t ex "vänster om soffan" och "matsalsbordet". Sedan får "Zones" agera som rum, t ex "Köket", "Vardagsrummet" etc.

Jag har inga problem med något annat. Bara den förbannade yttertemperaturen.

En fråga till @zinned @xXMALmenXx @kafferast och andra som har testat Elgato Eve Energy.

Jag har hört talas om Eve Energy och hittade den här tråden, men det är en sak jag undrar över. Hur fungerar HomeKit i allmänhet och Eve Energy i synnerhet ihop med iCloud familjedelning?

Min tanke var att köpa hem ett knippe med strömbrytare och byta ut de befintliga enheterna jag har från Nexa (som man styr med en helt vanlig fjärrkontroll). Men det som slog mig var att hela HomeKit verkar vara upphängd på att man ska vara inloggad med samma iCloud konto överallt. I och för sig inte så underligt, men det som slog mig var att i min familj har vi fyra olika iCloud konton och givetvis måste ju alla i familjen kunna tända / släcka. Våra konton är ju sammanlänkade med familjedelning. Räcker det för att alla i familjen ska kunna tända / släcka med sina egna iOS enheter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-18 13:44
Ursprungligen av HåkanE:

En fråga till @zinned @xXMALmenXx @kafferast och andra som har testat Elgato Eve Energy.

Jag har hört talas om Eve Energy och hittade den här tråden, men det är en sak jag undrar över. Hur fungerar HomeKit i allmänhet och Eve Energy i synnerhet ihop med iCloud familjedelning?

Min tanke var att köpa hem ett knippe med strömbrytare och byta ut de befintliga enheterna jag har från Nexa (som man styr med en helt vanlig fjärrkontroll). Men det som slog mig var att hela HomeKit verkar vara upphängd på att man ska vara inloggad med samma iCloud konto överallt. I och för sig inte så underligt, men det som slog mig var att i min familj har vi fyra olika iCloud konton och givetvis måste ju alla i familjen kunna tända / släcka. Våra konton är ju sammanlänkade med familjedelning. Räcker det för att alla i familjen ska kunna tända / släcka med sina egna iOS enheter?

Familjedelning har inget med detta att göra, det är inte involverat alls när det gäller HomeKit.

Vad du gör är att du, som förmodad "huvudman", delar ut behörigheten till hemmet i HomeKit till de du önskar. De kan då också styra enheterna, precis som du. Detta oavsett vad de använder för iCloud-konto.

Ursprungligen av zinned:

Familjedelning har inget med detta att göra, det är inte involverat alls när det gäller HomeKit.

Vad du gör är att du, som förmodad "huvudman", delar ut behörigheten till hemmet i HomeKit till de du önskar. De kan då också styra enheterna, precis som du. Detta oavsett vad de använder för iCloud-konto.

Perfekt, tack för svaret!

"Vad är de aktuella temperaturerna i huset".

Äntligen har jag luskat ut det.

Ytterdörrarens elgato door & window funkar också bra likaså Energy. Allt funkar bra om man sätter namnen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-18 19:15
Ursprungligen av grenhall:

"Vad är de aktuella temperaturerna i huset".

Äntligen har jag luskat ut det.

Ytterdörrarens elgato door & window funkar också bra likaså Energy. Allt funkar bra om man sätter namnen.

Jag har själv inte riktigt insett fördelen med Door & Window...inte alls förstått produkten, faktiskt

Ursprungligen av zinned:

Jag har själv inte riktigt insett fördelen med Door & Window...inte alls förstått produkten, faktiskt

Det kommer du när du har barn som är tillräckligt stora för att låsa upp Yale Doorman och öppna dörren för att kolla om pappa/mamma kört in bilen på uppfarten.

Allvarligt talat så har jag den för att kolla av om dörren är lite öppen. Mitt lås skickar push om dörren låses upp eller låses men jag vill veta om dörren står vidöppen eller bara inte är ordentligt tilldragen. Det ser jag med door & window.

Likaså kan det vara bra vid barnens fönster om det kommer push-notiser från den.

Man kan dessutom trigga events när man öppnar / stänger dörren/fönstret vilket också är schysst. Så kan man förlita sig på både geofencing och faktisk öppning/stängning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-18 23:21
Ursprungligen av grenhall:

Det kommer du när du har barn som är tillräckligt stora för att låsa upp Yale Doorman och öppna dörren för att kolla om pappa/mamma kört in bilen på uppfarten.

Ok, är ett par år kvar då

Ursprungligen av grenhall:

Allvarligt talat så har jag den för att kolla av om dörren är lite öppen. Mitt lås skickar push om dörren låses upp eller låses men jag vill veta om dörren står vidöppen eller bara inte är ordentligt tilldragen. Det ser jag med door & window.

Likaså kan det vara bra vid barnens fönster om det kommer push-notiser från den.

Man kan dessutom trigga events när man öppnar / stänger dörren/fönstret vilket också är schysst. Så kan man förlita sig på både geofencing och faktisk öppning/stängning.

Ok, då den fixar pushnotiser till luren? Det finns ju inte på övriga Eve-produkter.

Funkar triggers på dess status då? Jag var säker på att man tidigare kunde skapa sådana med t ex Eve Room men det går inte numera iaf...

Ursprungligen av zinned:

Ok, är ett par år kvar då

Ok, då den fixar pushnotiser till luren? Det finns ju inte på övriga Eve-produkter.

Funkar triggers på dess status då? Jag var säker på att man tidigare kunde skapa sådana med t ex Eve Room men det går inte numera iaf...

Nope men jag menade i framtiden. Gissar att det inte borde vars omöjligt.

Lämnade tillbaka väderstationen och Dörr/Fönstersensorn.

Varför? Jo, de hanterar inte push... Jag kan alltså inte få fönstersensorn att meddela mig när posten kommer eller ngt öppnar ett fönster???? Vad tusan skall man då med produkten till.

Väderstationen var lika värdelös, tre rader längst ner på en sida i en App. Försökte i två dagar få Siri begripa, men till sist tröttnar man bara på halvfärdiga skitprodukter.

Har 8 Hue-lampor - de funkar kanon! Även en Elgato Energy i köket som styr kaffekokarens uttag.
Grymt bra kunna sätta hela scener på kvällen med belysning och även kunna stänga av kaffekokaren fastän man hunnit till spårvagnen...

Ser fram emot "nya" homejit i iOS10....
Ser även fram emot fler HomeKit produkter öht

  • Medlem
  • 2016-08-03 09:56
Ursprungligen av Sixten:

Lämnade tillbaka väderstationen och Dörr/Fönstersensorn.

Varför? Jo, de hanterar inte push... Jag kan alltså inte få fönstersensorn att meddela mig när posten kommer eller ngt öppnar ett fönster???? Vad tusan skall man då med produkten till.

Väderstationen var lika värdelös, tre rader längst ner på en sida i en App. Försökte i två dagar få Siri begripa, men till sist tröttnar man bara på halvfärdiga skitprodukter.

Har 8 Hue-lampor - de funkar kanon! Även en Elgato Energy i köket som styr kaffekokarens uttag.
Grymt bra kunna sätta hela scener på kvällen med belysning och även kunna stänga av kaffekokaren fastän man hunnit till spårvagnen...

Ser fram emot "nya" homejit i iOS10....
Ser även fram emot fler HomeKit produkter öht

Jag är tyvärr också ganska besviken. Har testat Eve Energy, Room och Weather en del och kan konstatera att Bluetooth har för dålig räckvidd för att det ska funka i normala hus. Tydligen ska Apple TV funka som en range extender men detta verkar vara dåligt dokumenterat och supportat. Jag har aldrig lyckats att se varifrån signalerna kommer (dvs om Apple TVn verkligen skickar BT vidare) och man kan ju ändå inte ha en Apple TV i alla rum. När det gäller Weather som skall sitta utomhus så får jag bara funktion när telefonen är precis innanför fönstret. Dåliga varningar också när batteriet i sensorerna tar slut, stor risk att man tappar en massa data och även detta är dåligt dokumenterat.

Det verkar krävas Wifi eller någon typ av mesh-protokoll för att kommunikationen ska funka i ett normalt hem.

Tyvärr är det mesta Apples fel eftersom de aldrig satsat eller pushat HomeKit ordentligt hittills. Utan deras stöd så är det svårt för 3-partarna att sälja sin grejer.

Det blir kanske bättre när Apple snart kommer med sin egen Home-app och jag såg också att Eve kommit med ny App och firmware (som jag inte hunnit testa ännu).

Sen tycker jag också att Philips Hue funkar mycket bättre i praktiken även om jag fått brickad router vid firmware-update. Men de kör ju en helt annan kommunikation.

Ursprungligen av wolf:

...
Det blir kanske bättre när Apple snart kommer med sin egen Home-app och jag såg också att Eve kommit med ny App och firmware (som jag inte hunnit testa ännu)...
.

Om vi talar om Elgato Eve så är svaret... Nej, det blir inte bättre med IOS10 (jag har kört betorna sedan dag 1). Apples egna Homeapp stödjer inte temperatursensorerna och Elgatos egna app lider fortfarande av samma brister.

Brasklapp: Jag har dock inte gjort någon firmwareuppdatering av enheterna. Hur gör man det?

Ursprungligen av BlackSmp:

Om vi talar om Elgato Eve så är svaret... Nej, det blir inte bättre med IOS10 (jag har kört betorna sedan dag 1). Apples egna Homeapp stödjer inte temperatursensorerna och Elgatos egna app lider fortfarande av samma brister.

Brasklapp: Jag har dock inte gjort någon firmwareuppdatering av enheterna. Hur gör man det?

Trista nyheter. Men uppdatera fick jag frågan om när jag tog enheten i bruk.
prova ta bort en enhet, resetta den och lägg till den igen?

"Eve Door & Window - There is a reset button inside the battery door. Use a paper clip or similar object to press it until the red LED is blinking.

Eve Room - There is a reset button inside the battery door. Use a paper clip or similar object to press it until the red LED is blinking.

Eve Thermo - Make sure that known good batteries are inserted, and Eve Thermo is powered up. There is a reset button on the side of the unit, underneath the battery door.

Eve Weather - There is a reset button inside the battery door. Use a paper clip or similar object to press it until the red LED is blinking."

Jag är en nyligen lycklig ägare till en massa Elgato Eve produkter, Weather, Room, Energy och Thermo
Till det har jag en ATV4 och en ATV3 med senaste firmware
Det gick supersmidigt att koppla in, Weather behövde firmwareuppgraderas till 1.3.1 tror jag, tog kanske 10 minuter, sen var den igång med
Det jag ännu inte löst är en av Energy som sitter i garaget för att styra motorvärmaren till bilen, den nås ibland och tappar sen kontakten
Om jag förstått det hela rätt är en lösning på detta en AppleTV 3/4 till, men visst tusan måste det finnas nåt enklare sätt att extenda sitt BT-nätverk?
Jag funderar tex på om tex en Energy placerad halvvägs fram till garaget kan "Mesha" vidare till garaget eller om det bara är officiella Hub-produkter som gör det? (iPad, iPod, ATV3/4)

Hitills är jag jättenöjd med det mesta, saknar en möjlighet att göra ett scenario för tex motorvärmaren med både start och stopp i samma men det verkar som att man måste göra 2 scenarioer, en som startar och en annan som stoppar men det kanske bara är jag som inte fattat än?

Tacksam för svar

Ursprungligen av Fredoa:

Jag är en nyligen lycklig ägare till en massa Elgato Eve produkter, Weather, Room, Energy och Thermo
Till det har jag en ATV4 och en ATV3 med senaste firmware
Det gick supersmidigt att koppla in, Weather behövde firmwareuppgraderas till 1.3.1 tror jag, tog kanske 10 minuter, sen var den igång med
Det jag ännu inte löst är en av Energy som sitter i garaget för att styra motorvärmaren till bilen, den nås ibland och tappar sen kontakten
Om jag förstått det hela rätt är en lösning på detta en AppleTV 3/4 till, men visst tusan måste det finnas nåt enklare sätt att extenda sitt BT-nätverk?
Jag funderar tex på om tex en Energy placerad halvvägs fram till garaget kan "Mesha" vidare till garaget eller om det bara är officiella Hub-produkter som gör det? (iPad, iPod, ATV3/4)

Hitills är jag jättenöjd med det mesta, saknar en möjlighet att göra ett scenario för tex motorvärmaren med både start och stopp i samma men det verkar som att man måste göra 2 scenarioer, en som startar och en annan som stoppar men det kanske bara är jag som inte fattat än?

Tacksam för svar

Elgato presenterade på CES-mässan en typ av förlängare. Vet dock inte när den släpps.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-01-10 09:33

Timerfunktionen är riktigt kass tyvärr.
Inför julen ville jg timerstyra diverse saker, men upplevde samma problem.

Kanske bara var jg som inte riktigt orkade fundera, men gillade inte alls hur "repeat" fungerar, jag skulle ju t ex vilja välja veckodagar.
Säg att jg vill ha nått som går varje lör+ sön, då behöver jag lägga 2 timers för start, 2 för stopp. En med start lör och en start söndag och sen 7 dagars intervall på varje.

Jag tycker dom borde byggt ett mkt bättre GUI som låter en välja exakt veckodagar, multipla star och stopp i samma timer, etc etc

En annan sak jag har svårt för är att på ett enkelt sätt periodicera och sammanställa elförbrukningen ur mina eve energy.
Appen fokuserar mer på dag/vecka/månad än jämna intervall.jag skulle ju vilja ha en lista månad för månad på faktisk förbrukning och kostnad, men det verkar svårt att få en så bra översikt i appen.
Antar att man får exportera datat och lösa det själv i t ex excel.

En annan irriterande sak är att om man kopplat in sin appletv så blir -någonting- långsammare när man är hemma. Swipar jag fram snabb-menyn med favoriter från hem/låskärm på iPhone står det "updating" i 5-10sek innan den fått kontakt med alla enheter. Är jag inte hemma går det direkt. Antar att den gör nån mix av att få tag på som via wifi/bluetooth och att det därför tar tid?

Ursprungligen av Basss:

Timerfunktionen är riktigt kass tyvärr.
Inför julen ville jg timerstyra diverse saker, men upplevde samma problem.

Kanske bara var jg som inte riktigt orkade fundera, men gillade inte alls hur "repeat" fungerar, jag skulle ju t ex vilja välja veckodagar.
Säg att jg vill ha nått som går varje lör+ sön, då behöver jag lägga 2 timers för start, 2 för stopp. En med start lör och en start söndag och sen 7 dagars intervall på varje.

Jag tycker dom borde byggt ett mkt bättre GUI som låter en välja exakt veckodagar, multipla star och stopp i samma timer, etc etc

En annan sak jag har svårt för är att på ett enkelt sätt periodicera och sammanställa elförbrukningen ur mina eve energy.
Appen fokuserar mer på dag/vecka/månad än jämna intervall.jag skulle ju vilja ha en lista månad för månad på faktisk förbrukning och kostnad, men det verkar svårt att få en så bra översikt i appen.
Antar att man får exportera datat och lösa det själv i t ex excel.

En annan irriterande sak är att om man kopplat in sin appletv så blir -någonting- långsammare när man är hemma. Swipar jag fram snabb-menyn med favoriter från hem/låskärm på iPhone står det "updating" i 5-10sek innan den fått kontakt med alla enheter. Är jag inte hemma går det direkt. Antar att den gör nån mix av att få tag på som via wifi/bluetooth och att det därför tar tid?

Testa med Apples Hem-app annars. Du kanske upplever den lättare att hantera?

Ursprungligen av kafferast:

Elgato presenterade på CES-mässan en typ av förlängare. Vet dock inte när den släpps.

Ja, det är lustigt, har letat hela förmiddagen och inte hittat, 2 minuter efter mitt inlägg hittar jag Elgato Extend men som du sa, inget lanseringsdatum klart ännu

Nån som vet detta med meshning mellan enheterna? Kan en Energy sträcka ut vidare till nästa osv?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2017-02-21 14:35

Låter tråden får leva med lite mer Homekit/Elgato-funderingar.

Köpte mig nyligen 6 brytare och två sensorer och börjar närma mig detta en bit i taget. Notifieringar från sensorer känns ju som en otroligt central grej - inte bara att de skickas vilket funkar nu, men framförallt att jag med hjälp av scener kan bestämma när. Dvs, När jag "Inte är hemma" vill jag ha pushnotiser om rörelsedeckarena aktiveras… när jag är hemma ska de vara tysta - och där verkar vi inte vara ännu med Homekit+Elgato. Eller missar jag något?

Bevaka tråden