Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone X - Allt om

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-11-08 20:06
Ursprungligen av CEk:

Ja, personligen räcker det att jag bara behöver stänga en app för att det ska kännas omständigt med "tvåstegsstängning", men vi är ju alla olika.

Kan man stänga alla appar på en gång i iPhone X?

Ursprungligen av PaO:

Kan man stänga alla appar på en gång i iPhone X?

Nej

Efter att ha använt min sedan 3:e kan jag bara säga att min iPad Pro 9.7 numera känns antik.. OLED-skärmen är helt överlägsen! Dessutom är 10:an tillsammans med AirPods den bästa Apple-kombinationen jag använt! Om man inte använt en 10:a innan man köper en 8:a så märker man nog inte så mycket men nu skulle jag aldrig kunna köpa en Apple-pryl med LCD igen.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2017-11-08 21:46

Apples nya flip-case till 10:an. 995kr (!)
Fint, men känns inte helt 100.

Yeh

  • Medlem
  • 2017-11-09 05:21
Ursprungligen av teodor2015:

Efter att ha använt min sedan 3:e kan jag bara säga att min iPad Pro 9.7 numera känns antik.. OLED-skärmen är helt överlägsen! Dessutom är 10:an tillsammans med AirPods den bästa Apple-kombinationen jag använt! Om man inte använt en 10:a innan man köper en 8:a så märker man nog inte så mycket men nu skulle jag aldrig kunna köpa en Apple-pryl med LCD igen.

Välkommen till OLED världen ?

  • Medlem
  • 2017-11-09 05:22
Ursprungligen av chrme109:

Apples nya flip-case till 10:an. 995kr (!)
Fint, men känns inte helt 100.

Jag förstår vad Apple vill åstadkomma men når inte riktigt fram samt att priset är löjligt

Ursprungligen av PaO:

Välkommen till OLED världen ?

Bara jag som inte är helsåld på skärmen? Så stor skillnad tycker jag inte det är och att den ändrar färg när man vinklar den stör under vanligt användande, är inte många grader som behövs för att det ska störa.

  • Medlem
  • 2017-11-09 16:57
Ursprungligen av jimel:

Bara jag som inte är helsåld på skärmen? Så stor skillnad tycker jag inte det är och att den ändrar färg när man vinklar den stör under vanligt användande, är inte många grader som behövs för att det ska störa.

Är väl lite blandade känslor kring OLED om man väger samman vad användare och recensioner säger. Nu har jag ingen X men väl både mobiler och surfplattor med LCD / OLED och jag väljer OLED alla dagar.

Ursprungligen av jimel:

Bara jag som inte är helsåld på skärmen? Så stor skillnad tycker jag inte det är och att den ändrar färg när man vinklar den stör under vanligt användande, är inte många grader som behövs för att det ska störa.

Vissa bedömare håller den för att vara den bästa OLED skärmen hittills utifrån mätvärden och liknande. Jag nöjer mig med att jag gillar den:)

DisplayMate

BTW: Jag gjorde en riskanalys och slog av kravet på uppmärksamhet. Jag är inte orolig för att frugan ska ta sig in i telefonen genom att använda Face ID när jag sover. Hon kan lika gärna få använda PIN-koden som hon kan.

Fördelen är att Face ID fungerar med mina Ray-Ban solglasögon som jag har (fungerar inte annars).

Det går alltid att slå på om jag är ute och reser i situationer där det skulle kunna inträffa något otrevligt men i vardagen så behöver jag inte det extra skyddet.

  • Medlem
  • 2017-11-09 20:28

Någon här som vet varför bilderna blir typ spegelvända när man tar en selfie med kameran på Iphone x?!??!?!

Ursprungligen av BlackSmp:

BTW: Jag gjorde en riskanalys och slog av kravet på uppmärksamhet. Jag är inte orolig för att frugan ska ta sig in i telefonen genom att använda Face ID när jag sover. Hon kan lika gärna få använda PIN-koden som hon kan.

Fördelen är att Face ID fungerar med mina Ray-Ban solglasögon som jag har (fungerar inte annars).

Det går alltid att slå på om jag är ute och reser i situationer där det skulle kunna inträffa något otrevligt men i vardagen så behöver jag inte det extra skyddet.

Menar du att du måste ha dina RAy-Ban solglasögon på nästan hela tiden? ? Kan Face ID veta ändå att det är du? kanske att vem som helst med samma glasögon godkänns?

Ursprungligen av calinou:

Menar du att du måste ha dina RAy-Ban solglasögon på nästan hela tiden? ? Kan Face ID veta ändå att det är du? kanske att vem som helst med samma glasögon godkänns?

Nej.
Ja.
Nej.

Ursprungligen av Sake:

Någon här som vet varför bilderna blir typ spegelvända när man tar en selfie med kameran på Iphone x?!??!?!

De blir inte spegelvända. Vänd på kameran och ta en selfie med kameran på baksidan så ser du att det ser likadant ut.

Sökaren är spegelvänd men inte bilden. Ta en selfie med text i bakgrunden så ser du att texten är spegelvänd i sökaren men ser rätt ut i fotot

Inget unikt för iPhone X. Det är helt enkelt för att vi inte ska bli förvirrade. Sökaren beter sig som en spegel, vilket vi är vana vid.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej.
Ja.
Nej.

Kort och koncist svar!?
Faktum är att jag förstår nog inte vad du menar med ditt inlägg om frugran och dina Ray-Ban.

Ursprungligen av calinou:

Kort och koncist svar!?
Faktum är att jag förstår nog inte vad du menar med ditt inlägg om frugran och dina Ray-Ban.

Enkelt.

Innan lanseringen av X så började en del tala om ”tänk om någon tar upp min telefon när jag sover och aktiverar face id och kommer in i min telefon” plus några andra mer eller mindre orealistiska scenarion. Det går ganska lätt att hitta dessa spekulationer på nätet.

Apples svar på detta är att telefonen kräver din uppmärksamhet. Du måste titta på den för att den ska låsa upp. Därför kan inte smyga sig på dig medan du sover och låsa upp din telefon.

Detta kan dock ge problem med vissa solglasögon (exvis mina Ray-Ban Clubmaster). Man kan då avaktivera kravet på uppmärksamhet.

Eftersom jag lever ett normalt liv så är det ingen risk att någon bryter sig in i min telefon och därför kan jag skippa denna högre säkerhetsnivå men ändå vara säker att ingen kommer in i min telefon.

  • Medlem
  • 2017-11-09 21:38
Ursprungligen av BlackSmp:

De blir inte spegelvända. Vänd på kameran och ta en selfie med kameran på baksidan så ser du att det ser likadant ut.

Sökaren är spegelvänd men inte bilden. Ta en selfie med text i bakgrunden så ser du att texten är spegelvänd i sökaren men ser rätt ut i fotot

Inget unikt för iPhone X. Det är helt enkelt för att vi inte ska bli förvirrade. Sökaren beter sig som en spegel, vilket vi är vana vid.

Det går inte att ändra på det då tkr bilderna blir förjävliga?

Ursprungligen av Sake:

Det går inte att ändra på det då tkr bilderna blir förjävliga?

Ändra på vad? Det är inget fel på bildern. De blir inte spegelvända. De är exakt som de ska vara

Lägg ut ett foto och berätta vad som blir fel. Lägg också ut ett vanligt foto och förklara vad som är skillnaden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-10 10:08
Ursprungligen av jimel:

Bara jag som inte är helsåld på skärmen? Så stor skillnad tycker jag inte det är och att den ändrar färg när man vinklar den stör under vanligt användande, är inte många grader som behövs för att det ska störa.

Tittar du ofta på skärmen från sidan istället för att hålla den rätt framför dig?

Ursprungligen av Sake:

Det går inte att ändra på det då tkr bilderna blir förjävliga?

Kul inlägg, tyckte jag

Bilden blir ju en exakt avbildning av vad kameran ser när den riktas mot t ex dig själv. Samma sak som någon annan ser av dig om de skulle stå där kameran är och titta på dig.

Klaga klaga

Förstår inte riktigt vitsen med att den ska fota av den gamla telefonens mönster för att göra inställningar i den nya. Man måste ju ändå göra alla inställningar. Sedan tycker jag att det konstigt att det inte står om man ska sätta i sim-kortet i nya telefonen först eller om det ska sitta kvar i den gamla till inställningarna är gjorda. Eller är det meningen att man ska ha två sim-kort? Vad man än gör så varnar den ena telefonen för att den inte har simkort. Sim-luckan på 10:an krävde ordentligt tryck i hålet för att få upp. Kändes som man skulle ha söner något innan luckan åkte upp. Att ställa in Face-ID var också krångligt. Ansiktet lästes av till ungefär 80% sedan kom det upp en pil och visade var det fattades. Höll på länge innan den var nöjd med den biten. Svårt att veta vad pilen ville. Skärmen tycker jag har en märklig vit färg. Inte så skarp vit som gamla 6:an. Kanterna på sidorna verkar inte alls blivit tunnare. Ser ut som på min gamla 6+. Efter alla inställningar blev telefonen mycket varm. Så varm har min gamla aldrig varit. Tycker också det är konstigt att de inte talar om hur man startar telefonen första gången för de som aldrig haft en iPhone tidigare. En bit in i häftet står det om knapparna på telefonen. Där kan man se att den högra knappen ska tryckas in för att starta telefonen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-11-10 14:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Fördelen är att Face ID fungerar med mina Ray-Ban solglasögon som jag har (fungerar inte annars).

Ett trevligt litet landsproblem. Du har köpt för bra solglasögon som stänger ute ljus från våglängder någonstans i 800-900 nm regionen (tror jag det är). Samma region som FaceID skannern använder. Billigare glasögon skärmar inte de våglängderna

Håller med dig annars, de som är oroliga över att sin partner ska få tillgång till telefonen, borde nog fundera över vilken typ av partnerskap de faktiskt ingått.

Ursprungligen av zinned:

Tittar du ofta på skärmen från sidan istället för att hålla den rätt framför dig?

Varje gång jag skriver något så vinklas telefonen lite vilket räcker för att skärmen ska hålla på och ändra färgtemp.

Ursprungligen av jimel:

Bara jag som inte är helsåld på skärmen? Så stor skillnad tycker jag inte det är och att den ändrar färg när man vinklar den stör under vanligt användande, är inte många grader som behövs för att det ska störa.

Även jag är missnöjd. Vitt skiftar från drag av varm hudton till kall torkos när luren vinklas lite. Illa tycker jag. Viktigare att vitt är vitt än att svart är djupt svart, skulle jag vilja säga. En OLED-skärm på en handhållen enhet fungerar sämre än på en TV där betraktaren hela tiden sitter i samma vinkel framför skärmen och då slipper dessa skiftningar.

Hur upplever ni som har iPhone x att kolla på t ex youtube i fullskärmsläge, blir den svarta borden ett störningesmoment eller smälter den in bra ändå?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2017-11-12 09:29
Ursprungligen av Laserturken:

Hur upplever ni som har iPhone x att kolla på t ex youtube i fullskärmsläge, blir den svarta borden ett störningesmoment eller smälter den in bra ändå?

För mig är det inga problem. Den försvinner på samma sätt som näsan framför ögonen, men kan tänka mig att om man vill störa sig på den kan det nog vara precis tvärt om.

  • Medlem
  • 2017-11-12 12:53
Ursprungligen av dermike:

För mig är det inga problem. Den försvinner på samma sätt som näsan framför ögonen, men kan tänka mig att om man vill störa sig på den kan det nog vara precis tvärt om.

Försvinner "hem" strecket vid spel och film?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2017-11-12 13:05
Ursprungligen av PaO:

Försvinner "hem" strecket vid spel och film?

I alla fall vid film, så skulle tro att det är samma med spel.

Ursprungligen av PaO:

Försvinner "hem" strecket vid spel och film?

  • Medlem
  • 2017-11-12 16:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Okej tack
Störs du av det som vissa eller du har vant dig?

Bevaka tråden