Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Fredrik Dolk

Fredrik Dolk

Medlem
  • Plats Ljusdal
  • Registrerad 2002-03-08
  • Senast aktiv 2020-11-18
  • Antal inlägg 1457

Foruminlägg

De senaste inläggen Fredrik Dolk har skrivit i forumet.

Inbyggt AirPlay-stöd i Spotify vore ju en killer.

Tänk framtida TV-apparater med AirPlay-stöd. Slå igång en film på datorn, iPaden eller iPhonen och låt TV:n visa bilden och surroundsystemet skjuta ut ljudet.

Hoppas det här får en "ringar på vattnet"-effekt.

Jag kör med dubbla skärmar, både MacBook Pros inbyggda plus en extern skärm.

När jag videochattar i iChat och väljer fullskärmsläge på videochatten måste jag stanna kvar i iChat för att fullskärmsläget ska vara kvar. Så fort jag på min externa skärm försöker lämna iChat och göra något annat försvinner fullskärmsläget från videochatten och blir ett vanligt fönster.

Det är klart jag kan skala upp storleken på fönstret så att det täcker så stor del av skärmen som möjligt, men det är inte riktigt samma sak som fullskärm.

Kan man på något sätt tvinga iChats fullskärmsläge att bestå även om jag går in i ett annat program på den externa skärmen?

Ursprungligen av FreddeB:

Telefonen måste aktiveras med Micro-SIM. Varje gång du byter operatör (dvs stoppar in ett nytt SIM-kort) så måste telefonen aktiveras med hjälp av iTunes.

Oj, det visste faktiskt inte jag. Jag som tänkt köpa någon form av kontantkort när jag är utomlands. Bra att veta att man måste ha datorn med sig. :/

Jag har fått min också, men misslyckades kapitalt med att skära ner mitt simkort till ett mikrosim.

Besökte närmsta Telia-butik som ligger ca 7 mil bort. Där hade dom inga mikrosimkort hemma och ville dessutom ha 95 kr för att beställa ett åt mig, detta trots att Telias egen hemsida säger:
– Du kan till ditt abonnemang kostnadsfritt beställa byte från vanligt simkort till mikrosim-kort i en av våra butiker eller genom att ringa oss på 90200.

Jag påpekade såklart vad deras egen hemsida sa, men killen i Telia-butiken tyckte jag skulle prata med Telia om det.
Vem tror han att han är anställd av? Telenor eller?

Lånade en kompis telefon och ringde Telias kundtjänst. Satt i telefonkö i 55 minuter innan jag kom fram och fick prata med en jättetrevlig tjej som utan kostnad skickar hem ett mikrosimkort till mig. Hon sa att det är massivt tryck på iPhone nu och att var och vartannat samtal handlar om iPhone.

Ursprungligen av FreddeB:

Jag vet hur det känns, det är nästan som att vänta ut en förlossning på BB

Känns lite löjligt att jämföra. Barn föds ju hela tiden. En ny iPhone är ju något unikt faktiskt.

Ute för leverans med kurir – ARLANDA - SWEDEN – 02:20

Känner en på DHL:s kundtjänst och han ser lite mer info om paketet än vad jag gör. Paketet är omlastat i Söderhamn och når Ljusdal (där jag jobbar) under dagen, förmodligen runt kl 13.

Ursprungligen av kainen:

Jag gav Ibish en avkylningsperiod på en vecka pga hans reaktion på min moderering.

Avkylningsperiod.
Haha! Det var en skön omskrivning för astängning.

Ursprungligen av ibish:

Fick nyligen mitt inlägg borttaget pga av attityd. Vad innebär det? Är inte hela forumet grundat på åsikter om ämnen? Ska man riskera att få inlägg raderade för att man inte håller med TS eller ifrågasätter TS motiv?

Självklart håller jag med om att man ska hålla god ton... men lägg en "skärpning" i tråden... om någon tar upp att de jailbreakat sin iPhone 4 och misslyckats, är jag givetvis nyfiken på vad som får dem att jailbreaka det första de gör, trots att de inte vet vad de håller på med.

För övrigt tycker jag att jailbreak inte bör diskuteras på forumet, då många trådar skapas av nybörjare som har frågor om jailbreak. MEN, det är min åsikt, sen att dessa frågor förekommer, får jag ju acceptera, även om jag inte uppskattar dem. Att jag utrycker åsikten motiverar ju knappast att inlägget tas bort.

Jag har alltid respekterat moderatorer, som håller ett öga på forumet... men det här var ett steg för långt. OT är en sak, att man håller med eller inte, är ju bara en personlig åsikt, och knappast fog för att radera inlägg.

Om en tråd handlar om en rent teknisk fråga är det väl inte din uppgift att börja diskutera varför trådskaparen drog på sig problemet?

Jailbreak får diskuteras i forumet, finns trådar som behandlar dess vara eller icke vara om du känner för att delta i dom diskussionerna.

Och nej, hela forumet är inte grundat på åsikter om ämnen. Större delen av forumet är grundat på kunskap om ämnen. Trådar som handlar om rent tekniska problem ska alltså handla om hur dessa tekniska problem faktiskt löses. Sedan finns det så klart trådar som inte är av rent teknisk karraktär, där kan det bli tal om att säga sin åsikt eller tro etc.

Känner jag moderatorerna på det här forumet rätt har dom förmodligen torrt under fötterna när dom raderar ett inlägg på grund av dålig attityd.
Förmodligen försökte du spela allan och knäppa trådskaparen på näsan med att han får skylla sig själv när han är sådan amatör som inte ens kan jailbreaka en iPhone. Ledsen att behöva säga det, men 99.se är ett kunskapsforum där man får vara hur korkad som helst och ställa sina frågor. Ofta får man trevliga och sakliga svar.

Har läst igenom tråden nu och det verkar som att folk har importerat US-telefoner till sin Borderlinx-box i UK. Däremed tillkommer tull och moms precis som när man beställer varor utanför EU hem till Sverige.

Dock nämner vissa att Borerlinx har ändrat sina rutiner och att detta inte sker längre.

Vi behöver inte oroa oss ändå eftersom vi köper iPhone av Apple UK och betalar deras moms redan på Apple Store. Sedan importerar vi till ett annat EU-land och här har vi ju fri rörlighet för varor och tjänster, så kommer inte få några extrakrav.

Mitt paket är bevisligen i DHL:s händer nu. Men sedan kl 20.31 igår står det shipment on hold.

Känner en som jobbar på DHL och enligt honom brukar det betyda att ett flyg blivit försenat eller dylikt.

Nåja, oavsett förseningar så är paketet i DHL:s goda (?) händer nu och det är faktiskt bara en tidsfråga innan det når mig.

/me saknar gamla Mac-pressen.

Nu fick jag också ett trackingnummer. Men det finns ingen info hos DHL om det, men det beror säkert på att dom inte varit där och hämtat paketet ännu.

Nu vet jag att det snart är på väg i alla fall. Men jag får se fram mot min nya iPhone på måndag eller tisdag istället för i morgon.

Borderlinx tyckte inte att det var något konstigt med att mitt paket inte skickats vidare. :/
Man undrar lite över deras rutiner och hur dom väljer vilka paket som ska skickas när. Det verkar onekligen ske en smula godtyckligt.

Men det är ju bara för att det är en iPhone 4 man beställt som man sitter och studsar som ett barn på julafton. Hade det varit ett par jeans jag beställt hade jag inte brytt mig om paketet kommer idag eller på tisdag.

Ursprungligen av Janne.M:

Ok, här kommer mina erfarenheter av att köpa iPhone via Borderlinx:

Öppnade ett Borderlinx konto och lade en beställning på en iPhone 4 32G den 2 Augusti.
Fick ett preliminärt leveransbesked från Apple att den skulle levereras till Borderlinx den 27:e.
Den 21:e fick jag ett mail från Apple att leveransen var skickad från Hong-Kong, nytt leveransdatum: 24:e.

På förmiddagen den 24:e kollade jag min beställningsstatus hos Apple och den sa: "Out for delivery." och en halvtimme senare kom ett mail från Borderlinx att en vara fanns för leverans på min Borderlinxkonto.
En timme senare var frakten betald och status hos Borderlinx blev: "Processing".

Den 25:e (igår), vid 17-tiden ändrades status till: "Picked up by carrier".
Och idag, den 26:e, kl 6.59, ligger den för sortering i Göteborg och jag väntar bara på att status ska ändras till: "Ute för leverans."

Så jag måste säga att hela den här processen har gått både fortare och smidigare än jag hade väntat mig.
Nöjd, Mycket nöjd...

Våra beställningar är identiska i datum och sitt händelseförlopp, ända tills vi kommer till "Picked up by carrier". För mig står det fortfarande "Being processed".

Har förstått att vissa aldrig fått statusen ändrad från "Being processed", utan att DHL helt plötsligt har ringt på dörren ändå. Det är det jag sitter och hoppas på just nu.

Ska skicka ett mail till Borderlinx support och se vad som händer, även om jag inte väntar mig något uttömmande svar.

Ursprungligen av valleb:

Dom fick min den 7 jul. Registrerades den 20 augusti.
Det beror inte på fel adress utan slarv från BLNX.

Just nu håller vi på att dividera om storage avgiften som man betalar om man inte har löst ut den inom 30 dagar... Den är uppe i ca 700kr just nu.

Deras kundservice är nog det sämsta jag har stött på.
Kundtjänsten är okunnig och lämnar alltid samma svar. "Var vänlig avvakta en eller två dagar för en uppdatering" Givetvis kommer det inte någon uppdatering utan man får dra en chat igen med samma svar.
Det har snart gått en vecka sen dom skulle se till problemet med extra kostnaden.
Hänt: 0

Jag har beslutat mig för att betala in summan som nu är uppe på totalt 1173kr

Jag får ta fighten då... Jag litar som sagt inte ett dugg på borderlinx längre.:mad:

Alltså, det låter ju rätt sjukt det där...
Dom försöker alltså ta storage-avgift baserat på att dom haft ditt paket hos sig sedan 7 juli, trots att du inte förrän 20 augusti fick reda på att dom hade ditt paket?

På pappret låter det som världens enklaste sak att lösa, men deras support verkar vara si så där.