Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

verkar som det är ett 50/50 läge ifall man tappar eller ej... och INGEN har kunnat förklara varför... finns lika många teorier som jag har fingrar och tår... men inget konkret alls...

Jag har inte tappat något pågående samtal helt. Däremot har det hänt att det inte gått att svara (samtalsfel eller nåt sånt står det). Sen är ju "plupparna" i mottagningen lite odd, lägre än på de flesta andra telefoner. Ibland när man pratar blir det helt tyst också.

Överlag mer problem med iphonen som telefon (väldigt kort utvärderingstid än dock) än med någon tidigare mobil jag haft. Iofs är det ju ingen svensk operatör som har åttagit sig att kunna hantera iphone.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2008-02-29 11:37

Tappade två samtal igår, synnerligen irriterande mitt i ett samtal. Men jag fick en tanke; kan det vara så enkelt att man ska undvika att hålla kinden mot skärmen när man pratar och liksom ha lite luft mellan kind och skärm?

Ursprungligen av babilou:

Tappade två samtal igår, synnerligen irriterande mitt i ett samtal. Men jag fick en tanke; kan det vara så enkelt att man ska undvika att hålla kinden mot skärmen när man pratar och liksom ha lite luft mellan kind och skärm?

du menar om du kommer åt nåt med kinden? Om det funkar som det ska så känner den av att det är en kind och inte ett finger. Det som händer när du lägger den mot kinden är att skärmen stängs av. Följdaktligen borde enda skillnaden vara att skärmen fortfarande är på.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-29 16:13
Ursprungligen av lasson:

du menar om du kommer åt nåt med kinden? Om det funkar som det ska så känner den av att det är en kind och inte ett finger. Det som händer när du lägger den mot kinden är att skärmen stängs av. Följdaktligen borde enda skillnaden vara att skärmen fortfarande är på.

Det är inte vidröringen som känns av, utan att man har ansiktet nära. Testa under ett samtal.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-01 18:15

Tappar fortfarande samtal med 1.1.4, jag behöver inte prata länge för att samtalen ska brytas utan ibland tar det bara 1-2 minuter...

Har aldrig tappat ett samtal till en annan iphone..!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-01 18:26

Nu har jag haft min iPhone sedan i torsdags och har hunnit med flertalet korta samtal, men även två på ca 20 minuter och ett på ca 45 minuter utan några som helst problem.

Jag har 1.1.3 och Telenor.

Jag lyckades även skaffa fyra månader gratis Fast Pris med surfning. Jag är väl medveten om att det inte går speciellt snabbt att surfa, men det är dugligt för min del, då jag inte surfar på sidor med mycket bilder/annat "stort". Och eftersom jag ändå surfar hur mycket jag vill - gratis i fyra månader - så är det dumt att tacka nej. Det är inte heller någon bindningstid på detta.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-02 12:26

Ni som skriver att ni tappar samtal/inte tappar samtal får gärna skriva vad ni har för operatör också!

Jag själv har Tele2 på en 1.1.2 OTB (upplåst med Geohotz) -> 1.1.3 (m.h.a. ZiPhone) och har haft denna i 2 månader nu (började ju inte ringa med den förrän efter 2 veckor dock, iom. att upplåsningen inte fanns förrän dess). Inte tappat ett enda samtal och jag får säga att mottagningen är riktigt bra. Hade Tre tidigare, usel mottagning hemma. Kunde inte ens befinna mig i källaren (markplan) och prata i telefon samtidigt, mestadels hade jag ingen mottagning alls och var jag uppe i en SMS-konversation fick jag lägga mobilen uppe på datorskärmen (kunde få någon plupp mottagning där). Sedan bytte jag till Tele2 och hade en temporär mobil som hade helt okej mottagning, även i källaren där det fungerade för det mesta. Ibland kunde det bli dålig mottagning under samtal och jag kunde förlora teckningen helt någon enstaka gång vid en viss plats. Med min iPhone är dock teckningen grym. Jag kan gå runt obesvärat i källaren utan att få en enda störning i samtalet och jag har som lägst 3 staplar, men för det mesta 4 st eller fullt.

Problemen med tappade samtal känns som att de till stor del ligger hos Telia. Större delen som har problemet kör med Telia och inte bara de med iPhone är drabbade utan detta är någonting som händer med även andra mobiltelefoner. Visst, vissa med andra operatörer tappar också samtal men det kan ju vara för att detta problemet finns hos alla operatörer, men främst hos Telia. De andra kan ju ha lyckats få ner antalet.

Antagligen har dom flesta Telia som operatör.

samma problem med både tel2 och telia...

Ursprungligen av nu1mlock:

Ja, jag har sökt och visst har jag hittat några topics gällande ämnet, men detta är inte riktigt samma sak. I andra topics undras det hur man kan lösa problemet med "tappade samtal", men jag undrar om ALLA telefoner har detta problem, eller om det endast är ett visst nät (läst mycket om Telia)?

Slog ihop din tråd med denna, så vi samlar all diskussion om tappade samtal i en tråd, då det handlar om samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 23:05

Hade en 1.1.2 som tappade samtal som fan. Låg på gränsen till att jag skulle kasta luren i väggen. Såg till att blåsa den helt ren i samband med uppdateringen till 1.1.3 men det hjälpte föga. Tog till det berömda tejptricket och inte heller det gjorde mina inkommande samtal gladare... (alles med Telia)

Så över en kopp kaffe på kontoret så lackade jag. Slet ut SIM-kortet och stoppade in mitt andra firmakort (Telenor) och vips så fungerar min lilla baby som en klocka. Och det andra, ej fungerande, SIM-kortet sitter nu i min Nokia N95 och fungerar perfekt. Alles bra so far.

Trodde aldrig att det skulle vara så enkelt som att svära lite och byta SIM.

Ursprungligen av tjompa:

Hade en 1.1.2 som tappade samtal som fan. Låg på gränsen till att jag skulle kasta luren i väggen. Såg till att blåsa den helt ren i samband med uppdateringen till 1.1.3 men det hjälpte föga. Tog till det berömda tejptricket och inte heller det gjorde mina inkommande samtal gladare... (alles med Telia)

Så över en kopp kaffe på kontoret så lackade jag. Slet ut SIM-kortet och stoppade in mitt andra firmakort (Telenor) och vips så fungerar min lilla baby som en klocka. Och det andra, ej fungerande, SIM-kortet sitter nu i min Nokia N95 och fungerar perfekt. Alles bra so far.

Trodde aldrig att det skulle vara så enkelt som att svära lite och byta SIM.

vet du hurvida telenorkortet är ett 3g/gsm kombokort eller enbart gsm? det enda jag inte testat hitills är tejp(har inte kommit mig för tror dock det hjälper föga..) och ett rent gsm kort. Har testat kombokort från telia och tele2 med samma problem på båda.

Jag har också haft en hel del problem med tappade samtal, och problem med att det inte går att ringa ut på min 1.1.3 (ca 5-10 per dag)

Så för 2 dagar sedan gick jag till en telefonbutik, och bytte ut mitt gamla Telia-sim mot ett nytt.

Nu har jag inte haft ett enda problem med min telefon på 2 dagar...

//Everlast

Hörde någon som påstod att 1.1.4 skulle hjälpa, någon som testat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 22:08
Ursprungligen av Adrian B:

Hörde någon som påstod att 1.1.4 skulle hjälpa, någon som testat?

Jag har samma problem, började för mig när jag uppgraderade från 1.1.2 till 1.1.3.
Har blåst den helt och installerat om 1.1.3 utan förändring.
För någon dag sedan installerade jag 1.1.4 med hjälp av ZiPhone. Tyvärr verkar det inte heller hjälpa

/Jens

Detta har nog ingenting med nätet att göra.. Jag har Telenor och Tele2 som operatörer och ingen av dem fungerar som de skall i min telefon.. Det verkar vara ett telefonfel och det verkar bara vara på vissa telefoner.

Det finns en länk i denna tråd med ett inlägg av en appleanställd som föreslår lite olika orsaker till problemet. En av orsakerna kan t.ex. vara datat man synkat över till telefonen enligt honom. Jag har "formatterat" min telefon ett antal gånger (lagt på 1.1.2,1.1.3,1.1.4) och sedan synkat över samma data som förut (kontakter och musik). Det kan vara så att det är det som gör det. När nästa firmwareversion kommer (och har blivit hackad) så skall jag testa att köra med telefonen helt tom ett tag och se om det hjälper.. Om någon av er andra har orken att testa detta, eller kanske rent av har testat, så får ni mer än gärna skriva hur det fungerade/fungerar.

Jag vet att bollman är rätt övertygad om att det är basstationsteorin som gäller (se tidigare i tråden). Han vet ett ställe på 5 meter när där samtalen alltid bryts för honom.

  • Medlem
  • 2008-03-07 11:56

Jag är också övertygad om detta då jag kan säga vilka basstioner som inte fungerar i min närhet. Skulle dock vilja veta hur man ser tillverkare på dessa för att yttligare peka på handsover felet som troligen det hela beror på.

Jag testade lite ikväll. Gjorde exakt samma rutt som häromdagen och samtalen bryts på metern när samma ställe som i förrgår innan den dumpar till loggen och startar om modemet. Jag har på dessa ställen mycket bra signalstyrka, mellan -55 och -57dB.

I loggarna anges anledningen till:
+CEER: "CC release",287,"MM network failure unspecified"

Detta handlar helt klart om handover problem - frågan är varför?
Handover mellan 900- och 1800-nät kanske? Timing problem vid hard handover kanske?

Jag har skickat iväg ett mail till en skarp kille som jobbar med mobilsystem för att fråga om han har några teorier om detta. Jag återkommer när jag vet mera.

Det verkar som ett av problemen. Varför kan det skilja så mkt mellan tappade samtal från en version till en annnan då?

Har sedan jag lade in 1.1.4 inte haft ett tappat samtal, hade massor med 1.1.1 så det är en avsevärd skillnad. Jag valde att inte fippla med inställningarna för mkt så t.ex. så har jag ändrat sorteringen av adressboken till förnamn/efternamn.

Kanske är långsökt men det konstiga är ju att någonting i själva mobilen verkar ju helt klart påverka problemet också, inte bara handover mellan master.

Jag har tyvärr precis börjat tappa samtal och det började direkt när jag bytte från Comviq -> Telia

Portering tog tid och använde telefonen en knapp vecka med mitt gamla comviq abbonemang utan minsta problem. Direkt vid bytet så började tyvärr strulet. Exakt samma plats här hemma och inga andra ändringar i telefonen. Något tips? Kan det vara edge som strular?

Men ska det krävas att jag väljer Comviq utan tappade eller Telia med tappade och edge?

Kan nämnas att det fungerande comviq kortet är modell äldre med texten gsm bara. Den nya strulande telia kortet är märkt med 3g och 64k. Kan det göra någon skillnad?

Senast redigerat 2008-03-10 01:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 11:11

Mina problem började när jag uppgraderade från 1.1.2 (har en iPhone med BL 4.6 & 1.1.2 OOTB) till 1.1.3 med mjukvaruhacket (samma problem med 1.1.4). Med 1.1.2 körde jag med ett TurboSIM och hade aldrig några problem med att samtalen bröts. När jag körde in 1.1.3 plockade jag bort mitt TurboSIM och kör enbart med mitt Telia Halebop kontant kort (äldre typ, ej 3G). Det var efter detta problemen började. Ibland kan jag prata 10-30 min utan avbrott, ibland funkar det inte ens några sekunder, även fast jag har full mottagning. Håller mig mest innanför tullarna här i Sthlm(bor på Kungsholmen och är mycket i Vasastan och Liljeholmen, brukar ha full mottagning på alla ställena). Ibland bryts samtalet efter bara någon sekund och jag måste ringa upp igen, i fredags så bröts samtalet 6-7 ggr på några minuter och jag kunde inte alltid ringa upp igen :/
Testade att nergradera till 1.1.1 och 1.1.2 igen, men de betedde sig likadant.
Nu har jag testat att uppgradera till 1.1.4 med iPlus 1.2.
Har inte återskapat mina gamla inställningar i iPhonen utan gjort nya. Har också testat med tejp som vissa här föreslår och som jag läste på iphone-ticker.de
och iphoneatlas.com
Får hoppas att det hjälper! Tror nästan att det är ett fel med glapp till kortet, då när hade TurboSIMet i kunde inte mitt Halebopkort röra sig nåt alls.

/Jens

Visst kan det vara så att vissa mobiler har ett glapp i simhållaren men att glappet magiskt återkommer för mig (vad jag hört även för andra) inom samma geografiska 30 meters radie är lite väl osannolikt.
Dessutom bör då BB loggarna rapporterat om CME-error 'Mobile Equipment Error' och inte MM-error som de gör nu.

Ursprungligen av petterf:

Visst kan det vara så att vissa mobiler har ett glapp i simhållaren men att glappet magiskt återkommer för mig (vad jag hört även för andra) inom samma geografiska 30 meters radie är lite väl osannolikt.

Näe, precis, och det är precis samma sak bollman rapporterat, han vet exakt var samtalen bryts för honom geografiskt. Så jag lutar starkt åt att detta är huvudproblemet.

Kan väl nämna att mina problem också uppstår i centrala stockholm mestadels. Bor på kungsholmen och studerar i vasastan.

Har provat tejpen och suddgummandet försiktigt utan framgång. Så för min del blir det att prova nytt sim kort och om inte det fungerar så byta tillbaka till tele2

Näten mäter signalstyrka och kvalité och applicerar sedan en algoritm för att avgöra om det är styrka eller kvalitet som ska få bestämma till vilken cell handover'n ska göras.
En gissning är att något värde i hanteringen av hard handover i iphonen behöver trimmas om för att passa telias (och andras) nät lite bättre.

KaRo

Ingår i en arbetsgrupp på 15 personer som var och en har en arbetsmobil. Det har fungerat i flera år med Tele2 men vi har "tvångsöverförts" till Telia och nu rapporterar flera om tappade samtal/meddelanden och andra konstigheter. Använder Tele2 kontantkort privat utan strul i alla år. Jag har ingen iPhone utan div andra mob tel.
Efter att ha läst de här inläggen fortsätter jag med Tele2 förstås.

Ursprungligen av KaRo:

Ingår i en arbetsgrupp på 15 personer som var och en har en arbetsmobil. Det har fungerat i flera år med Tele2 men vi har "tvångsöverförts" till Telia och nu rapporterar flera om tappade samtal/meddelanden och andra konstigheter. Använder Tele2 kontantkort privat utan strul i alla år. Jag har ingen iPhone utan div andra mob tel.
Efter att ha läst de här inläggen fortsätter jag med Tele2 förstås.

Intressant.
Vad har ni för telefoner? Alla samma model?

Ursprungligen av petterf:

Näten mäter signalstyrka och kvalité och applicerar sedan en algoritm för att avgöra om det är styrka eller kvalitet som ska få bestämma till vilken cell handover'n ska göras.
En gissning är att något värde i hanteringen av hard handover i iphonen behöver trimmas om för att passa telias (och andras) nät lite bättre.

Detta tycker jag låter som den enda möjliga anledningen till problemet, kombinerat med hur många/vilka sändare som skapar täckningen. Jag tappade (med full täckning) med TELIA under 4 månader i en viss del av Linköping merparten av alla samtal, och i en annan del tappade jag inte ett enda samtal. Nu sedan jag flyttat till Göteborg så har jag under 2 månader inte heller tappat ett enda samtal. Min iPhone har varit 1.0.2 hela tiden, och jag har aldrig kört en restore eller liknande. För mig känns det uppenbart att problemet är geografiskt och att det beror på antalet/kombinationen av sändare i området.

Bevaka tråden