Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, det är då ingenting glappt i min telefon. Då skulle jag inte tappa samtal på samma ställe på bergshamraleden på metern nästan.. Jag kan på förhand säga till den jag pratar med att "Nu kommer det brytas" och 3 sek senare gör det det.. Om det vore så väl att det bara var på ett ställe det bryts så vore det ok, men nu är det ju tyvärr inte så..

Just ja: 1.1.4, Telenor

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-11 01:14

Gör en karta på Google Maps med pins på alla ställen där det bryts, så kan kanske flera personer testa på samma ställe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 10:15

Jag har Tele2 som fungerar oklanderligt men kommer i nästa vecka få ett Telia-abb.(vill komma åt deras edge-nät som är den enda anledningen till bytet)
Det ska bli mycket intressant om även mina samtal kommer att tappas. Bor i vasastan i Stockholm med full täckning av Tele2. Återkommer med rapport.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 15:05

Hmm, det här var ingen munter läsning. Har en iPhone 1.1.2 OTB som jag låste upp när mjukvaruhacket kom i början av Februari. Denna uppdaterades till 1.1.3 via uppdateringen i "installern" och nu senast så uppgraderade jag till 1.1.4 med det rekommenderade sättet från forumet på hackint0sh.org.

Denna har haft ett nylevererat Telia kort i sig hela tiden, det är ett jobbkort så jag tillgång till Edge m.m. men jag har problem med att när det ringer och mobilen ligger i vila så tappar den ibland all kontakt med Telianätet (stolparna försvimmer och sedan Telia symbolen) och efter 30 sekunder kommer det tillbaka.
Sedan har jag åtminstonde tidigare haft problem med att den tappar samtalen någon minut in i samtalet. Den har aldrig tappat samtalet om den går över det? Jag är inte säker på att detta har hänt efter uppgradering till 1.1.4.

Det känns som om jag inte är ensam med detta problem? Någon som har en lösning?
Jag jobbar vid Liljeholmen i Stockholm och det är där jag har haft mest problem.

Jag ska skaffa en privatmobil, det blir troligen Telenor. Har någon testat iPhone med det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 20:57

Jag har använt min iphone med 1.1.4 och Telia i två dagar nu och har än så länge varit i Göteborg, Mölndal, Stockholm och Danderyd utan att tappa samtal ett enda samtal. Längsta samtalet varade i 13 minuter och var på Arlanda. Inga andra problem med Telia och min iphone. För övrigt är EDGE över förväntat.

Tappade samtal

Är det någon som testat följande! Det fungerade för mig!
Starta Itunes på datorn. Gå till Info. Längst ner på den sidan gick jag till Avancerat och fyllde i Ersätt informationen på denna Iphone: Kalendrar och Kontakter och synkroniserade! Det kan vara en tillfällighet att det fungerade! Men värt att pröva då jag inte har haft ett tappat samtal sedan jag gjorde detta!

Långt tillbaka i den här tråden fick jag också upp den upplevda stabiliteten efter en synkning men några dagar senare var allt lika igen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-16 01:17

Efter att i morse ha tappat ca 10 samtal på 1 h med mitt halebop-kort så fick jag nog och bytte telefon med sambon. Med hennes telenor-kort funkar det kanon. Inte ett enda tappat samtal. Ska fortsätta testa med telenor-kortet i några dagar till för att se så att det funkar, och om det gör det så byter jag, för jag pallar fan inte längre. Har inte gått en dag sedan jag köpte telefonen utan att jag har tappat ett samtal. Återkommer med resultat!

Senast redigerat 2008-03-16 02:01
  • Medlem
  • 2008-03-16 12:00

Är det ingen som har kontaktat Telia och frågat dem om problemen? Lär ju inte vara någon nyhet för dem att folk använder iPhone i deras nät...

Problemet verkar ju helt klart ligga i kombinationen Telia (EDGE?) / iPhone.

Gud, jag var idag nära att slänga telefonen i väggen. Det här är verkligen inte acceptabelt! Det mest irriterande är att det inte följer något bestämt mönster (samtalstid eller så) mer än att det ALLTID är vid samma ställen det bryts --> hela min lilla lägenhet!!!
Jag tror starkt att ALLA har detta problemet, testa att prata längre än 40 min, eller vafan prata mer än 1-2 timmar så ska ni se att även ni får detta felet.

Ska be om ett nytt halebop kort, kanske hjälper vem vet! Jag har iallfall testat restore, uppdatering fuffblabla, tejp och allt annat skit som man alltid måste göra för att apple grejer ska kunna fungera bra!

Förlåt, bara inte speciellt kul att rekommendera telefonen när det inte ens går att ha ett ordentligt samtal med den!

Ursprungligen av metalic:

Förlåt, bara inte speciellt kul att rekommendera telefonen när det inte ens går att ha ett ordentligt samtal med den!

Det gäller ju som tur är inte alla som använder iPhone. Vi är över 550 användare av iPhone bara här på 99.se och jag kan garantera dig att alla inte har problemet. Inte ens jag som använder Telia har problemet.

Nu snackar jag aldrig i 1-2 timmar i min iPhone, men de som har problemet som värst behöver bara prata i 10 minuter för att det ska brytas, om dom befinner sig på fel plats, geografiskt.

En annan jag känner hade stora problem, men när han bytte arbetsplats blev allt bra, vilket är ännu ett bevis för att teorin om basstationer och geografisk placering spelar roll. Frågan är bara, varför händer det bara med Telia? Det är faktiskt rätt udda. Är det för att bara Telia har EDGE-nät?

Ursprungligen av Adrian B:

Det gäller ju som tur är inte alla som använder iPhone. Vi är över 550 användare av iPhone bara här på 99.se och jag kan garantera dig att alla inte har problemet. Inte ens jag som använder Telia har problemet.

Nu snackar jag aldrig i 1-2 timmar i min iPhone, men de som har problemet som värst behöver bara prata i 10 minuter för att det ska brytas, om dom befinner sig på fel plats, geografiskt.

En annan jag känner hade stora problem, men när han bytte arbetsplats blev allt bra, vilket är ännu ett bevis för att teorin om basstationer och geografisk placering spelar roll. Frågan är bara, varför händer det bara med Telia? Det är faktiskt rätt udda. Är det för att bara Telia har EDGE-nät?

gosh... nu har jag tjatat vid typ 2-3 tillfällen i denna tråd att det INTE BARA är TELIA utan även Tele2 berörs i mitt fall... så kvittar nog gällande operatör!!!!(inte så många utropstecken eller stora bokstäver bara för dig utan jag hoppas alla ser detta...)

Ursprungligen av closetland:

gosh... nu har jag tjatat vid typ 2-3 tillfällen i denna tråd att det INTE BARA är TELIA utan även Tele2 berörs i mitt fall...

Ja, det stämmer ju och du är inte ens ensam om att rapportera det. Samtidigt verkar de allra flesta som har problem vara Teliakunder och det finns rapporter från folk som haft noll problem med Tele2 och sedan bytt till Telia och fått problem.

Skulle vara intressant om ni som vet exakt var ni får problem (geografiskt sett) skulle kunna testa att låna någons Tele2-abonnemang och testa på samma plats, för att se om det gör skillnad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-17 10:57
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det stämmer ju och du är inte ens ensam om att rapportera det. Samtidigt verkar de allra flesta som har problem vara Teliakunder och det finns rapporter från folk som haft noll problem med Tele2 och sedan bytt till Telia och fått problem.

Skulle vara intressant om ni som vet exakt var ni får problem (geografiskt sett) skulle kunna testa att låna någons Tele2-abonnemang och testa på samma plats, för att se om det gör skillnad.

Troligen är det olika utrustningar/versioner i Telias basstationer/noder som gör att det funkar på vissa ställen men inte på andra. Ingen som känner någon tekniker på mobilsidan hos Telia?

Hej,

Jag prövade "tejp tricket", alltså jag satte en bit tejp på simkortshållaren, och sedan lade jag simkortet på plats.
Detta gör att simkortet kommer upp någon mm, och får därför bättre kontakt när det väl sitter i telefonen.

Jag vet inte om det bara är tillfälligheter, men nu har jag full mottagning på i stort sätt alla platser, där det förut har varit 2-3 streck...

//Everlast

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det stämmer ju och du är inte ens ensam om att rapportera det. Samtidigt verkar de allra flesta som har problem vara Teliakunder och det finns rapporter från folk som haft noll problem med Tele2 och sedan bytt till Telia och fått problem.

Skulle vara intressant om ni som vet exakt var ni får problem (geografiskt sett) skulle kunna testa att låna någons Tele2-abonnemang och testa på samma plats, för att se om det gör skillnad.

Då undrar jag hur folk i USA kan tappa samtal? Inte använder dem felia
Detta med geografiska ställen kan stämma men då är nog det fel på ganska många av telias stationer då kompisar i karlstad tappar samtal också... nää varför fungerar det för alla andra telefoner men inte iphone?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-18 09:15
Ursprungligen av metalic:

Då undrar jag hur folk i USA kan tappa samtal? Inte använder dem felia
Detta med geografiska ställen kan stämma men då är nog det fel på ganska många av telias stationer då kompisar i karlstad tappar samtal också... nää varför fungerar det för alla andra telefoner men inte iphone?

Jag vet inte hur det är i USA, men de stora leverantörer av utrustning i Europa är Ericsson och Nokia (även om Huawei försöker....). Så det kan vara konfigurering av parametrarna/utrustningen som är problemet. Jag vet inte om iPhone hanterar dessa på något annorlunda sätt mot andra mobiler, men helt otroligt är det inte.
Jag försöker hitta någon hos Telia med tillräckliga kunskaper, återkommer om jag lyckas

Ursprungligen av metalic:

Då undrar jag hur folk i USA kan tappa samtal? Inte använder dem felia

Jag har uppfattat att problemet inte alls är lite vanligt där som för Telia-användare i Sverige.

Ursprungligen av metalic:

Detta med geografiska ställen kan stämma men då är nog det fel på ganska många av telias stationer då kompisar i karlstad tappar samtal också... nää varför fungerar det för alla andra telefoner men inte iphone?

Fast felet är nog i iPhone, inte i Telias stationer. Den hanterar inte att ha kontakt med många lika starka basstationer samtidigt. Sen varför det är vanligare med Telia än andra operatörer vet jag inte (eller det kanske bara är så att de flesta använder Telia och därför rapporteras det mer?).

Det skulle som sagt vara intressant att ta en iPhone med t.ex. Tele2 och testa den på en plats där någon vet att nästan alla samtal bryts.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har uppfattat att problemet inte alls är lite vanligt där som för Telia-användare i Sverige.

Fast felet är nog i iPhone, inte i Telias stationer. Den hanterar inte att ha kontakt med många lika starka basstationer samtidigt. Sen varför det är vanligare med Telia än andra operatörer vet jag inte (eller det kanske bara är så att de flesta använder Telia och därför rapporteras det mer?).

Det skulle som sagt vara intressant att ta en iPhone med t.ex. Tele2 och testa den på en plats där någon vet att nästan alla samtal bryts.

Jag körde först en vecka med Tele2 innan porteringen till Telia blev av. Inga problems alls första veckan och inte ett tappat samtal. Direkt när bytet blev av så började problemen och framförallt hemma i lägenheten där det fungerat felfritt tidigare.

Ursprungligen av jacoblo33:

Jag körde först en vecka med Tele2 innan porteringen till Telia blev av. Inga problems alls första veckan och inte ett tappat samtal. Direkt när bytet blev av så började problemen och framförallt hemma i lägenheten där det fungerat felfritt tidigare.

Precis samma här. Fungerade felfritt med timslånga samtal hemma hos mig förut med tele2, men när jag bytte till telia droppade samtalen var och varannan minut... Tur jag flyttade därifrån.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-17 10:47
Ursprungligen av metalic:

Gud, jag var idag nära att slänga telefonen i väggen. Det här är verkligen inte acceptabelt! Det mest irriterande är att det inte följer något bestämt mönster (samtalstid eller så) mer än att det ALLTID är vid samma ställen det bryts --> hela min lilla lägenhet!!!
Jag tror starkt att ALLA har detta problemet, testa att prata längre än 40 min, eller vafan prata mer än 1-2 timmar så ska ni se att även ni får detta felet.

Ska be om ett nytt halebop kort, kanske hjälper vem vet! Jag har iallfall testat restore, uppdatering fuffblabla, tejp och allt annat skit som man alltid måste göra för att apple grejer ska kunna fungera bra!

Förlåt, bara inte speciellt kul att rekommendera telefonen när det inte ens går att ha ett ordentligt samtal med den!

Halebop använder Telia...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-16 17:39

Prata i 1-2 timmar? Det har jag inte gjort sen jag var 14.
Ska jag prata med nån så länge idag, så går det snabbare att träffas.

Ursprungligen av wat:

Prata i 1-2 timmar? Det har jag inte gjort sen jag var 14.
Ska jag prata med nån så länge idag, så går det snabbare att träffas.

hahah joo kanske, men flickvän på distans går inte att träffas precis för varje samtal över 1 timme

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-24 20:13

Byt operatör

Hej
Vi har 2 iphones i familjen, inköpta samtidigt, Telia på båda till en början. Den ena har fungerat prickfritt på Telia hela tiden. Den andra, min egen förstås, har krånglat från början med tappade samtal. Efter 3 månader bytte jag till Telenor som jag nu kört i 2 månader med endast ett brutet samtal.

Eftersom jag nu inte kan köra EDGE får jag nöja mig med att koppla upp mig på nätet i när jag befinner mig i en WiFi zon. Det blir billigare. Numret kan du portera. Så istället för frustration över iPhone och Telia har jag nu en fungerande iPhone. Enda problemet har varit enstaka SMS med konstiga tecken.

mvh

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-17 02:25

"men de som har problemet som värst behöver bara prata i 10 minuter för att det ska brytas"

Jag anser mig vara en av de som har det värst, och för mig bryts det oftast efter 1-2 minuter. Så det gäller att snacka snabbt!

Har kört telenor hela helgen istället för halebop och det funkade klockrent! Inte ett enda tappat samtal på hela helgen. Så nu ska jag byta till telenor helt enkelt.

  • Medlem
  • 2008-03-17 14:25

Trist nog måste jag ansluta mig till skaran av folk med tappade samtal.
Dock så är jag 99% säker på att det började när jag uppdaterade till 1.1.3 och låste upp med Ziphone.
Tappar visserligen inte många samtal (3-4 gånger på 3 veckor) men från att aldrig tappat ett enda samtal förut till att nu få en del otrevliga avslut på samtal är inte speciellt kul...

Problemet har aldrig funnits tidigare (kört 1.0.2 1.1.1 i ca ett halvår) och både jag och en vän har upplevt en hel del tappade samtal i och med uppdateringen till 1.1.3.
Vi båda bor i Linköping och använder Telias nät.
Är inte hemma nu men när jag kommer hem igen blir det att prova 1.1.4 och förhoppningsvis så blir det bättre igen.

Ursprungligen av kato:

Trist nog måste jag ansluta mig till skaran av folk med tappade samtal.
Vi båda bor i Linköping och använder Telias nät.

Var i LInköping tappar du/ni samtal? Jag vet att jag nästan alltid tappar samtal på nedre delen av nygatan och i tannefors i delen kring drottningrondellen. Men t.ex. aldrig i Vidingsjö.

  • Medlem
  • 2008-03-17 23:50
Ursprungligen av Porcelina:

Var i LInköping tappar du/ni samtal? Jag vet att jag nästan alltid tappar samtal på nedre delen av nygatan och i tannefors i delen kring drottningrondellen. Men t.ex. aldrig i Vidingsjö.

Nu senast jag tappade ett samtal var utanför Clas Ohlson, så nedre delen på nygatan är ju inte alls långt ifrån.
Annars har det även hänt vid en viss del av universitetet, så visst tror jag på att det kan ha en geografisk förklaring...

Har också upptäckt en del avbrutna samtal.

Finns även detta problem i iphone länder?

kenjon:
Du kan få eposten till Telias chef för mobila tjänster. Om någon bör kunna ge en hint eller peka dig rätt så är det han. Men och andra sidan tror jag inte att han kommer att bry sig även om han själv skulle sitta med en iphone utan bara svara att den inte är släppt och därför inte supportas.
Men och andra sidan kan ju faktiskt du ha köpt en 'legal' fransk eller tysk telefon och då borde de ge dig någon typ av support.

Bevaka tråden