Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-16 15:18

Andersson; About activating iPhone 3G with a wireless carrier

Alltså; Tjeckien, Grekland, Hong Kong, Italien, Macau, Nya Zeeland, Singapore och Slovaken har dom helt olåsta från början...

Mellan landar i Prag nu under höstlovet när jag ska åka bort en sväng, vilka vänder man sig till där ifall man vill köpa iphone isåfall?

Hur är det med de Australiska upplåsningarna? Någon som testat om de fungerar i Sverige?

Brorsan bor där nämligen så det skulle vara smidigt om han kunde gå in i en butik, köpa en, avsluta kontraktet och låsa upp den.

Någon som testat om de här "Authorized unlocking" fungerar?

Senast redigerat 2008-09-16 17:30
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 23:10
Ursprungligen av kottkrig:

Hur är det med de Australiska upplåsningarna? Någon som testat om de fungerar i Sverige?

Brorsan bor där nämligen så det skulle vara smidigt om han kunde gå in i en butik, köpa en, avsluta kontraktet och låsa upp den.

Någon som testat om de här "Authorized unlocking" fungerar?

I Australien är de låsta!

Ursprungligen av zappee:

I Australien är de låsta!

Men grejen är ju att operatörerna erbjuder upplåsning för dem. Och enligt Apples sida med länder den finns i så står det "Authorized unlocking".

Frågan är då om det är fritt fram att trycka i ett svenskt simkort i dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 23:14
Ursprungligen av kottkrig:

Men grejen är ju att operatörerna erbjuder upplåsning för dem. Och enligt Apples sida med länder den finns i så står det "Authorized unlocking".

Frågan är då om det är fritt fram att trycka i ett svenskt simkort i dem.

Du får nog fråga dem. Verkar gå att låsa upp hos Vodafone för 100dollar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-16 17:58

ganjaman; O2 och T-Mobile är de som säljer iPhone i Tjeckien...

kottkrig; Norges upplåsning fungerar. Kruxet med att skaffa ett abonnemang i andra länder är att det i regel krävs ett personnummer utfärdat i landet, en bostadsadress i samma land samt en registrerad inkomst. (i alla fall i Norge så de kunde se att du var kreditvärdig) Som jag förstått det så fungerar upplåsningen som så att när abonnemanget sägs upp så skickas en order till Apple som låser upp den när du kör en restore i iTunes efteråt...

jag skulle kunna åka till tjeckien i vinter alltså, men är det någon som har någon erfarenhet av att ha köpt iphone 3g där? är det bara köpa, slänga i sitt kontant kort o köra, utan att skriva i några kontrakt och liknande? vill helst inte binda upp mig till något där nere sen. Hittar heller ingen Tjeckisk sida till O2 bara O2 – The UK's Leading Provider of Mobile Phones & Broadband där alla priser står i pund och inte CZK

Hej,

Börja på Apple - iPhone - Czech Republic där de olika återförsäljarna listas. Meddela gärna i ett inlägg om du får reda på nåt, min tjeckiska är obefintlig.

Ursprungligen av ganjaman:

jag skulle kunna åka till tjeckien i vinter alltså, men är det någon som har någon erfarenhet av att ha köpt iphone 3g där? är det bara köpa, slänga i sitt kontant kort o köra, utan att skriva i några kontrakt och liknande? vill helst inte binda upp mig till något där nere sen. Hittar heller ingen Tjeckisk sida till O2 bara O2 – The UK's Leading Provider of Mobile Phones & Broadband där alla priser står i pund och inte CZK

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-09-17 11:36
Ursprungligen av jazzdevil:

Hej,

Börja på Apple - iPhone - Czech Republic där de olika återförsäljarna listas. Meddela gärna i ett inlägg om du får reda på nåt, min tjeckiska är obefintlig.

Översatt version av http://www.apple.com/cz/iphone/

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-09-20 04:00

Behöver väl inte sägas men italienska iPhones funkar kanon... Satte i mitt SpringMobil SIM och är numera nöjd iPhone-ägare...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-09-19 22:15

verkar som pianetashop har tagit bort iphone ifrån sortimentet

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-21 16:11

Flyttade ett gäng inlägg till en ny tråd:

Hur reparerar jag min iPhone 3G köpt utomlands

/Moderator

tjena tjena, jag har läst hela 27sidor ! och jag har fortfarande två frågor jag inte riktigt grepp på !
och jag hopps att jag kan fråga dom utan att någon skriver LÄS eller SÖK, för båda har jag gjort !

Köpa iphone i norge, kommer jag kunna använda den med 3g
och allt sånt, läste på mobil.se att dom italenska lurarna kunde man ändra något som man inte kunde på svenska iphonen?

sen pris fråga en 8gb iphone 1390(iphonen) + 399 för första månaden + 2400 för upplåsningen = 4189nok =4780 kr
går hela kalaset på 4780 eller är det några mer avgifter eller så?

Mvh stephan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-23 21:10
Ursprungligen av stephan__4:

tjena tjena, jag har läst hela 27sidor ! och jag har fortfarande två frågor jag inte riktigt grepp på !
och jag hopps att jag kan fråga dom utan att någon skriver LÄS eller SÖK, för båda har jag gjort !

Köpa iphone i norge, kommer jag kunna använda den med 3g
och allt sånt, läste på mobil.se att dom italenska lurarna kunde man ändra något som man inte kunde på svenska iphonen?

sen pris fråga en 8gb iphone 1390(iphonen) + 399 för första månaden + 2400 för upplåsningen = 4189nok =4780 kr
går hela kalaset på 4780 eller är det några mer avgifter eller så?

Mvh stephan

Ja, det är en exakt likadan iPhone som säljs av Telia.

Det med priserna får du nog ta med den norska operatören.

okej, tänkte på ifall jag kommer kunna ändra inställningarna så jag kan använda 3g med andra operatörer ?

tack så mycket !

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-24 09:56

stephan__4; Ja, det är inga problem att ändra inställningarna för det. Kollade upp det med Netcom när jag var på G att handla en därifrån...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-26 08:29

Nu skall man tydligen kunna köpa olåst iPhone direkt från Apple store, dock endast i Hong Kong.
Olåst iPhone i Apple Store - MacWorld

Kul!

Hoppas Apple i övriga länder där den finns olåst följer efter, speciellt inom EU.

Ursprungligen av ylipaa:

Nu skall man tydligen kunna köpa olåst iPhone direkt från Apple store, dock endast i Hong Kong.
Olåst iPhone i Apple Store - MacWorld

Någon som har en bra adress på Kreta där man kan handla en upplåst iPhone, eller är det Vodaphones butiker som gäller? En bekant besökte två butiker i Charnia och påstod att de bara säljer telefoner bundna i ett år, vilket verkar rimligt. Alltså, går det att hitta telefonerna någon annanstans? (har sökt på grekiska sidor, fast bokstäverna är lite svåra, och förmodligen språket också...)

Min erfarenhet av den grekiska situationen är att du

1. Helst tecknar abbonemang samtidigt.
2. Har en grekisk adress (inte nödvändigtvis, men helst)
3. Skriver upp dig på väntelista om du vill ha endast telefonen.

Jag har gjort alla 3 saker i olika situationer. Lyckades köpa ett antal telefoner som jag sen skickade till bättre behövande i Sverige (förutom min egen förstås). Sen tog det i princip stopp och nu ombeds man agera i enlighet med 3.

OM din bekanta lyckas få tag på en telefon, so much for the better.

PS De säljs bara av Vodafone här i Grekland, allt annat är antingen gråimport eller fuffens.

Ursprungligen av bergstedt:

Någon som har en bra adress på Kreta där man kan handla en upplåst iPhone, eller är det Vodaphones butiker som gäller? En bekant besökte två butiker i Charnia och påstod att de bara säljer telefoner bundna i ett år, vilket verkar rimligt. Alltså, går det att hitta telefonerna någon annanstans? (har sökt på grekiska sidor, fast bokstäverna är lite svåra, och förmodligen språket också...)

Ursprungligen av jazzdevil:

Min erfarenhet av den grekiska situationen är att du

1. Helst tecknar abbonemang samtidigt.
2. Har en grekisk adress (inte nödvändigtvis, men helst)
3. Skriver upp dig på väntelista om du vill ha endast telefonen.

Jag har gjort alla 3 saker i olika situationer. Lyckades köpa ett antal telefoner som jag sen skickade till bättre behövande i Sverige (förutom min egen förstås). Sen tog det i princip stopp och nu ombeds man agera i enlighet med 3.

OM din bekanta lyckas få tag på en telefon, so much for the better.

Samma sak har i Italien; lite enklare att komma runt tror jag, men i princip ar det vantelista som galler. Dock kan jag fortfarande fa tag pa dem...

Det finns två typer av business i Medelhavet:

1. Officiell (punkterna 1-3 ovan)
2. Inofficiell

Jag kan också få tag på telefoner, men det har blivit bra mycket svårare eftersom Vodafone inser att de lider av inkomstförluster då de säljer endast telefoner.

HongKong borde vara vägledande. Fram för mer sånt.

Ursprungligen av scooterbabe:

Samma sak har i Italien; lite enklare att komma runt tror jag, men i princip ar det vantelista som galler. Dock kan jag fortfarande fa tag pa dem...

Hej,

Jag har en kompis som är i Hong-kong över helgen och han ringde och berättar att han kan köpa iPhone 3G i flera butiker i HK. Butikerna säger att dom är obundna och dom skall fungera med vanliga sim-kort.

Vågar man slå till på en?

Någon som har några erfarenheter från Hong-kong?

Janne
(Som funderar på uppgradera sin iPhone 1G)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-27 23:55
Ursprungligen av Janne.M:

Hej,

Jag har en kompis som är i Hong-kong över helgen och han ringde och berättar att han kan köpa iPhone 3G i flera butiker i HK. Butikerna säger att dom är obundna och dom skall fungera med vanliga sim-kort.

Vågar man slå till på en?

Någon som har några erfarenheter från Hong-kong?

Janne
(Som funderar på uppgradera sin iPhone 1G)

Den säljs olåst på Apples HK-sida så...

Ursprungligen av Janne.M:

Hej,

Jag har en kompis som är i Hong-kong över helgen och han ringde och berättar att han kan köpa iPhone 3G i flera butiker i HK. Butikerna säger att dom är obundna och dom skall fungera med vanliga sim-kort.

Vågar man slå till på en?

Någon som har några erfarenheter från Hong-kong?

Janne
(Som funderar på uppgradera sin iPhone 1G)

Min iPhone är köpt i Hong Kong hos 3 och den fungerar kanon så jag kan intyga att det stämmer!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-28 19:48

köpt hos 3 utan abonnemang alltså?

Ursprungligen av what:

köpt hos 3 utan abonnemang alltså?

Precis! Det vara bara för mig att koppla in den i min dator, aktivera den i iTunes och börja använda mitt Comviq-SIM (3G) i den! Hur smidigt som helst, bara att uppdatera osv utan att behöva Jailbreaka o hålla på..

Yepp kan intyga med, funkar hur bra som helst. Köpte en och kör med Tele2 kort.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-09-29 11:25
Ursprungligen av Jimmy Hoffie:

Yepp kan intyga med, funkar hur bra som helst. Köpte en och kör med Tele2 kort.

Jättekul och grattis. För alla oss som vill ha konkreta tips om hur man får hem en telefon till Hong Kong-priser eller Italienska priser utan de sjuka påslag som Blocket-skojare försöker lägga på - har någon ett tips på en onlinehandlare som ligger rätt i pris?

Bevaka tråden