Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gruppköp Avr-X

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .

eller ger trafon dc kanske...? (15+ 15- 15+ 15-)

jag kan nog inte komma på hur man med våran trafo detta ska kopplas?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 00:17

fan tänker bara på AVRIL LAVIGNE när jag ser det hela

→ Avr...

  • Medlem
  • 2009-06-23 08:06

Trafon behöver ha tre lindningar för att ge alla spänningar som används på kortet. Det skulle kanske gå att använda en lindning för både +15V och +5V, men då måste du se till att trafon orkar ge tillräckligt mycket ström på den lindningen och att 5V-regulatorn inte bli för varm.

lindningarna klarar leverera 15V 1,66A vardera.
trafon ger 50VA.

kan man räkna på detta?

  • Medlem
  • 2009-06-23 19:43

Det räcker absolut. Kommer inte ihåg exakt, men +/- 15V drar under 100mA vardera, och +5V drar under 500mA

Du bör sätta på en tillräckligt stor kylfläns på 5V-regulatorn. En tumregel är att du ska kunna hålla fingret på den i 5 sekunder utan att det gör ont. Annars är den för varm.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-23 19:44

Trafon bör räcka gott och väl.
1.66A ggr 2 är ju mer än vad den bör dra... eller vad drar en färdigbyggd, Mario?

Där fick man svaret..
Skön teknik för kylflänsberäkning.. fungerar förvånansvärt bra i de flesta fall..

  • Medlem
  • 2009-06-23 20:01
Ursprungligen av saddox:

Skön teknik för kylflänsberäkning.. fungerar förvånansvärt bra i de flesta fall..

Japp, jag kör stenhårt på det. Sen kan man förstås räkna på effektutvecklingen och komma fram till vilken termisk resistans kylflänsen måste ha, men det är nog lite för komplicerat att ta upp här. (Om någon är intresserad brukar det finnas bra förklaringar i databladen för linjära regulatorer.)

hur kopplar man in sekundär-ändarna i sockerbiten då?

synd att man inte förstår den här vetenskapen! känns så grundligt men ändå så känsligt.

ska se om jag hittar någon kylfläns i nåt gammalt skrot!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-24 09:18

Nu sitter jag på jobbet, en bit från trafon.. men.. det är ju två sekundärlindningar.
Om du mäter med multimeter så hittar du snart vilka tåtar som hör till vilken lindning.
Lite ledning finns här:
http://www.mathworks.com/access/helpdesk/help/toolbox/physmod/powersys/index.html?/access/helpdesk/help/toolbox/physmod/powersys/ref/multiwindingtransformer.html&http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=transformator%20double%20winding&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw

Kan kolla upp mer ikväll när jag är hemma.

dom är faktiskt märkta...

men hade vart gott att gå igenom med ohms lag och allt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-24 18:53

U = R*I är ju alltid trevlig..

rena grekiskan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-19 22:55

pappa tyckte att det var dumt att köra med halv rätt trafo så jag följde pondus gubben och köpte rätt trafo.

förutom låda och paneler saknar jag lite kabelskor till heder stiften sen är det nog till att bränna tror jag..

tror jag ger upp tidigare tankar på lådbyggen och ger mig ut efter företag/företagare som kan fräsa paneler i alla fall.

hur gjorde ni från avrx själva?

  • Medlem
  • 2009-08-26 18:39
Ursprungligen av Aminozyra:

tror jag ger upp tidigare tankar på lådbyggen och ger mig ut efter företag/företagare som kan fräsa paneler i alla fall.

hur gjorde ni från avrx själva?

Vi beställde paneler från Schaeffer Home - www.schaeffer-ag.de - Frontplatte, Front Panel, Face Avant, Frontplatten Designer och träsidor från ett lokalt snickeri.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-26 17:34

He he.. visemannen har talat Som sagt så fungerar det bra med den trafo som är med i kitet då den är trevligt överdimensionerad. Ska få tummen ur med bygget..

Bevaka tråden