Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Canon has released updated firmware for the EOS 5D Mark II. Firmware v1.0.7 addresses the 'black dot' and vertical banding issues experienced by users of firmware 1.0.6. The latest version can be downloaded from Canon's website. The company also asks users to update their DPP and Picture Style Editor software.

Vore kul att höra om det blir helt bra eller bara bättre

Intressant...
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_1D_MkIV.html

"...Canon has a replacement for the 1D MKIII ready to launch during the second quarter of 2009. What's holding Canon back is a decision from FIFA ... to allow pro-cameras with video capability ( see 5D MKII) during sporting events. FIFA is currently looking into the legal implications with television rights and contracts with broadcasters. If FIFA give the green light then Canon will release the camera."

EOS 1Ds Mk IV - härligt Chaosstar! Ny tråd med nya rykten. Tvivlar dock på att den kan bli lika upp-haussad som denna och andra trådar om 5D2. lol

Hur många har fått sina 5D2:or förresten?

Ursprungligen av Björn Nordström:

EOS 1Ds Mk IV - härligt Chaosstar! Ny tråd med nya rykten. Tvivlar dock på att den kan bli lika upp-haussad som denna och andra trådar om 5D2. lol

Hur många har fått sina 5D2:or förresten?

Var inte det som var det intressanta utan att FIFA tydligen förbjuder t.ex. Canon EOS 5D mkII iom att den har filmfunktion på sina tillställningar.
Därav posten i denna tråd.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-12 19:21

Dags för canon att släppa en uppsjö av heta modeller så att dom kan sänka priset på 5D Mark II så att jag har råd att köpa en

...blir väl dags när den ligger på runt 15 inkl objektiv... dvs ett bra tag kvar :/
Jag får sukta så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 20:49
Ursprungligen av kainen:

...blir väl dags när den ligger på runt 15 inkl objektiv... dvs ett bra tag kvar :/
Jag får sukta så länge.

Kommer det ens att hända? Tyckte inte att "gamla" 5D sjönk så mycket. Kostade den inte runt 28.000 kr när den kom 2005 som ny och låg drygt 20.000 kr i somras?

Sträck på er, alla 5D mkII fanbois...

First presidential portrait with EXIF data?
DF reader Charles Vestal reports that the EXIF data reveals:
Canon EOS 5D Mark II, taken 2009:01:13 17:38:39
No flash, 105.0mm focal length, 1/125 exp, f/10.0, ISO100

http://daringfireball.net/linked/2009/01/14/obama-portrait

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-15 13:15

Fick just SMS från Scandinavian Foto att min 5D är klar för avhämtning. Tjoho:)

Kan tillägga att snubben jag pratade med på Scandinavian Foto sa att Canon har aviserat prishöjningar på sitt sortiment med 10-12% pga av Euron. Några prissänkningar är inte att räkna med alltså

Senast redigerat 2009-01-15 14:20

Jag såg på Prisjakt hemsida igår ( måndag 19 Januari 2009) att flera företag fick in 10 st var på sitt lager. Jag hade räkna ihop och fick till cirka 170 st Canon EOS5D MarkII. Idag en dag senare var allt borta!! Det enda företaget som har EOS5D markII kvar på sitt lager för 32 843 kr är Pixmania. Det måste vara populär ändå. Inte konstig att samma dag som FOTO tidningen test gav EOS5D Mark II TOPKLASS och MYCKET PRISVÄRD, även tester från KAMERA&BILD =TOPPKLASS + BRAPRIS

Senast redigerat 2009-01-21 11:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 14:56

Ja, det kommer noga att dröja innan den finns på hyllorna i Sverige.

Jag tycket att 3,9 bilder sek duger bra, för förrut klarade man med en bild i taget, med analoga kameror. Jag har provat EOS1D Mark III och tycker att serie tagning är lite onödig. Det är kul med serie bilder, men efter ett tag insåg man att kameran sliter och det känns jobbig att gå igenom alla "tusen" bilder, med en trög dator. Jag har en EOS40D i sju månader och redan taget 10 000 bilder pga serie tagning. Om man hade ge fan i, så kommer exponering att ligger cirka 1500-2000 vid normal användning.

Jag har väntat på EOS5D MarkII från November 2008 tills idag 10 februari 2009 och kameran finns fortfarande inte tillgänglig i butikerna. Nikon 3Dx lanserade lång efter men finns att köpa överallt. Vad är frågan om? Skärpning av canon!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-10 12:12

Trycket på 5Dmk2 är bra mycket högre än på D3X, den toppar knappast några försäljningslistor. Jag tvivlar på att D3X var förbokad i några hundratusen exemplar...

Men med alla problem som finns å nya 5D så är väl frågan ens om den längre är värd att köpa. Här är en yrkesfotograf som gett upp: http://www.afashionshooter.com/2009/02/08/canon-5d2-so-long/

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-10 12:27

Ungefär samma gnäll som när någon har fått ett måndags-ex av en Mac. 999 st är bra men den 1000:de var det problem med. Samma verkar det vara här. Gnället hörs mest.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-10 13:04

Sant... Men fråga Miri vad han tycker.

Ursprungligen av onnyt:

Ungefär samma gnäll som när någon har fått ett måndags-ex av en Mac. 999 st är bra men den 1000:de var det problem med. Samma verkar det vara här. Gnället hörs mest.

Fast det är väl tämligen oomtvisteligt att den inte är särskilt stryktålig, åtminstone utifrån vad vi vet nu. När mer än var fjärde dukar under för sommarklimatet på Antarktis börjar det faktiskt likna ett riktigt problem vilken synvinkel man än väljer att ha, fast det borde väl knappast komma som en överraskning att hörn måste kapas om priser ska pressas. Man får väl vad man betalar för?

Nya 5D II suger, är inte nöjd med mitt ex. Orkar inte med en utläggning.....
Det enda komiska är alla fototidningar och testare som höjer skiten till skyarna, eller man kanske inte biter den hand som ......

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-11 02:04
Ursprungligen av Snoopy:

Nya 5D II suger, är inte nöjd med mitt ex. Orkar inte med en utläggning.....
Det enda komiska är alla fototidningar och testare som höjer skiten till skyarna, eller man kanske inte biter den hand som ......

hej
vad har du för klagomål?
lite nyfiken eftersom jag har en tråd på fotosidan som har lästs över 80000gånger och fortsätter med en AF tråd som sväller.

Nu är jag ingen raketforskare eller kameratekniker. Men lite märklig algoritm att kameran måste omfokusera varje gång även om avståndet är konstant, detta må väl vara hänt men problemet är att kameran/optik väljer olika avståndsinställning när avståndet förblir konstant med följd att några bilder är skarpa och andra är oskarpa.

Min uppställning.
Kamera på stativ
exponering med trådutlösare.
tidning tejpad på vägg
avstånd ca. 1,5-2m
optik ljusstarkare än 2,0 (använde 85/1.8)
fokus med mittpunkt och inställd på ett ställe med god kontrast.
Vanligt rumsljus.

Tillägg: Kör ca. 20-30 exponeringar (så att jag får ett urval) med någon sek. mellanrum.

Skall också nämna att jag haft kameran hos Intervision för justering och det blev lite bättre men det är fortfarande inte bra.

Vore kul om någon annan orkar att genomföra samma test som jag och rapportera här.

Senast redigerat 2009-02-11 09:57
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-11 12:17

Jag har gjort ett liknande test med 24-70 2.8L, 70-200 2.8 IS L och ett billigt 50 1.8 II. Av de tre var det 24-70 som omfokuserade på samma avstånd. Jag tror att det kan bero objektivet och inte på kameran. Vad testade du med för glugg?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-11 12:29

Hej Snoopy, läs denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=103486 som jag har på fotosidan angående 5dmk2 AF, mycket lärorik.
Vi tar upp problemen du beskriver, och vi har gjort ett stort antal tester med bilder, samt testat ett stort antal objektiv

Tack för länk, Miri. Någon som har komm. från Canon Sverige?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-16 09:14

För er som inte sett det, så har DP review publiserat ett grundligt test av 5D mark II.

Ursprungligen av DPReview:

While there are still other cameras in its class with marginally higher resolution, marginally better high ISO performance, more advanced AF, faster performance, better weather sealing and more solid build quality - and the Sony A900's built-in anti-shake remains unique in the full frame arena - the 5D Mark II is certainly one of the best value for money propositions on the market for image quality

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-14 17:33

Edit: Jag hittade inställningen. Det är ju den som illustrerar en skärm under rotera. Var helt säker på att jag testade den innan jag ställde frågan, men så var inte fallet...

En riktig nybörjarfråga om 5D MkII kommer här:

Var nyss ute och fotade en hel del bilder. För att medans man fotar få en så stor förhandsvisning som möjligt stängde jag av autoroteringen i kameran. När jag nu importerar bilderna med Bildinsamling är de ju såklart icke roterde.

Nu har jag löst problemet genom att roterat dom i kameran i efterhand så att de importeras rätt. Men finns det någon inställning som gör att jag kan se bilderna så stora som möjligt på skärmen i kameran ute på fältet (antingen någon gyro-inställning så jag måste vrida kameran för att bilderna ska bli stora på skärmen, eller bara max bildyta) och att de samtidigt importeras roterade?

Senast redigerat 2010-03-14 17:47
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-03-14 17:51

I inställningen "Automatisk rotering" väljer du symbolen dataskärm. Roterar nu endast i ditt bildredigeringsprogram.

Hmmm... känner inte igen problemet...

Vad är det du vill kolla?

Normalt har man väl infovyn histogrammen framme, och då räcker det med ett tryck på zoomknappen, så är du inne i fullskärm- vare sig du skjuter porträtt eller landskap.

Det är klart- du ser ju inte hela bilden, men det är väl skit samma på fältet? Kolla histogrammet för exponering och vill du kolla skärpan måste man ju ändå zooma in ännu mer?

Eller pratar vi om varandra nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-14 21:27

Jag ville bara använda hela skärmen och se hela bilden när man förhandsvisar bilderna och symbolen för skärm löste problemet. Ibland har man inte tid att zooma in, men vill ändå se så mycket som kameran erbjuder vid en snabb titt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 08:47

Ny firmware idag. Nytt är bland annat att du kan filma i 24p och att du kan justera ljudnivåer.

http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos5dmk2/firmware.html

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-16 09:16
Ursprungligen av acke:

Ny firmware idag. Nytt är bland annat att du kan filma i 24p och att du kan justera ljudnivåer.

Canon EOS 5D Mark II Firmware Update

Fett bra! Kan nån nu bara dra vad det är som gäller? När ska man ha 24p osv. Och vad är den egentliga skillnaden? Osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 13:31
Ursprungligen av c5j:

Fett bra! Kan nån nu bara dra vad det är som gäller? När ska man ha 24p osv. Och vad är den egentliga skillnaden? Osv.

Är ingen expert men kan tänka mig att det underlättar enormt när man ska använda materialet tillsammans med annat 24p material. Zimmerman kommer snart in här och blir glad antar jag.

Bevaka tråden