Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-07 12:35
Ursprungligen av Capeman:

Det finns en lång tråd angående detta på MacRumors' forum. Flera säger där att den nedladdade filen från Mac App Store har en dmg som man enkelt kan extrahera till en USB-sticka eller DVD. Hoppas det är så.

Sen står det också:

"Built into Lion
OS X Lion includes a built-in restore partition, allowing you to repair or reinstall OS X without the need for discs."

samt

"Reinstall OS X
OS X can be reinstalled on your Mac from recovery mode."

Fast inget av det där hjälper ju om man får en hårddiskkrash...

Vad jag däremot inte förstår är att Launchpad inte visar alla applikationer. Adium är ett exempel på program som inte visas där. I alla fall inte för mig. Därför är jag fortfarande beroende av att antingen ha det i dockan konstant eller ha programmappen i dockan.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad jag däremot inte förstår är att Launchpad inte visar alla applikationer. Adium är ett exempel på program som inte visas där. I alla fall inte för mig. Därför är jag fortfarande beroende av att antingen ha det i dockan konstant eller ha programmappen i dockan.

Det är inte så att du missat att det per default läggs upp två Launchpadsidor? Det missade jag och undrade "nämen vaf..". Alla Appleappar ligger under första och resten på nästa.

Här är instruktioner för hur man i nuläget gör en bootbar Lion-skiva/sticka:

How to burn a Lion boot disc

Det känns lite som att problemet med att byta hårddisk är ganska litet. De som har intresse av att göra en sådan sak kan förmodligen hitta ett snabbt sätt för att lösa hur man ska få in Lion (se capeman)). Och den grupp som råkar ut för en kraschad hårddisk och saknar intresse för tekniken lämnar ändå in den och då löser väl serviceverkstaden installation av en ny Lion.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det känns lite som att problemet med att byta hårddisk är ganska litet. De som har intresse av att göra en sådan sak kan förmodligen hitta ett snabbt sätt för att lösa hur man ska få in Lion (se capeman)). Och den grupp som råkar ut för en kraschad hårddisk och saknar intresse för tekniken lämnar ändå in den och då löser väl serviceverkstaden installation av en ny Lion.

Men sluta nu! Du kan ju ändå inte försvara att Apple (om det nu blir så) inte har en enklare lösning på problemet?
Bara för att man byter hårddisk ska man inte behöva gå in i "package" och leta upp specifika filer och mixtra.
Jisses vilket ramaskri det hade blivit här om Microsoft hade gjort en sådann tabbe!

Ursprungligen av PeeMaN:

Men sluta nu! Du kan ju ändå inte försvara att Apple (om det nu blir så) inte har en enklare lösning på problemet?
Bara för att man byter hårddisk ska man inte behöva gå in i "package" och leta upp specifika filer och mixtra.
Jisses vilket ramaskri det hade blivit här om Microsoft hade gjort en sådann tabbe!

Jag har faktiskt inget problem med det här. Den avancerade användaren som byter sin egen hårddisk kan lika gärna söka upp .dmg-filen och lägga över den. Den normala användaren berörs inte eftersom denne redan har operativsystemet installerat, eller får det installerat på en hårddisk som man byter ut hos närmaste verkstad.

Så jo, jag kan försvara att Apple inte har en "enklare" lösning på "problemet".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 12:46
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag har faktiskt inget problem med det här. Den avancerade användaren som byter sin egen hårddisk kan lika gärna söka upp .dmg-filen och lägga över den. Den normala användaren berörs inte eftersom denne redan har operativsystemet installerat, eller får det installerat på en hårddisk som man byter ut hos närmaste verkstad.

Så jo, jag kan försvara att Apple inte har en "enklare" lösning på "problemet".

Det är inte hela världen men nog brukar man vara van vid att Apple sköter sådana här saker snyggare än det kanske kommer att bli.

Ursprungligen av acke:

Det är inte hela världen men nog brukar man vara van vid att Apple sköter sådana här saker snyggare än det kanske kommer att bli.

Fast för min del så anser jag att Apple har hittat ett "snyggare" sätt att hantera det på.

Den normala användaren behöver inte längre hålla reda på var installationsskivan finns.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fast för min del så anser jag att Apple har hittat ett "snyggare" sätt att hantera det på.

Den normala användaren behöver inte längre hålla reda på var installationsskivan finns.

Men det är det ju ingen som ifrågasätter, utan just hur de som det "enkla sättet" inte passar för ska ha för alternativ. Man kan ha flera liksom.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-08 17:57
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fast för min del så anser jag att Apple har hittat ett "snyggare" sätt att hantera det på.

Den normala användaren behöver inte längre hålla reda på var installationsskivan finns.

Ja det är ju verkligen "snyggt" att antingen behöva lämna in datorn för ominstallation eller hålla på och leta upp dmg-filen. Känns ju verkligen som både 2011 och Apple på samma gång, eller vad tycker du?

Jag säger inget om att man kan dra hem Lion via Appstore, om man nu har bandbredd för det.
Men det måste finnas rimliga alternativ för alla andra och det går inte att komma ifrån att en skiva eller USB-minne är den smidigaste lösningen i vissa sammanhang. Det är möjligt att Apple ordnar en lösning, men det verkar som om Apple slirar lite väl mycket med Lion. Det är mycket som inte är vare sig snyggt eller funktionellt. Steve är uppenbarligen för sjuk för att bry sig.

Ursprungligen av Mach2:

Ja det är ju verkligen "snyggt" att antingen behöva lämna in datorn för ominstallation eller hålla på och leta upp dmg-filen. Känns ju verkligen som både 2011 och Apple på samma gång, eller vad tycker du?

Ominstallation kan göras direkt från hårddisken. Det vi pratar om nu är helt nya hårddiskar, som inte har installationspartitionen på plats.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-09 11:06
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ominstallation kan göras direkt från hårddisken. Det vi pratar om nu är helt nya hårddiskar, som inte har installationspartitionen på plats.

Helt nya diskar - eller en SSD med begränsat utrymme och det inte finns plats med en partition för installationsfilerna.

Ursprungligen av Mach2:

Helt nya diskar - eller en SSD med begränsat utrymme och det inte finns plats med en partition för installationsfilerna.

Då får man väl i så fall se till att ha en SSD som har tillräckligt stort utrymme. Varför ska Apple ta hänsyn till det?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då får man väl i så fall se till att ha en SSD som har tillräckligt stort utrymme. Varför ska Apple ta hänsyn till det?

Du fattar att du försvarar en absurd position va?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du fattar att du försvarar en absurd position va?

Var är det absurda i resonemanget? Rescue partition tar kanske upp någonstans mellan 4 till 8GB på hårddisken. Mekaniska hårddiskar är oerhört billiga och priserna på SSD minskar konstant i takt med utvecklingen. Ser man till att ha en SSD på minst 128GB så är det knappast ett problem att högst 10GB tas upp av en rescue partition.

I slutänden handlar det om att lära sig att göra på ett nytt sätt. Och att öppna plånboken lite mer om man nu inte orkar engagera sig i att ordna med installation själv på en hårddisk som är köpt i en vanlig butik (något som för övrigt kanske kommer att ge lite mer pengar till Apples butiker).

Jag ser verkligen inte problemet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-10 12:51
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Var är det absurda i resonemanget? Rescue partition tar kanske upp någonstans mellan 4 till 8GB på hårddisken. Mekaniska hårddiskar är oerhört billiga och priserna på SSD minskar konstant i takt med utvecklingen. Ser man till att ha en SSD på minst 128GB så är det knappast ett problem att högst 10GB tas upp av en rescue partition.

I slutänden handlar det om att lära sig att göra på ett nytt sätt. Och att öppna plånboken lite mer om man nu inte orkar engagera sig i att ordna med installation själv på en hårddisk som är köpt i en vanlig butik (något som för övrigt kanske kommer att ge lite mer pengar till Apples butiker).

Jag ser verkligen inte problemet.

Nä det är rätt uppenbart att du inte ser problemet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-10 14:29
Ursprungligen av Mach2:

Nä det är rätt uppenbart att du inte ser problemet.

Om det handlar om 4-8GB... kanske upp till 10GB så ser inte jag problemet heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-10 14:32
Ursprungligen av kainen:

Om det handlar om 4-8GB... kanske upp till 10GB så ser inte jag problemet heller.

10 gb av en 64 gb SSD är ändå ganska mycket.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-10 14:35
Ursprungligen av 20hz:

10 gb av en 64 gb SSD är ändå ganska mycket.

Har man en 64GB SSD kanske man skall undvika Lion isf eller uppgradera. (Jo jag vet att minsta/billigaste MBA kommer med 64GB som standard... men är man så snål får man skylla sig själv när det kommer uppgraderingar som kräver mer.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-10 15:08

Tycker det är en onödig funktion som bara tar plats. När behöver man installera om Mac OS X? Enligt mig bara när man byter disk eller disken går sönder och som flera redan sagt i tråden, då kan man inte använda den här funktionen.
Kan se en användning för det om man startar upp från partionen och lagar den andra partionen. Men nog borde man kunna lösa det på ett smidigare sätt än att kapa 4-8GB av disken, Diskwarrior tar under 10MB. Bloat, bloat, bloat säger jag.

DEN argumenteringen köper jag. Säkert Apple också. Men dom känner att dom "måste" ge användaren en produkt - istället för en skiva så blir det en partion på HDD'n. Dom "måste" också ge användaren ett snabbt och enkelt sätt att ominstallera systemet - även om det aldrig behövs så är det många som gör det (dom "rensar ur" och "börjar på ny kula") - man får inte glömma hur många före detta Windowsanvändare som idag använder Mac OSX. Det ligger säkert en massa psykologi i detta från Apples sida. Föreställ dig vilket ramaskri det skulle bli om denna installationsskiva på HDD'n INTE skulle finnas där - om OS'et BARA fanns i molnet nu när DVD'n försvinner - jezez man. Det skulle bli kalabalik.

Det har också med bandbredd att göra; man ska inte behöva ladda ner Lion mera än EN gång per dator. Risken för att alla dessa miljoner dator-puckon skulle ladda hem Lion Om Och Om Och Om Igen är stor. Mycket stor.

Man kommer nog också att kunna installera Lion på en annan Mac bredvid via t.ex. FW om den startas i Target Mode.

Ursprungligen av acke:

Tycker det är en onödig funktion som bara tar plats. När behöver man installera om Mac OS X? Enligt mig bara när man byter disk eller disken går sönder och som flera redan sagt i tråden, då kan man inte använda den här funktionen.
Kan se en användning för det om man startar upp från partionen och lagar den andra partionen. Men nog borde man kunna lösa det på ett smidigare sätt än att kapa 4-8GB av disken, Diskwarrior tar under 10MB. Bloat, bloat, bloat säger jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-10 16:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Text

Köper det du skriver också. Kompromiss, Apple, se till att jag kan ta bort eller välja bort partionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-07 19:49
Ursprungligen av Capeman:

Här är instruktioner för hur man i nuläget gör en bootbar Lion-skiva/sticka:

How to burn a Lion boot disc

Bra, då går det att göra. Inte är det snyggt men det går. Ska inte vara för hårda mot Apple innan Mac OS X 10.7 faktiskt släppts. Något som skulle vara fint skulle vara en Köp och Bränn-knapp i App Store. Sedan ska det inte vara omöjligt att lägga på USB-sticka om man så vill. Borde ta hand om de flesta önskemålen.

Ursprungligen av acke:

Bra, då går det att göra. Inte är det snyggt men det går. Ska inte vara för hårda mot Apple innan Mac OS X 10.7 faktiskt släppts. Något som skulle vara fint skulle vara en Köp och Bränn-knapp i App Store. Sedan ska det inte vara omöjligt att lägga på USB-sticka om man så vill. Borde ta hand om de flesta önskemålen.

Mitt hetaste tips är att det förmodligen kommer finnas något program med på disk-imagen som gör att man kan skapa en kopia på en DVD/CD/valfri partition på anslutna hårddiskar.

Så - man kan alltså installera Lion på en massa maskiner (upp till 10 eller 20 beroende på källa) bara dom är auktoriserade - något som görs med iTunes. Så - även om man vill installera till en kompis/släkting/annan så är det väl vara att logga in som en själv med dennes iTunes på den maskinen - eller skapa ett eget användarkonto på den maskinen - och installera Lion.
Apple räklnar väl att man får betalt för en av 10 burkar (eller 20 om detta är gränsen). Dom skiter i hur Lion sprids - bara det sprids :-D.
Nå - det är mera koll än förr i alla fall då OSX var helt "fritt" rent tekniskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-07 20:04

Det här gillar jag. Lägg sedan till FileVault 2 så erbjuder Apple för första gången lite vettigt skydd.

Coolt. Lägg därtill då faktum att det inte bara är att stoppa i en Lion-disk - sådana finns ju inte - för att blåsa rent och nyinstallera. Om Macen är reggad som stulen hos Apple - om dom hade något sådant - så är det ju en baggis att se om en Mac - som auktoriseras och köper loss Lion för installatin via nätet - är stulen :-D.
Om ett fungerande standardiserat globalt register över stulna Macar fanns - och folk verkligen reggade sina stulna burkar där - så skulle framtidens Macar vara döda som stulna föremål (för alla utom avancerade hackare på hög nivå vill säga). Men detta sker inte. Något sådant register kommer aldrig och även om det fanns så skulle det fyllas på bara fragmentariskt. Tyvärr.

Ursprungligen av acke:

Det här gillar jag. Lägg sedan till FileVault 2 så erbjuder Apple för första gången lite vettigt skydd.

Nog är det en hel del "normala användare" - som i övrigt är datoridioter - som installerat om ett system på en dator. Inom Windowsvärlden är det ju rutin så att säga. Inom Mac är det ovanligt och dom som gjprt det har nog gjort det av psykologiska skäl (det ska va "rent" - ny kula - etc).
Att Apple helt tar bort denna möjlighet känns dock en aning abrupt...deras progressivitet är ju tung, men denna gång tror jag dom flippar ur en aning. Någon slags lösning måste dom ju ha i rockärmen. En USB-sticka som man kan beställa (dyrare så klart)?

Ursprungligen av Zimmerman:

Nog är det en hel del "normala användare" - som i övrigt är datoridioter - som installerat om ett system på en dator. Inom Windowsvärlden är det ju rutin så att säga. Inom Mac är det ovanligt och dom som gjprt det har nog gjort det av psykologiska skäl (det ska va "rent" - ny kula - etc).
Att Apple helt tar bort denna möjlighet känns dock en aning abrupt...deras progressivitet är ju tung, men denna gång tror jag dom flippar ur en aning. Någon slags lösning måste dom ju ha i rockärmen. En USB-sticka som man kan beställa (dyrare så klart)?

Exakt, att mjukvara över nätet är framtiden och kommer att fungera väl tar inte bort behovet av en väl fungerande interrimslösning.

Bevaka tråden