Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är ett måste för mig. Därför blev det Integos Personal Backup både på jobbet och hemma - enkel och macig och klarar allt - t.o.m. att hämta grejer från en server ute på intenet (one.com i mitt fall) och lägga incrementalt på min iMac :-).
Kör dock alltid helst Apples egna lösningar - i alla lägen. Men TM verkar vara flör rudimentärt. Det skulle vara guld om dom kunde utveckla den.

Ursprungligen av acke:

Sedan är jag den första att hålla med om att TM saknar funktioner man skulle vilja ha. Gillar att TM använder sig av mappar och inte har allt sparat i en stor fil.

Ursprungligen av Zimmerman:

Sant...men varför köra TimeMachine? Det är väl inget för riktiga män (och kvinnor)? :-D. Ett backupprogram som håller på i bakgrunden närsomhelst? Jag rekomenderar bara TimeMachine till min gamla far och svärmor...och några vänner som verkligen är rudis på datorer.

Nä, backup e ju en så rolig grej så de vill man sköta själv eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-12 20:26
Ursprungligen av ill_chrill:

Nä, backup e ju en så rolig grej så de vill man sköta själv eller?

Ja, sitta och manuellt visa info om alla filer för att kolla vilken som är nyast, och slänga upp den nyaste på backupskivan och döpa den i versionsnummer. Så gör jag hela tiden. Klockrent, så slipper man köpa TM.

  • Medlem
  • 2011-07-12 21:22
Ursprungligen av knappen:

så slipper man köpa TM.

"Slipper köpa TM"? Vad jag vet så har du redan betalt för det när du köpte din licens av OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-12 17:40

För övrigt, cool effekt när man "viker ut" en mailkonversation i Mail.

Körde i uppdateringarna av iLife idag - gissar på att de skall göra programmen "lion-ready"...

Så fasen heller, efter uppdateringen är iPhoto's databas helt oläslig... men bara på fruns konto.
På mitt konto startade det snällt.

- Lärdom - man skall ta backup! INNAN !

Jag hoppas verkligen att Apple utvecklar AirDrop - det funkar ju nu bara om burkarna kör WiFi. Det borde ju också funka med LAN (ethernet) så klart. Jag gillar inte att ha WiFi på på en burk som kör kabel.

Man måste också ha ett Finderfönster uppe - där ju AirDrop finns - för att ens få veta att någon vill skicka en fil. Alltså - man måste ropa till personen - eller skicka ett mail - och förbereda den så att han/hon ser till att ett Finderfönster är öppet och då kan godkänna filmottagande.
Det borde givetvis finnas en notation-funktion i Lion (eller vad det nu heter när iOS flashar upp att man t.ex. fått ett SMS). En liten semitransparent ruta som dyker upp om någon vill lämna över en fil - då öppnar man ett Finderfönster och rockar vidare därifrån. Men det har väl med säkerhet att göra - att man bara är "online" med AirDrop när man har ett Finderfönster öppet - bara då ser andra Lion-Macar att man är där, etc, etc.
Men jag köper inte det :-D. Jag tycker att man ska kunna ställa in i t.ex. Systeminställningar om man alltid vill "AirDrop-synas" i nätet - då slår även den där notation-funktionen på.

Senast redigerat 2011-07-13 00:13
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-13 00:10
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag hoppas verkligen att Apple utvecklar AirDrop - det funkar ju nu bara om burkarna kör WiFi. Det borde ju också funka med LAN (ethernet) så klart. Jag gillar inte att ha WiFi på på en burk som kör kabel.

Det där var tråkig läsning. Iochförsig så heter det Airdrop, men att det inte fungerar på alla datorer i ett nätverk var illa. Har sett fram emot den funktionen, men servern är inte direkt kopplad till wifi. Surt sa räven...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag hoppas verkligen att Apple utvecklar AirDrop - det funkar ju nu bara om burkarna kör WiFi. Det borde ju också funka med LAN (ethernet) så klart. Jag gillar inte att ha WiFi på på en burk som kör kabel.

Va?

Jag trodde att det funkade både med WiFi och LAN, så länge alla datorer tillhörde samma subnet…

Ajdå, det där låter inte bra alls. Har vissa datorer som har kabel och vill inte slå på WiFi på dessa datorer.

Nej, AirDrop har egentligen inget med ett WiFi-nät att göra - det är WiFi burk till burk. Man kan alltså sitta i en miljö utan något WiFi alls och skicka filer mellan Macar. Men jag tycket verkligen att även Macar som ligger på en WiFi-roter ska få vara med - även om dom eller en del av dessa Macar använder sladd till samma roter. WiFi-routern som sådan ska få vara med och om det finns LionMacar på denna router så borde dom också få vara med i AirDrop-gänget. Här får Apple rycka upp sig.

Ursprungligen av The Real Viking:

Va?

Jag trodde att det funkade både med WiFi och LAN, så länge alla datorer tillhörde samma subnet…

Ajdå, det där låter inte bra alls. Har vissa datorer som har kabel och vill inte slå på WiFi på dessa datorer.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, AirDrop har egentligen inget med ett WiFi-nät att göra - det är WiFi burk till burk. Man kan alltså sitta i en miljö utan något WiFi alls och skicka filer mellan Macar. Men jag tycket verkligen att även Macar som ligger på en WiFi-roter ska få vara med - även om dom eller en del av dessa Macar använder sladd till samma roter. WiFi-routern som sådan ska få vara med och om det finns LionMacar på denna router så borde dom också få vara med i AirDrop-gänget. Här får Apple rycka upp sig.

Är fullständigt enig med dig!

Hade trott att det hade med bonjour att göra, men nu när jag läst tråden verkar det vara mer som Adhoc koppling.

Hoppas att Apple vidare utvecklar AirDrop konceptet:
1) Adhoc (som det är nu)
2) LAN (via bonjour)
3) WAN (via iCloud)

Senast redigerat 2011-07-13 12:20

MacNews om ny hantering av säkerhetsuppdateringar:
Lion, Security Updates are Automatic | MacNews

Känns som att det är på tiden att Apple ser till att göra något bättre av säkerhetsuppdateringarna. Nu hoppas jag bara att det inte börjar dyka upp rutor som i Windows där man uppmanas att starta om datorn då och då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 12:30
Ursprungligen av Tobias Schelin:

MacNews om ny hantering av säkerhetsuppdateringar:
Lion, Security Updates are Automatic | MacNews

Känns som att det är på tiden att Apple ser till att göra något bättre av säkerhetsuppdateringarna. Nu hoppas jag bara att det inte börjar dyka upp rutor som i Windows där man uppmanas att starta om datorn då och då.

Ah, det vi pratat om i den här tråden. Känns väldigt bra och efterlängtat. Så länge, som du säger, det inte kommer komma upp en massa rutor som kräver omstart och att Apples tysta uppdatering inte plötsligt tar bort CLI-inställningar man gjort eller att vissa tjänster plötsligt bara slutar fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 12:40
Ursprungligen av The Real Viking:

Vi tänkte att, har man ett bra sätt att enkelt flytta filer behöver man bara lära sig en metod och datorn sköter resten transparent. Då kan även de som inte är så datorkunniga utnyttja tjänsterna och det blir även lättare för de mer kunniga att hjälpa de mindre kunniga, på köpet spar man tid och pengar.

Apple borde kunna föra Adhoc, LAN och WAN i ett och samma koncept om de bara hade orkat lite till!

Tanken är väl att man skall kunna dela filer med folk man har i sin absoluta närhet, utan att behöva använda internet, eller usb minnen. Hur skulle detta ens fungera på internet? Skulle man se alla som har airdrop aktiverat i hela världen i sitt Finder fönster? Jag föredrar enkla lösningar som gör en sak bra, men det är kanske bara jag som känner så.

Senast redigerat 2011-07-13 12:52
Ursprungligen av Fred!:

Tanken är väl att man skall kunna dela filer med folk man har i sin absoluta närhet, utan att behöva använda internet, eller usb minnen. Hur skulle detta ens fungera på internet? Skulle man se alla som har airdrop aktiverat i hela världen i sitt Finder fönster? Jag föredrar enkla lösningar som gör en sak bra, men det är kanske bara jag som känner så.

Egentligen borde det vara så som i Skype. Att man måste först skapa en vit lista, där alla på listan får vara med i vederbörandes AirDrop. Det skulle kunna vara så enkelt som att aktivera det med en checkbox i Adressboken. (Nu blev det visst lite krångligare igen )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 12:49
Ursprungligen av The Real Viking:

Egentligen borde det vara så som Skype. Att man måste först skapa en vit lista, där alla på listan får vara med i vederbörandes AirDrop. Det skulle kunna vara så enkelt som att aktivera det med en checkbox i Adressboken.

Jo visst, men det skulle ändå bli mer komplicerat än nuvarande Airdrop, gillar som sagt funktioner som gör en sak, men det är väl en smaksak. Sedan har jag inte ens testat Airdrop ännu, så min uppfattning kan kanske komma att ändras.

Ursprungligen av Fred!:

Jo visst, men det skulle ändå bli mer komplicerat än nuvarande Airdrop, gillar som sagt funktioner som gör en sak, men det är väl en smaksak. Sedan har jag inte ens testat Airdrop ännu, så min uppfattning kan kanske komma att ändras.

Ja, det är sant att min idé blev lite krångligare, men mycket säkrare. Men å andra sidan är påslagningen i Adressboken bara en engångs grej, sen skulle ju AirDrop funka som den vanliga AirDrop som vi nu känner till (+att den aldrig listar personer som inte finns på vita listan).

Nej, jag tänker inte på internet. Jezez. Detta är scenen:

I ett rum sitter 30 LionMacar. En del är stationära, andra är på besök. En del kör WiFi en del sladd - för det finns en router i rummet - WiFi och LAN.
Dom som kör WiFi har givetvis WiFi på och kan då använda AirDrop. Dom som sitter i samma rum men sladdade till routern - och då givetvis inte har WiFi påslaget - får inte vara med när det gäller AirDrop.

Alltså: AirDrop borde också tillåta en WiFi-router - och då alla som är kopplade till den routern - att delta. Vi är alltså fortfarande bakom brandväggen och Internet har inte med detta att göra. Det är inte konstigare än att man ser alla som har fildelning påslaget i Finder om man sitter på samma router (oavsett om burkarna är kopplade med sladd eller WiFi) - inte har man alla datorer på internet som har fildelning på i Finder :-D.

Jag förstår att Jobs hatar sladdar - har visst inga hemma själv - men verkligheten ser inte ut så. Det finns många goda anledningar att köra sladd och nästan alla företag jag varit på har sladd. Det handlar bl.a. om prestanda och stabilitet. Jag håller inte med Apple - jag tycker att AirDrop kan bli bättre helt enkelt. Mycket bättre och dessutom kanske t.o.m. komma att användas i mätbar utsträckning. Det kan endast ske om AirDrop accepterar en router också. Kanske kommer det. Idag är det inget att ha...kanske någon enstaka gång per år...men då måste man först springa runt eller ropa åt folk att öppna ett Finder-fönster - för man vill skicka en fil. Är det modernt? Är det 2011? Nope. Det är ju löjligt. Påminner om polaren som alltid ringde och berättade att han skulle skicka ett mail. AirDrop behöver ett notationstrick. Eller vad det nu heter. Ett "pling" - ljud och liten transparent skylt eller något i Dockan. Anything.

Ursprungligen av Fred!:

Tanken är väl att man skall kunna dela filer med folk man har i sin absoluta närhet, utan att behöva använda internet, eller usb minnen. Hur skulle detta ens fungera på internet? Skulle man se alla som har airdrop aktiverat i hela världen i sitt Finder fönster? Jag föredrar enkla lösningar som gör en sak bra, men det är kanske bara jag som känner så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 13:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är inte konstigare än att man ser alla som har fildelning påslaget i Finder om man sitter på samma router (oavsett om burkarna är kopplade med sladd eller WiFi) - inte har man alla datorer på internet som har fildelning på i Finder :-D.

Men då kan man väl använda fildelning i Finder, men det är klart man kanske kunde slå ihop dessa funktioner på något sätt. Men är ni övertygade om att detta inte går med Airdrop så som det fungerar för tillfället i Lion?

Ursprungligen av Zimmerman:

det finns en router i rummet - WiFi och LAN.

har man en router, har man ett nätverk. har man ett nätverk kan man använda fildelning.
airdrop är till för att dela filer då inget lokalt nätverk finns tillgängligt.

jag ser inte heller hur funktionaliteten i airdrop skulle kunna infogas i 'vanlig' fildelning, utan att arbetsflödet i ena eller andra typfallet blir lidande?
airdrop löser ett problem. ibland får man nöja sig med det, även när det gäller apple.

edit: hursomhelst skulle väl airdrop via router kräva speciell mjukvara i själva routern, eller?

tanken med airdrop är väl att ersätta 'vandrande (usb-)pinnen' när man jobbar i grupp odyl.
flyttar man filer mellan burkar i ett fast nätverk får man väl använda de gamla fildelningsverktygen.

Jomen Apple vill ju alltid förenkla saker och ting för användaren. Att det GÅR att göra på vanligt - och krångligare sätt - har aldrig hindrat Apple från att komma med en bättre/enklare lösning. I detta fall har dom AirDrop - men dom skulle enkelt kunna lägga till att även Macar på en WiFi-router får vara med och då skulle dom i ett nafs bredda idéen enormt mycket och sprider då denna "användarupplevelse" (som dom predikar) till många ofta - istället för några få sällan.
Dom har alltså fixat till ett allmänt bra sätt att dela filer, men inte löpt linan ut - så att säga. Jag förstår inte varför. Det är tekniskt en baggis.

Ursprungligen av gabriela:

flyttar man filer mellan burkar i ett fast nätverk får man väl använda de gamla fildelningsverktygen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen Apple vill ju alltid förenkla saker och ting för användaren. Att det GÅR att göra på vanligt - och krångligare sätt - har aldrig hindrat Apple från att komma med en bättre/enklare lösning.

jag tycker att airdrop verkar vara ett ganska krångligt sätt att skyffla filer:
AppleInsider | Inside Mac OS X 10.7 Lion: AirDrop local file sharing
det krävs alltså 'manuell synkning' (IRL) mellan sändare och mottagare, vilket händelsevis passar bra om man sitter tvärsöver vid samma kafé- eller konferensbord, eller liknande.

tänker man kopiera filer mellan två datorer mer än en gång känns det värt att lägga tiden på att ställa in fildelning, IMO.

Ursprungligen av gabriela:

tänker man kopiera filer mellan två datorer mer än en gång känns det värt att lägga tiden på att ställa in fildelning, IMO.

Särskilt med tanke på att det krävs typ lika många knapptryckningar för att aktivera fildelning i mac os x.

Alltså jag fattar inte vad ni tjafsar om egentligen. Airdrop är ju till för att dela filer med datorer som man normalt inte ingår i samma nätverk som utan att behöva ha kablar och tjafs. Vill man dela över nätverk eller med ethernet har man ju drop-box som vanligt?

Tror du Apple hänvisar till DropBox? Har alla DropBox? Vad AirDrop (idag) är "till för" vet vi nog alla, det är ju inte det vi snackar om. Vi snackar om vad AirDrop BORDE vara till för. Och kanske blir det så och DÅ kommer du att förstå hur bra det blev - då alltså Apple själva fixat till det som vi säger att det bör vara :-). Då ser du det geniala - när Apple levererar det.
Bry dig inte om oss.

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså jag fattar inte vad ni tjafsar om egentligen. Airdrop är ju till för att dela filer med datorer som man normalt inte ingår i samma nätverk som utan att behöva ha kablar och tjafs. Vill man dela över nätverk eller med ethernet har man ju drop-box som vanligt?

Ursprungligen av Zimmerman:

Tror du Apple hänvisar till DropBox? Har alla DropBox? Vad AirDrop (idag) är "till för" vet vi nog alla, det är ju inte det vi snackar om. Vi snackar om vad AirDrop BORDE vara till för. Och kanske blir det så och DÅ kommer du att förstå hur bra det blev - då alltså Apple själva fixat till det som vi säger att det bör vara :-). Då ser du det geniala - när Apple levererar det.
Bry dig inte om oss.

Du verkar ju lagom intelligent. Jag pratar inte om Dropbox-tjänster på nätet utan den drop-box som alla användare med delning påslagen har och som alla i ett nätverk kan lägga filer i, men inte se innehållet i....
Ligger väl i "usernames" public folder... Om jag inte minns fel.

Jag "tror" att han menade drop box i systemet. Alltså i din användarmapp under "Public"

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-13 12:21
Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså jag fattar inte vad ni tjafsar om egentligen. Airdrop är ju till för att dela filer med datorer som man normalt inte ingår i samma nätverk som utan att behöva ha kablar och tjafs. Vill man dela över nätverk eller med ethernet har man ju drop-box som vanligt?

Varför krångla till det med olika tjänster när det lika gärna skulle kunna funka med Airdrop till alltihop? Detta är inte enkelt. Skärpning Apple!

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså jag fattar inte vad ni tjafsar om egentligen. Airdrop är ju till för att dela filer med datorer som man normalt inte ingår i samma nätverk som utan att behöva ha kablar och tjafs. Vill man dela över nätverk eller med ethernet har man ju drop-box som vanligt?

Vi tänkte att, har man ett bra sätt att enkelt flytta filer behöver man bara lära sig en metod och datorn sköter resten transparent. Då kan även de som inte är så datorkunniga utnyttja tjänsterna och det blir även lättare för de mer kunniga att hjälpa de mindre kunniga, på köpet spar man tid och pengar.

Apple borde kunna föra Adhoc, LAN och WAN i ett och samma koncept om de bara hade orkat lite till!

Bevaka tråden