Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av 20hz:

Dock är jag skeptisk till att de släpper 10.7.1 vid lanseringen.

Absolut, det de gjorde med 4.2 tillhör undantaget. Ville bara påpeka det riktiga i BlackSmps påstående, även om han mindes fel versionsnummer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-04 21:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp. Det går alldeles utmärkt. Jag har aldrig hört att en GM ändras innan kommersiellt släpp.

Fungerade utmärkt!

Tar en stund att vänja sig vid scrollningen.

Men är över lag nöjd!

Spontant så tänker jag att dom vill lagra allt som är användarspecifikt i iCloud, så man knyts ännu mindre till en specifik maskin. (och ännu mer till Apple) Mindre möjligheter till manuellt pillande, mer automagisk känsla av att saker bara funkar. (fast det är ju såklart ren och skär spekulation)

Nejdå, t.ex. mitt bibliotek i hemmamappen är på drygt 6 GB och består av triljoner filer och många av dessa ändras en gång i millisekunden...typ...Detta är absolut inget jobb för iCloud :-D. Detta är ett typiskt datorexempel på sådant som moln INTE fixar och som måste skötas lokalt - det är en en del av själva datorprocessandet kan man säga.
Nej, jag lutar åt min teori; Apple anser att det är förvirrande med denna mapp på en platrs där även alla dessa normala datoridioter tittar - och dom som inte vet vad dom håller på med ska inte ha tillgång till denna mapp. Så dom flyttar den till ett ställe där datoridioterna aldrig tittar in. Kan tänka mig att ett par tusen supportfall i sekunden reduceras omedelbart med detta beslut.

Ursprungligen av irrelogical:

Spontant så tänker jag att dom vill lagra allt som är användarspecifikt i iCloud, så man knyts ännu mindre till en specifik maskin. (och ännu mer till Apple) Mindre möjligheter till manuellt pillande, mer automagisk känsla av att saker bara funkar. (fast det är ju såklart ren och skär spekulation)

men då blir ju datorn i princip obrukbar utan konstant nätuppkoppling?

Ursprungligen av gabriela:

men då blir ju datorn i princip obrukbar utan konstant nätuppkoppling?

Fram till dess att det är fullständigt otänkbart att ens dator inte har konstant oavbruten nätuppkoppling, även ombord på flyg, mitt ute på atlanten, nere i gruvor etc, så kommer det inte att vara så att datorn blir obrukbar så som du skriver.
Jag har varken koll på Lion eller iCloud men jag känner mig tämligen säker på att allt kommer att fungera mycket smidigt.

den är väl osynlig (istället för flyttad) eftersom de förmodligen blir en hel del trassel när den helt plötsligt 'saknas' för alla appar som inte är lion-anpassade.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-04 22:21

Tidigare har man ju kunnat ändrat på scrollningens riktning; förutsätter att det fortfarande är möjligt.

Jag har en fundering på dom nya finderfönstrena man sett. Gillar att den inte är någon "ram" nere och till höger. Men där har man alltid haft info om ledigt hårddiskutrymme. Kan man ha det på något annat bra ställe nu?

Ursprungligen av jurassic579:

Jag har en fundering på dom nya finderfönstrena man sett. Gillar att den inte är någon "ram" nere och till höger. Men där har man alltid haft info om ledigt hårddiskutrymme. Kan man ha det på något annat bra ställe nu?

Statusbaren finns kvar, men är gömd från början.

  • Medlem
  • 2011-07-05 14:32

Finns det ingen HotLine-Client till mac nu? Frogblast har slutat att funka, den gick i Rosetta tidigare..

då missförstog jag dig - vad är det som är 'helt sjukt' i ditt inlägg?

OSX Lion redan i morgon?

Ett rykte gör enligt MacWorld gällande att Lion släpps redan i morgon.
Rykte: Lion slpps i morgon - MacWorld

Kunde ju vara kul....

Hoppas det stämmer...

Gärna det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-05 22:20

Håller tummarna!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-05 22:23

Jaaa va kul. Blir en bra 30-års present till mig då jag fyller imorgon

Detta rykte har ju florerat tidigare i denna tråd. Tror dock inte på det förrän jag får se det...

Inlägg #792-796 har flyttats hit från en annan tråd. Det räcker med en Lion-spekulations-tråd, tycker jag.

Och, som sagt, datumryktena har redan varit uppe i den här tråden. Så sök gärna lite innan ni startar nya trådar.

/Mod

Vi har ju alla pratat skit om hur nya ical ser ut men att dom skulle slakta adressboken också?

Ursprungligen av jurassic579:

...att dom skulle slakta adressboken också?

Källa? Bild?

Ursprungligen av jurassic579:

Vi har ju alla pratat skit om hur nya ical ser ut men att dom skulle slakta adressboken också?

Har de ändrat den i GM? Ser den inte likadan ut som den alltid gjort i 10.7?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-06 00:41

Antagligen har inget nytt hänt. Gissar på att jurassic579 inte har sett det förrän nu.

Ursprungligen av Adzam 1:

Antagligen har inget nytt hänt. Gissar på att jurassic579 inte har sett det förrän nu.

Nä, jag hade inte sett den förut men likväl är det en slakt i samma anda som iCal. Allt går mot ett renare och kantigare gränssnitt och så kommer dom här två "böckerna med filofax-känsla"

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-06 03:41

Jag gillar de grafiska förändringarna i Lion men att de tagit bort möjligheten att se minimerade fönster i översiktsvyn (Mission control tidigare Exposé) irriterar rätt mycket, är det bara jag som brukar minimera fönster till programikonen?

Att det numera går att förändra fönstrens storlek genom att dra i vilken fönsterkant som helst i sann microsoft-manér ställer till det då man har "maximerat" fönster då man nu måste pricka rätt med muspekaren precis på rullistan och absolut inte i kanten för då drar man iväg hela fönstret.

Så har Apple äntligen valt att anamma valfrihet när det gäller att enkelt välja vilken solid bakgrundsfärg man själv vill använda på sitt skrivbord!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-06 13:03
Ursprungligen av Moffat:

Jag gillar de grafiska förändringarna i Lion men att de tagit bort möjligheten att se minimerade fönster i översiktsvyn (Mission control tidigare Exposé) irriterar rätt mycket, är det bara jag som brukar minimera fönster till programikonen?

Att det numera går att förändra fönstrens storlek genom att dra i vilken fönsterkant som helst i sann microsoft-manér ställer till det då man har "maximerat" fönster då man nu måste pricka rätt med muspekaren precis på rullistan och absolut inte i kanten för då drar man iväg hela fönstret.

Så har Apple äntligen valt att anamma valfrihet när det gäller att enkelt välja vilken solid bakgrundsfärg man själv vill använda på sitt skrivbord!

Man kan fortfarande minimera till programikonen genom att dubbelklicka på listen högst upp på fönstret.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-06 20:31
Ursprungligen av Konrad:

Man kan fortfarande minimera till programikonen genom att dubbelklicka på listen högst upp på fönstret.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl inte den funktionen Moffat saknar?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-07 10:26
Ursprungligen av Adzam 1:

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl inte den funktionen Moffat saknar?

Jo, men man får gå till Systeminställningar --> Allmänt och klicka i "Minimera genom att dubbelklicka ett fönsters namnlist".
Det måste vara det han är ute efter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-07 12:10
Ursprungligen av Konrad:

Jo, men man får gå till Systeminställningar --> Allmänt och klicka i "Minimera genom att dubbelklicka ett fönsters namnlist".
Det måste vara det han är ute efter.

Nej, vad jag kan se (i inlägget du citerade) saknar han ju ingenting. Han poängterar ju bara att det blivit lite svårare att utnyttja funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-07 14:26
Ursprungligen av Adzam 1:

Nej, vad jag kan se (i inlägget du citerade) saknar han ju ingenting. Han poängterar ju bara att det blivit lite svårare att utnyttja funktionen.

På vilket sätt har det blivit svårare?

Bevaka tråden