Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-01 19:45

Då kanske en release på Onsdag är möjlig ändå(?) Jag har lite dålig koll på hur lång tid det kan ta mellan GM och publik version.

Jag tycker ändå att det låter lite tidigt med onsdag, men man vet aldrig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-01 21:40
Ursprungligen av Capeman:

Jag tycker ändå att det låter lite tidigt med onsdag, men man vet aldrig...

Nya bud, 14 juli sägs det nu.

Citat:

With the Gold Master of Lion now released, the question becomes: when will end users be able to download the latest version of OS X 10.7 through the Mac App Store. We’ve heard July 6th, we’ve heard July 19th, but now a new source is positing a new date: July 14th.

Otroligt, det tog 10 minuter att installera Lejon GM... wow. SSD rockar.

Tja, snart har de ju täckt in varenda dag i juli, så någon lär väl få rätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-01 21:46
Ursprungligen av Capeman:

Tja, snart har de ju täckt in varenda dag i juli, så någon lär väl få rätt...

Haha, bäst idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-02 06:54

sådär GM ute och påväg ner

Om man har en dmg av SL och en av Lion. Kan man lägga dom på samma usb-sticka så man har "en total ominstallation" på ett media?

Ursprungligen av jurassic579:

Om man har en dmg av SL och en av Lion. Kan man lägga dom på samma usb-sticka så man har "en total ominstallation" på ett media?

Det behövs som jag har förstått det inte. Lion kan göra en total ominstallation från skiva eller USB-sticka utan Snow Leopard.

Ursprungligen av jurassic579:

Om man har en dmg av SL och en av Lion. Kan man lägga dom på samma usb-sticka så man har "en total ominstallation" på ett media?

Ja, om du har två partitioner på stickan så ska det gå bra. Men jag har inte testat själv så jag KAN ha fel.

Ursprungligen av jurassic579:

Om man har en dmg av SL och en av Lion. Kan man lägga dom på samma usb-sticka så man har "en total ominstallation" på ett media?

Som redan påpekats: Det behövs inte!

Du kan göra en ominstallation med bara Lion-installationsfilen

Citat:

Finns ju inget säkert sätt att sälja en äldre Mac med Lion och även sälja Licensen!

köper man en ny mac (inom kort) med lion förinstallerad måste väl rimligen den datorn/licensen gå att använda utan apple-id eller en licens kopplad till app store?

äldre maskiner får väl säljas med vad licens man har tillgängligt att skicka med (dvs minst den licens/skiva som kom med datorn, eller 10.5/10.6 om man köpt den).

Ursprungligen av gabriela:

äldre maskiner får väl säljas med vad licens man har tillgängligt att skicka med (dvs minst den licens/skiva som kom med datorn, eller 10.5/10.6 om man köpt den).

Man får ju göra det.
Men det innebär också att om det fortsätter så här kommer jag aldrig mer någonsin igen uppgradera ett operativsystem på en Mac. Slösade pengar är slösade pengar vare sig det är mycket eller lite.

Ursprungligen av illerG:

...kommer jag aldrig mer någonsin igen uppgradera ett operativsystem på en Mac...

Du tycker alltså att det är bättre att sitta med ett gammalt operativsystem, än att eventuellt "förlora" någon hundralapp när du eventuellt säljer datorn?

Ursprungligen av illerG:

...Slösade pengar är slösade pengar vare sig det är mycket eller lite.

Köper du bara uppgraderingar för att datorn ska bli attraktivare att sälja? Värderar du inte din egen användning av programvaran?

Du har ju nytta av uppgraderingen under den tid du använder datorn.

De få hundralappar som uppgraderingarna kostar kan man anse som avskrivna den dag det är dags att sälja datorn.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du tycker alltså att det är bättre att sitta med ett gammalt operativsystem, än att eventuellt "förlora" någon hundralapp när du eventuellt säljer datorn?

Jag kan acceptera spel och till viss del "kontors-programvara".
Men ett operativsystem som låses till Apple ID och där inte licensen kan ges till annan part vid ex. försäljning är att gå för långt.

Detta problem har man ju ex. inte när man gör sig av med en iPhone eller en iPad.

Ursprungligen av illerG:

...Men ett operativsystem som låses till Apple ID och där inte licensen kan ges till annan part...

Hur många gånger ska det behöva sägas i tråden? Operativsystemet kommer inte att bli låst till ett Apple-ID.

När du väl har gjort köpet, och laddat ner installationsfilen så kan du göra precis vad du vill med den filen - precis som du kan göra med en OSX-DVD idag.

Du kan t.ex bränna ut den på en DVD, och lämna den tillsammans med datorn när du säljer datorn.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-07-02 17:01

Håller med illerG, för i praktiken så innebär det att man blir skyldig till piratkopiering och för köparen så innebär det att inget mervärde att få med programvara utan installationsmedium och framförallt utan licens som ger de rättighet att använda programmet.

Alla de som säljer sina datorer "fulla" med program som Office, Creative Suite osv begår faktiskt ett lagbrott. Möjligt att det inte är prioriterat brott, men likväl så utför de en olaglig handling och köparen en ogärning som får en massa program de aldrig har rättighet till eller för den delan kan återställa vid eventuell ominstallation av systemet.

säljer man en 'lion-mac' bör man alltså begära att köparen först visar upp kvitto på sin licens från app store...?

kanske blir det så att man måste ha (eller få tilldelat) ett apple-id för att ens kunna köpa de nya macarna som släpps med lion?

Det enda sättet du få laddat ner Lion är genom App Store.
Jo jag tycker mig ha rätt när jag säger att du låser licensen till ditt Apple ID.

Sen att man kan göra vad man vill med själva filen är en annan sak.
Jag vill kunna ha rätten på min sida att kunna ge bort en licens ex. vid försäljning.

För med ny dator så får jag redan Lion. Vad skall jag då med en licens som bara ligger?

Det är väl som med mycket annat om man säljer vidare; man visar ett kvitto på att man köpt grejen - ett kvitto från AppStore i detta fall. Det är licensen. Om man säljer en bok, DVD eller CD så har man ju bara kvittot som bevis på att man äger den - dessa är också licensierade till dig men något specifikt licenspapper får man ju inte om man köper t.ex. Robyns nya platta :-D. Kvittot är licensen. Jag fattar inte nojan om detta.

Här lägger Apple ribban lågt och kör love, peace and understanding - och folk ropar på mera kontroll och 1984. :-D. Världen är ur led :-D. Jag vet inte vad jag ska säga...det är skrämmande om man tänker på det lite djupare...

Apple-ID är bara till för själva köpet. Det har ingenting med operativsystemet eller installationen att göra.

När du kliver ut från butiken (App Store i det här fallet) med din installationsfil i handen, så är du precis lika fri att använda den som du är idag med en OSX-DVD som du har köpt i butiken.

Ditt Apple-ID kommer inte att vara "inbakat" på något sätt i filen.

Datorn kommer inte att fråga efter ditt Apple-ID när du gör själva installationen.

Apple-IDt är bara ett sätt att identifiera sig i butiken under själva köptillfället.

- Idag kan du missbruka licensen genom att kopiera DVD-skivan.
- Idag kan du missbruka licensen genom att använda samma skiva för att installera på mer än 1 dator.
- Idag kan du välja att följa licensen och bara installera det på 1 dator.
- Idag kan du skicka med skivan när du säljer datorn.

Precis samma saker kommer du att kunna göra i framtiden! (Bara en liten skillnad - du får själv bränna ut den på en skiva, eller föra över den till ett USB-minne.)

Ni får ursäkta, men var är problemet?

Snopet för mig om jag har fel, men just nu är jag beredd att satsa en ordentlig slant på att det blir på det här sättet.

En Snow Leopard skiva från Apple är pressad i fabrik. Det syns klart och tydligt att den är laglig.

Det jag oroar mig mest av allt är att inget material jag köper online via diverse konto som App Store, Steam, Origin, Impulse, ITunes Store eller Microsoft marketplace ger mig möjlighet enligt licens att föra över denna på annan person.

Det är där skon klämmer!

Nu blandar du in annat, och försöker göra det till en generell fråga om online-köpt programvara. Gör inte det! Den här tråden handlar om Lion, som kostar 229 kr. Vi håller oss till det ämnet!

/Mod

För det första så förutsätter du att man inte skulle få skicka med Lion-installationsfilen när man säljer datorn. Redan där tror jag att frågan faller, och att detta är ett icke-problem.

Självklart får du skicka med den. Precis som du får lov med en DVD-skiva idag.

Ärligt talat förstår jag inte skillnaden, och ser inte problemet, vilket jag har sagt nu några gånger...

Men om du skulle ha rätt om det licensvillkoret:
- Strunta i det och skicka med Lion-filen i alla fall. Apple kommer inte att jaga dig för detta.
- Eller följ villkoret och låt köparen av datorn ta den "stora smällen" att själv bli tvingad att punga ut med 229 kr. Jag tror att han köper datorn ändå, även om han tvingas till denna monumentala utgift.

Moderera bäst du vill.
Jag ser det som ett problem och du kan inte göra något åt det.

Däremot kan jag lägga det och sidan och så tar vi upp diskussionen igen när Lion är släppt.

Jag är helt säker på att du lagligt får skicka med Lion-installationsfilen när du säljer datorn.

Hur kan det ändå vara ett problem?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag är helt säker på att du lagligt får skicka med Lion-installationsfilen när du säljer datorn.

Hur kan det ändå vara ett problem?

Frågan är hur man "säljer vidare" en licens. Något jag funderat på när det gäller allt innehåll i App-Store. Om jag vill sälja min programvara begagnat, hur fan gör jag då?

Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan är hur man "säljer vidare" en licens. Något jag funderat på när det gäller allt innehåll i App-Store. Om jag vill sälja min programvara begagnat, hur fan gör jag då?

Det kan du inte.

standardavtalet för app store innehåller texten:
"LICENSED APPLICATION END USER LICENSE AGREEMENT/a. Scope of License: This license granted to you for the Licensed Application by Licensor is limited to a nontransferable license to use the Licensed Application
(...)
You may not rent, lease, lend, sell, transfer redistribute, or sublicense the Licensed Application and, if you sell your Mac Computer or iOS Device to a third party, you must remove the Licensed Application from the Mac Computer or iOS Device before doing so."

kanske lion säljs med ett annat avtal?
inte för jag tänker bry mig om det skulle bli aktuellt, men ändå...

För att bryta mig loss från det här rundsnacket kan jag i alla fall meddela att det var riktigt nice att gå från DP4 till GM.

Det är ibland svårt att sätta fingret på exakt vad det är, men GM flyter på fint. Inget trackpadstrul och inget hackande som jag tyckte förekom sporadiskt i DP4.

Jag är osäker på denna kommentar gör något för att rensa dimmorna men i seedprogrammet så skriver Apple att

Citat:

- In addition, the Installer Application will be deleted upon the first re-boot of the machine you installed on. (If you are interested in copying the installer for use on other machines, you must make the copy from your /Applications folder BEFORE the installer restarts your machine.)

Dvs: Apple säger att det är ok att kopiera installeraren för att använda den på andra maskiner som du äger. Däremot så har jag inte provat detta ännu eftersom jag inte vill uppdatera min huvudmaskin eftersom jag då inte kommer kunna använda TimeMachine mot min ReadyNas Duo (ändrinar i protokollet gör att det måste komma en uppdateringen till ReadyNas:en innan det går)

Annars så känns diskussionen mest som en ganska abstrakt teoretisk övning av den typen som ofta verka bli vanliga inför nya releaser av Apple.

Bevaka tråden