Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-30 14:31

Men uppdateringar av appar via MacAppStore idag kräver ju inloggning. Varför skulle det vara annorlunda för själva OSet?
Jag tror det kommer att behövas....

De har distribuerat en del av uppdateringarna till Lion Developer Preview via Software Update. Jag tror att det kommer att fortsätta så.

Tror du inte att de - så här långt in i utvecklingen av Lion - hade testat att leverera någon av uppdateringarna via App Store, om de planerar att ändra sättet att distribuera uppdateringarna?

Jag kan se att den fria metoden har sina fördelar...

Men på något sätt känns det som att när något väl distribueras via Mac App Store, så borde de följa samma koncept.

Men det kan ju vara så att själva OS:et får en egen unik status, och att det hanteras annorlunda.

Jo, OSX har ju alltid haft en egen unik status - den fria statusen :-). Så förblir det nog. Apple vill slippa allt krångel med ägande av OSX - dom vill bara att alla ska ha Lion. Så fort som möjligt. Exakt hur folk har fått tag i detta Lion är inte av största vikt - dom måste alla ha en Mac och den kan dom bara köpa av en tillverkare :-).

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag kan se att den fria metoden har sina fördelar...

Men på något sätt känns det som att när något väl distribueras via Mac App Store, så borde de följa samma koncept.

Men det kan ju vara så att själva OS:et får en egen unik status, och att det hanteras annorlunda.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-30 14:41

Senaste ryktet om releasedatum säger att Lion kommer nu på Onsdag.

källa: Report: OS X 10.7 Lion Will Launch On Mac App Store Next Wednesday At 9:00AM PT | Cult of Mac

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-30 14:48
Ursprungligen av joakimo:

Senaste ryktet om releasedatum säger att Lion kommer nu på Onsdag.

källa: Report: OS X 10.7 Lion Will Launch On Mac App Store Next Wednesday At 9:00AM PT | Cult of Mac

Tveksamt skulle jag tro i alla fall. Finns ingen GM ute än så att dom skulle ha en releasedag spikad känns inte helt troligt. (Även om de nog har ett mål att släppa det en viss dag.)

Ursprungligen av kainen:

Finns ingen GM ute än

med enbart distribution via internet finns det väl ingen GM?

Ursprungligen av gabriela:

med enbart distribution via internet finns det väl ingen GM?

Varför skulle det inte komma en GM för utvecklare? Den lär i så fall skickas ut på samma sätt som utvecklarversionen.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Varför skulle det inte komma en GM för utvecklare? Den lär i så fall skickas ut på samma sätt som utvecklarversionen.

Japp, precis som för iOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 19:27
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Varför skulle det inte komma en GM för utvecklare? Den lär i så fall skickas ut på samma sätt som utvecklarversionen.

Tror Gabriella tänker på vad ordet GM kommer i från början, golden master som i fysiskt orginal.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-06-30 16:06
Ursprungligen av joakimo:

Senaste ryktet om releasedatum säger att Lion kommer nu på Onsdag.

källa: Report: OS X 10.7 Lion Will Launch On Mac App Store Next Wednesday At 9:00AM PT | Cult of Mac

Det vore trevligt

Oberoende om det länkas till Apple id eller inte så ser jag på licensen.
Skulle jag sälja min burk tänker jag fortfarande inte ge någon okänd mitt id för att han skall få Lion igen om nu HDD skulle rasa en dag.

Detta innebär att det inte blir som förr när man bara kunde lägga skivorna i en kasse och slänga med vid försäljning.

Jag ser det snarare som så att jag får låta bli att uppgradera. Sälja burken nu och köpa nytt system när Lion släpps.

Det är bl.a. just därför det nog inte blir så. Du kan lugnt sälja/ge bort Macen med Lion och mottagaren kan fortsätta att uppdatera Lion utan ditt Apple-ID - eller något Apple-ID över huvud taget skulle jag tro. Om detta var Solvalla så sätter jag mina penningar på att Lion blir lika "fritt" som alla andra OSX genom tiderna.

Ursprungligen av illerG:

Oberoende om det länkas till Apple id eller inte så ser jag på licensen.
Skulle jag sälja min burk tänker jag fortfarande inte ge någon okänd mitt id för att han skall få Lion igen om nu HDD skulle rasa en dag.

Detta innebär att det inte blir som förr när man bara kunde lägga skivorna i en kasse och slänga med vid försäljning.

Jag ser det snarare som så att jag får låta bli att uppgradera. Sälja burken nu och köpa nytt system när Lion släpps.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-30 18:38

Problemet för en köpare av en andrahands mac som är uppgraderad från SL till Lion kommer väl när han sitter med en kraschad hårddisk.
Då hamnar han i den sitsen att han måste installera SL först, som han troligen har på en DVD, och sedan uppgradera till Lion via APP Store.

Känns som han blir tvungen att betala för Lion igen då, eller?

Eller kanske lösningen är att serienumret på datorn registrerats vid den första Lion-installationen ?

Ursprungligen av mattiL:

...han måste installera SL först, som han troligen har på en DVD, och sedan uppgradera till Lion via APP Store...

Det där tror jag inte heller på.

Det skulle förvåna mig mycket mycket mycket om en sådan "dubbelinstallation" skulle vara enda sättet att installera Lion från scratch.

Har man väl köpt och laddat ner Lion-installationsfilen, och sparat undan den på någon form av media (hårddisk, USB-minne, DVD), så kan man installera från den, utan att behöva installera Snow Leopard först.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där tror jag inte heller på.

Det skulle förvåna mig mycket mycket mycket om en sådan "dubbelinstallation" skulle vara enda sättet att installera Lion från scratch.

Har man väl köpt och laddat ner installationsfilen, och sparat undan den på någon form av media (hårddisk, USB-minne, DVD), så kan man installera från den, utan att behöva installera Snow Leopard först.

Javisst, något annat vore rent vansinne.

Ursprungligen av keptang:

...rent vansinne.

Och om en sådan "dubbelinstallation" skulle vara nödvändig, så skulle det betyda att alla Macar som släpps de närmsta åren skulle behöva vara boot-bara i Snow Leopard.

Och vad ska man göra med systemet som kommer efter Lion? Ska man vara tvungen att plocka fram en Snow Leopard-DVD då också för att kunna installera från scratch?

Japp, rent vansinne. Kommer aldrig att hända.

Senast redigerat 2011-06-30 19:58
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-30 20:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och om en sådan "dubbelinstallation" skulle vara nödvändig, så skulle det betyda att alla Macar som släpps de närmsta åren skulle behöva vara boot-bara i Snow Leopard.

Och vad ska man göra med systemet som kommer efter Lion? Ska man vara tvungen att plocka fram en Snow Leopard-DVD då också för att kunna installera från scratch?

Japp, rent vansinne. Kommer aldrig att hända.

Fel, nyare macar kommer ha en recovery partition med installationen för 10.7. Alltså behöver de inte klara av 10.6 och du kommer endast behöva ett installationsmedium vid byte av hårddisk. Kommer säkert finnas servicemeddelande på detta till ÅF var man kan få tag på detta. (Alltså tillgängligt för alla som vill)

Om man får spekulera så kommer denna partition automatiskt uppdateras när nästa (10.8?) version av Mac OS släpps, som du givetvis kommer köpa via Mac Appstore. Sedan är det bara att boota om uppgradera eller göra en ren installation.

Hur smidigt som helst Egentligen ingen nyhet... möjligheten har funnits hela tiden bara att man fått göra det manuellt.

Ursprungligen av Csoft:

Hur smidigt som helst

jag vet inte om jag förstår vad som är så smidigt?

om man behöver blåsa en burk eller byta disk är det väl smidigare med en komplett återställning, inklusive användarmappar och installerade program?
en sådan återställning gör man väl lämpligast från sin stora trygga time machine-skiva, inte från en bortglömd partition på sin trånga arbetsskiva?

kort sagt - varför kan man inte helt enkelt använda sin backup-skiva till backup-filer, och sin arbetskiva till arbetsfiler?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-30 21:05
Ursprungligen av gabriela:

jag vet inte om jag förstår vad som är så smidigt?

om man behöver blåsa en burk eller byta disk är det väl smidigare med en komplett återställning, inklusive användarmappar och installerade program?
en sådan återställning gör man väl lämpligast från sin stora trygga time machine-skiva, inte från en bortglömd partition på sin trånga arbetsskiva?

kort sagt - varför kan man inte helt enkelt använda sin backup-skiva till backup-filer, och sin arbetskiva till arbetsfiler?

Nu vet jag inte om jag missförstår dig...

Men när du installerar om från en recovery så blir det ju precis som om du installerat från en skiva. Enda skillnaden är att du installerar från en partition på ~10Gb på hårddisken. Med den positiva effekten att det går mycket snabbare. Den enda skillnaden är att du kommer ha 10Gb mindre utrymme på hårddisken vilket är försumbart i dagsläget.

Givetvis kan du istället välja att återställa från en TimeMachine disk om du nu vill det. Ingenting har ändrats i praktiken mer än att du inte kommer ha en fysisk skiva.

Enda gången du kommer behöva en skiva är vid byte av disk, vilket egentligen inte är ett problem eftersom det redan är löst hur du bränner lion. Sök på google.

Ursprungligen av Csoft:

när du installerar om från en recovery så blir det ju precis som om du installerat från en skiva. Enda skillnaden är att du installerar från en partition på ~10Gb på hårddisken. Med den positiva effekten att det går mycket snabbare. Den enda skillnaden är att du kommer ha 10Gb mindre utrymme på hårddisken vilket är försumbart i dagsläget.

min arbetsskiva är 96GB. jag vill helst inte sumpa 10GB (motsv. nästan hälften av ledigt utrymme) på något jag inte ser någon praktisk användning för.
många har ganska nya burkar med 120GB eller mindre.

Ursprungligen av Csoft:

Givetvis kan du istället välja att återställa från en TimeMachine disk om du nu vill det. Ingenting har ändrats i praktiken mer än att du inte kommer ha en fysisk skiva.

kan man? det kan man ju inte i snow leopard. (och inte i lion heller vad jag förstår, om man inte räknar med den oåtkomliga återställningspartitionen på den förmodat trasiga arbetsdisken.)

Ursprungligen av Csoft:

Enda gången du kommer behöva en skiva är vid byte av disk, vilket egentligen inte är ett problem eftersom det redan är löst hur du bränner lion. Sök på google.

man ska behöva hacka lion-installationspaketet för att få fördel av denna nya smidighet?

de enda gångerna jag har behövt installera om mac os är just vid diskbyte eller diskkrash.
möjligheten att installera OS från och till samma fungerande skiva ser jag inte riktigt meningen med?

Ursprungligen av gabriela:

kan man? det kan man ju inte i snow leopard. (och inte i lion heller vad jag förstår, om man inte räknar med den oåtkomliga återställningspartitionen på den förmodat trasiga arbetsdisken.)

Jag har gjort det i SL när jag fick min disk bytt.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har gjort det i SL när jag fick min disk bytt.

efter att du bootat med installationsskivan, eller hur...?

jag har en partition på min backupdisk med SL-installationsskivan speglad - någorlunda fungerande lösning.
boota och återställa direkt från time machine-arkivet har jag dock aldrig lyckats med...?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-30 21:49
Ursprungligen av gabriela:

efter att du bootat med installationsskivan, eller hur...?

jag har en partition på min backupdisk med SL-installationsskivan speglad - någorlunda fungerande lösning.
boota och återställa direkt från time machine-arkivet har jag dock aldrig lyckats med...?

När du bootat SL / Leopard installern väljer du:
Utilities -> Restore system from backup...

Ursprungligen av Csoft:

När du bootat SL / Leopard installern väljer du:

ja just det - efter att ha bootat installationskivan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-30 21:41
Ursprungligen av gabriela:

min arbetsskiva är 96GB. jag vill helst inte sumpa 10GB (motsv. nästan hälften av ledigt utrymme) på något jag inte ser någon praktisk användning för.
många har ganska nya burkar med 120GB eller mindre.

Det är fritt val att använda recovery disken.

Ursprungligen av gabriela:

kan man? det kan man ju inte i snow leopard. (och inte i lion heller vad jag förstår, om man inte räknar med den oåtkomliga återställningspartitionen på den förmodat trasiga arbetsdisken.)

Givetvis kan du återställa från time machine... det är själva poängen med backup

Ursprungligen av gabriela:

man ska behöva hacka lion-installationspaketet för att få fördel av denna nya smidighet?

Nej inte hacka, vill du ha en skiva får du helt enkelt bränna en DMG fil. DMG filen ligger i installationspaketet (Vilket är en mapp)

Ursprungligen av gabriela:

de enda gångerna jag har behövt installera om mac os är just vid diskbyte eller diskkrash.
möjligheten att installera OS från och till samma fungerande skiva ser jag inte riktigt meningen med?

Lägg Lion installationen på ett USB minne isåfall och radera din recovery disk så är din värld räddad

Jag tycker Apple gör helt rätt, 2011 så är det inte många som använder sin optiska disk. Detta är ett steg till i att plocka bort den helt.

Ursprungligen av Csoft:

Det är fritt val att använda recovery disken.

det vore ju förträffligt! dock har jag inte sett någon annan ens hinta om detta?! (snarare tvärt om...)

Ursprungligen av Csoft:

Givetvis kan du återställa från time machine

...förutsatt att skivan man försöker återskapa inte behöver återskapas? (så att räddningspartitionen är åtkomlig)

Ursprungligen av Csoft:

Nej inte hacka, vill du ha en skiva får du helt enkelt bränna en DMG fil. DMG filen ligger i installationspaketet (Vilket är en mapp)
Lägg Lion installationen på ett USB minne isåfall och radera din recovery disk så är din värld räddad

'man' kan säkert göra både det ena och det andra - frågan är ju vad för lösningar apple ger sina användare. (som i allmänhet inte kan göra varken det ena eller andra utan inbyggda 1-2-3-verktyg.)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-30 22:06
Ursprungligen av gabriela:

det vore ju förträffligt! dock har jag inte sett någon annan ens hinta om detta?! (snarare tvärt om...)

Jag har visserligen inte provat men jag misstänker att du kan radera recovery partitionen som vilken som helst annan partition genom skivverktyget och ändra storleken på din OS disk till att utnyttja ditt fria utrymme.

Ursprungligen av gabriela:

...förutsatt att skivan man försöker återskapa inte behöver återskapas? (så att räddningspartitionen är åtkomlig)

Du har helt rätt. Och därför är det kanske bättre att du gör som du gjort med din SL disk och gör din Time Machine disk bootbar. Så har jag det exempelvis.

Ursprungligen av gabriela:

'man' kan säkert göra både det ena och det andra - frågan är ju vad för lösningar apple ger sina användare. (som i allmänhet inte kan göra varken det ena eller andra utan inbyggda 1-2-3-verktyg.)

Apple borde kanske tillhandahålla ett simplare verktyg just för denna saken, gör dem de för att minska piratkopieringen inom hemmet?

Jag vill dock poängtera att det är väldigt enkelt att skapa en bootbar installationskiva / disk själv.

Ursprungligen av Csoft:

Jag har visserligen inte provat men jag misstänker att du kan radera recovery partitionen som vilken som helst annan partition genom skivverktyget och ändra storleken på din OS disk till att utnyttja ditt fria utrymme.

Recovery partition dyker inte upp i Disk Utility. Jag gissar på att det beror på att man vill undvika att klantiga användare råkar radera den av misstag och sedan möts av problem när man väl behöver installera om operativsystemet.

Däremot kan det hända att det dyker upp när man väl sitter i installationsprogrammet. Då gör det väl inte så mycket om den tas bort av misstag eftersom den ändå verkar läggas till automatiskt under installationsprocessen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-30 21:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där tror jag inte heller på.

Det skulle förvåna mig mycket mycket mycket om en sådan "dubbelinstallation" skulle vara enda sättet att installera Lion från scratch.

Har man väl köpt och laddat ner Lion-installationsfilen, och sparat undan den på någon form av media (hårddisk, USB-minne, DVD), så kan man installera från den, utan att behöva installera Snow Leopard först.

Är inte en del av problemet hittills, innan release, att det inte finns någon officiell metod att skapa ett media med Lion att installera från efter Den Stora Kraschen (C) ?
Jag kanske har missat något, men har någon hitintills gjort en ren installation, ej uppgradering, till någon beta av Lion?

Bevaka tråden