Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-06-25 13:38

Har jag fel i uppfattningen att Apple idag endast har kvar Mac OS server som är riktad åt enterprise? Och frågan är om den bara finns kvar så länge Mac OS X finns kvar. Jag tror att Apple ser iCloud som sin serverlösning - åt alla. Möjligen kommer det att finnas ett mellanskikt som fungerar cacheserver, på lokal nivå.

Möjligheten att ha en restore-partition på hårddisken kan man ju diskutera, personligen förstår jag inte nyttan alls. Men man kan ju tänka sig att Apple kommer att sälja hårddiskar som är förpreparerade, eller släpper verktyg där man kan installera ett nytt system på en blank disk.
Eller så kommer EFI vara så smart att den innehåller en webbläsare och därigenom kan komma åt internet/Apple, detta finns ju redan.

Det stora frågetecknet är fortfarande; hur kommer man att kunna köpa och administrera licenser/mjukvara åt ett företag, eller familj, om man endast kan använda sig av Apple-ID?

Vet inte om någon annan i denna tråd tipsat detta - angående installation på skolor, företag, organisationer, etc:

Apple outlines Lion upgrade path for business and education customers | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-26 16:35

Ja det blir mera "låsningar" från Apple tyvärr.

Men å andra sidan blir det billigare att tillverka logikkort. Massproduktioner av robotar !

Då förväntar jag av Apple att sänka priser på alla modellerna ! och hålla kvar där nivån....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-26 23:03
Ursprungligen av http://www.apple.com/se/macosx/whats-new/features.html:

FileVault 2 supports encryption of external USB and FireWire drives.

Äntligen, förhoppningsvis kan man nu kryptera hela partioner.

Ursprungligen av Csoft:

Äntligen, förhoppningsvis kan man nu kryptera hela partioner.

Om jag inte minns helt fel ur installationsprogrammet för Lion så finns möjligheten att aktivera Filevault för hela hårddisken. Det måste rimligtvis innebära att hela partitionen krypteras och inte enbart hemkatalogen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 16:53
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om jag inte minns helt fel ur installationsprogrammet för Lion så finns möjligheten att aktivera Filevault för hela hårddisken. Det måste rimligtvis innebära att hela partitionen krypteras och inte enbart hemkatalogen.

Så är det. Hela hårddisken och inte bara hemmappen som idag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-27 18:11
Ursprungligen av acke:

Så är det. Hela hårddisken och inte bara hemmappen som idag.

Härligt!

Har kört med krypterad sparsebundle på den externa disken, lite omständigt men fungerar bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 18:19
Ursprungligen av Csoft:

Härligt!

Har kört med krypterad sparsebundle på den externa disken, lite omständigt men fungerar bra.

Krångligt och tidskrävande. Apple lovar att FV 2 ska knappt märkas alls efter första krypteringen. Man kommer också kunna låsa externa diskar vilket gör att man tex kommer kunna lämna TM-kopior på kontoret.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-28 07:27
Ursprungligen av acke:

Man kommer också kunna låsa externa diskar vilket gör att man tex kommer kunna lämna TM-kopior på kontoret.

Fast det skyddar inte mot brand

Ursprungligen av kainen:

Fast det skyddar inte mot brand

Det är något som jag inte riktigt förstår här, jag tycker att det är just att kunna ha en kopia på kontoret (en annan fysisk plats) som skyddar mot brand?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-28 09:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är något som jag inte riktigt förstår här, jag tycker att det är just att kunna ha en kopia på kontoret (en annan fysisk plats) som skyddar mot brand?

hahaha Ja jag tolkade ju det som att man lämnar en kopia av jobbhårddisk backuppen på kontoret... men då är jag med

I stand corrected!

  • Medlem
  • 2011-06-28 09:36

Kommer FV 2 att säkerhetskopiera hela disken då om den är krypterad? Idag exkluderar ju FV-TM hemmappen.

Vem - förutom hemliga agenter, terrorister, kokainbaroner och pedofiler - är intresserad av all denna kryptering?

Ursprungligen av Zimmerman:

Vem - förutom hemliga agenter, terrorister, kokainbaroner och pedofiler - är intresserad av all denna kryptering?

Jag. Jag jobbar huvudsakligen som webbutvecklare, och lagrar därmed t ex en hel del inloggningsuppgifter till kundservrar på datorn. Om jag inte har någon kryptering så skulle jag behöva räkna med att all data är publik om datorn t ex blir stulen. Det leder i sin tur till en jäkla massa extrajobb, ev. förlorad inkomst och minskat förtroende för mig som leverantör.

Idag löser jag det genom att slå på krypteringen i Notational Velocity (där jag lagrar det mesta som är i textform), men det vore väldigt skönt att veta att även t ex dokument med offerter och annat underlag är "säkert".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 11:25
Ursprungligen av irrelogical:

Jag. Jag jobbar huvudsakligen som webbutvecklare, och lagrar därmed t ex en hel del inloggningsuppgifter till kundservrar på datorn. Om jag inte har någon kryptering så skulle jag behöva räkna med att all data är publik om datorn t ex blir stulen. Det leder i sin tur till en jäkla massa extrajobb, ev. förlorad inkomst och minskat förtroende för mig som leverantör.

Idag löser jag det genom att slå på krypteringen i Notational Velocity (där jag lagrar det mesta som är i textform), men det vore väldigt skönt att veta att även t ex dokument med offerter och annat underlag är "säkert".

Instämmer!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-28 12:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Vem - förutom hemliga agenter, terrorister, kokainbaroner och pedofiler - är intresserad av all denna kryptering?

If I tell you, I would haveto ...

Dels för att skydda personliga uppgifter som bank-id, lösenord, inloggningsuppgifter etc. Men också som egen företagare måste man skydda det lilla man har i ägo. Stjäl någon min externa backup så kan jag iaf förvissa mig om att det inte kommer hamna på Piratebay.

Däremot är det väll en klar nackdel om nu någon skulle vara pedofil eller terrorist och använda sig av detta. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 12:32
Ursprungligen av Csoft:

If I tell you, I would haveto ...

Dels för att skydda personliga uppgifter som bank-id, lösenord, inloggningsuppgifter etc. Men också som egen företagare måste man skydda det lilla man har i ägo. Stjäl någon min externa backup så kan jag iaf förvissa mig om att det inte kommer hamna på Piratebay.

Däremot är det väll en klar nackdel om nu någon skulle vara pedofil eller terrorist och använda sig av detta. :/

De använder windows

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 21:14

Tänkte lite och nog måste det bara vara så att det är vid nedladdningen och installationen som man måste ha ett Apple-ID. Tänk om man loggar ut, bestämmer sig för att inte ha ett Apple-ID längre, eller bara inte är uppkopplad någonsin mer på den datorn. Ska då Mac OS X sluta fungera? Skulle bli en logistisk mardröm för Apple att lösa.

Ursprungligen av acke:

nog måste det bara vara så att det är vid nedladdningen och installationen som man måste ha ett Apple-ID.

du menar att man eventuellt skulle behöva vara uppkopplad för att logga in med apple-id varje gång man startar burken?
inte ens SJ kan väl vara så verklighetsfrånvänd?!

vad jag förstår är det vid själva installationen som man behöver vara uppkopplad och verifiera sin licens med apple-id.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 01:01
Ursprungligen av gabriela:

du menar att man eventuellt skulle behöva vara uppkopplad för att logga in med apple-id varje gång man startar burken?
inte ens SJ kan väl vara så verklighetsfrånvänd?!

Nä, precis det jag inte menar. Kanske var otydlig?

Ursprungligen av acke:

Nä, precis det jag inte menar. Kanske var otydlig?

jag uppfattade din 'lättnad' som baserad på ett antagande om en i min mening orimlig utgångspunkt. (som jag beskrev min tolkning av)
kanske missförstog jag vad du syftade på?

min antagande om auktorisering vid installation är från på länken som dök upp för ett halvdussin sidor sedan:

Citat:

This Is How You’ll Reinstall OS X Lion Without A DVD or USB Stick [Bad Ideas] | Cult of Mac

you’ll need an internet connection because the process requires access to servers at Apple that validate the installation. This is accomplished by the application sending your computers serial number to Apple. It even tells you that it is doing this before doing so.

detta gäller kanske bara första installationen man gör på en disk?

Installationen? Jag förutsätter att man inte måste verifiera med Apple ID vid installationen, enbart vid nedladdningen.

Jo, det är nog bara vid nerladdning/installation. Annars skulle ju möjligheten att ha flera konton/användare på en Mac falla bort :-D. Som en iPhone/iPad. Det törs dom nog inte...än...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det är nog bara vid nerladdning/installation. Annars skulle ju möjligheten att ha flera konton/användare på en Mac falla bort :-D. Som en iPhone/iPad. Det törs dom nog inte...än...

Det stämmer. Tror t.o.m. att det bara är vid nedladdning. Sen går det bra flytta img:en och installera hej-vilt. Funkade för mig i alla fall med DP:n.

Frågan är vad som händer vid uppdateringar. Kommer en Mac att erbjudas uppdatering av Lion bara om ett Apple-ID som en gång reggats för köp är online på den burken?
Troligtvis inte. Det är nog som det alltid varit med OSX; helt anonyma OS - alla är identiska. Köp en och istallera på en miljon Macar - det är en moralisk fråga - inga tekniska hinder är implementerade.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det stämmer. Tror t.o.m. att det bara är vid nedladdning. Sen går det bra flytta img:en och installera hej-vilt. Funkade för mig i alla fall med DP:n.

Ursprungligen av Zimmerman:

Frågan är vad som händer vid uppdateringar. Kommer en Mac att erbjudas uppdatering av Lion bara om ett Apple-ID som en gång reggats för köp är online på den burken?.

Jag skulle tro att det är samma som alla andra Mac App Store program. Du måste vara inloggad på App Store för att se vad du har köpt, och det är bara för de produkterna som du köpt och har installerade som du erbjuds uppdateringar.

Jag tror inte att Lion kommer att uppdateras via "mjukvaruuppdatering" under äpplemenyn längst upp till vänster, som nu.

Detta innebär också att torrentnedladdningar inte kommer att erbjudas uppdateringar.

Men allt detta kvittar ju lika. Man måste ju vara uppkopplad för att ladda ner uppdateringen, och då kan du ju lika bra logga in på App Store, om du mot förmodan inte redan är det.

Man får väl betrakta den som köpt och installerat Lion på en Mac som administrator för den datorn och då får den personen hålla datorn uppdaterad.

Då kan den som inte har köpt Lion ta över en Mac med av annan köpt Lion och få uppdateringar.

Jag tror inte ens Lion är låst så...jag tror att det är som förr; en gång köpt och installerat så är det sedan öppet för updates oavsett vem som sitter bakom rattarna och vilket Apple-ID som är inloggat eller det behövs inget Apple-ID alls.
Vi får se.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag skulle tro att det är samma som alla andra Mac App Store program. Du måste vara inloggad på App Store för att se vad du har köpt, och det är bara för de produkterna som du köpt och har installerade som du erbjuds uppdateringar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte ens Lion är låst så...jag tror att det är som förr; en gång köpt och installerat så är det sedan öppet för updates oavsett vem som sitter bakom rattarna och vilket Apple-ID som är inloggat eller det behövs inget Apple-ID alls.

Det tror jag också.

Man använder ett Apple-ID bara för att göra själva köpet. Men när man väl har fått ner installationsfilen, så är den lika öppen och olåst som en OSX-DVD är idag. Kan installeras på vilken dator som helst, kan brännas på DVD, kan läggas på USB-minne, osv. Och när man använder den för att göra en installation så är det ingen som kollar vilket Apple-ID som användes för att köpa den.

Och "Software update" kommer att fungera precis som idag.

Det handlar bara om en ändrad distributionsväg - tidigare via DVD, nu via App Store.

Ingenting annat i rutinerna (installation och uppdatering) kring OSX kommer att ändras.

Tror jag.

Senast redigerat 2011-06-30 14:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Då kan den som inte har köpt Lion ta över en Mac med av annan köpt Lion och få uppdateringar.

Nä, det stämmer ju.

Men jag undrar om Apple har något problem med det?

För visst måste man ha en egen licens redan idag, även om man köper begagnat och OS X är förinstallerat?

Tror inte Apple bryr sig så mycket om folk tar över någon annans dator, men det känns inte heller som om de måste värna om den "rättigheten".

Tycker faktiskt att Apple sätter föredömliga priser på mycket av sin mjukvara, så det är ju bara att köpa. Men det är klart att man ibland vill kunna ha sin Lion .dmg för lite olika syften

Såvitt jag har förstått är alla installationer helt anonyma. Licensen är enbart ärlighetsbaserad, inga tekniska grejer kollar.

Bevaka tråden