Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-06-08 17:24

Måste säga att möjligheten att kunna installera Lion på en ny hårddisk känns som ett mycket litet problem för min del...då tycker jag det är värre att Apple har börjat förvänta sig att alla sitter med fetband och kan ladda ner 4Gb utan att blinka (först XCode och nu Lion) ...lite märkligt imho eftersom USA inte direkt är bredbandets förlovade land...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-06-08 17:46

Det har väl florerat en del rykten om att Time Capsules eventuellt kommer agera som software cache framöver, dvs mjukvaruinstalltioner laddas ner och lagras på TCn för att sedan distribueras ut till de datorer som efterfrågar den (kanske även gäller installation av Lion, så att Efi eller liknande lösning först kollar efter en TC i nätverket?). Givetvis sitter inte alla med en TC, men tanken i sig är inte dum imo.

I diskussionen om distributionen av Lion så undrar jag: Har Apple sagt att de ska ta bort annan distribution än via AppStore? (Jag vet inte)

Om de inte har sagt det så skulle jag inte oroa mig, då tror jag att det kommer en motsvarande lösning även om de inte tycker att det är mödan värt att nämna det nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 18:56
Ursprungligen av BlackSmp:

I diskussionen om distributionen av Lion så undrar jag: Har Apple sagt att de ska ta bort annan distribution än via AppStore? (Jag vet inte)

Om de inte har sagt det så skulle jag inte oroa mig, då tror jag att det kommer en motsvarande lösning även om de inte tycker att det är mödan värt att nämna det nu

Exakt, det kanske kommer att gå och köpa på exempelvis ett USB-minne. Sen borde detta vara ett övergående "problem" eftersom alla nya datorer som levereras från att Lion är tillgängligt kommer att ha Lion och förmodligen någon form av installationsskiva på USB eller DVD.

Ursprungligen av BlackSmp:

Har Apple sagt att de ska ta bort annan distribution än via AppStore?

Det verkar så.

"Only in the Mac App Store" är vad Phil Schiller sade under presentationen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar så.

"Only in the Mac App Store" är vad Phil Schiller sade under presentationen.

Ok, jag tror ändå att det kommer att lösa sig. Jag deltar ju i användarbetan och den laddas ner via AppStore men du kan lagra undan själva installationsfilen och använda den på en annan dator eller annan disk.

Så även om du måste ladda ner från AppStore första gången så tror jag att det kommer att gå att spara undan installationsimagen och använda den senare.

Men bara tror

Tur att man är nörd. Jag gör en USB-installationssticka av Lion direkt det kommer. Så har man en. Bra att ha.
Pirat-dmg'er dyker ju också upp inom loppet av timmar efter släpp. Den enorma mängden användare som hajar noll får ju alltid hjälp med allt möjligt trivialt av grannens grabb, syrrans dotter, et, etc - så för dom blir allt som vanligt egentligen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-08 23:27

Måste finnas mer funktioner dom inte släppt än... Har man tex 5-6 datorer hemma kan dom inte räkna med att man skall ladda ner 4GB per dator... Även om jag själv inte har några problem med det (100mbit full duplex).

Några grejer jag hittade:
---
iWork and Office document support
Open, search, and print iWork documents and most Microsoft Office documents using Preview.
---
SMB with DFS
Lion supports DFS URLs, drill-down, failover, and reconnects when connecting to Windows file servers.
---
Add your signature
Preview makes it easy to add your signature to PDF documents. Hold your signature up to an iSight or FaceTime camera, and Preview uses sophisticated image processing to turn it into a pen-perfect signature annotation. With a click, the signature is added to your document, which can be saved or sent via email. It’s ideal for signing PDF forms and documents.
---
Den sista här visar tydligt att man ibland har tid över att latjolajban-trixa ihop något kulikukul :-D.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-06-09 11:20

Enligt Apples sida för nyheter i Lion nämns inget om nya tomma diskar; Apple - OS X Lion - Over 250 new features. Read about all of them. heller.
Bara att man kan installera om från Recovery mode. Men de måste väl släppa något verktyg som man använder för att få in en recovery partition på en ny tom disk, eller något åt det hållet (bränna skiva som nämnts ovan mm).

När man hämtar Lion och installerar första gången kanske denna partion skapas.

Ursprungligen av Drakfot:

Enligt Apples sida för nyheter i Lion nämns inget om nya tomma diskar; Apple - OS X Lion - Over 250 new features. Read about all of them. heller.
Bara att man kan installera om från Recovery mode. Men de måste väl släppa något verktyg som man använder för att få in en recovery partition på en ny tom disk, eller något åt det hållet (bränna skiva som nämnts ovan mm).

Ursprungligen av Zimmerman:

När man hämtar Lion och installerar första gången kanske denna partion skapas.

Jo, fast hur hämtar man och installerar om man inte har något operativ på hårddisken redan?
Det var väl det vi diskutterade.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-06-09 12:12

Nu finns även möjligheten att köra från SD-kort: How to install Lion from an SD card | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Vet inte om det postats, men svenska priset på lion blir 229 spänn.

Apple - OS X Lion - Get Lion in July. Only from the Mac App Store.

Vad tar denna partion med LionInstall? Det är ju komprimerat så klart. Är det ca. 4GB? Man kan ifrågasätta Apples lösning, men om det handlar om 4GB så får man nog leta upp andra saker att kritisera denna lösning. Eller hur? 4 GB!
Om det handlar om 20GB kan man ju börja gaffla tycker jag. (kom ihåg att man ändå inte bör ha en disk fullare än 70%)

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-10 12:29

Någon som vet om de nya Multi-Touch Gestures funkar på Magic Mouse, eller bara på Magic Trackpad och de inbyggda trackpadarna i de bärbara?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-13 11:36

Puffar lite för en fråga jag hade för några dagar sen.
Någon som vet?

Ursprungligen av AndyK:

Någon som vet om de nya Multi-Touch Gestures funkar på Magic Mouse, eller bara på Magic Trackpad och de inbyggda trackpadarna i de bärbara?

Jag tror inte Apple kan lägga vikt vid burkar med 64GB HDD/SSD för sin roadmap. Som sagt; Apple är progressivt och drar vidare när det är dags - även om några procent användare lider (eller ofta snarare oroar sig). Betydligt större lidande och oro hos användare har skett många gånger förr i Apples historia - tro mig :-D. Detta är en fjärt. En liten fis i det stora pespektivet. Ej ironiskt utan fullt allvarligt: Vill man ha lugn och ro, bakåtkompabilitet och inga krumsprång i tech-evolutionen så ska man satsa på MS & Windows.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-10 15:01
Ursprungligen av Zimmerman:

...Vill man ha lugn och ro, bakåtkompabilitet och inga krumsprång i tech-evolutionen så ska man satsa på MS & Windows.

...Njaaa... håller inte med här. Tex vid uppgradering av XP till Vista (don't even get me started on Vista) så behövde de flesta med datorer äldre än 2 månader som inte var värstingmaskiner köpa nytt eller uppgradera hårdvaran.

Håller dock med om det andra du skrev... allt utom MS kommentaren.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-10 16:52

Aja... vi får se hur funktionen verkligen ser ut och den kanske tom är en option när man väl installerar.
Än så länge så kan vad som helst hända med detta... tills en GM finns.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-10 18:54

Hoppla, börjar likna Microsofts Produktaktivering.
"Om du inte kan skicka serienumret via bredband, var snäll ring <xxx-xxxx xxxx>" torde väl vara nästa logiska steg.

Jag tror att Lion är anonymt som tidigare OSX. Har inget unikt i sig - inget nummer - ingen id-kod. Alla Lion som tankas ner är identiska kloner - som förr då alla OSX-installationsDVD'er var identiska kloner.
Vad Apple kör med är att kolla att burken är grön - som med låtar från iTunes. Authirizing. Man kan alltså bara installera detta anonyma identiska klonade Lion på en burk som är kopplad till ett Apple-ID - det som man använder på iTunesStore när man köper video, musik, apps. Vid installationstillfället alltså.

Ursprungligen av mattiL:

Hoppla, börjar likna Microsofts Produktaktivering.
"Om du inte kan skicka serienumret via bredband, var snäll ring <xxx-xxxx xxxx>" torde väl vara nästa logiska steg.

  • Medlem
  • 2011-06-12 20:59

Om man bränner ner .dmg filen från Lion DP4 så behöver man inte auktorisera OS X Lion med ett Apple-ID, dvs du kan installera den på vilken Mac Dator som helst utan någon kontroll precis som tidigare OS X versioner.

Sorry om det har tagits upp tidigare.

Om man nu köper en ny dator med Lion installerat. Man vill byta hårddisk. Måste man då köpa Snow Leopard och installera först och sedan .dmg av lion från en usb-sticka alt skiva?

Läste det här: http://macworld.idg.se/2.1038/1.390250/sa-installerar-man-om-mac-os-x-lion

Det kanske är jag som blandar ihop saker. Kan man göra en clean install från lion dmgn men om man vill uppdatera från leopard så måste man köpa snow leopard först? Krångligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-10 19:52
Ursprungligen av jurassic579:

Om man nu köper en ny dator med Lion installerat. Man vill byta hårddisk. Måste man då köpa Snow Leopard och installera först och sedan .dmg av lion från en usb-sticka alt skiva?

Läste det här: S installerar man om Mac OS X Lion - MacWorld

Men det står inget om burkar som framöver kommer att levereras med Lion. Dessa kommer säkert ha en installations DVD/USB-sticka eller något.

Citat:

you’ll need an internet connection because the process requires access to servers at Apple that validate the installation

spontant känns det som att detta måste vara det absolut största felsteg apple gjort med mac os x någonsin.

jösses! och folk orkar klaga på icals fejkläder-look.
det är ju som att jämföra en tappad rost-macka (smörsidan uppåt!) med fukushima och fotbolls-vm på samma vecka...

Produktaktivering mao

Jepp - man kan kalla det det. Men OS'et är anonymt. Därmed annorlunda lösning än t.ex. Windows. Man kan ta vilket Lion som helst på t.ex. ett USB och installera på vilken Mac som helst - om den Macen är auktoriserad. Varje Windows har unikt serienummer som kollas via en databas.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Produktaktivering mao

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-10 19:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp - man kan kalla det det. Men OS'et är anonymt. Därmed annorlunda lösning än t.ex. Windows. Man kan ta vilket Lion som helst på t.ex. ett USB och installera på vilken Mac som helst - om den Macen är auktoriserad. Varje Windows har unikt serienummer som kollas via en databas.

Installationsmedia för windows är inte unika.

Har du bara en licensnyckel som passar för mediatypen så kan du installera windows från någon annans media.
Däremot kontrollerar Windows produktaktivering ett tiotal unika enheter i datorn för att generera en unik licensnyckel som används vid aktiveringen.
Om ett par enheter byts i datorn, så kan du tvingas aktivera om Windows.

Bevaka tråden