Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag talar inte om funktionen. Ser ni inte förändringen? Det är oerhört snyggt. Ser inte alls ut som i SL. Trist för Apple när ni inte uppskattar - eller ens ser - dessa små estetiska pärlor :-D.

Jag håller med. Lion har många sådana pärlor; små men mycket tjusiga animeringar och detaljer i GUIt som gör en glad.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ni som har Lion: Markera ett ord - högerklicka och välj "Slå upp...". Jezez så vackert :-). Beautiful. The state of the art 2011.

Nej, inte högerklicka och slå upp....

...dubbeltap med 3 fingrar!

DET är snyggt!

Men jag håller med om att jag letar efter anledningar eller slå upp saker eller bara kolla upp definitioner...

Jezez! Testade just med MBP'n. Snyggare/bättre kan det inte bli. Det är bl.a. sådana här grejer som förstärker övertygelsen om att en psykiskt labil person har gjort nya looken på iCal - en person som är skyddad av Jobs - kanske hans dotter/son. Ingen törs säga sanningen i Cupertino.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nej, inte högerklicka och slå upp....

...dubbeltap med 3 fingrar!

DET är snyggt!

Men jag håller med om att jag letar efter anledningar eller slå upp saker eller bara kolla upp definitioner...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-11 15:25
Ursprungligen av Zimmerman:

Ni som har Lion: Markera ett ord - högerklicka och välj "Slå upp...". Jezez så vackert :-). Beautiful. The state of the art 2011.

Vad är skillnaden? Tyckte mig inte se någon skillnad från SL.

En annan grej, mär man "zoomar" applikationerna (webbläsaren tex), dvs förstorar/anpassar fönstret till innehållet är det ju en hackig seg animation, urk! Varför inte göra det direkt utan animation, pang på som i SL?

Att "tappa" på touchpaden och sedan flytta fönstret verkar inte gå heller. Inte heller dubbelklick på titelraden för minimering. På tal om minimering har jag fortfarande inte sett någon lösning för att se minimerade fönster i mission control som kunde i Exposé. Att gå bakåt och frammåt med touchpaden kräver att man ändrar swipe till "två eller tre fingrar" men då försvinner förmågan att flytta fönster med trefingerdrag.

Att inte fler verkar störa sig på dessa förändringar/bortplockningar av funktioner förvånar mig faktiskt.

Senast redigerat 2011-07-11 15:36
  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-11 16:06
Ursprungligen av Moffat:

...Inte heller dubbelklick på titelraden för minimering...

Minimeringen finns kvar men måste ställas in i Systeminställningar.

Som sagt; antingen ser man sådant här - utan att ha båda varianterna bredvid varandra - eller så ser man inte sådant här (det har nog delvis med bildminne att göra). Det är som bollsinne ungefär; antingen har man det eller så har man det inte. Det finns ingen värdering i detta. Det är som höger- eller vänsterhänt. Det bara ÄR.
Jag orkar inte - och kanske inte kan - förklara i ord vad som har hänt med detta i Lion vs. SL. Sorry. Jag reagerade direkt jag såg det - starkt. Upplevde omedelbart förnyelsen - förändringen - det vackra.

Ursprungligen av Moffat:

Vad är skillnaden? Tyckte mig inte se någon skillnad från SL.

är det inte något skumt team i frankrike som gör ical?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-10 20:11
Ursprungligen av gabriela:

är det inte något skumt team i frankrike som gör ical?

Så här står det på wikipedia.

Ursprungligen av http://en.wikipedia.org/wiki/ICal:

iCal development is quite different from other Apple software because it was designed independently by a small French team working "secretly" in Paris, led by Jean-Marie Hullot, a friend of Steve Jobs. iCal's development has since been transferred to Apple US headquarters in Cupertino.

Nästan märkligt att Lion inte släpps idag, det är ju 10/7. 10 juli. OS X 10.7!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Nästan märkligt att Lion inte släpps idag, det är ju 10/7. 10 juli. OS X 10.7!

Hehe ja för oss ja. För amerikanerna är det ju 7/10.

Dubbelklick på fönstrets titel gäller för att flytta ett fönster och det är samma sak på min frus MB som kör SL.

Nu har jag iofs en gammal MBP utan stöd för de nya gesterna så jag har dålig koll på de nya gesterna. Synd att MBP:n fungerar så bra så att det är inte läge att uppgradera den:)

Kan bara hålla med dig Zimmerman. Eftersom jag sällan använt "slå upp" tidigare så var jag tvungen att ta fram frugans MB (som kör SL) och min MBP (som kör Lion) och det är skillnad. Mycket snyggare och mer integrerat i Lion

Fast å andra sidan, vem fan sitter och slår upp ord i OS X när google finns?

Språket...språken, medborgare :-). Att gå genom Google för att slå upp "entagled" är ju rubbat. Ordlista kontra megaecyklopedidatabas (=Google). Men om du föredrar att Googla på ord du inte förstår så är det ju också en rutin :-D.

Ursprungligen av PeeMaN:

Fast å andra sidan, vem fan sitter och slår upp ord i OS X när google finns?

Jag undrar ju om Apple skojar eller inte. Ska vi inte kunna använda fingerrörelser för att backa i Finder?

"Entagled"? Är det ett ord? Eller var det meningen att det skulle vara felstavat...? Google kanske är bättre ändå...

Nej, jag stavade fel så klart (som vanligt) :-D. Men det är oväsentligt. Rättar det inte ens. Byt ut det mot t.ex. "revile".

Ursprungligen av Capeman:

"Entagled"? Är det ett ord? Eller var det meningen att det skulle vara felstavat...? Google kanske är bättre ändå...

Fummlar runt och hittar det inte!

När nu Lion släpps så kommer det ju att laddas ner i dockan.
Läste nånstans att man kan spara det på ett USB för framtida ev. ominstallationer. Och man håller inne ALT vid uppstart. SÅ väljer man USB eller vart man nu väljer att spara det.

Vill minnas att man cmd+klickar (högerklickar?) på filen så får man upp innehållet? eller?
Och där ska installationsfilen finnas? På typ 6GB eller så?

Nån som har koll på detta?
Sen hörde/läste att Lion kommer skapa en egen partition där installationsfilen kommer att ligga. Utan att vi "ser" det? Det dyker upp först vid alternativa starten?

Många fummliga frågor. Nån som vet en sida där det finns dessa knep, eller kan berätta mer?
Tacksam för svar!
// Kill

9to5mac fortsätter vidhålla att Lion kommer på torsdag, tillsammans med nya MBA och Mac Pro.

New Mac Pros and MacBook Airs to launch this week with OS X Lion | 9to5Mac | Apple Intelligence

Att nya MacPro har en design som gör dom möjliga att rackmontera - och ändå är snygga att ha som desktop - anser jag som en självklarhet. Om dom kommer nu eller nästa vända vet jag inte. Jag tror nu.

Ursprungligen av Capeman:

9to5mac fortsätter vidhålla att Lion kommer på torsdag, tillsammans med nya MBA och Mac Pro.

New Mac Pros and MacBook Airs to launch this week with OS X Lion | 9to5Mac | Apple Intelligence

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-07-11 21:28

Create A Bootable Mac OS X 10.7 Lion Flash Drive

Create A Bootable Mac OS X 10.7 Lion Flash Drive - SubRosaSoft.com Inc.

Ursprungligen av mikaelf:

Create A Bootable Mac OS X 10.7 Lion Flash Drive

Create A Bootable Mac OS X 10.7 Lion Flash Drive - SubRosaSoft.com Inc.

Kanon! Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-12 15:43

Har nu suttit vid en dator med Mac OS X 10.7. Time Machine har fått ännu mer 3D när man går mellan datum. Detta gör så klart ett redan segt gränssnitt ännu segare på en äldre dator men vem bryr sig om det, så länge det ser tufft ut eller?

Sant...men varför köra TimeMachine? Det är väl inget för riktiga män (och kvinnor)? :-D. Ett backupprogram som håller på i bakgrunden närsomhelst? Jag rekomenderar bara TimeMachine till min gamla far och svärmor...och några vänner som verkligen är rudis på datorer.

Ursprungligen av acke:

Har nu suttit vid en dator med Mac OS X 10.7. Time Machine har fått ännu mer 3D när man går mellan datum. Detta gör så klart ett redan segt gränssnitt ännu segare på en äldre dator men vem bryr sig om det, så länge det ser tufft ut eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-12 17:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Sant...men varför köra TimeMachine? Det är väl inget för riktiga män (och kvinnor)? :-D. Ett backupprogram som håller på i bakgrunden närsomhelst? Jag rekomenderar bara TimeMachine till min gamla far och svärmor...och några vänner som verkligen är rudis på datorer.

Det är väl det som är hela tanken med Mac, att det ska vara enkelt, skötas med automatik, gå i bakgrunden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-12 17:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Sant...men varför köra TimeMachine? Det är väl inget för riktiga män (och kvinnor)? :-D. Ett backupprogram som håller på i bakgrunden närsomhelst? Jag rekomenderar bara TimeMachine till min gamla far och svärmor...och några vänner som verkligen är rudis på datorer.

Nejdå. Har du inte speciella behov så funkar Time Machine väldigt bra.

Du kan ju även köra timemachine när du själv vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-12 19:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Sant...men varför köra TimeMachine? Det är väl inget för riktiga män (och kvinnor)? :-D. Ett backupprogram som håller på i bakgrunden närsomhelst? Jag rekomenderar bara TimeMachine till min gamla far och svärmor...och några vänner som verkligen är rudis på datorer.

Enkelt, sker i bakgrunden utan att man behöver göra något. Kan det bli bättre?

Jo, jag vet. Retas bara. Men tro mig - det finns anledningar att inte använda TM (tyngre spontan bakgrunsverksamhet i CPU och diskbussar) inom professionell verksamhet. Nej, det är ingen dryg snobbism - vill bara förklara varför man inte ser TM aktiverat hos mediaproducenter etc - och varför det fortfarande finns hyfsat utbud av andra tredjepartslösningar när det gäller backup.
TM är dock en välsignelse för den stora tunga majoriteten Macare och har fått dessa att äntligen köra backup och slippa tragedier (har sett det med egna ögon och är hjälten bakom TVÅ förhindrade tragedier) Jag är alltså egentligen en TM-evangelist. Men att Acke kör det...det trodde jag inte Jag betraktar Acke som en tungviktare.

Frågor förresten (seriös): Kan TM backuppa externa diskar? Göra flera olika backupper från olika källor? Backuppa över LAN? Backuppa från nätet till hem? Borde ju googla...men chansar på info här när vi är igång så att säga. Skulle nog vilja köra TM hemma, men jag har många diskar etc - och jag backar upp en blogg från nätet till datorn hemma.
OT - raderas detta är det ok.

Ursprungligen av stile:

Enkelt, sker i bakgrunden utan att man behöver göra något. Kan det bli bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-12 23:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Men att Acke kör det...det trodde jag inte

Man kanske inte kan tro det direkt men min datorpark och behov av avancerade lösningar är blygsamma. Har till exempel alla mina saker på en 200GB stor disk där 25GB är för Windows och 75GB är ledigt.

Sedan är jag den första att hålla med om att TM saknar funktioner man skulle vilja ha. Gillar att TM använder sig av mappar och inte har allt sparat i en stor fil.
Som sagt, för de flesta användare är TM en bra avvägd kompromiss.

Bevaka tråden